Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Поклонението хадж

1 - Същността на хадж.
  Хадж – в арабския език означава посещение. А в Ислям е: посещаване на Мекка за изпълняване на задълженията нусук – на определен начин, в определено време, с определени условия.
2 – Отреждането на хадж.
   Цялата ислямска общност е на едно мнение, че поклонението хадж е задължение ( фарз ) за всеки, който има възможност, един път в живота. Хаджът е от петте основи, на които се изгражда ислямската религия.
Всевишният Аллах казва:
“И дълг на хората към Аллах е поклонението хадж при Дома- за онзи, който може да отиде, а който откаже – Аллах не се нуждае от световете.”                                     
(сура Али Имран-97)
   Пратеникът на Аллах (С.А.С.) е казал:
“Ислямът се изгражда на пет: Свидетелстването, че няма друг бог, освен Аллах, и че Мухаммед е пратеник на Аллах, отслужването на молитвата, даването на зекята, говеенето в Рамазан и поклонението хадж при Дома на Аллах.”
( предаден от Бухари и Муслим)
А в прощалния хадж е казал:
“О, хора, наистина Аллах ви е отредил да правите хадж при Дома, затова правете хадж.”                      (предаден от Муслим)
3 - Предимството на хадж и мъдростта от неговото отреждане.
   За предимството на хадж има много доказателства. Всевишният Аллах казва:
“И зови хората за поклонението хадж! Ще идват при теб и пеш, и върху изнемощели камили. И ще идват от всякакви далечни пътища, за да придобият облаги за себе си ( и в земния живот, и в отвъдния) и в определени дни да споменават името на Аллах при жертвоприношение на добитък, който Той им е дал...”                                               (сура ал-Хадж - 27-28)
  Поклонението хадж съдържа големи ползи за всички мюсюлмани – за земния и отвъдния живот. В него се извършват най-различни ибадети – тауаф около Кеаба, сай между Сафа и Меруа, стоенето на Арафа, Мина и Музделифа, замерването на джемератите, престоя на Мина, бръсненето на главите, постоянното споменаване и служене на Аллах и възвръщане към него. Затова  хаджът е от най-големите причини за опрощаване на греховете и за влизане в Дженнета.
Ебу Хурейра ( Р.А.) казва: „Чух Пратеника на Аллах (С.А.С.) да казва:
“Който извърши хадж заради Аллах, без съвокупление, нито безпътство, то той се връща както го е родила майка му.”                                                   (предаден от Бухари и Муслим)
Пратеникът на Аллах ( С.А.С.) е казал:
“ Умра до умра - премахва греховете между тях, а за приетия хадж няма друга награда, освен Дженнет.” 
( предаден от Бухари и Муслим )
Сахабите попитали Пратеника на Аллах (С.А.С.):
„Кое дело е най-благодатно?”
Рече:  “ Вярата в Аллах и Неговия пратеник.”
Рекоха: След това какво?
Рече:“ Борбата по пътя на Аллах.”
Рекоха: След това какво?
Рече: “ Приетият хадж.” 
         
(предаден от Бухари и Муслим)
Абдуллах Ибн Мес`уд ( Р.А.) казва: „Пратеникът на Аллах (С.А.С.) е казал:
“Повтаряйте след хадж и умра, защото те премахват бедността и греховете, както премахва нечистотиите от желязото, златото и среброто. За приетия хадж няма друга награда, освен Дженнет.” 
( предаден от Тирмизи )                          
От ползите на хаджа е събирането на мюсюлманите от всички краища на земята в най-обичаното място при Аллах, където се опознават и взаимно си помагат в името на доброто. Всички са равни в  словата си, споменаването на Аллах (зикир) и делата си. Това е прекрасен урок за тях и пример за обединение и събиране - в една вяра и убеждение, в ибадета, целите и в начина на изпълнение.С тяхното събиране се осъществява запознанство  и сближаване, разузнаване на състоянието едни на други, както Аллах го потвърждава, като казва:
“О, хора, Ние ви сътворихме от един мъж и една жена, и ви сторихме народи и племена, за да се опознавате. Най-достоен измежду вас при Аллах е най-богобоязливият. Аллах е всезнаещ, сведущ.”                                              
(сура ал-Худжурат-13)
4- Условията за задължаването на хадж.
  • Няма разногласие между учените, че хаджът е задължение с петте основи, те са: Ислям, разум, пълнолетие, свобода и възможност за извършване.
А за жената се допълва – да има с нея придружител (мехрам) при пътуването й за хадж, заради хадиса на Ебу Хурейра ( Р.А.), в който Пратеника на Аллах (С.А.С.) е казал:
“ Не е разрешено на жена, която вярва в Аллах и в Съдния ден да пътува, дори един ден, освен с придружител (мехрам – мъж с който не може да сключи шериатски брак).”

(предаден от Бухари и Муслим)
Тези условия се делят на три:
  • Условия за задължаване и правилен хадж, те са Ислям и разум. Затова не се приема хадж от неверник и луд, нито е задължение за тях, защото те на са от отслужващите ибадет.
  • Условия за задължаване и приемане, те са пълнолетие и свобода, а не са условие за правилен хадж. Затова, ако дете или роб извършат хадж, то техният хадж е правилен, но не е приет от тях.
  • Условия, само за задължаване – възможността. Ако човек няма възможност, но извърши хадж с трудности, без ядене или без  превозно средство, хаджът му е правилен.
 
  • Извършване на хадж за друг.
   Няма разногласие между учените, че ако човек умре преди да има възможност да извърши хадж, този фарз отпада от него. Но който умре след като е имал възможност, отпада ли от него или не?
Правилният отговор е, че не отпада от него. Неговите наследници са задължени да извършат хадж за него - с неговите пари - все едно дали е направил завещание или не. Хаджът е задължение за него, както дълга, заради хадиса на Ибн Аббас ( Р.А.), който казва:
„Една жена се зарекла да извърши хадж, но умряла. Нейният брат дойде при Пророка (С.А.С.) и го попита за това, а той му рече:
“ Какво мислиш, ако сестра ти имаше дълг, щеше ли да го издължиш?”
Рече: „Да.”
Рече: “ Издължете дълга на Аллах, защото Аллах най-заслужава да се изпълнят задълженията Му.”
(предаден от Несаи)
  • Който не е извършил хадж за себе си, може ли да извърши за друг?
  Правилният отговор е, че не може да извърши хадж за друг, ако не е извършил първо за себе си, заради следния хадис:
“Пратеникът на Аллах (С.А.С.) чул един човек да казва: „Отзовавам се за Шубрума”.
Пратеникът на Аллах (С.А.С.) го попита: „Кой е Шубрума?”
Рече: „Мой брат, или мой близък.”
Рече му: „Извършил ли си хадж за себе си?”
А той отговори: „Не.”
Тогава Пратеникът му рече: „Извърши хадж за себе си, а после извърши за Шубрума.”
(предаден от Ахмед, Ебу Даууд, Ибн Мадже и Бейхаки)
   Също така е разрешено извършването на хадж за човек, който няма възможност, заради хадиса на Федль ибн Аббас ( Р.А.), в който се казва:
„Една жена от Хас`ам попита:
„О, Пратенико на Аллах, задължението хадж за всички раби завари моя баща, който е много възрастен, но той не може да пътува. Да извърша ли хадж за него?”
Рече: „Да.”
Това беше в прощалния хадж.”
(предаден от Бухари и Муслим)
Хаджът е задължение за вярващия веднага щом се изпълнят неговите условия за задължаване. Всевишният Аллах казва:
“И дълг на хората към Аллах е поклонението хадж при Дома-за онзи, който може да отиде.”                    
(сура Али Имран-97)
“ И изпълнявайте поклонението хадж, и посещението (умра) заради Аллах!
                                             
(сура ал-Бакара-196)
   Ибн Аббас пренася от Пратеника на Аллах (С.А.С.) следния хадис:
“ Избързвайте с хадж (тоест, че е фарз), защото никой от вас не знае какво ще му дойде.” 
(предаден от Ебу Даууд, Ахмед и Хаким)
5- Основите на хадж.
  Основите на хадж са четири:
  •  Ихрам
  •  Стоенето на Арафа
  •  Тауаф Ифада
  •  Сай между Сафа и Меруа
Без тези основи хаджът не е приет
Първата основа:
Ихрам.
 Ихрам е възнамеряване (нийет) за влизане в хадж.
Определените граници за ихрам.
Те са два вида: за време и за място.
Временния срок за ихрам са месеците за хадж, които Аллах е споменал в Следното знамение:
“ Поклонението хадж е в знайни месеци.”  
(сура ал-Бакара-197)
А те са: Шеуаль, Зуль-киаде и Зуль-хидже.
А определените граници за място са границите, които не е позволено хаджията да премине през тях за Мекка, освен в ихрам. Тези граници са пет:
  • Зуль-Хулейфе, която днес се нарича “Абар Али”. Това е границата за жителите на Медина, която се намира на 336 километра далечина от Мекка, тоест 224 мили.
  • Джухфе, а тя е село на 10 километра далечина от Червено море, а от Мекка –180 километра, тоест 120 мили. Това е границата за жителите на  Египет, Шам, Мароко и държавите, които са зад тях, като Испания, Рим и други. А днес хората влизат в ихрам от Рабиг, който се намира близо и на далечината на Джухфе.
  • Йелемлем, която днес се нарича Сеадийе, и е планина от планините на Тухаме. Намира се от Мекка на разстояние 72 километра, тоест 48 мили. Това е границата за жителите на Йемен, Индия и Китай.
  • Карн ал-Меназиль, която днес се нарича Сейль ал-Кебир, и се намира на разстояние от Мекка на 72 километра, тоест 48 мили. Това е границата за жителите на Неджд и Таиф.
  • Зату ирк, която днес се нарича Дариибе, и представлява малка планина на далечина от Мекка на 72 километра, тоест 48 мили. Това е границата за жителите на изтока – Ирак и Иран.
   Това са границите, които не е разрешено на хаджията или муатемира да преминат за Мекка, освен в ихрам.
Ибн Аббас ( Р.А.) е казал:
„Пратеникът на Аллах (С.А.С.) определи за граница на жителите на Медина – Зуль-Хулейфе, а за жителите на Шам – Джухфе, а за жителите на Неджд – Карн ал-Меназиль, а за жителите на Йемен – Йелемлем. Тези граници са за тези държави и за онзи,който замине през тях, дори да не е от техните жители - за всеки който иска хадж или умра. А който живее преди тези граници, (влиза в ихрам) от където е, дори жителите на Мекка от Мекка.”
(предаден от Бухари и Муслим)
     А в хадиса на Джабир ( Р.А.) Пратеникът на Аллах (С.А.С.) е казал:
“ Границата за жителите на Ирак е Зату ирк.”
А който не минава пътят му през тези граници, влиза в ихрам, когато узнае, че наближава около тях. Онзи, който е в самолет, влиза в ихрам, когато наближи някоя от тези граници във въздуха. Не е разрешено да влезе в ихрам, когато самолета се приземи на летище Джидде, както правят някои от хаджиите, защото Джидде не е граница, освен за жителите в него, или който възнамери да извърши хадж или умра от него. А който влезе в ихрам от Джидде, и не е жител на този град, той оставя ваджип - ихрама от границата - и за това е задължен да даде фидйе. Същото е и с онзи, който премине границата без ихрам. Той трябва да се върне отново при границата, но ако влезе в ихрам след като е преминал границата, трябва да даде фидйе. А фидйе е да заколи една овца, или 1/ 7 месо от камила, или 1/ 7 месо от крава, и го раздава на бедните в Мекка, без да яде той от това месо.
Как се влиза в ихрам?
   Желателно е преди да влезе хаджията в ихрам, да се приготви за ихрам – да се изкъпе, да се почисти, да обръсне местата, които е наредено да се обръснат, и да парфюмира тялото си. Мъжете не трябва да обличат нищо, което е шиено, а само облича изар и рида (горен и долен чаршаф) – бели и чисти.
Правилното мнение на учените е, че няма специална молитва при влизането в ихрам, но ако се улучи по време на фарз молитва, влиза в ихрам след нея, защото Пратеника (С.А.С.) е влизал в ихрам след молитва. След това хаджията избира кой вид хадж да изпълни, а те са три: Теметтуа, Киран и Ифрад.
  • Теметтуа
– да влезе в ихрам, като възнамери да извърши умра в един от месеците на хадж, и след като извърши умра до край, влиза в ихрам за хадж.
  • Киран
– да влезе в ихрам, като възнамери да извърши умра и хадж заедно, или възнамерява само умра, и после възнамерява хадж, преди да започне тауафа на умра. Тогава възнамерява умра и хадж от границата, или преди да започне тауафа на умра, като прави тауаф и сай за умра.
  • Ифрад
– да влезе в ихрам, като възнамери да извърши само хадж от границата, и остава в ихрам, докато завърши делата на хадж.
При Теметтуа и Киран се коли курбан, ако не е от жителите на Мекка.
Има разногласие между учените, кой от тези три вида хадж е най-хубав?
Повечето казват, че е Теметтуа.
   След като хаджията влезе в ихрам с един от тези вида, хаджията започва веднага с тельбийе:
“Леббейкеллахумме леббейкь, леббейке ля шериике леке леббейкь,  иннель  хамде  уен  ниамете  леке  уель  мульк,  ля шериике лекь.”
Това тельбийе се изговаря на висок  глас и постоянно.
Забранените неща , след влизане в ихрам.
Тези неща са забранени на хаджията, заради ихрама, и са девет:
  •  Махането на косми от цялото тяло – с бръснене, дърпане и други, заради словата на Всевишния Аллах:
“И не бръснете главите си, докато жертвеното животно не стигне местоназначението си!     
(сура ал-Бакара -196)
  •  Реженето на ноктите, защото оприличава махането на космите, освен ако има причина, тогава се разрешава.
  •  Покриването на главата, заради забраната на Пратеника (С.А.С.),хаджията да не покрива главата си с каквото и да е, както е казал при онзи, който го ухапала камилата му и умрял:
“ И не покривайте главата му, защото той ще бъде съживен на Съдния ден изричащ тельбийе.”
(предаден от Бухари и Муслим)
А Ибн Омер ( Р.А.) е казал:
„Ихрамът на мъжа е на главата му, а ихрама на жената е на лицето й.
(предаден от Бейхаки)
  • Обличането на шиени дрехи за мъжа, и чорапи за краката, защото Абдуллах ибн Омер ( Р.А.)  е казал:
“ Пратеникът на Аллах (С.А.С.) бе попитан:
„Какво може да облече хаджията?”
А той отговорил:
„Хаджията не облича риза, нито кърпа на главата, нито дреха със наметало (шапка), нито панталони, нито дреха, която е парфюмирана с уерс или зеаферан, нито чорапи (местви), освен ако не може да намери чехли. Тогава нека да обуе обувки, като ги отреже отгоре, за да бъдат по-ниски от глезените.”                          
(предаден от Бухари и Муслим)
  • Парфюмирането, защото Пророка (С.А.С.) е наредил в хадиса на Сафуан ибн Йеаля ибн Умейе на един човек да измие мястото, където имало парфюм.
  А за хаджията,който го ухапала камилата е казал:
“ Не го докосвайте с парфюм.” 
( предаден от Бухари ) 
Затова е забранено на хаджията да използва парфюм, след като влезе в ихрам, заради хадиса на Ибн Омер, който споменахме.
  •    Убиването на ловни животни, заради словата на Всевишния Аллах:
“ О, вярващи, не ловувайте, когато сте на поклонение!”                                                     
(сура ал-Маиде -95)
Затова е забранено да ловува, дори да не го убие, или нарани, заради словата на Всевишния Аллах:
“А ви е забранен ловът по сушата, докато сте още на поклонение (в ихрам).”                     
(сура ал-Маиде -96)
  • Сключването на шериатски брак (никях), като е забранено да се жени, да ожени друг, да сгодява, заради хадиса на Осман (Р.А.), в който Пратеника на Аллах (С.А.С.) е казал:
“ Не се жени, нито оженва друг, нито да се сгодява.”
(предаден от Муслим)
  • Половият контакт, заради словата на Всевишния Аллах:
“ И който през тях си наложи хадж, да няма съвокупление!”                                              
(сура ал-Бакара -197)
Ибн Аббас ( Р.А.) е казал: „Това е половия контакт.”
Доказателство за това са словата на Аллах:
“Позволено ви е съвокуплението в нощите на говеенето при вашите жени.”                  
(сура ал-Бакара-187)
Тоест, половият контакт.
  • Докосването без полов контакт, като целуване, галене, и страстно гледане, защото тези неща довеждат до забранения полов контакт по време на хадж.
   Жената е като мъжа в тези неща, само се различава в някои, като на нея е забранено да покрива лицето си, с каквото и да е. Също е забранено да облича ръкавици, заради хадиса на Ибн Омер ( Р.А.):
“ Жената хаджийка не трябва да покрива лицето си, нито да облича ръкавици.”                                            
(предаден от Бухари)
И Ибн Омер е казал:
„Ихрамът на жената е в лицето й.”
А Айше ( Р.А) е казала:
“Когато заминеха пътници покрай нас – а ние бяхме с Пратеника на Аллах (С.А.С.) в ихрам – и се приближиха до нас, хвърляхме наметалата си от главите към лицето, и когато отминеха откривахме лицата си.” 
(предаден от Ебу Даууд, Ибн Мадже и Ахмед)
Също така е забранено на жената, каквото е забранено на мъжа, като да маха от космите си, да си реже ноктите, да ловува и другите неща. Но и е разрешено да облича шиени дрехи, чорапи и да покрива главата.
Втората основа:
Стоенето на Арафа.
 Заради хадиса на Пратеника на Аллах (С.А.С.):
“ Хаджът е Арафа.”   
(предаден от Ахмед, Ебу Даууд, Тирмизи, Несаи и Ибн Мадже)
Третата основа:
Тауаф Ифада.
   Заради словата на Всевишния Аллах:
“И да правят тауаф около древния Дом!”    
(сура ал-Хадж-29)
Четвъртата основа:
Сай между Сафа и Меруа.
    Заради хадиса на Пратеника на Аллах (С.А.С.):
“Правете сай, защото Аллах ви е отредил сайя.” 
(предаден от Ахмед и Бейхаки)
6 - Ваджипите на хадж.
А те са седем:
  • Влизането в ихрам от границата.
  • Престоят на Арафа до залез слънце, за който е стоял през деня.
  • Престоят на Музделифе.
  • Престоят на Мина в дните тешрик.
  • Замерването на джемератите.
  • Бръсненето и постригването на главата.
  • Прощалният тауаф.

Източник: https://hajjwarda.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма