Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Най-любимият човек на Аллах


Два са изворите от които мюсюлманите черпят животворните разпоредби и наставления – Свещения Коран и Сунната на Мухаммед, Саллеллаху алейхи уе селлем. 
Докато мюсюлманите се основават на тях, те ще бъдат гарантирани срещу заблуда и отклонения. 
От тези два източника блика светлина, която е насочена не само към определена част от света, а към целия човешки род, и не само към хората, а и към джиновете. 
Изобилието от тази светлина обгръща и преобразява всеки, който с убеждение се насочи към нея.

В Свещения Коран Аллах Всевишния повелява:
О, вярващи, откликвайте на Аллах и на Пратеника, щом ви зове към онова, което ще ви съживи! И знайте, че Аллах стои между човека и сърцето му, и че при Него ще бъдете събрани! (8: 24)
Школата на Мухаммед, Саллеллаху алейхи уе селлем, е предоставила блестящи принципи и неповторими правила във всяко отношение. 
Това е така, защото тя е школата на пророка, който е господар на хората и на джиновете - изпратен като милост за световете. 
Ибн Омар, Аллах да е доволен от него, разказва: 
Един човек попита Мухаммед, Саллеллаху алейхи уе селлем:
“О, Пратенико на Аллах! Кой е най-любимия човек на Аллах?” 
Пратеникът, Саллеллаху алейхи уе селлем, отговори:
“Най-любимия човек на Аллах е този, който е най-полезен за хората. 
Най-любими на Аллах сред делата са; да зарадваш мюсюлманин, да премахнеш притеснението му, да изплатиш дълга му, да утолиш глада му. 
Да тръгнеш със своя брат, за да разрешиш проблема му, за мен е по-любимо, отколкото да извършиш иатикяф в продължение на един месец в тази джамия (джамията на Пророка). 
Който въздържи гнева си, Аллах му прикрива недостатъците. 
Който според силите си полага старание да въздържи гнева си, в Съдния ден Аллах му изпълва сърцето със задоволство.
Който върви със своя брат, докато разреши проблема му, Аллах ще му укрепи краката в Деня, в който краката ще се подхлъзват. Лошият характер разваля религията както оцета разваля меда.” 
Хадисът е от Таберани и е предаден от Ибни Абу-д Дуня ал-Кебаир.
Това е хадис, който отваря път за любовта на Аллах и за любовта на хората. 
В него се съдържат ценности, които укрепват връзките между вярващите.
Това е един велик хадис, в който се съдържат най-възвишените правила на нравствеността и най-стойностните прелести. 
В него са налични принципи, които пречистват душата, поправят обществата и осигуряват щастие за индивидите и общностите. 
Той съдържа в себе си обществени ценности подобни, на които историята все още не е освидетелствала и принципи на човечността, които света днес не познава. 
Това е така, защото словата изречени в него са от човек, който не говори от себе си, а изрича откровения свише и напътствия за човечеството. 
В него се разкриват различни възможности за подпомагане на хората, което е път за спечелване на изобилни награди от Аллах Всевишния.
 “Най-любимият човек на Аллах е този, който е най-полезен за хората.”
В тези слова се съдържа изключително големи възможности за помощ и реализация. 
Те са прекрасен пример за дейния и актуален характер на исляма, който не се свежда единствено до индивидуалното общение на човека с Всевишния, а насочва и към реални ползи за човека и обществото. Ислямското законодателство издига на висота взаимопомощта и състраданието.
В стремежа си да спечелят благоволението на Аллах част от хората се насочват към усамотяване, уединяване, изолиране от хората и обществото. 
Те забравят, че голямото изобилие, любовта на Аллах и Неговия пратеник се крият в действието, в допринасянето на ползи за хората. В Свещения Коран Аллах Всевишния повелява: „Как прекрасна е наградата за дейните”. (29:58)

Какъв прекрасен образец са и словата на Мухаммед, Саллеллаху алейхи уе селлем:
“Да тръгнеш със своя брат, за да разрешиш проблема му, за мен е по-любимо, отколкото да извършиш иатикяф в продължение на един месец в тази джамия (джамията на Пророка).” И е повелил така:
“Който върви със своя брат, докато разреши проблема му, Аллах ще му укрепи краката в Деня, в който краката ще се подхлъзват.”

Подробно описание Мухаммед, Саллеллаху алейхи уе селлем, дава в следните слова:
“Да напътиш човека, който е изгубил пътя, за теб е садака. Да покажеш пътя на човека, който не вижда добре, за теб е садака. Да отмахнеш от пътя камъка, бодлите и кокалите, за теб е садака. Да излееш водата от твоето ведро във ведрото на твоя брат е садака.”
В хадиса се акцентира върху определени видове нужди на хората, поради голямата награда, с която Аллах награждава заради тях.
“Най-любими на Аллах сред делата са; да зарадваш мюсюлманин, да премахнеш притеснението му, да изплатиш дълга му, да утолиш глада му.”

В хадиса се насърчава да се дарява радост на вярващите. Човек може да бъде зарадван като му се помогне да преодолее трудност, чрез средства, добра дума, съпричастие. 
В хадис Мухаммед, Саллеллаху алейхи уе селлем, казва:
“Най-любимото дело на Аллах е да предизвикаш радост в сърцето на мюсюлманина.” 
В друг хадис предаден от Eнес, Аллах да е доволен от него, се казва:
“В Съдния ден Аллах ще зарадва човека, който посрещне своя брат мюсюлманин подобаващо с цел да го зарадва.”
Пратеникът, Саллеллаху алейхи уе селлем, е дал наставление как да се придобият качествата, които носят радост за уммата, както и наставление за насочването към всяко нещо, което ощастливява хората:
“Не приемайте никоя добрина за малка, дори тя да представлява - да посрещнете своя брат мюсюлманин със засмяно лице”. В друг хадис се казва: “Да се усмихнеш на своя брат мюсюлманин е садака.”
Специално място се отрежда на помощта за изплащане на дълга, премахване на потиснатостта и нахранването на гладния. Пратеникът , Саллеллаху алейхи уе селлем повелява:
“Нахранете гладния, посетете болния и спасете от потиснатостта потиснатия.”
Относно помощта за изплащане на дълг или опрощаването му в хадис сведен от Бухари и Муслим, пратеникът на Аллах е казал:
“Имало един търговец, който давал заеми на хората. Когато видел, че някой е изпаднал в затруднение, той казвал на хората си: „Опростете дълга му, дано Аллах и нас опрости. И Аллах му опростил.”

Абдуллах б. Абу Катаде, Аллах да е доволен от него, потърсил човека, който му дължал пари, а той се скрил. Когато го намерил, човекът казал: „Наистина съм в затруднение”. 
Абу Катаде му казал: „Заклеваш ли се в Аллах?”, “Да, кълна се в Аллах!” Тогава той казал: „Чух Пратеника, Саллеллаху алейхи уе селлем, да казва:
“Онзи, който иска да се радва, Аллах да го спаси от притесненията в Съдния ден, да отсрочи дълга на бедния или да му го опрости.”

Следващата от ценностите, към която наставлява хадиса, и за която при Аллах има голяма награда е овладяването на гнева, т.е. търпението. 
Овладяването на гнева е една от чертите на тези, които се боят от Аллах и на благочестивите. Аллах Всевишния повелява:
И надпреварвайте се към опрощение от своя Господ и към Градината с ширината на небесата и на земята, приготвена за богобоязливите. (3:133)
В хадис сведен от Ибни Мадже се казва, че Пратеникът, Саллеллаху алейхи уе селлем, е казал:
“Няма друга глътка с по-голяма награда при Аллах от тази, раба да преглътне гнева си в стремеж към благоволението на Аллах.”

Последната част на коментирания хадис е упрек срещу лошия характер и разкрива злите последствия от него. 
Лошият характер всъщност е смъртоносна отрова. Той е явно унищожение и позор. Таберани е свел хадис предаден от Анес, Аллах да е доволен от него, в който Пратеникът, Саллеллаху алейхи уе селлем, е казал:
“Няма съмнение, че дори с малко(нафиле) ибадет поради добрия си характер, в Отвъдния живот раба ще достигне високи степени и достойно място. Няма съмнение, че поради лошия си характер ще отиде в дъното на джехеннем.”

Някои от праведните предци са казали:
“Лошият характер е злина, поради която няма полза от множеството добрини извършени заедно с нея. Добрият характер пък е прелест, на която не вредят множеството злини.”

От имам Ахмед Беззар и Ибни Хиббан е сведен хадис от Абу Хурайра, в който той се казва:
“Дойде един човек и попита: „О, Пратенико на Аллах! За една жена се споменава, че извършва много намаз, дава садака и говее много, тя обаче с приказките си угнетява своя съсед.”
 Пратеникът на Аллах повели: “Тя е за джехеннем.” 
Човекът пак попитал: “О, Пратенико на Аллах! Друга жена се споменава с това, че извършва малко намаз, дава малко садака и говее малко, като садака дава сухо сирене, но с думи не угнетява своите съседи.”
 Пратеникът на Аллах повели: “Тя е за дженнет.”
О, вярващи, откликвайте на Аллах и на Пратеника, щом ви зове към онова, което ще ви съживи! И знайте, че Аллах стои между човека и сърцето му, и че при Него ще бъдете събрани!

Привържете се към тези прелестни ценности и положете усилия да ги придобиете като качества, за да спечелите щастие, и да ви облагодетелства Аллах с всякакви добрини и в земния и в отвъдния живот.

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма