Месец Рамазан е месецът на оруча (говеенето) и на наградата, в който тече щастлив и прекрасен живот.
Този месец напомня за дадените ни безбройни блага.
В този месец, отказвайки се от временните наслади, ние стигаме до тайната на вечните наслади, като спазваме оруч, по заповед на Аллах Теаля.
Оручът представлява борба със страстите (нефс), които пречат на човек да почувства истинската и крайна цел... на ибадета и свежда до минимум въздействието на плътските желания.
Оручът извисява до съвършенство нашата нравственост чрез търпение, воля и неподдаване на плътските съблазни.
Оручът представлява борба със страстите (нефс), които пречат на човек да почувства истинската и крайна цел... на ибадета и свежда до минимум въздействието на плътските желания.
Оручът извисява до съвършенство нашата нравственост чрез търпение, воля и неподдаване на плътските съблазни.
Също така оручът е един щит, който предпазва човешкото достойнство и чест от прекаляване с желанията на плътта като ядене,пиене и полова възбуда.
Оручът освен, че способства за възпитание на добродетели като твърдост, благородство, търпение, решителност и др., чрез гладуване и лишаване от плътски наслади, напомня за стойността на благата.
Оручът освен, че способства за възпитание на добродетели като твърдост, благородство, търпение, решителност и др., чрез гладуване и лишаване от плътски наслади, напомня за стойността на благата.
Така имаме възможност да влезем в положението на бедните и нуждаещите се, което ни прави по-милосърдни и по-сърдечни. Така се засилва чувството ни на благодарност.
Оручът е заповед на Аллах Теаля, която по най-добър начин спомага за премахването на някои негативни явления в обществото като завист, подлост, омраза.
Ето защо оручът е задължение не само на съвременната общност, но и на хората живели преди това.
Аллах Теаля повелява:
"О, вярващи, предписано ви е говеенето, както бе предписано на онези преди вас, за да се побоите."
"О, вярващи, предписано ви е говеенето, както бе предписано на онези преди вас, за да се побоите."
(2: 183-184)
Ибадетите, които са задължителни според Исляма, служат за лек на различни пороци.
Наистина оручът представлява лек срещу много душевни и физически заболявания.
Ибадетите, които са задължителни според Исляма, служат за лек на различни пороци.
Наистина оручът представлява лек срещу много душевни и физически заболявания.
Ето защо той се извършва в определени дни.
Защото, както човешкият организъм свиква с употребата на определени лекарства и след известно време те не му действат, така духовното и физическо въздействие и на оруча се побира в определени рамки.
Ако се премине границата на нормалното, този ибадет няма да донесе очакваната материална и морална полза.
От друга страна той се изпълнява в определен месец от всички мюсюлмани едновременно и така се осъществява единството на исляма.
От друга страна той се изпълнява в определен месец от всички мюсюлмани едновременно и така се осъществява единството на исляма.
Така оручът се изпълнява в определени дни и възпитава хората на добродетели като чувствителност, задълбоченост и честност, необходими в живота.
Преминаването на месец Рамазан през различни годишни времена съдържа голяма мъдрост.
Преминаването на месец Рамазан през различни годишни времена съдържа голяма мъдрост.
Понякога този месец се пада в горещи, а понякога в студени дни.
Един път дните са по-къси, а друг път по-дълги, или със средна продължителност.
Така Рамазанът озарява със своята благодат всички годишни времена и всички дни.
При това, когато мюсюлманите изпълняват оруча през различните годишни времена, те срещат различни трудности и улеснения, което спомага да изживеят разнообразни радости.
В крайна сметка този ибадет, който по начало е труден, се изпълнява с необикновено желание и лекота.
Употребата на малко количество храна, особено по време на оруча, дава десет предимства:
1. Гладът пречиства сърцето и засилва паметта.
Употребата на малко количество храна, особено по време на оруча, дава десет предимства:
1. Гладът пречиства сърцето и засилва паметта.
Преяждането води до забравяне и оглупяване.
2. Гладът изостря стремежите на сърцето, както и въздействието на ибадета, а от ситостта сърцето загрубява и не чувства вкуса на ибадета.
3. Чрез глада човек става мекосърдечен, добродушен и скромен, а ситостта го прави горделив, надменен и себелюбив.
4. Гладът води до състрадание към гладните и бедните, а ситостта води до забравянето за тях.
5. Гладът потиска плътските желания и страсти, а ситостта ги разпалва.
6. Гладът поддържа човек бодър и активен.
2. Гладът изостря стремежите на сърцето, както и въздействието на ибадета, а от ситостта сърцето загрубява и не чувства вкуса на ибадета.
3. Чрез глада човек става мекосърдечен, добродушен и скромен, а ситостта го прави горделив, надменен и себелюбив.
4. Гладът води до състрадание към гладните и бедните, а ситостта води до забравянето за тях.
5. Гладът потиска плътските желания и страсти, а ситостта ги разпалва.
6. Гладът поддържа човек бодър и активен.
Ситостта го прави ленив и пасивен.
7. Гладът допринася за постоянството в ибадета.
7. Гладът допринася за постоянството в ибадета.
Ситостта води до разпуснатост и мързел.
8. Гладът е полезен за тялото.
8. Гладът е полезен за тялото.
Чрез него се лекуват различни болести.
Ситостта изхабява и разболява тялото.
9. Гладът прави тялото леко и подвижно.
9. Гладът прави тялото леко и подвижно.
Ситостта го прави тлъсто и тромаво.
10. Гладът подтиква към раздаване на садака, себеотрицание и щедрост.
10. Гладът подтиква към раздаване на садака, себеотрицание и щедрост.
Това е причината човек да бъде подслонен под сянка в деня на Къямета.
Ситостта води до скъперничество или разточителство, които унищожават човека.
Молим Аллах Теаля да ни улесни говеенето, да ни го приеме, да се смили над нас и нашите семейства, да ни опрости всичките грехове и да ни предпази от мъчението на Джехеннема.
Молим Аллах Теаля да ни улесни говеенето, да ни го приеме, да се смили над нас и нашите семейства, да ни опрости всичките грехове и да ни предпази от мъчението на Джехеннема.
Амин!