Майката на мюсюлманите, Хатиджа б. Хувейлид е от рода Есед.
Майка й се е казвала Фатиме, а сина на чичо й е известният в онова време мислител Уарака б. Неуфел.
Хатиджа в периода преди приемането на Исляма е била наричана "Тахире",назовавана още "Господарката на жените в Курайш".
Тя е първата съпруга на Пророка /с.а.с/ и майка на децата му. Пророкът има деца само от две свои съпруги - от Хатиджа и майката на Ибрахим - Марие.
Хатиджа/р.а./ е притежавала голямо богатство.
Хатиджа/р.а./ е притежавала голямо богатство.
Това богатство й останало от предишните й двама съпрузи.
И посредством търговия това богатство още повече се увеличило.
Тя е плащала на някого да търгува от нейно име.
Този човек ходел до Мекка и купувал стока, с кервана стигал до Дамаск, продавал я там, купувал нова стока, за да я продаде на връщане в Мекка или Йемен.
Хатиджа/р.а./ била чувала за Мухаммед/с.а.с/, за неговите качества, за високия морал, за честността и верността му.
Хатиджа/р.а./ била чувала за Мухаммед/с.а.с/, за неговите качества, за високия морал, за честността и верността му.
Знаела, че се занимава с търговия заедно с чичо си Абу Талиб и има опит в тази насока.
И затова й се искало да го привлече да се включи в нейната търговия.
Тя споменала за това свое желание пред Нефисе б. Мюнйе.
Хатиджа дала дума, че ще му плати повече отколкото на другите.
Нефисе предала това на Мухаммед /с.а.с/.
Той казал, че ще се посъветва с чичо си.
Абу Талиб одобрил предложението, но не искал да се разделя за дълго с племенника си.
Все пак се съгласил, защото не искал да му попречи да работи от името на Хатиджа.
Мъжете уважавали и ценели мнението й.
Мухаммед/с.а.с/ приема предложението, да се включи в търговията и тръгва на път към Дамаск заедно с робинята на Хатиджа, Мейсера.
Мухаммед/с.а.с/ приема предложението, да се включи в търговията и тръгва на път към Дамаск заедно с робинята на Хатиджа, Мейсера.
По пътя към Дамаск, по време на работата, изпъкват качествата и уменията на Мухаммед/с.а.с/, неговата състрадателност и стабилност.
След като продават стоките в Мекка и купуват нови, те се завръщат с голяма печалба.
И Всевишният Аллах посял кълновете на обичта в сърцето на Хатиджа към Мухаммед/с.а.с/.
Тя с нетърпение очаквала завръщането на кервана.
Мухаммед/с.а.с/ се завърнал и поднесъл на Хатиджа такава огромна печалба, за която тя не можела и да мечтае.
Освен това той й връчил стоката за продан.
Спътнйчката му Мейсера разказва надълго и нашироко на Хатиджа за изключителните качества и умения на Мухаммед/с.а.с/ и за облака, който неотлъчно е бил над него, за да ги предпазва от парещите лъчи на слънцето.
Хатиджа била женена два пъти преди да се ожени за Мухаммед/с.а.с/.
Спътнйчката му Мейсера разказва надълго и нашироко на Хатиджа за изключителните качества и умения на Мухаммед/с.а.с/ и за облака, който неотлъчно е бил над него, за да ги предпазва от парещите лъчи на слънцето.
Хатиджа била женена два пъти преди да се ожени за Мухаммед/с.а.с/.
Двамата й съпрузи починали и тя останала вдовица.
Имало много от високопоставените мъже в Курайш,които й предлагали женитба, но тя не приемала нито едно предложение.
Покрай търговията, която захващат с Мухаммед/с.а.с/, Хатиджа го обиква и пожелава да се омъжи за него.
Тя страда много след като загубва двамата си съпрузи и баща си.
Тя страда много след като загубва двамата си съпрузи и баща си.
Страда много,защото това са били най-любимите,най-близките хора,в които е намирала опора.
След смъртта на баща си,Хатиджа се затваря в себе си,избягва хората.
Синът на чичо й,племенникът Уарака б. Неуфел я посещава и й поднася съболезнованията си.
Вижда голямото й страдание и иска да я утеши.
Обяснява й,че смъртта не означава,че тези хора са изчезнали,че ще дойде ден и те ще бъдат съживени,ще се съберат и всеки ще получи заслуженото,едни ще бъдат наказани,а други възнаградени за делата си.
Казва й,че баща й е бил достоен човек и затова ще намери спасение.
Хатиджа го изслушва и казва:
- Защо не разкажеш всичко това на хората?Ако го направиш, те ще се откажат от идолопоклонничеството и ще познаят Аллах.
Уарака отговаря:
- Аз не мога да извърша това дело.Според книгите, които сме чели, ще се появи Пророк и той ще изпълни дълга си,ще разясни на хората и ще ги предупреди, че Аллах праща достойните в Рая,а недостойните в Ада.
Според разказите на Ибн-и Хишам, Хатиджа споменала пред Уарака казаното от робинята Мейсера относно облака,който следвал неотлъчно Мухаммед по целия му път и им пазел сянка. Като чул това, Уарака се изумил:
- О,Хатиджа! Ако това,което казваш е вярно,тогава Мухаммед ще бъде пророкът на това общество.Защото според онова,което съм чел в Свещените книги,ще се появи пророк.Дошло е времето значи, да посрещнем този пророк.
Високият морал и достойнствата на Пророка/с.а.с/, както и думите на Уарака, засилват желанието на Хатиджа да се омъжи за него и тя взима това решение.
След като решава да се омъжи за Пророка/с.а.с/, Хатиджа намира посредник в лицето на една умна жена като Нефисе б. Мунийе, която да предаде желанието й да се омъжи за него.
- Защо не разкажеш всичко това на хората?Ако го направиш, те ще се откажат от идолопоклонничеството и ще познаят Аллах.
Уарака отговаря:
- Аз не мога да извърша това дело.Според книгите, които сме чели, ще се появи Пророк и той ще изпълни дълга си,ще разясни на хората и ще ги предупреди, че Аллах праща достойните в Рая,а недостойните в Ада.
Според разказите на Ибн-и Хишам, Хатиджа споменала пред Уарака казаното от робинята Мейсера относно облака,който следвал неотлъчно Мухаммед по целия му път и им пазел сянка. Като чул това, Уарака се изумил:
- О,Хатиджа! Ако това,което казваш е вярно,тогава Мухаммед ще бъде пророкът на това общество.Защото според онова,което съм чел в Свещените книги,ще се появи пророк.Дошло е времето значи, да посрещнем този пророк.
Високият морал и достойнствата на Пророка/с.а.с/, както и думите на Уарака, засилват желанието на Хатиджа да се омъжи за него и тя взима това решение.
След като решава да се омъжи за Пророка/с.а.с/, Хатиджа намира посредник в лицето на една умна жена като Нефисе б. Мунийе, която да предаде желанието й да се омъжи за него.
Нефисе е била посредник и за предложението за обща търговия.
Разговорът между Пророка /с.а.с/ и Нефисе протича по следния начин:
- О, Мухаммед, защо не предлагаш никому женитба? - попитала Нефисе.
- О, майко! Не намерих подходяща среда досега,за да направя предложение! - казал Мухаммед/с.а.с/.
- Дали не мога да ти помогна?Избрала съм за теб най-богатата и най-личната жена в Курайш! - рекла Нефисе.
- Коя е тази жена? - запитал учуден Пророкът.А тя отвърнала:
- Хатиджа б. Хувейлид!
- Но тя отказва всички предложения за женитба,които й бяха отправени! -казал Мухаммед/с.а.с/.
- Ако ти си съгласен, аз ще уредя останалото! – рекла тя.
Ето така, с посредничеството на Нефисе, двете уважавани личности решили да се оженят. Мухаммед/с.а.с/ изпраща като посредник Абу Талиб, за да уреди женитбата и предлага двайсет камили.
- О, Мухаммед, защо не предлагаш никому женитба? - попитала Нефисе.
- О, майко! Не намерих подходяща среда досега,за да направя предложение! - казал Мухаммед/с.а.с/.
- Дали не мога да ти помогна?Избрала съм за теб най-богатата и най-личната жена в Курайш! - рекла Нефисе.
- Коя е тази жена? - запитал учуден Пророкът.А тя отвърнала:
- Хатиджа б. Хувейлид!
- Но тя отказва всички предложения за женитба,които й бяха отправени! -казал Мухаммед/с.а.с/.
- Ако ти си съгласен, аз ще уредя останалото! – рекла тя.
Ето така, с посредничеството на Нефисе, двете уважавани личности решили да се оженят. Мухаммед/с.а.с/ изпраща като посредник Абу Талиб, за да уреди женитбата и предлага двайсет камили.
В тази връзка, някои от роднините на Хатиджа намекват за недостатъчното богатство на Мухаммед.
Абу Талиб не съумял да се сдържи и отговорил на това подмятане:
- Сравнете племенника ми Мухаммед с който и да е младеж от Курайш.
- Сравнете племенника ми Мухаммед с който и да е младеж от Курайш.
Няма по-достоен, по-уважаван, и по-етичен от него.
А това, че не е достатъчно богат не намалява достойнствата му.
Освен това богатството е нещо преходно.
Племенникът ми иска да се ожени за Хатиджа.
И Хатиджа иска същото.
Затова Мухаммед дарява двайсет камили...
Чичото на Хатиджа взема думата и подкрепя казаното от Абу Талиб, а след това поздравява двамата младоженци.
Чичото на Хатиджа взема думата и подкрепя казаното от Абу Талиб, а след това поздравява двамата младоженци.
След тези разговори започнало сватбеното тържество.
На сватбеното угощение в дома на Хатиджа присъстват всички първенци на рода.
След женитбата Хатиджа предоставя своите имоти и собственост на Мухаммед/с.а.с/ и той ги стопанисва както намери за добре.
След женитбата Хатиджа предоставя своите имоти и собственост на Мухаммед/с.а.с/ и той ги стопанисва както намери за добре.
В търговията постига такива успехи, каквито никой друг не успява да достигне.