Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Началото и краят на деня на говеенето




 Сред учените няма разногласие, че говеенето започва от появата на истинната ранна зора до залеза на слънцето заради словата на Всевишния:
“И се стремете към онова, което Аллах ви е предписал: яжте и пийте, додето различите при [пукването на] зората белия конец от черния конец!
После довършете говеенето до нощта”....
[ал-Бакара: 187].
Тука има няколко въпроса, които се нуждаят от пояснение:
— Зората е два вида, както поясняват хадисите на Пророка :
едната е продълговатата зора , а втората е разпространената зора .
Що се отнася до продълговатата зора, то тя е онази, при която ивица светлина се издига в линейна форма нагоре, след това изчезва.
Някои правоведи я наричат “лъжовната зора” .
А разпространената зора е онази белота, която се разпространява в хоризонта и е съпроводена от първите наченки на червенината.
Това именно е истинната зора и с нея са свързани правни норми като задължителността на започването на говеенето и позволеността на кланянето на утринната молитва .
— В ислямските страни продължава Сунната за утринната молитва да се четат два езана.
Пророкът имал двама мюезини, които били Билял и Абдуллах ибн Умм Мактум .
Езанът, с който са свързани правните норми е вторият езан, както е пояснил Пророкът .
И макар в наше време хората от ислямските страни да наричат първия езан: “езанът за въздържане”, то след неговото четене не е задължително въздържането, защото той посочва подготвянето за въздържането.
Това сочат следните два хадиса:
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал :
Билял чете езана нощем, затова яжте и пийте, дорде призове Ибн Умм Мактум
(Ал-Бухари и Муслим).

Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал :
Нека не ви възпира от сухура ви езанът на Билял, нито продълговатата зора, а разпространената зора в хоризонта.
Ат-Тирмизи.

— Зачитаното виждане на продълговатата белота в хоризонта е виждането при естествени условия в откритите пространства сред природата.
Що се отнася до осветените градове и населени места, то надделяването на електрическите светлини в тях възпрепятства разбирането на настъпването на истинната зора.
Затова е нужна предпазливост, за да не се допусне закъсняване на въздържането под предлог не виждането на тази белота; в тези случаи може да се разчита на мюсюлманските религиозни календари (таквим) или на втория езан, където го има.

— В никакъв случай не е позволено яденето след настъпването на истинната зора.
Който позволява това, той нарушава съгласието на общността и нарушава говеенето на хората.
Дори да има някакво предание, което предполага позволеността на това, то трябва да се разбира на светлината на Корана и онази Сунна, за която нито един учен няма разногласие.


Предава се от Абу Хурайра , че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
Ако някой от вас чуе езана [когато човек иска да говее] и съдината [домакинския съд за храна, питие и пр.] е в ръката му, нека не я остави, докато не утоли нуждата си.
Абу Дауд.

Някои хора предполагат, че това предание е доказателство за позволеността на яденето след зазоряването.
Но, това не е вярно, защото богослужението говеене има урегулирано начало и край.
И едно отлагане на въздържането до утоляване на нуждата противоречи на това положение, тъй като хората се различават в предела на своето насищане и утоляване на нуждата.
Освен това, айетът позволява да се яде и пие през цялата нощ на Рамазана до един предел, при който се слага край на яденето и пиенето:
додето различите при [пукването на] зората белия конец от черния конец!”.
[ал-Бакара: 187].
И едно буквално разбиране на гореспоменатото предание анулира този предел. И именно по тази причина Пророкът е наблегнал върху този предел с думите си: дорде призове Ибн Умм Мактум.
В противен случай каква ще е ползата да се споменава този предел, ако ще е позволено да се яде и след него?!
Ето защо гореспоменатото предание се отнася за първия езан, по този начин то бива напълно съвпадащо със значенията на споменатите по-горе хадиси и със следния хадис от Пратеникът на Аллах (с.а.с.)
Щом Билял призове [езана за молитва], яжте и пийте, дорде Ибн Умм Мактум призове.
Ан-Несаи.

Отнасянето на гореспоменатото предание към това тълкуване е по-добро, отколкото да се остави да противоречи на значението на айета и на другите хадиси, и да излага на развала богослужението на хората.
Все пак Аллах знае най-добре!

— Ние сме подканени да избързваме с разговяването, но въпреки това, трябва да сме уверени в залязването на слънцето преди разговяването.
Не е достатъчно слънцето да се скрие по причина на някаква преграда, препятствие или планина, щом влиянието на слънцето се вижда на отсрещната страна.
Доказателство за това са думите на Пратеникът на Аллах (с.а.с.)
Когато нощта настъпи ето оттук и денят си отиде ето оттук, и слънцето се скрие, тогава говеещият вече е разговял.
Ал-Бухари и Муслим.

Пратеникът на Аллах (с.а.с.) свързал разговяването със скриването на слънцето наред с изгубването на нейната следа в противоположната страна, която е източната страна.
Това се потвърждава и от споменатото в друг вариант, а именно:
в който Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал :
Когато видите нощта, вече настъпила ето оттук (и посочил с ръката си към изток), тогава говеещият вече е разговял.
Муслим.
Източник: https://ramazanramadankareem.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма