Трите нива на говеенето според сеййиди Абдулкадир ел-Джейляни, Аллах да е доволен от него, обяснени от шейх Мухеммед ен-Ниневи
Приемете за своя мисия през този Рамазан да работите още по-усилено за Пречистия и Всевишен Аллах, за да го посрещнете в по-добро състояние на духа от предишния Рамазан.
В сура ел-Бакара, айет 183-ти се казва по смисъл:
О, вярващи, предписано ви е говеенето така, както бе предписано на онези преди вас, за да се научите да се въздържате (на самоконтрол).
Правенето на ибадет (богослужение) не е някаква самоцел.
То е просто средство за постигане текуа
(богобоязън, най-често превеждано като съзнаване на Бог).
Целта на много от ибадетите е придобиването на търпение.
В хадис с добра верига предаден от ет-Тирмизи и ибн Мадже се казва:
“Говеенето е половината от търпението.”
И така в действителност то (говеенето) е школа, чиято цел е постигането на самоконтрол (ле‘аллекум теттек̣ӯн).
Знаци за успех от рамазанското говеене:
- Дали си станал по-добър човек от предишния Рамазан?
- Дали си по-близо до Аллах?
(Степените на говеене:)
Първо ниво (най-елементарното):
Да се въздържаш от храна, вода, полови отношения и подобните на тях.
Второ ниво (говеенето на тялото):
Всичките ти органи да се въздържат от извършването на харам.
Трето ниво (говеенето на сърцето):
Избягване на всички земни мисли и фокусиране единствено върху Аллах.
Пълно отдаване на себе си.
Провалянето на говеенето означава въвличането на човек в му страсти и желания, но то може да значи и всяко нещо, което отвлича вниманието на човек от постоянното му наблюдение на Всемогъщия и Величествен Аллах.
Трябва да има икбал:
тичане към Аллах с телата, сърцата и душите ни към наблюдаването на Аллах.
В сура ел-Ен‘ам, 91-ви айет се казва по смисъл:
“Кажи “Аллах!” и ги остави да се лутат в своите игри!”
Усъвършенстване на говеенето на евлиите (“светците”) и праведниците.
1. Говеенето на очите.
Т.е. очите ви да не поглеждат никакъв харам така, както е посочено в хадиса:
Лошият поглед е една от отровните стрели на проклетия шейтан.
Който го изостави заради Аллах
(Велик и Всемогъщ е Той) ще получи вяра от Него, сладостта на която ще усети
в сърцето си.
(предаден от ел-Хаким)
Ако вие изоставите погледа към забраненото,
Аллах ще ви даде да усетите сладостта на вярата в сърцето си.
Но говеенето на очите обхваща дори и гледането на безполезни неща, които занимават мисълта на сърцето, та дори и да са позволени.
2. Говеенето на езика.
От лъжи, обиди, клюки, одумване, злословене, спорене.
Вместо да се занимавате със спорове ангажирайте езиците си със споменаването на Аллах. Aбу Умамa предава:
Каза Пратеникът на Аллах, Аллах да го благослови и приветства:
Гарантирам къща в покрайнините на Дженнета за онзи, който изостави спора, дори и да е прав.
И къща в средата на Дженнета за онзи, който изостави лъжата, дори и когато се шегува.
И къща в най-високите степени на Дженнета за онзи, който усъвършенства характера си.
Много учени по сира (история) казват,
че ебу Бaкр (Аллах да е доволен от него) поставяше камъче на езика си, което да го възпрепятства да говори.
3. Говеене на ухото.
Да не слушаме лъжи или каквото и да било друго забранено, като клюки и т.н.
Стойте на страна от събирания, където се разнасят сплетни или се говори лошо.
4. Говеене на останалите органи – ръце, крака, стомах.
Трябва да сме в мир със своя стомах.
Избягвайте преяждането по време на заговяване и на разговяване.
Не преяждайте!
Не приключвайте говеенето, като разговявате с храна, която е харам-забранена.
Това е все едно да се построи замък за сметка на разрушаване на цяло селище.
Но не забравяйте, че говеенето може да се развали и чрез злословене и сплетничене.
Колкото по-малко храна – толкова по-здрав дух!
Яжте по малко, за да усетите истинският Суннет.
Това ще стане причина да осъзнаете безпомощността си пред Пречистия и Всевишен Аллах.
5. Говеенето на сърцето.
Т.е. сърцето да се намира между страха и надеждата.
Страх, че добрините ни ще бъдат отхвърлени от Аллах и надежда, че добрините ни ще бъдат приети от Аллах.
сеййиди шейх д-р Мухаммед ибн Йехйа ен-Ниневи ел-Хусейни (Аллах да го опази!)