Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Мюсюлманското летоброене започва с преселването на Пророка Мухаммед салляллаху алейхи уе селлем


Пророкът Мухаммед (салляллаху алейхи уе селлем) е роден в град Мекка, където му е дадено първото откровение (вахий). Впоследствие пребиваването му в Мекка става почти невъзможно и първо мюсюлманите, а след това и самият Пророк се преселват в град Медина. Преселване от едно място на друго е имало и дотогава, но това преселване е различно. То поставя граница между исляма и неверието, то разделя мюсюлманите от езичниците, слага началото на прилагането на исляма в човешкия живот и т.н. Това преселване се смята за ибадет, защото е в името на Всевишния Аллах и има за цел да се изпълнява свободно ислямът, тъй като изповядването му в Мекка става трудно. Нещо повече, това е заповед на Великия Аллах. Когато ислямът не може да се изповядва свободно в даден район или държава, мюсюлманите трябва да се жертват, да се лишат от уюта в родината си, но в никакъв случай да не изоставят изпълнението на исляма.
„Когато ангелите приберат душите на угнетилите себе си, ще им рекат: „В какво положение бяхте?" Ще рекат:"Бяхме безсилни на земята." Ще рекат: „Не беше ли просторна земята на Аллах, та да се преселите из нея?" (ен-Ниса,4: 97)
Ето защо това преселение има друго измерение. То е свързано с вярата на мюсюлманите. И въпреки всичко то в никакъв случай не е лесно. Преселението е толкова трудно дори за Мухаммед (салляллаху алейхи уе селлем), че той се обръща към Мекка с думите: „На земята най-много обичам теб, но не ми остава друго, освен да те напусна, тъй като хората, които живеят в теб, ме прогониха."
По принцип всяко нещо, което е трудно за изпълнение, е по-ценно при Аллах. Преселването на Пророка (салляллаху алейхи уе селлем) също било трудно както от материална, така и от морална гледна точка. Следователно това е случка в историята на исляма, дори в човешката история, която трябва да бъде отбелязана. Преди всичко Всевишният Аллах в Корана на много места говори за преселението:
„Които вярват и се преселят, и се борят по пътя на Аллах чрез своите имоти и души, те са с по-висока степен при Аллах и те са спечелилите." (ет-Тевбе, 9: 20)
"Които повярваха и които се преселиха, и се бореха по пътя на Аллах, те се надяват на милостта от Аллах. Аллах е опрощаващ милосърден." (ел-Бакара, 2: 218)
Аллах отбелязва тази случка на много места в Корана, но как мюсюлманите трябва да я отбележат? Разбира се, това събитие се отбелязва, но не с празненства и алкохол, защото не празненствата са най-важното нещо в живота на хората. Мюсюлманите приемат това преселение като начало на своето летоброене.
Всяко летоброене започва с някакво събитие, което всички хора знаят и не го забравят. Така например християнското летоброене започва с раждането на Исус.
Когато мюсюлманите се преселват в Медина, са пресмятали годините и месеците от „Годината на слона". Това е случка, в която йеменският владетел Ебрехе е искал да разруши Кябе със слон, но не успял. Това станало, преди Мухаммед (салляллаху алейхи уе селлем) да се роди. От една страна, събитието не е толкова популярно сред хората и особено измежду жителите на Медина. От друга страна, то се случило преди исляма и е избледняло в паметта на онези, които го помнят след неговата поява.
Мюсюлманите в Медина обаче не се захванали първо с летоброенето. Мисията на Пророка (салляллаху алейхи уе селлем) е била да поучава хората на ислям и справедливост, а сахабетата са имали задача да разпространяват исляма, като в същото време го прилагат в техния живот. Това е продължило, докато Омер бин Хаттаб станал халиф на мюсюлманите. Тогава Омер (радиаллаху анх) получил писмо от валията на Йемен, в което не били споменати месецът и годината. Валията на Басра получил документ, в който бил споменат месецът, но не била спомената годината. Случки като тези наложили установяването на летоброене. Някои от мюсюлманите предложили да се приеме римското летоброене, а други персийското. След разисквания се стигнало до решение да се приеме ново – мюсюлманско летоброене, с начало преселението на Пророка от Мекка в Медина. Преселението е станало през месец рабиул-еввел, а годината на лунния календар започва от месец мухаррем. Ето защо те са започнали летоброенето с два месеца и 8 дни, за да съвпадне с началото на лунната година. Според слънчевия календар това съвпада с 23 юли 622 г.
Мюсюлманското летоброене е според лунната, а не според слънчевата година. Месеците на лунната година са: мухаррем, сафер, рабиул-еввел, рабиул-ахир, джемазил-еввел, джемазил-ахир, реджеб, шабан, рамазан, шеввал, зюл-кааде, зюл-хиддже.
Както при слънчевата, така и при лунната година месеците са дванайсет. Разликата се състои в това, че лунната година е с около 11 дни по-къса от слънчевата. Месеците на слънчевата година са по 30 или 31 дни, с изключение на месец февруари, който е 28 или 29 дни. Броят на дните в месеците на лунния календар са 29 или 30.
Това обяснява защо според всяка слънчева година религиозните празници са с 10-11 дена по-рано. В това има мъдрост по отношение на празниците и ибадета, които се извършват според лунния календар.
Днес в повечето мюсюлмански страни се използва както лунният, така и слънчевият календар. Може би защото лунният календар е по-точен, а слънчевият по-лесен за прилагане. Още повече, не е престъпление да се ползва слънчевият календар, но нека се знае, че мюсюлманите също имат свой календар.

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма