ПРЕЛЕСТИТЕ НА ИСЛЯМА, ИЗЗЕТИ ОТ ВРЪЗКАТА МЕЖДУ ВЛАСТВАЩИЯ И ПОДВЛАСТНИЯ
Застъпничеството за мюсюлманите се счита за едно от най-великите задължения на религията. Затова мюсюлманите трябва да имат имам – водач, който да изпълнява задълженията на религията, да помага на угнетения и да изпълнява наказанията.
Това го доказва Свещения Коран, Сунната, Иджма и шериатските правила.
Всевишният казва:
“О, вярващи, покорявайте се на Аллах и се покорявайте на Пратеника и на удостоените с власт сред вас!” (ан-Ниса: 59)
Пречистият Аллах е задължил мюсюлманите да се подчиняват на удостоените с власт, а това са имамите – водачи. Заповедтта за покорност е доказателство за задължителното избиране на властващ водач. Това е задължение (ваджип) на всички мюсюлмани.
В Суннета има много хадиси, доказващи избирането на имам-водач. От тях са:
“Не е позволено на трима друго, когато са на изоставено място на земята, освен да изберат един от тях за водач.”
Един от учените казва: “След като избирането на водач е задължително в най-малките групи и събирания, това е намек за задължителното избиране на водач, когато са повече от това.”
Иджма (единодушното мнение на учените) също потвърждава това. Един учен казва: “Учените са на едно становище - че е задължение на мюсюлманите да си изберат халиф.”
Всевишният казва:
“О, вярващи, покорявайте се на Аллах и се покорявайте на Пратеника и на удостоените с власт сред вас!” (ан-Ниса: 59)
Пречистият Аллах е задължил мюсюлманите да се подчиняват на удостоените с власт, а това са имамите – водачи. Заповедтта за покорност е доказателство за задължителното избиране на властващ водач. Това е задължение (ваджип) на всички мюсюлмани.
В Суннета има много хадиси, доказващи избирането на имам-водач. От тях са:
“Не е позволено на трима друго, когато са на изоставено място на земята, освен да изберат един от тях за водач.”
Един от учените казва: “След като избирането на водач е задължително в най-малките групи и събирания, това е намек за задължителното избиране на водач, когато са повече от това.”
Иджма (единодушното мнение на учените) също потвърждава това. Един учен казва: “Учените са на едно становище - че е задължение на мюсюлманите да си изберат халиф.”
А друг казва: “Избирането на имам-водач е задължение (ваджип), това задължение се знаеше в шериата от всички сехабета и табиун, защото сехабетата на Пратеника на Аллах (с.а.с) при смъртта му побързаха да изберат Ебу Бекр (р.а.) и му дадоха пълно право той да отговаря за тях. Това е така за всяко време и остава твърдо становище на всички учени - че избирането на имам-водач е задължение.”
Избирането на имам-водач се доказва и от следното шериатско правило: “Когато едно задължение (ваджип) не може да се осъществи, освен чрез нещо друго, то това нещо друго също е задължение (ваджип).”
В потвърждение на това, Али ибн Ебу Талиб е казал:
“Задължително хората трябва да имат водач - добър или лош.”
Рекоха: “О, емире, добрия водач вече го знаем, но как ще стане с лошия?”
Той отговори: “С него ще се изпълняват наказанията, пътищата ще са мирни, с него ще се воюва с врага и ще се разделя придобитото във война и плячката.”
Избирането на имам-водач се доказва също и с това, че той отстранява вредите на хаоса и затваря вратата на покварата, защото, когато няма определен имам, ще има само вреди и развала.
Запазването на петте задължителни неща – религията, душата, семейството, имота и разума – е задължение и цел на шериата. Това не може да се осъществи по друг начин, освен чрез избирането на имам-водач на мюсюлманите.
В потвърждение на това, Али ибн Ебу Талиб е казал:
“Задължително хората трябва да имат водач - добър или лош.”
Рекоха: “О, емире, добрия водач вече го знаем, но как ще стане с лошия?”
Той отговори: “С него ще се изпълняват наказанията, пътищата ще са мирни, с него ще се воюва с врага и ще се разделя придобитото във война и плячката.”
Избирането на имам-водач се доказва също и с това, че той отстранява вредите на хаоса и затваря вратата на покварата, защото, когато няма определен имам, ще има само вреди и развала.
Запазването на петте задължителни неща – религията, душата, семейството, имота и разума – е задължение и цел на шериата. Това не може да се осъществи по друг начин, освен чрез избирането на имам-водач на мюсюлманите.
Един учен казва: “Покварата е, когато няма имам-водач, който да решава проблемите на хората.”
А друг казва: “Ако нямаме водачи, няма да има спокойствие по пътищата и слабият от нас ще е жертва на силния.”
Благините на общността не могат да се реализират, нито подредят, освен с взаимопомощ между властващия, който заповядва, и подвластния, който изпълнява, и всеки от тях трябва да извършва задълженията, с които е натоварен с честност и отговорност.
Благините на общността не могат да се реализират, нито подредят, освен с взаимопомощ между властващия, който заповядва, и подвластния, който изпълнява, и всеки от тях трябва да извършва задълженията, с които е натоварен с честност и отговорност.
Имам-водачът не е господар на неговите подвластни, та да се възползва от тях, нито е пратеник на Аллах, за да бъде посредник между тях и религията на Аллах, а напротив, и той и неговите подвластни са съдружници, взаимно си помагат за доброто на религията в земния живот. Базирайки се на всичко това, и властващия и подвластния са пастири на стадото и имат задължения, които трябва да съблюдават. Ахмед – 2/177
из: Прелестите на Исляма