Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Фитре


Фитре означва разговяване.
Според шерията фитре е определено богатство което се дава на бедните на рамазан байрям.
Хукум на фитрето според Джумхур е фард, според Ханефиите е ваджиб.
Доказателството за фитрата е делил занни, затова е ваджиб.

1.Мъдроста на фитре.
 Дава се през месец Рамадан, защото ако човек е допуснал грешка, то фитрето е откуп за грешката му.
Байрям е празник на мусулманите и богатите са длъжни да подпомогнат бедните за да могат и те да празнуват като богатите.

2Условие на фитре.
а)
ислям фитрето може да се дава само от мусулманин защото е ибадет.
Ако човек има роби немусулмани дали трябва да дава фитре за тях или не трябва да дава?

 Според Джумхур за робите които не са мусулмани не се дава фитре.
Според Ханефии и Маликии трябва да се дава фитре за робите които не са мусулмани.
 
Доказателство на Ханефиите:
 Хадис:
”Дайте фитре за всеки човек независимо дали е роб или свободе, малък или голям, евреин или християнин.”
(този хадис е слаб).

Целта е да се помогне на бедните.

Доказателство на Джумхур:
 Хадис:
”Фитрето е задължение на всеки човек който е мусулманин, свободен или роб.”
Фитрето е ибадет, а за немусулманина ибадета не е фард.

 б)
свобода роб не е длъжен да даде фитре за себе си или за някой друг.

в)
според някои учени хора фитрето е задължени на хора които живеят в град или село, а не разпръснати в пустинята.

Според Джумхур фитрето е задължение за всички без изключение и без разлика от това къде живеят.
г)
да е богат или да има възможност да даде фитре.

Всички учени хора са на становище, че бедният не е длъжен да дава фитре.
 Според Джумхур трябва дадава фитре всеки който има възможност да го даде, който може да даде тази сума да я даде.
 Според Ханефиите трябва да има нисаба на златото.

 Според тях в тези неща влизт всички вещи и богатство което е извън основните потребности независимо каква е целта на притежанието.
Доказателство на Ханефиите:

Хадис:
”Няма садака освен от богат човек.”

Самият човек има нужда от фитре той е беден.

Доказателството на Джумхур:
 Хадис:
Дайте фитре независимо дали е мъж или жена, богат или беден, богатия Аллах ще го очисти с тази садака, а бедния Аллах ще му даде повече от колкото е дал.”

3
Човек който трябва да дава фитре, трябва да дава само за себе си или трябва да дава и за други хора.
Повечето учени хора казват човек трябва да дава фитре за себне си и за хората които изхранва.
Изхранването е основната причина за да даде фитре и за тях. Причините за осигуряване на нафака (изхранване и фитр).

а)
владение който има роби мъже или жени е длъжен да даде за тях фитр.
 Доказателство:
Хадис:
”Дайте фитр за всеки човек на който вие давате нафаката независимо дали е роб или свободен.”
б)
родствена връзка.
 Учените хора смята че всеки баща трябва да даде фитре за неговите деца които са малки, ако те нямат собствено богатство, ако имат богатство се дава фитр от тяхното богатство.
 Доказателство:
 Хадис:
”Дайте фитре за всеки независимо дали е малък или голям, свободен или роб щом като вие му давате нафаката.”
Според Джумхур ако децата нямат баща, а имат дядо дядото трябва да даде фитр за тях.
Ако децата са големи дори и да са бедни бащата не е длъжен да даа фитр за тях според Ханефиите.
Ако сина изхранва баща си и майка си, сина трябва да даде фитр за тях според Джумхур.в)хикях, женитба.
 Според Джумхур мъжа трябва да дава фитрето за жена си дори ако тя е богата.
4.
Времето когато се дава фитре, времената са 3 мустехаб (желателно), джаиз (позволено), ваджиб (задължително).
а)
мустехаб е да се даде фитрето преди да се кланя намазът рамазан байрям.
 Доказателството е:
”Сполучил е онзи, който се пречиства и споменава името на своя Господ, и отслужва молитвата.”
(Сура аля айети 14 и 15).
Ако даде фитрето след като се е кланял рамазан байрям е мекрух.
Ако не даде фитрето след намаза рамазан байрям трябва да го даде кадаа.
б)
ваджиб, според Джумхур фитрето е ваджиб да се даде след залеза на слънцето след последния ден на месец Рамадан. Според Ханефии и Маликии фитрето е ваджиб да се даде когато изгрее слънцето на рамазан байрям.

в)
джаиз;
 според Ханефиите фитрето да се даде една-две години предварително е джаиз.
Според Джумхур да се даде фитрето в началото на месец Рамазан е джаиз.
 Според Маликиите да се дава фитрето предварително не е джаиз, освен ако даде фитрето на тези, които събират зекята.

 5.
На кого може да се дава фитре.
Дава се на всички, на които се дава зекят.
Според Ханефиите фитре може да се дава на зиммии (немюсюлманин, християнин или евреин, който живее в Ислямска държава и е под нейно покровителство, като той плаща данък и се ползва с всички права в държавата).
 6.
Нийет на фитрето и закята.
Зекята непременно трябва да е с нийет, защото е ибадет. Доказателство:
Хадис:
”Делата са според намеренията и на всеки ще му се въздаде според онова което е възнамерил.”
Според Ханбелиите нийета може да се прави предварително.
Източник: https://ramazanramadankareem.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма