Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Естествените неща, хадис 15 от книгата на шейх ас-Сади "Радост за благочестивите сърца"



От Айша, Аллах да е доволен от нея, че Пратеника на Аллах (с.а.с) казал:
„Десет неща са естествени:
подстригването на мустаците, пускането на брадата (да расте),
(използуването на) мисуак, промиването на носа с вода, измиването ставите на пръстите[i], премахването на космите под мишниците[ii],
обръсването на космитe по слабините и подмиването“.
Муслим
Предаващия хадиса казал:
„Забравих кое беше десетото, но сигурно е ставало дума за изплакването на устата“.
Под естествено (фитра[iii]) се подразбира това състояние, в което Аллах е сътворил Своите раби, направил ги е склонни по природа към това.
Тук се има предвид любовта към благата и предпочитанието им, а също отвращение към грозното и отхвърлянето му.
Той ги е сътворил чисти и предразположени да възприемат доброто, проявяващи искреност към Аллах и приближаване към Него.
Има два вида дадености от Аллах, имащи отношение към естествения ред.
Съблюдаването на даденостите от първия вид очиства сърцето и духа и под това се има предвид вярата в Аллах и всичко, което произлиза от нея – страха пред Аллах, надеждата, любовта и уповаването в Него.
Аллах Всевишния е казал:
„.И обърни своето лице към религията ­ правоверен, ­ към природата, според която Аллах е създал хората!
Религията на Аллах е неизменна.
Тя е правата вяра. Ала повечето хора не разбират.
("Правоверни" ­ "ханифи" ­ са наричани последователите на монотеизма, изповядван и от пророка Ибрахим (Авраам).
Според хадис, предаден от ал-Бухари, всяко дете се ражда мюсюлманин по природа,
в последствие майка му и баща му го превръщат в юдей, християнин или зороастриец. Споменатата в знамението божествена природа разкрива, че Аллах създава хората с вярата в единния Бог по рождение.)
Върнете се към Него с покаяние!
И бойте се от Него, и отслужвайте молитвата, и не бъдете от съдружаващите “.
сура Ар-Рум, 30-31
Това очиства и укрепва душата и сърцето, избавя ги от болести, украсява ги с прекрасни качества, и всичко това се отнася към основите на вярата.
Що се отнася до даденостите от втория вид, към тях се отнасят външното очистване и отстраняване на грозното и нечистото.
За това и става въпрос в хадиса, който разглеждаме.
Тези са от достойнствата на религията ислям, всяко от изброените е предназначено за очистване на различни части от тялото и е насочено към поддържане на здравето и функциите им.
Общото мнение на учените е, че такива дейсности, като изплакването на устата и промиването на носа, са задължителни в случая на малка и голяма нечистота.
Очистването на носа и устата е задължение във връзка с това, че в тези места се насъбира мърсотия, като следствие на това за измиване на устата (зъбите) трябва да се ползува сиуак[iv] (четка за зъби), за което Пратеника на Аллах е казал:
„Сиуак служи за почистване на устата и е угоден на Аллах.“[v]
Аш-Шафи'и, Ахмад и Ан-Ниса'и
Ето защо използуването на четка за зъби (сиуак) е задължение според шариа' при обмиването преди молитва, при ставане от сън, в случай на пожълтяване на зъбите, при промяна състоянието на устата[vi] и в други подобни случаи.
Що се отнася до подстригването на мустаците, за да се открие горната устна или пълното им премахване, това е свързано с поддържане на чистотата, т.к. ако космите покриват горната устна, ще бъдат в съприкосновение с това, което човек пие или яде.
Освен това, дългите мустаци изопачават вида на човек..
.По друг начин стоят нещата с брадата, която Аллах е направил признак на мъжкото достойнство и красота.
Ето защо наличието на брада при мъжете пази тяхната красота дори и в напреднала възраст. От това следва да се направят съответните изводи и да се обърне внимание на тези, които не следват Пророка (с.а.с.) и бръснат брадите си, като лицата на такива хора изгубват красотата си. Това силно се забелязва с напредване на възрастта, като мъжа без брада заприличва на непривлекателен старец, дори в юношеството си да е бил един от красавците.
Но навика и сляпото подражателство карат да се одобрява лошото и то да се смята за добро.
Що се отнася до подрязването на ноктите, махането на космите под мишниците и измиването на ставите – на тези места от човешкото тяло се насъбира мръсотия и е необходимо поддържането на чистотата им и премахването на всичко, което може да повлияе зле или да причини неприятности.
Същото се отнася до обръсването на космите по слабините.
Подмиването е необходимо и се отнася към задължителните действия при обмиване
(уду, гусл).
По такъв начин вече е известно, че всички гореспоменати действия, способстват усъвършенстването на външния облик на човек и поддържането на тялото чисто, възпрепятства всичко, което причинява вреда.
Ако говорим за чистотата, тя е от вярата.
Смисъла на всичко, което казахме, че всички вътрешни и външни аспекти на шариа' са съобразени с естеството на човека, а спазването на шариа' му помага да се очисти от порочното, да се сдобие с прекрасни нравствени качества, източника на които са основите на вярата, единобожието, проявата на искреност към Аллах и връщането към Него.
Ако става въпрос за тялото, изпълняването на установеното от шариа' позволява то да се очисти от мръсното и да се премахнат причините, които способстват това.
И затова Пратеника на Аллах (с.а.с) е казал:
„Чистотата е половината от вярата.“[vii]
Муслим
А Аллах Всевишния е казал:
„... Наистина Аллах обича каещите се и обича пречистващите се“.
Ал-Бакара, 2:222
Целия шариа' не е нищо друго, освен очистване, развитие, усъвършенстване,
подбуждане към достойни дела и спиране на всичко низко, а Аллах знае най-добре!
[i] имат се прдвид не толкова ставите, колкото местата между пръстите.
[ii] Става въпрос за премахване по всякакъв начин.
[iii] Фитра. Тази дума е с корен ф-т-р.
Със същия корен е думата „фатр“ – изобретение, начинание.
Думата „фитра“ озн. състояние, пребиваване в състояние на естественост.
Инб Касир пише:
„Това означава, че човека идва на света с вродени свойства и бъдеще по природа, готов да възприеме религията и притежавайки определени вродени свойства и ако има възможност, той непременно ще следва своята същност, а тези, които се отклоняват, го правят единствено под въздействие на хората и установените традиции“
(Ан-Нихайа, 3/457)
[iv] Сиуак. Име се предвид пръчица от растението арака, края на която се разрошва и се използува за измиване на зъбите и устата.
[v] Хадиса се предава с думите на Аиша, Аллах да е доволен от нея.
[vi] Т.е. при появяване на лош вкус или мирис
[vii] Хадиса се предава с думите на Абу Малик Ал-Аша'ри, Аллахда е доволен и от двамата.

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма