“Сахих Сунан Абу Дауд”
На имам Абу Дауд Сюлейман Ибн ал-Ашас ас-Сиджистани
--
Автор:
Мухаммед Насруддин ал-Албани
Превод:
Ридван Мустафа Кадьов
-
Книга за чистотата
-
Глава 1.
Скриване от [чужди очи] при ходене по нужда.
-
1 – От ал-Мугира Ибн Шуаба радияллаху анху,
се предава:
“Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е ходел по нужда, е отивал далече”.
/Този хадис е достоверен хасен сахих./
-
2 – От Джабир Ибн Абдуллах ал-Ансарий радияллаху анхума, се предава, че:“Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е ходел по нужда (на открито място), той отивал толкова далече, че никой не е могъл да го види.”
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 3. Какво казва човек, когато влиза в тоалетна
-
3 – От Анас Ибн Малик радияллаху анху, се предава, че: “Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е влизал в тоалетната е казвал:“О, Аллах! Прибягвам към Твоята защита.”/Аллахумме инни еузу бике/”. (Във вариант от Абд ал-Уарис се казва:) “Прибягвам към Аллах за защита от шейтаните мъжки и женски пол”/Еузу би-Лляхи мин-ал-хубси ве-л-хабаиси/” Ухайб е предал с думи от Абд ал-Азиз, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Нека прибягва към защита при Аллах!”
/Този хадис е достоверен сахих./
-
6 – От Зейд Ибн Аркам се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Наистина тези места [тоалетните] се посещават [и от шейтани]. И [затова] когато някой от вас отива там, нека каже: “Прибягвам към Аллах за защита от шейтаните мъжки и женски пол”/Еузу би-Лляхи мин-ал-хубси ве-л-хабаиси/”
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 4. Относно нежелателността да се обръщаш в посока към Къбля при ходенето по нужда
-
7 – От Салман (ал-Фариси) се предава, че [веднъж] го попитали: “Вярно ли е, че вашия Пророк ви е научил на всичко, и дори как да ходите по нужда?” Той (Салман) казал: “Да. Той салляллаху алейхи ве селлем, ни е забранил да се обръщаме по посоката на Къбля при ходене по голяма или малка нужда, да се подмиваме с дясната ръка, да използваме за почистването истинджа [след ходене по нужда] по-малко от три камъчета и (ни е забранил) да използваме за почистването истинджа [след ходене по нужда] оборски тор или кости”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
8 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Наистина за вас аз съм като баща (родител), който ви обучава! Затова, когато някой от вас отиде в тоалетната по нужда, то нека да не се обръща по посоката на Къбля, нито с лице, нито с гръб, и да не използва дясната си ръка!” И той салляллаху алейхи ве селлем, ни повеляваше [да използваме за почистване след ходене по нужда] по три камъчета, и забраняваше за това да се използват тор и кости.”
/Този хадис е надежден хасен./
-
9 – Във варианта от Абу Еюб се съобщава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Когато отивате в тоалетната по голяма или малка нужда, то не се обръщайте по посоката на Къбля [нито с лице, нито с гръб], а се обръщайте по посока на изток или на запад!” И когато отидохме в аш-Шам, то установихме, че там тоалетните са били построени по посока на Къбля, и ние се обръщахме в друга посока, и молехме Аллах за опрощение.”
/Този хадис е достоверен сахих./
-
11 – От Марван ал-Асфар се предава: “Видях, как Ибн Омар накарал своята камила да се наведе [на колене], след това той слезе и после ходи по малка нужда, обърнат по посока на Къбля. Аз попитах: “О, Абу Абдурахман! Нима това не е забранено?” Той отговори: “Разбира се! Тази забрана обаче, се отнася [само] за открита местност, а ако има нещо между теб и Къбля, то в този случай няма нищо страшно.” /Този хадис е надежден хасен./
-
5 – Глава: Относно допустимостта на това (тоест, обръщане по посока на Къбля при ходене по нужда)
-
12 – От Абдуллах Ибн Омар се предава:
“(Веднъж) когато се покачих върху покрива на дома, видях, как Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ходи по нужда (стъпил) на две тухли и обърнат към посоката на “Бейт ал-Макдис”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
13 – От Джабир Ибн Абдуллах се предава:
“Пророкът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ни е забранил да се обръщаме в посока към Къбля по време на ходене по малка нужда, и аз видях как година преди смъртта си той салляллаху алейхи ве селлем, се обръщаше в тази посока (Къбля, когато ходеше по малка нужда)”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
Глава 6. Относно това, как следва да се събличаш при ходене
по нужда.
-
14- От Ибн Омар се предава, че “Когато пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е искал да ходи по нужда, той не е вдигал своята дреха, докато не се приближавал близо до земята.”
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 7. Порицава се разговора по време на ходене по нужда.
-
15 – От Хилял Ибн Ияд се предава:
“(Веднъж) Абу Саид (ал-Худри) ми разказа, как е чул Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, да казва:
“Нека не се уединяват двама (при ходене по нужда), и да не откриват своята аура, и да не разговарят един с друг. Наистина, на Всемогъщия и Велик Аллах това е ненавистно”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 8. Следва ли да се отговаря на приветствие при ходене по малка нужда?
-
16 – От Нафиа се предава, че Ибн Омар е казал: “Веднъж, когато Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, бил по малка нужда, покрай него минал един човек, който се обърнал към него с думи на приветствието (селям), но Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, не отговорил (на неговото приветствие)”.
Абу Дауд е казал: “В друг вариант, също така предаден от Ибн Омар и други се съобщава, че: “Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е извършил тейеммум, и след това отговорил на човека, който го приветствал със селям”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
17 – Съобщава се, че веднъж Мухаджир Ибн Кунфуз дошъл при Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, когато той бил по малка нужда, и го приветствал с приветствието (селям), но Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, не му отговорил, докато не взел абдест. След това му се извинил и казал: “Наистина, не ми е приятно да споменавам Всемогъщия и Велик Аллах, освен когато съм чист”, или е казал:
“В състояние на чистота”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 9. Относно човека, който споменава (възхвалява) Всевишният Аллах без да е чист (тахир).
-
18 – От Айша се предава, че е казала: “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е споменавал (възхвалявал) Всемогъщия и Велик Аллах по всяко време”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 11. Очистване от урината (истибра).
-
20 – От Ибн Аббас се предава: “[Веднъж] Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, минал покрай два гроба и казал: “Наистина те (обитателите на гробовете) са подложени на наказание, но не заради големи грехове. Що се отнася до този, то той не се е очиствал от урината, а що се отнася до другия (втория), то той е разпространявал (клевети) и слухове /намима/”. След това той поискал да донесат свежа палмова клонка, пречупил я на две половини и после забил едната част в единия гроб и другата част във втория гроб и казал: “Възможно е да им се облекчи наказанието, докато тези клонки не изсъхнат”.
Ханнад [един от разказвачите на този хадис] казал “предпазвал”вместо “очиствал”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
21 – От Ибн Аббас се предава хадис с подобен смисъл, (в който се съобщава) че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Той не се е предпазвал от своята урина”.
А Абу Муавия [един от разказвачите на този хадис]е казал: “… (не се е) очиствал”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
22 – От Абдурахман Ибн Хасана[Абдурахман Ибн Хасана – наричали са го Абдурахман Ибн Абдуллах Ибн ал-Мата’ ал-Кинди. Той е бил съюзник на племето Бени Зухра, брат на Шурахбил Ибн Хасана, а Хасана е била негова майка] се предава: “[Веднъж] аз и Амру Ибн ал-Ас се отправихме при Пророка салляллаху алейхи ве селлем. Той излезе, държейки (в ръката си) кожен щит. След това той се прикри с щита и се изходи по малка нужда. Ние казахме: “Вижте го, той ходи по малка нужда клекнал, подобно на жена” [Тези, които са казали това, са били сподвижници. Те са го казали не за да се подиграват, а поради учудването, тъй като във времената на джахилията, от което те не били далече, при тях е било прието мъжа да ходи по малка нужда прав]. [Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем] чул това и казал: “А нима не знаете, какво се е случило с един човек от Бани Исраил? Когато урината попадала на тях, те изрязвали мястото върху което е попаднала урината, а пък той им забранявал да правят така, за което бил подложен на наказание в гроба си”
/Този хадис е достоверен сахих/
Абу Дауд е казал:
“Мансур е съобщил с думи от Абу Уаил, че Абу Муса в този хадис е казал: “кожата на един от тях …”. /Този хадис е достоверен сахих, маукуф./ Маукуф хадис е съобщение, чиято верига разказвачи стига до сподвижник на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем. И тъй като всички сподвижници на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, заслужават доверие, то хадисите маукуф имат юридическа сила.
/Бел на преводача/ А, Асим е съобщи с думи от Абу Уаил, че Абу Муса е казал: “… тялото на един от тях”.
-
Глава 12. Относно ходене по нужда стоейки прав.
-
23 – От Хузейфа Ибн ал-Яман се предава: [Веднъж] Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, се оттеглил към място, където хората изхвърляли боклука, и там се изходил по малка нужда стоейки прав. След това поискал вода [за миене] и обтрил своите кожени местове /хуффайн/”. Абу Дауд е казал: “Мусаддад [един от разказвачите на хадиса] е съобщил: “[Хузейфа] е казал: “И аз започнах да се отдалечавам от него [Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем], но той ме повика, и аз [веднага] се оказах зад него”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 13. Относно онзи, който се изхожда по малка нужда в съд, а след това го поставя до себе си.
-
24 – От Хукайма Бинт Умайма Бинт Рукайка се съобщава, че нейната майка е казала:
“У Пророка салляллаху алейхи ве селлем, под кревата имаше дървен съд, в който той се изхождаше по малка нужда през нощта”.
/Този хадис е надежден и достоверен хасен сахих./
-.
Глава 14. Относно местата, в които Пророкът салляллаху алейхи ве
селлем, е забранил да се ходи по малка нужда.
-
25 – От Абу Хурейра се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Пазете се от [извършването на] двете постъпки, навличащи проклятие!” [Хората] попитали: “А, що за постъпки са това, о, Пратенико на Аллах?” [Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем] казал: “Това е, когато някой облекчава нуждата си на пътя, [по, който ходят] хората, и под сянката [където те отсядат].” /Този хадис е достоверен сахих./
-
26 – От Муаз Ибн Джебел радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Пазете се от [извършването на] трите постъпки, които навличат проклятие: изпражнения в източника за вода, част от пътя [служещата на хората за] преминаване, и под сянката [където те отсядат].”
/Този хадис е надежден хасен./
-
Глава 15. Относно ходенето по малка нужда в местата за къпане.
-
27 – От Абдуллах Ибн Мугаффал се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Нека никой от вас не ходи по малка нужда в местата за къпане, където след това ще се къпе”. Ахмед е казал: “Където той след това ще извърши абдест. Наистина, болшинството нашепвания [на шейтана, са именно] заради това”./Този хадис е достоверен сахих./
-
28 – От Хумейд ал-Химяри, който е Ибн Абдурахман, е казал: “Срещнах един човек от тези, които са съпровождали Пророка салляллаху алейхи ве селлем, така както го е съпровождал Абу Хурейра. Той е казал: “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, ни забрани да се решем всеки ден или да ходим по малка нужда в местата за къпане.” /Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 17. Относно това, какво казва човек, когато излиза от тоалетната.
-
30 – От Юсуф Ибн Абу Бурда и неговия баща се предава, че Айша радияллаху анха, разказала: “Когато Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, излизаше от
Тоалетната, казваше:
“Моля за Твоето опрощение”/гуфраанаке/”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 18. Относно нежелателността от съприкосновение към
половите органи с дясната ръка при очистване истибра след ходене по малка нужда.
-
31 – От Абдуллах Ибн Абу Катада с думи от неговия баща се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Ако някой от вас ходи по малка нужда, то нека не докосва половия си орган с дясната ръка. И когато излезе от тоалетната, нека не се подмива с дясната ръка. И когато пие, то нека не пие на един дъх”/Този хадис е достоверен сахих./
-
32 - От Хариса Ибн Вахб ал-Хузаий се предава: “ Хафса, жена на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, ми разказа, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, си е служил с дясната ръка, при хранене, пиене и обличане, а лявата е използвал при всички останали случаи”. /Този хадис е достоверен сахих./
-
33 – От Айша се съобщава: “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, използваше дясната ръка за очистване и хранене, а лявата ръка използваше при посещението на тоалетните и други подобни случаи”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-.
Глава 20. Относно това, което е забранено да се използва за очистване след ходенето по нужда /истинджа/?
-
36 – От Шайбан ал-Китбани се предава, че Маслама Ибн Мухаллед назначил Рувайфи’а Ибн Сабит за губернатор в долната част (на Египет). Шайбан разказал: “Пътувахме с него от Кум Шарик до Алкама или от Алкама до Кум Шарик, (но) той искаше (да отиде) в Алкама”. Рувайфи’а разказал: “По времето на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, някои от нас вземаха под наем камила от своя брат с условие, че ще му даде половината от спечеленото, а другата половина оставял за себе си, така са стояли нещата и тогава, когато летящата стрела и перото върху нея са принадлежали на един, а наконечника на друг”. След това Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, ми каза: “О, Рувайфи’а! Възможно е, ти да поживееш още дълго след мен, затова съобщи на хората това, че ако някой привързва [на плитка] своята брада, или носи нишка (конци), за да се предпази от лоши очи, или се очиства с животински тор или кости, то Мухаммед салляллаху алейхи ве селлем, е непричастен към него”. /Този хадис е достоверен сахих./
-
38 – От Абу Зубейр се предава, че той чул, как Джабир Ибн Абдуллах е казал:
“Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, ни е забранил да се забърсваме с кости и тор”. /Този хадис е достоверен сахих./
-
39 – От Абдуллах Ибн Месуд се съобщава: “(Веднъж) при Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, дошла делегация от джинове и казали: “О, Мухаммед! Забрани на своята общност Умма да се забърсва с кости, тор и пепел. Наистина Всевишният Аллах е сторил в тях препитание за нас”.
(Ибн Месуд) казал:
“И Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, ни забрани да правим това”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 21. За забърсването [истинджа] с камъчета след ходенето по нужда.
-
40 – От Айша се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Когато някой от вас отива по голяма нужда, нека вземе със себе си три камъчета, с които да се почисти, и те ще са достатъчни за него”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
41 – От Хузейма Ибн Сабит се предава: “(Веднъж) Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, бе попитан за очистването след ходенето по нужда, и той казал:
“(Очистването следва да се извърши с) три камъчета, между които да няма тор”
/Този хадис е достоверен сахих./
-.
Глава 23. Относно подмиването с вода.
-
43 – От Анас Ибн Малик се предава: “(Веднъж) Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, отишъл зад ограда (или зад стена) и с него имало младеж, който му носел вода за умиване, и той беше по-млад от всички нас. Поставил съда с водата до дървото лотос. Като свършил с ходенето по нужда, той излезе при нас, и се бе подмил с вода”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
44 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Този айет е бил низпослан за жителите на Куба'а Там има хора, които обичат да се пречистват.
/9:108/
(Абу Хурейра нататък) казал:
“Те са се подмивали с вода (след ходене по нужда), и този айет е бил низпослан за тях”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 24. За човека, който изтрива своята ръка в земята,
след подмиването истинджа.
-
45 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава: “[Веднъж], когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, отиде по нужда [в тоалетна], аз му занесох таур [малък съд от мед или камък], или раква [малка кофичка от кожа] с вода, (с която) той се подми”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
Глава 25. Мисвак /сивак/.
-
46 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Ако [с това] не бих обременил правоверните, то бих им повелил да задържат нощния намаз /ал-иша/ и да използват мисвак преди всеки намаз”.
/Този хадис е достоверен сахих./
Шейх ал-Албани е казал:
“Този хадис е достоверен сахих, с изключение на словата “ нощния намаз /ал-иша/”
-
47 – От Зейд Ибн Халид ал-Джуханий се предава: “Чух Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, да казва: “Ако [с това] не бих обременил своята общност Умма, то бих им повелил да използват мисвак преди всеки намаз”. Абу Селяма е казал: “Аз видях в джамията Зейд да седи и на ухото си имаше мисвак, (подобно на това) както писаря (поставя своя) молив.
И всеки път, когато той става за намаз, той ползваше този мисвак”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
48 – Съобщава се, че Абдуллах Ибн Абдуллах Ибн Омар бил запитан: “Ти виждал ли си, как Ибн Омар е извършвал абдест за всеки намаз, бивайки с абдест или без него!” Разкажи ми за това. Той отговорил: “Асма Бинт Зейд Ибн ал-Хаттаб, ми разказа, че Абдуллах Ибн Ханзала Ибн Абу Амир й е разказал, че на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, му е било повелено да извършва абдест преди всеки намаз, бивайки с абдест или без него, и когато това е станало обременително за него, то му е било повелено да използва мисвак преди всеки намаз.
А Ибн Омар е считал, че намира в себе си сили (за това), затова той не е оставял извършването на абдест за всеки намаз”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
Глава 26. Как се използва мисвак.
-
49 - Абу Бурда е съобщил с думи от своя баща (който е Абу Муса Абдуллах Ибн Кайс ал-Ашари):
“Мусаддад е казал:
“(Веднъж) ние отидохме при Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, за да го помолим той да ни предостави животни за превоз,
и аз го видях, как той (с мисвак) чистил своя език”.
Абу Дауд е казал:
“Сюлейман е казал:
“(Абу Муса) е казал:
“Аз влязох при Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, когато той си чистеше зъбите, поставяйки мисвака на края на езика си и казваше:
“Их, их”, имайки предвид, че той
(е произнасял такива звуци, каквито се произнасят)
при позиви за повръщане”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 27. Относно това, че човек (може) да използва
мисвака на друг.
-
50 – От Айша радияллаху анха, се съобщава: “(Веднъж) Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, използваше мисвак, когато при него са били двама души, единият от които бе по-възрастен от другия.
И Аллах му внушил (вахий), за превъзходството на мисвака, (и че етикета при използването на мисвак) е в това, да предаде го (използването на мисвак) на по-възрастния”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
51 – От ал-Микдам Ибн Шурейх се съобщава, че неговият баща е казал:
“Веднъж попитах Айша:
“Кое бе първото нещо, което е правил Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, когато се прибираше в къщи?”
Тя отговори: “
(Той си почистваше зъбите с) мисвак”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
28 – Глава: Относно измиването [очистването] на мисвака.
-
52 – От Айша се съобщава:
“Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, си почистваше зъбите с мисвак и ми даваше мисвака, за да го измия, но аз всеки път го използвах[за да получа благословение от това] и след като го измиех му връщах мисвака”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
Глава 29. За това, че мисвака се отнася
към фитрата [човешката природа, или както много от учените улема го определят - Исляма].
-
53 – От Айша се съобщава: “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Десет неща са от фитрата: постригване на мустаците, пускането на брада, (използване на) мисвак, промиване на носа с вода, рязане на ноктите, промиване между пръстите, бръснене на космите под мишниците, бръснене на космите по слабините, и подмиването с вода”. –имайки предвид подмиването истинджа с вода.
Мусаб е казал: “И аз забравих десетото, но е възможно, това да е изплакването на устата”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
54 – Ибн Аббас е казал:
“Пет от тях се отнасят за главата”, и е споменал за сресването на път, и не е споменал за пускането на брадата”.
/Този хадис е достоверен сахих, маукуф./ маукуф се нарича хадис, в чийто текст се свеждат слова на някой от сподвижниците на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, или се съобщава за негови постъпки./
-.
От Талка Ибн Хабиб и Муджахид, и от Бакр Ибн Абдуллах ал-Музани и това е тяхно становище [думи], но те не са споменали пускането на брада.
/Този хадис е достоверен сахих, маукуф./
-
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал:
“Пускането на брада”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
От Ибрахим ан-Наха’и се предава подобен хадис, и той е споменал в него за пускането на брада и обрязването”.
/Този хадис е достоверен сахих, маукуф./
-
Глава 30.
(Използването на) мисвак от онзи,
който се събуди нощем.
-
55 – От Хузейфа се предава: “Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, се е събуждал през нощта, той си е почиствал устата с мисвак”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
56 – От Айша се предава: “За Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, поставяха вода за абдест и мисвак, а когато той се събуждаше нощем, то [отначало] отиваше в тоалетната, а след това си почистваше зъбите с мисвак”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
57 – От Айша се предава:
“Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, не пропускаше, когато се събуди, нощем или денем да не си почисти зъбите с мисвак преди абдест”.
/Този хадис е надежден хасен, с изключение на словата “…или денем …” ./
-
58 – От Абдуллах Ибн Аббас се предава:
“(Веднъж) пренощувах у Пророка салляллаху алейхи ве селлем, и когато се събуди, донесе водата (предназначена за абдест), след това взе мисвака, и него си почисти зъбите и след това прочете следните айети: Наистина в сътворяването на небесата и на земята, и в промяната на нощта и деня има знамения за разумните/3:190/.
Той продължаваше да ги чете, докато почти не завърши сурата, или я довърши, след което взе абдест, отиде до мястото, където изпълнява намаз, извърши намаз от два рекята, след което се върна в своята постеля и поспа толкова, колкото бе угодно на Аллах. После той се събуди, повтори същото и се върна в своята постеля и заспа. След това той (пак) се събуди, и повтаряйки същото се върна в постелята си и (отново) заспа. После той се събуди и стори същото, и всеки път той почистваше зъбите си с мисвак, извършваше намаз от два рекята, след което извърши намаза “Витр” .
Абу Дауд е казал: “Ибн Фудейл е предал с думи от Хусайн, че (Ибн Аббас) е казал:
“Той си почистил зъбите, взел абдест и прочел:
Наистина в сътворяването на небесата и на земята, и в промяната на нощта и деня има знамения за разумните/3:190/, докато не дочел тази сура до край.”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 31. Относно задължителното предписание [фард] на
умиването абдест.
-
59 – Абу ал-Мелих е предал от своя баща, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Всемогъщият и Велик Аллах няма да приеме милостинята садака, [давана от имущество, придобито по забранен начин] гулуль и намаз, извършен без умиването абдест”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
60 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Аллах няма да приеме намаза на онзи от вас, на който се развали абдест, докато той не възобнови своя абдест”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
61 – От Али Ибн Абу Талиб радияллаху анху, се съобщава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Ключа на намаза е
пречистването, [намазът] започва с текбир, и завършва с теслим”.
/Този хадис е надежден хасен и достоверен сахих./
-
Глава 33. За това, което осквернява [замърсява] водата.
-
63 –От Абдуллах Ибн Абдуллах Ибн Омар се предава, че неговия баща радияллаху анхума, е казал: “Веднъж запитали Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем за водата и за хищниците и другите животни, които я посещават и той салляллаху алейхи ве селлем, казал:
“Ако обемът на водата е достигнал две стомни(1), то тя не се осквернява [замърсява]”.
/Този хадис е достоверен сахих/
_________________________________________________________
(1)Сафи ар-Рахман ал-Мубаракфури е казал: “Арабската дума “кулла” (букв. “стомна”, “кана”) се отнася за много голям глинен съд. Обемът на такива глинени съдове е различен в зависимост от тяхната големина.
Арабите много добре са знаели обема на хаджарските глинени съдове, които са били споменавани в стиховете и притчите.
А това означава, че в хадиса става дума именно за хаджарските глинени съдове.
Обемът на всеки един такъв съд е около 250 ратла, от което следва, че две стомни събират около 500 ратла, или 227 литра”.
-
64 –Убейдуллах Ибн Абдуллах Ибн Омар е съобщил с думи от своя баща радияллаху анхума, че веднъж попитали Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем,за водата в пустинята, и той споменал хадис с такова значение”.
/Този хадис е достоверен хасан сахих./
-
65 – От Убейдуллах Ибн Абдуллах Ибн Омар радияллаху анхума, се предава: “Моят баща ми съобщи, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал:“Ако обемът на водата е достигнал две стомни(1), то тя не се осквернява [замърсява]”.
/Този хадис е достоверен сахих/
-
Глава 34: Какво е казано за кладенеца Будá’ат.
-
66 – Убейдуллах Ибн Абдуллах Ибн Рафи’ Ибн Хадидж е предал с думи от Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, че веднъж попитали Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем: “Може ли да извършим абдест с водата от кладенеца Будá’ат? В този кладенец хвърлят изцапани с менструална кръв парцали, [мъртви] кучета и изгнили продукти”. И Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Тази вода е чиста и нищо не може да я оскверни”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
67 – От Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, се предава: “Чух Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, когато му съобщили, че са му донесли вода от кладенеца Будá’ат, в който хвърлят [мъртви] кучета, парцали, изцапани с менструална кръв и човешки изпражнения, да казва: “Наистина, тази вода е чиста и нищо не може да я оскверни”.
Абу Дауд е казал: “Чух как Кутайба Ибн Саид е казал: “Аз попитах този, който се грижи за кладенеца Будá’ат за неговата дълбочина и той ми каза: “При най-дълбокото (дъното) водата в него достига до нивото на челото”. Аз попитах: “А (каква е дълбочина) когато водата е плитка?” Той отговори: “По-ниско от аурата[на мъжа]”. Абу Дауд е казал: “И аз измерих кладенеца Будá’ат със своя плащ по дължина, след това го опънах над него и измерих с лакти, оказа се, че ширината му е равна шести лакътя. Аз попитах този, който ми отвори вратите на градината и ме пусна вътре: “Изменен ли е първоначалния вид на постройката на кладенеца?” Той ми отговори: “Не”. И аз видях в него вода, която е изменила цвета си”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава35. Водата не се осквернява
-
68 – От Ибн Аббас радияллаху анхума, се предава: “Веднъж една от жените Пророка салляллаху алейхи ве селлем, се изкъпала с вода от някакъв съд [1], след което дошъл Пророка салляллаху алейхи ве селлем, за да извърши умиването абдест или гусл от тази съд. Тя му казала: “О, Пратенико на Аллах! Аз бях в състояние на осквернението /джунуб/”. И Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, казал: “Наистина, [от това] водата не се
осквернява”. /Този хадис е достоверен сахих./
[1] В текста на хадиса е употребена думата “джафнах”, което означава “дълбока дървена купа”. Бел на преводача.
-.
Глава 36. Ходене по малка нужда в застояла вода
-
69 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Нека никой от вас да не ходи по малка нужда в застояла вода, в която след това ще се къпе”. /Този хадис е достоверен сахих./
-
70 – От Мухаммед Ибн Аджлан се предава: “Чух как моят баща разказваше, че Абу Хурейра радияллаху анху, е съобщил, как Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Нека никой от вас да не ходи по малка нужда в застояла вода, и да не се къпе в нея, за да се пречисти от осквернението джанаба”.
/Този хадис е достоверен хасен сахих./
-
Глава 37. Извършване на абдест с вода, останала от кучето.
-
71 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал:
“Очистването на ваш съд, когато в него е лочало куче, става чрез седем кратно измиване, като първия път съда [трябва да се изтрие, като се] използва пръст [от земя]”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
72 – Съобщава се, че Мухаммед (Ибн Сирин) е предал от Абу Хурейра радияллаху анху, подобен хадис но който не е възходящ (към Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем) с допълнението:
“А, ако от съда е облизала котка, то го измийте веднъж”.
/Този хадис е достоверен сахих маукуф./
-
73 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Ако от [някой] съд е близало куче, то измийте [този съд] седем пъти, и седмия път [го изтрийте] с пръст [от земята]”.
/Този хадис е достоверен сахих.
Обаче без словата “седмия път”, които са отклонени шазз, и вероятно, както за това е споменал Хафиз Ибн Хаджар, че пръста от земята се използва при почистването първия път, както е във варианта на хадис № 71.
-
74 – От Абдуллах Ибн Мугаффал радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е заповядал да се убиват кучетата, но после е казал:“За тях същото[1], което и за тях[2].” И Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, дал разрешение [притежаване на] ловджийски кучета и такива, които охраняват домовете и е казал: “Ако от [някой] съд е близало куче, то измийте [този съд] седем пъти, и осмия път го посипете с пръст [от земята]”. /Този хадис е достоверен сахих./
[1] Има се предвид кучетата.
[2] Има се предвид хората, които убиват кучета. Смисълът на тези слова се заключава в това, че не следва да се убиват кучета безпричинно и безразборно.
Бел на преводача.
-
Глава 38. Вода, оставена от котка.
-
75 – От Kaбша Бинт Kaаб Ибн Малик, която е била жена на Ибн Абу Катада, се предава, че Абу Катада веднъж дошъл при нея, и тя му наляла вода, за абдест. После дошла котка и попила от тази вода, а той наклонил съда към котката, за да [може тя да се] напие”. Кабша казала: “Когато той видя, че аз го наблюдавам, каза: “Ти учудена ли си, о дъще на моя брат?” Аз казах: “Да”. Той каза: “Наистина, Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Те [котките] не са нечисти неджес и са от тези, които винаги ви заобикалят [винаги са около вас]”.
/Този хадис е достоверен хасен сахих./
На имам Абу Дауд Сюлейман Ибн ал-Ашас ас-Сиджистани
--
Автор:
Мухаммед Насруддин ал-Албани
Превод:
Ридван Мустафа Кадьов
-
Книга за чистотата
-
Глава 1.
Скриване от [чужди очи] при ходене по нужда.
-
1 – От ал-Мугира Ибн Шуаба радияллаху анху,
се предава:
“Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е ходел по нужда, е отивал далече”.
/Този хадис е достоверен хасен сахих./
-
2 – От Джабир Ибн Абдуллах ал-Ансарий радияллаху анхума, се предава, че:“Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е ходел по нужда (на открито място), той отивал толкова далече, че никой не е могъл да го види.”
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 3. Какво казва човек, когато влиза в тоалетна
-
3 – От Анас Ибн Малик радияллаху анху, се предава, че: “Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е влизал в тоалетната е казвал:“О, Аллах! Прибягвам към Твоята защита.”/Аллахумме инни еузу бике/”. (Във вариант от Абд ал-Уарис се казва:) “Прибягвам към Аллах за защита от шейтаните мъжки и женски пол”/Еузу би-Лляхи мин-ал-хубси ве-л-хабаиси/” Ухайб е предал с думи от Абд ал-Азиз, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Нека прибягва към защита при Аллах!”
/Този хадис е достоверен сахих./
-
6 – От Зейд Ибн Аркам се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Наистина тези места [тоалетните] се посещават [и от шейтани]. И [затова] когато някой от вас отива там, нека каже: “Прибягвам към Аллах за защита от шейтаните мъжки и женски пол”/Еузу би-Лляхи мин-ал-хубси ве-л-хабаиси/”
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 4. Относно нежелателността да се обръщаш в посока към Къбля при ходенето по нужда
-
7 – От Салман (ал-Фариси) се предава, че [веднъж] го попитали: “Вярно ли е, че вашия Пророк ви е научил на всичко, и дори как да ходите по нужда?” Той (Салман) казал: “Да. Той салляллаху алейхи ве селлем, ни е забранил да се обръщаме по посоката на Къбля при ходене по голяма или малка нужда, да се подмиваме с дясната ръка, да използваме за почистването истинджа [след ходене по нужда] по-малко от три камъчета и (ни е забранил) да използваме за почистването истинджа [след ходене по нужда] оборски тор или кости”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
8 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Наистина за вас аз съм като баща (родител), който ви обучава! Затова, когато някой от вас отиде в тоалетната по нужда, то нека да не се обръща по посоката на Къбля, нито с лице, нито с гръб, и да не използва дясната си ръка!” И той салляллаху алейхи ве селлем, ни повеляваше [да използваме за почистване след ходене по нужда] по три камъчета, и забраняваше за това да се използват тор и кости.”
/Този хадис е надежден хасен./
-
9 – Във варианта от Абу Еюб се съобщава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Когато отивате в тоалетната по голяма или малка нужда, то не се обръщайте по посоката на Къбля [нито с лице, нито с гръб], а се обръщайте по посока на изток или на запад!” И когато отидохме в аш-Шам, то установихме, че там тоалетните са били построени по посока на Къбля, и ние се обръщахме в друга посока, и молехме Аллах за опрощение.”
/Този хадис е достоверен сахих./
-
11 – От Марван ал-Асфар се предава: “Видях, как Ибн Омар накарал своята камила да се наведе [на колене], след това той слезе и после ходи по малка нужда, обърнат по посока на Къбля. Аз попитах: “О, Абу Абдурахман! Нима това не е забранено?” Той отговори: “Разбира се! Тази забрана обаче, се отнася [само] за открита местност, а ако има нещо между теб и Къбля, то в този случай няма нищо страшно.” /Този хадис е надежден хасен./
-
5 – Глава: Относно допустимостта на това (тоест, обръщане по посока на Къбля при ходене по нужда)
-
12 – От Абдуллах Ибн Омар се предава:
“(Веднъж) когато се покачих върху покрива на дома, видях, как Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ходи по нужда (стъпил) на две тухли и обърнат към посоката на “Бейт ал-Макдис”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
13 – От Джабир Ибн Абдуллах се предава:
“Пророкът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ни е забранил да се обръщаме в посока към Къбля по време на ходене по малка нужда, и аз видях как година преди смъртта си той салляллаху алейхи ве селлем, се обръщаше в тази посока (Къбля, когато ходеше по малка нужда)”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
Глава 6. Относно това, как следва да се събличаш при ходене
по нужда.
-
14- От Ибн Омар се предава, че “Когато пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е искал да ходи по нужда, той не е вдигал своята дреха, докато не се приближавал близо до земята.”
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 7. Порицава се разговора по време на ходене по нужда.
-
15 – От Хилял Ибн Ияд се предава:
“(Веднъж) Абу Саид (ал-Худри) ми разказа, как е чул Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, да казва:
“Нека не се уединяват двама (при ходене по нужда), и да не откриват своята аура, и да не разговарят един с друг. Наистина, на Всемогъщия и Велик Аллах това е ненавистно”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 8. Следва ли да се отговаря на приветствие при ходене по малка нужда?
-
16 – От Нафиа се предава, че Ибн Омар е казал: “Веднъж, когато Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, бил по малка нужда, покрай него минал един човек, който се обърнал към него с думи на приветствието (селям), но Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, не отговорил (на неговото приветствие)”.
Абу Дауд е казал: “В друг вариант, също така предаден от Ибн Омар и други се съобщава, че: “Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е извършил тейеммум, и след това отговорил на човека, който го приветствал със селям”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
17 – Съобщава се, че веднъж Мухаджир Ибн Кунфуз дошъл при Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, когато той бил по малка нужда, и го приветствал с приветствието (селям), но Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, не му отговорил, докато не взел абдест. След това му се извинил и казал: “Наистина, не ми е приятно да споменавам Всемогъщия и Велик Аллах, освен когато съм чист”, или е казал:
“В състояние на чистота”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 9. Относно човека, който споменава (възхвалява) Всевишният Аллах без да е чист (тахир).
-
18 – От Айша се предава, че е казала: “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е споменавал (възхвалявал) Всемогъщия и Велик Аллах по всяко време”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 11. Очистване от урината (истибра).
-
20 – От Ибн Аббас се предава: “[Веднъж] Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, минал покрай два гроба и казал: “Наистина те (обитателите на гробовете) са подложени на наказание, но не заради големи грехове. Що се отнася до този, то той не се е очиствал от урината, а що се отнася до другия (втория), то той е разпространявал (клевети) и слухове /намима/”. След това той поискал да донесат свежа палмова клонка, пречупил я на две половини и после забил едната част в единия гроб и другата част във втория гроб и казал: “Възможно е да им се облекчи наказанието, докато тези клонки не изсъхнат”.
Ханнад [един от разказвачите на този хадис] казал “предпазвал”вместо “очиствал”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
21 – От Ибн Аббас се предава хадис с подобен смисъл, (в който се съобщава) че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Той не се е предпазвал от своята урина”.
А Абу Муавия [един от разказвачите на този хадис]е казал: “… (не се е) очиствал”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
22 – От Абдурахман Ибн Хасана[Абдурахман Ибн Хасана – наричали са го Абдурахман Ибн Абдуллах Ибн ал-Мата’ ал-Кинди. Той е бил съюзник на племето Бени Зухра, брат на Шурахбил Ибн Хасана, а Хасана е била негова майка] се предава: “[Веднъж] аз и Амру Ибн ал-Ас се отправихме при Пророка салляллаху алейхи ве селлем. Той излезе, държейки (в ръката си) кожен щит. След това той се прикри с щита и се изходи по малка нужда. Ние казахме: “Вижте го, той ходи по малка нужда клекнал, подобно на жена” [Тези, които са казали това, са били сподвижници. Те са го казали не за да се подиграват, а поради учудването, тъй като във времената на джахилията, от което те не били далече, при тях е било прието мъжа да ходи по малка нужда прав]. [Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем] чул това и казал: “А нима не знаете, какво се е случило с един човек от Бани Исраил? Когато урината попадала на тях, те изрязвали мястото върху което е попаднала урината, а пък той им забранявал да правят така, за което бил подложен на наказание в гроба си”
/Този хадис е достоверен сахих/
Абу Дауд е казал:
“Мансур е съобщил с думи от Абу Уаил, че Абу Муса в този хадис е казал: “кожата на един от тях …”. /Този хадис е достоверен сахих, маукуф./ Маукуф хадис е съобщение, чиято верига разказвачи стига до сподвижник на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем. И тъй като всички сподвижници на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, заслужават доверие, то хадисите маукуф имат юридическа сила.
/Бел на преводача/ А, Асим е съобщи с думи от Абу Уаил, че Абу Муса е казал: “… тялото на един от тях”.
-
Глава 12. Относно ходене по нужда стоейки прав.
-
23 – От Хузейфа Ибн ал-Яман се предава: [Веднъж] Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, се оттеглил към място, където хората изхвърляли боклука, и там се изходил по малка нужда стоейки прав. След това поискал вода [за миене] и обтрил своите кожени местове /хуффайн/”. Абу Дауд е казал: “Мусаддад [един от разказвачите на хадиса] е съобщил: “[Хузейфа] е казал: “И аз започнах да се отдалечавам от него [Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем], но той ме повика, и аз [веднага] се оказах зад него”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 13. Относно онзи, който се изхожда по малка нужда в съд, а след това го поставя до себе си.
-
24 – От Хукайма Бинт Умайма Бинт Рукайка се съобщава, че нейната майка е казала:
“У Пророка салляллаху алейхи ве селлем, под кревата имаше дървен съд, в който той се изхождаше по малка нужда през нощта”.
/Този хадис е надежден и достоверен хасен сахих./
-.
Глава 14. Относно местата, в които Пророкът салляллаху алейхи ве
селлем, е забранил да се ходи по малка нужда.
-
25 – От Абу Хурейра се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Пазете се от [извършването на] двете постъпки, навличащи проклятие!” [Хората] попитали: “А, що за постъпки са това, о, Пратенико на Аллах?” [Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем] казал: “Това е, когато някой облекчава нуждата си на пътя, [по, който ходят] хората, и под сянката [където те отсядат].” /Този хадис е достоверен сахих./
-
26 – От Муаз Ибн Джебел радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Пазете се от [извършването на] трите постъпки, които навличат проклятие: изпражнения в източника за вода, част от пътя [служещата на хората за] преминаване, и под сянката [където те отсядат].”
/Този хадис е надежден хасен./
-
Глава 15. Относно ходенето по малка нужда в местата за къпане.
-
27 – От Абдуллах Ибн Мугаффал се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Нека никой от вас не ходи по малка нужда в местата за къпане, където след това ще се къпе”. Ахмед е казал: “Където той след това ще извърши абдест. Наистина, болшинството нашепвания [на шейтана, са именно] заради това”./Този хадис е достоверен сахих./
-
28 – От Хумейд ал-Химяри, който е Ибн Абдурахман, е казал: “Срещнах един човек от тези, които са съпровождали Пророка салляллаху алейхи ве селлем, така както го е съпровождал Абу Хурейра. Той е казал: “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, ни забрани да се решем всеки ден или да ходим по малка нужда в местата за къпане.” /Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 17. Относно това, какво казва човек, когато излиза от тоалетната.
-
30 – От Юсуф Ибн Абу Бурда и неговия баща се предава, че Айша радияллаху анха, разказала: “Когато Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, излизаше от
Тоалетната, казваше:
“Моля за Твоето опрощение”/гуфраанаке/”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 18. Относно нежелателността от съприкосновение към
половите органи с дясната ръка при очистване истибра след ходене по малка нужда.
-
31 – От Абдуллах Ибн Абу Катада с думи от неговия баща се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Ако някой от вас ходи по малка нужда, то нека не докосва половия си орган с дясната ръка. И когато излезе от тоалетната, нека не се подмива с дясната ръка. И когато пие, то нека не пие на един дъх”/Този хадис е достоверен сахих./
-
32 - От Хариса Ибн Вахб ал-Хузаий се предава: “ Хафса, жена на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, ми разказа, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, си е служил с дясната ръка, при хранене, пиене и обличане, а лявата е използвал при всички останали случаи”. /Този хадис е достоверен сахих./
-
33 – От Айша се съобщава: “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, използваше дясната ръка за очистване и хранене, а лявата ръка използваше при посещението на тоалетните и други подобни случаи”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-.
Глава 20. Относно това, което е забранено да се използва за очистване след ходенето по нужда /истинджа/?
-
36 – От Шайбан ал-Китбани се предава, че Маслама Ибн Мухаллед назначил Рувайфи’а Ибн Сабит за губернатор в долната част (на Египет). Шайбан разказал: “Пътувахме с него от Кум Шарик до Алкама или от Алкама до Кум Шарик, (но) той искаше (да отиде) в Алкама”. Рувайфи’а разказал: “По времето на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, някои от нас вземаха под наем камила от своя брат с условие, че ще му даде половината от спечеленото, а другата половина оставял за себе си, така са стояли нещата и тогава, когато летящата стрела и перото върху нея са принадлежали на един, а наконечника на друг”. След това Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, ми каза: “О, Рувайфи’а! Възможно е, ти да поживееш още дълго след мен, затова съобщи на хората това, че ако някой привързва [на плитка] своята брада, или носи нишка (конци), за да се предпази от лоши очи, или се очиства с животински тор или кости, то Мухаммед салляллаху алейхи ве селлем, е непричастен към него”. /Този хадис е достоверен сахих./
-
38 – От Абу Зубейр се предава, че той чул, как Джабир Ибн Абдуллах е казал:
“Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, ни е забранил да се забърсваме с кости и тор”. /Този хадис е достоверен сахих./
-
39 – От Абдуллах Ибн Месуд се съобщава: “(Веднъж) при Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, дошла делегация от джинове и казали: “О, Мухаммед! Забрани на своята общност Умма да се забърсва с кости, тор и пепел. Наистина Всевишният Аллах е сторил в тях препитание за нас”.
(Ибн Месуд) казал:
“И Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, ни забрани да правим това”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 21. За забърсването [истинджа] с камъчета след ходенето по нужда.
-
40 – От Айша се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Когато някой от вас отива по голяма нужда, нека вземе със себе си три камъчета, с които да се почисти, и те ще са достатъчни за него”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
41 – От Хузейма Ибн Сабит се предава: “(Веднъж) Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, бе попитан за очистването след ходенето по нужда, и той казал:
“(Очистването следва да се извърши с) три камъчета, между които да няма тор”
/Този хадис е достоверен сахих./
-.
Глава 23. Относно подмиването с вода.
-
43 – От Анас Ибн Малик се предава: “(Веднъж) Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, отишъл зад ограда (или зад стена) и с него имало младеж, който му носел вода за умиване, и той беше по-млад от всички нас. Поставил съда с водата до дървото лотос. Като свършил с ходенето по нужда, той излезе при нас, и се бе подмил с вода”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
44 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Този айет е бил низпослан за жителите на Куба'а Там има хора, които обичат да се пречистват.
/9:108/
(Абу Хурейра нататък) казал:
“Те са се подмивали с вода (след ходене по нужда), и този айет е бил низпослан за тях”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 24. За човека, който изтрива своята ръка в земята,
след подмиването истинджа.
-
45 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава: “[Веднъж], когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, отиде по нужда [в тоалетна], аз му занесох таур [малък съд от мед или камък], или раква [малка кофичка от кожа] с вода, (с която) той се подми”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
Глава 25. Мисвак /сивак/.
-
46 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Ако [с това] не бих обременил правоверните, то бих им повелил да задържат нощния намаз /ал-иша/ и да използват мисвак преди всеки намаз”.
/Този хадис е достоверен сахих./
Шейх ал-Албани е казал:
“Този хадис е достоверен сахих, с изключение на словата “ нощния намаз /ал-иша/”
-
47 – От Зейд Ибн Халид ал-Джуханий се предава: “Чух Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, да казва: “Ако [с това] не бих обременил своята общност Умма, то бих им повелил да използват мисвак преди всеки намаз”. Абу Селяма е казал: “Аз видях в джамията Зейд да седи и на ухото си имаше мисвак, (подобно на това) както писаря (поставя своя) молив.
И всеки път, когато той става за намаз, той ползваше този мисвак”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
48 – Съобщава се, че Абдуллах Ибн Абдуллах Ибн Омар бил запитан: “Ти виждал ли си, как Ибн Омар е извършвал абдест за всеки намаз, бивайки с абдест или без него!” Разкажи ми за това. Той отговорил: “Асма Бинт Зейд Ибн ал-Хаттаб, ми разказа, че Абдуллах Ибн Ханзала Ибн Абу Амир й е разказал, че на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, му е било повелено да извършва абдест преди всеки намаз, бивайки с абдест или без него, и когато това е станало обременително за него, то му е било повелено да използва мисвак преди всеки намаз.
А Ибн Омар е считал, че намира в себе си сили (за това), затова той не е оставял извършването на абдест за всеки намаз”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
Глава 26. Как се използва мисвак.
-
49 - Абу Бурда е съобщил с думи от своя баща (който е Абу Муса Абдуллах Ибн Кайс ал-Ашари):
“Мусаддад е казал:
“(Веднъж) ние отидохме при Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, за да го помолим той да ни предостави животни за превоз,
и аз го видях, как той (с мисвак) чистил своя език”.
Абу Дауд е казал:
“Сюлейман е казал:
“(Абу Муса) е казал:
“Аз влязох при Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, когато той си чистеше зъбите, поставяйки мисвака на края на езика си и казваше:
“Их, их”, имайки предвид, че той
(е произнасял такива звуци, каквито се произнасят)
при позиви за повръщане”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 27. Относно това, че човек (може) да използва
мисвака на друг.
-
50 – От Айша радияллаху анха, се съобщава: “(Веднъж) Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, използваше мисвак, когато при него са били двама души, единият от които бе по-възрастен от другия.
И Аллах му внушил (вахий), за превъзходството на мисвака, (и че етикета при използването на мисвак) е в това, да предаде го (използването на мисвак) на по-възрастния”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
51 – От ал-Микдам Ибн Шурейх се съобщава, че неговият баща е казал:
“Веднъж попитах Айша:
“Кое бе първото нещо, което е правил Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, когато се прибираше в къщи?”
Тя отговори: “
(Той си почистваше зъбите с) мисвак”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
28 – Глава: Относно измиването [очистването] на мисвака.
-
52 – От Айша се съобщава:
“Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, си почистваше зъбите с мисвак и ми даваше мисвака, за да го измия, но аз всеки път го използвах[за да получа благословение от това] и след като го измиех му връщах мисвака”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
Глава 29. За това, че мисвака се отнася
към фитрата [човешката природа, или както много от учените улема го определят - Исляма].
-
53 – От Айша се съобщава: “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Десет неща са от фитрата: постригване на мустаците, пускането на брада, (използване на) мисвак, промиване на носа с вода, рязане на ноктите, промиване между пръстите, бръснене на космите под мишниците, бръснене на космите по слабините, и подмиването с вода”. –имайки предвид подмиването истинджа с вода.
Мусаб е казал: “И аз забравих десетото, но е възможно, това да е изплакването на устата”.
/Този хадис е надежден хасен./
-
54 – Ибн Аббас е казал:
“Пет от тях се отнасят за главата”, и е споменал за сресването на път, и не е споменал за пускането на брадата”.
/Този хадис е достоверен сахих, маукуф./ маукуф се нарича хадис, в чийто текст се свеждат слова на някой от сподвижниците на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, или се съобщава за негови постъпки./
-.
От Талка Ибн Хабиб и Муджахид, и от Бакр Ибн Абдуллах ал-Музани и това е тяхно становище [думи], но те не са споменали пускането на брада.
/Този хадис е достоверен сахих, маукуф./
-
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал:
“Пускането на брада”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
От Ибрахим ан-Наха’и се предава подобен хадис, и той е споменал в него за пускането на брада и обрязването”.
/Този хадис е достоверен сахих, маукуф./
-
Глава 30.
(Използването на) мисвак от онзи,
който се събуди нощем.
-
55 – От Хузейфа се предава: “Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, се е събуждал през нощта, той си е почиствал устата с мисвак”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
56 – От Айша се предава: “За Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, поставяха вода за абдест и мисвак, а когато той се събуждаше нощем, то [отначало] отиваше в тоалетната, а след това си почистваше зъбите с мисвак”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
57 – От Айша се предава:
“Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, не пропускаше, когато се събуди, нощем или денем да не си почисти зъбите с мисвак преди абдест”.
/Този хадис е надежден хасен, с изключение на словата “…или денем …” ./
-
58 – От Абдуллах Ибн Аббас се предава:
“(Веднъж) пренощувах у Пророка салляллаху алейхи ве селлем, и когато се събуди, донесе водата (предназначена за абдест), след това взе мисвака, и него си почисти зъбите и след това прочете следните айети: Наистина в сътворяването на небесата и на земята, и в промяната на нощта и деня има знамения за разумните/3:190/.
Той продължаваше да ги чете, докато почти не завърши сурата, или я довърши, след което взе абдест, отиде до мястото, където изпълнява намаз, извърши намаз от два рекята, след което се върна в своята постеля и поспа толкова, колкото бе угодно на Аллах. После той се събуди, повтори същото и се върна в своята постеля и заспа. След това той (пак) се събуди, и повтаряйки същото се върна в постелята си и (отново) заспа. После той се събуди и стори същото, и всеки път той почистваше зъбите си с мисвак, извършваше намаз от два рекята, след което извърши намаза “Витр” .
Абу Дауд е казал: “Ибн Фудейл е предал с думи от Хусайн, че (Ибн Аббас) е казал:
“Той си почистил зъбите, взел абдест и прочел:
Наистина в сътворяването на небесата и на земята, и в промяната на нощта и деня има знамения за разумните/3:190/, докато не дочел тази сура до край.”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава 31. Относно задължителното предписание [фард] на
умиването абдест.
-
59 – Абу ал-Мелих е предал от своя баща, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Всемогъщият и Велик Аллах няма да приеме милостинята садака, [давана от имущество, придобито по забранен начин] гулуль и намаз, извършен без умиването абдест”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
60 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Аллах няма да приеме намаза на онзи от вас, на който се развали абдест, докато той не възобнови своя абдест”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
61 – От Али Ибн Абу Талиб радияллаху анху, се съобщава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Ключа на намаза е
пречистването, [намазът] започва с текбир, и завършва с теслим”.
/Този хадис е надежден хасен и достоверен сахих./
-
Глава 33. За това, което осквернява [замърсява] водата.
-
63 –От Абдуллах Ибн Абдуллах Ибн Омар се предава, че неговия баща радияллаху анхума, е казал: “Веднъж запитали Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем за водата и за хищниците и другите животни, които я посещават и той салляллаху алейхи ве селлем, казал:
“Ако обемът на водата е достигнал две стомни(1), то тя не се осквернява [замърсява]”.
/Този хадис е достоверен сахих/
_________________________________________________________
(1)Сафи ар-Рахман ал-Мубаракфури е казал: “Арабската дума “кулла” (букв. “стомна”, “кана”) се отнася за много голям глинен съд. Обемът на такива глинени съдове е различен в зависимост от тяхната големина.
Арабите много добре са знаели обема на хаджарските глинени съдове, които са били споменавани в стиховете и притчите.
А това означава, че в хадиса става дума именно за хаджарските глинени съдове.
Обемът на всеки един такъв съд е около 250 ратла, от което следва, че две стомни събират около 500 ратла, или 227 литра”.
-
64 –Убейдуллах Ибн Абдуллах Ибн Омар е съобщил с думи от своя баща радияллаху анхума, че веднъж попитали Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем,за водата в пустинята, и той споменал хадис с такова значение”.
/Този хадис е достоверен хасан сахих./
-
65 – От Убейдуллах Ибн Абдуллах Ибн Омар радияллаху анхума, се предава: “Моят баща ми съобщи, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал:“Ако обемът на водата е достигнал две стомни(1), то тя не се осквернява [замърсява]”.
/Този хадис е достоверен сахих/
-
Глава 34: Какво е казано за кладенеца Будá’ат.
-
66 – Убейдуллах Ибн Абдуллах Ибн Рафи’ Ибн Хадидж е предал с думи от Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, че веднъж попитали Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем: “Може ли да извършим абдест с водата от кладенеца Будá’ат? В този кладенец хвърлят изцапани с менструална кръв парцали, [мъртви] кучета и изгнили продукти”. И Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Тази вода е чиста и нищо не може да я оскверни”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
67 – От Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, се предава: “Чух Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, когато му съобщили, че са му донесли вода от кладенеца Будá’ат, в който хвърлят [мъртви] кучета, парцали, изцапани с менструална кръв и човешки изпражнения, да казва: “Наистина, тази вода е чиста и нищо не може да я оскверни”.
Абу Дауд е казал: “Чух как Кутайба Ибн Саид е казал: “Аз попитах този, който се грижи за кладенеца Будá’ат за неговата дълбочина и той ми каза: “При най-дълбокото (дъното) водата в него достига до нивото на челото”. Аз попитах: “А (каква е дълбочина) когато водата е плитка?” Той отговори: “По-ниско от аурата[на мъжа]”. Абу Дауд е казал: “И аз измерих кладенеца Будá’ат със своя плащ по дължина, след това го опънах над него и измерих с лакти, оказа се, че ширината му е равна шести лакътя. Аз попитах този, който ми отвори вратите на градината и ме пусна вътре: “Изменен ли е първоначалния вид на постройката на кладенеца?” Той ми отговори: “Не”. И аз видях в него вода, която е изменила цвета си”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
Глава35. Водата не се осквернява
-
68 – От Ибн Аббас радияллаху анхума, се предава: “Веднъж една от жените Пророка салляллаху алейхи ве селлем, се изкъпала с вода от някакъв съд [1], след което дошъл Пророка салляллаху алейхи ве селлем, за да извърши умиването абдест или гусл от тази съд. Тя му казала: “О, Пратенико на Аллах! Аз бях в състояние на осквернението /джунуб/”. И Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, казал: “Наистина, [от това] водата не се
осквернява”. /Този хадис е достоверен сахих./
[1] В текста на хадиса е употребена думата “джафнах”, което означава “дълбока дървена купа”. Бел на преводача.
-.
Глава 36. Ходене по малка нужда в застояла вода
-
69 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Нека никой от вас да не ходи по малка нужда в застояла вода, в която след това ще се къпе”. /Този хадис е достоверен сахих./
-
70 – От Мухаммед Ибн Аджлан се предава: “Чух как моят баща разказваше, че Абу Хурейра радияллаху анху, е съобщил, как Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Нека никой от вас да не ходи по малка нужда в застояла вода, и да не се къпе в нея, за да се пречисти от осквернението джанаба”.
/Този хадис е достоверен хасен сахих./
-
Глава 37. Извършване на абдест с вода, останала от кучето.
-
71 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал:
“Очистването на ваш съд, когато в него е лочало куче, става чрез седем кратно измиване, като първия път съда [трябва да се изтрие, като се] използва пръст [от земя]”.
/Този хадис е достоверен сахих./
-
72 – Съобщава се, че Мухаммед (Ибн Сирин) е предал от Абу Хурейра радияллаху анху, подобен хадис но който не е възходящ (към Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем) с допълнението:
“А, ако от съда е облизала котка, то го измийте веднъж”.
/Този хадис е достоверен сахих маукуф./
-
73 – От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Ако от [някой] съд е близало куче, то измийте [този съд] седем пъти, и седмия път [го изтрийте] с пръст [от земята]”.
/Този хадис е достоверен сахих.
Обаче без словата “седмия път”, които са отклонени шазз, и вероятно, както за това е споменал Хафиз Ибн Хаджар, че пръста от земята се използва при почистването първия път, както е във варианта на хадис № 71.
-
74 – От Абдуллах Ибн Мугаффал радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е заповядал да се убиват кучетата, но после е казал:“За тях същото[1], което и за тях[2].” И Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, дал разрешение [притежаване на] ловджийски кучета и такива, които охраняват домовете и е казал: “Ако от [някой] съд е близало куче, то измийте [този съд] седем пъти, и осмия път го посипете с пръст [от земята]”. /Този хадис е достоверен сахих./
[1] Има се предвид кучетата.
[2] Има се предвид хората, които убиват кучета. Смисълът на тези слова се заключава в това, че не следва да се убиват кучета безпричинно и безразборно.
Бел на преводача.
-
Глава 38. Вода, оставена от котка.
-
75 – От Kaбша Бинт Kaаб Ибн Малик, която е била жена на Ибн Абу Катада, се предава, че Абу Катада веднъж дошъл при нея, и тя му наляла вода, за абдест. После дошла котка и попила от тази вода, а той наклонил съда към котката, за да [може тя да се] напие”. Кабша казала: “Когато той видя, че аз го наблюдавам, каза: “Ти учудена ли си, о дъще на моя брат?” Аз казах: “Да”. Той каза: “Наистина, Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал: “Те [котките] не са нечисти неджес и са от тези, които винаги ви заобикалят [винаги са около вас]”.
/Този хадис е достоверен хасен сахих./