Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

КАКВО Е ДОСТОВЕРЕН ХАДИС?

 
Едно от най-използваните сред мюсюлманите понятия е „достоверен хадис”, като най-често се разбира, че казаното в хадисите наречени „достоверни” е абсолютна истина.
 Дали това е така?!
Важно е да се разбере, че от предаваното от името на Пратеника с.а.с., истина е само онова, което не противоречи на Корана и не е в разногласие с него, защото именно Пратеника с.а.с. е прекрасен образец, за следване на Корана.
...
Убедени сме, че Пратеника на Аллах не е назовал халал друго, освен онова, което Корана е назовал халал и не е назовал харам друго, освен онова, което Корана е назовал харам.
 Това означава, че не може да се назове сунна/път на Пратеника, нещо, което се разминава с Корана.
Има множество неща, представяни като сунна, но те са в противоречие или разногласие с Корана, което е абсолютно недопустимо.
За голямо съжаление, днес сме свидетели на мюсюлманска общност, която познава религия от преданията и за нея е истина това, което се казва в тези предания, без да се интересува, какво казва Корана.
 Навсякъде ще чуете да се казва, че Пратеника казал така и така, че съгласно хадисите това е така и така, но почти няма да срещнете някой да казва какво Аллах казва в Корана.
 Айетите от Корана са използвани, за да подкрепят хадисите или мненията на определени хора, но не и, за да бъде установена истината от тях, докато Аллах Всевишния е повелил:
С истината го низпослахме [Корана] и истината донесе.
И те изпратихме Ние [о, Мухаммед] само Като благовестител и предупредител.
/17: 105/
Никога слово на Пратеника, не може да противоречи, нито пък да бъде в разногласие с Корана.
Ето защо, когато срещнем разногласие между казаното в Корана и това, което се предава от името на Пратеника, вярно е това от Корана.
Неприемането на хадисите, които са в разногласие с Корана, не означава нито оспорване, нито отхвърляне на Пратеника,
а означава оспорване или отхвърляне на онези, които са ги предали.
Достоверен е не хадиса, отразен в сборниците "достоверни" и назован достоверен, а хадиса, който не е в противоречие или разногласие с Корана и потвърждава казаното в Него.
 
 
////////////////////
 
Лесно е да се напише нещо, по-трудно е да се обясни.
Има множество хадиси, които оспорват, че изреченото е от Пратеника с.а.с.
Ако човек познава Корана и известните хадиси/мешхур, лесно ще схване, че тук става въпрос за измислица и нещо нагласено, с це
л заблуда.

Ако казаното е вярно, какво обяснение има следното становище на един от учените от най-раната е поха на исляма, ученика на Абу Ханифе, Абу Юсуф, роден 113 г. по хиджра или 103 години след пратеника на Аллах и починал 180 г. по хиджра?
Има множество примери, но предлагам този, за да ни предизвика да разсъждаваме, а не да приемаме всяко срещнато за истина:
Ученикът на имам Алу Ханифе, Абу Юсуф казва:
„С увеличаване на преданията измежду тях ще се появят неизвестни предания, които не са познати на хората занимаващи се с „фикх”, предания, които противоречат на Корана и сунната.
 Пази се от хадисите шаз
 /сведени от един човек и отличаващи се от другите по смисъл/
и приеми хадисите, които са познати на учените по фикх /фукаха, които съответстват на Корана и сунната и по това оценявай останалите.
Защото онова, което противоречи на Корана, дори да е предадено от името на Пратеника с.а.с., то не е от него.”
 /Абу Юсуф – Ар-радд/

Абу Юсуф потвърждава позицията си със следното предание:
„В предсмъртното си ложе, Пратеника с.а.с. е казал:
„Аз сторвам харам /забранявам/, единствено това, което Корана е сторил харам.
 Кълна се в Аллах да не се прегърнете за нещо от мое име /оправдавайки се с мен/.”

В отговор на Еузафе Абу Юсуф казва:
„Вземи хадисите, които са известни на всички /имами по хадис/, пази се от хадисите шаз.
Ибни Абу Икриме предава от Абу Джафер, че Пратеника с.а.с. е казал:„Пратеника извика някои от евреите, които попита разни неща и те му отговорили, като излъгаха относно Иса а.с. Тогава Пратеника с.а.с. се покачи на менбера и каза: „Преданията от мен ще се разпространят.
 Тези, които съответстват на Корана са от мен, а тези, които противоречат на Корана, не са от мен.”

Пак от Абу Юсуф се споменава следната случка:
„Когато Омар р.а. изпращал една група от Ансар за Куфа, той им казал:
„О, хора от Ансар, знаете ли защо съм дошъл до тук заедно с вас?
 Те рекли: Да, защото е наше право /като хора от Ансар/”
 А Омар рекъл: „Да, имате право.
 Вие отивате при народ, който чете Корана, както кошер пчели жужи /сравнение за много четене/.
 Намалете преданията от Пратеника с.а.с.
 В това и аз съм с вас.”
Вследствие на чутото, Карза рекъл:
 „От тук насетне, повече няма да разказвам предания.”

Друг довод, който ханефитите приемат като основание за съпоставяне на хадисите с Корана:
„Всяко условие, което не съществува в Книгата на Аллах е невалидно и Книгата на Аллах е най-правдивата.”

Айша р.а. предава:
„Пратеника с.а.с. повели:
 Какво им става на хората, че излагат условия, които ги няма в Книгата на Аллах.
 Онзи, който постави условие, което липсва в Книгата на Аллах, то е невалидно.
Дори и сто такива условия да бъдат поставени, най-правото и най-надеждното е условието на Аллах.”
 /Бухари/

Серахси /1009 – 1090 по хиджра/ казва, че условието споменато тук е всяко условие, което противоречи на Книгата на Аллах, а не само определено условие, защото не е споменато в Корана, тъй като и самият този хадиса не заема място в Корана.
От тук разбираме, че всеки хадис, който противоречи на Корана е отхвърлен.”
/Серахси - Усул/

Оспорвайки тези, които не съпоставят с Корана хадисите предадени от един човек, Серахси казва:
„Нововъведенията и измислиците са се появили вследствие на несъпоставянето на преданията от един човек с Корана и с популярната сред всички учени сунна /мешхур/.
Те са едни такива хора, които взимат като основа онова това, което не е категорично и има съмнение, че е от Пратеника с.а.с., а след това съгласно него подлагат на тълкуване Корана и общоприетата сунна, като основното правят предполагаемо. Ето така, те са последвали страсти и нововъведения.”
 
 
////////////////////////////
 
Важно е да се разбере, че от онова, което се предава от името на Пратеника с.а.с. е истина само онова, което не противоречи на Корана и не е в разногласие с него, защото именно Пратеника с.а.с. е прекрасен образец, за следване на Корана.
В този смисъл, ние сме убедени, че Пратеника на Аллах не е назовал като халал друго, освен онова, което Корана е назовал като халал и не е назовал като харам, освен онова, което Корана е назовал като харам.
Това означава, че не може да се назове сунна
/път на Пратеника, нещо, което се разминава с Корана.
Има множество неща, които се представят като сунна, но те са в противоречие или разногласие с Корана.
За голямо съжаление, днес сме свидетели на мюсюлманска общност, която познава религия от преданията и за нея е истина, това, което се предава в тези предания, без да се интересува, какво казва Корана.
 Навсякъде ще чуете да се казва, че Пратеника казал така и така, че съгласно хадисите това е така и така, но почти няма да чуете някой да казва какво Аллах казва в Корана.
Айетите от Корана се използват, за да подкрепят хадисите или мненията на определени хора, но не и те да се използват, за да бъде схваната истината от тях, докато Аллах Всевишния е повелил:
С истината го низпослахме [Корана]
и истината донесе.
 И те изпратихме Ние [о, Мухаммед] само като благовестител и предупредител.
Ние разделихме Корана на части, за да го четеш пред хората бавно. И го низпослахме постепенно.
 /17: 105, 106/
Никога слово на Пратеника, не може да противоречи, нито пък да бъде в разногласие с Корана.
Ето защо, когато срещнем разногласие между казаното в Корана и това, което се предава от името на Пратеника, вярно е това в Корана.
Ето защо, неприемането на определени хадиси не означава нито оспорване, нито отхвърляне на Пратеника, а означава оспорване или отхвърляне на онези, които са ги предали. Достоверен е не хадиса, отразен в сборниците наречени "достоверни" , а хадиса, който не е в противоречие или разногласие с Корана и потвърждава казаното в Него.

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма