Неща, нарушаващи говеенето
Освен месечният менструален цикъл хайд и след родовото кръвотечение нифас съществуват други неща, които се разглеждат като нарушаващи говеенето, но само при наличието на минимум едно от трите условия:
А) Ако човек знае, че той нарушава говеенето, а не е невежа;
Б) Ако той осъзнава, какво прави и не е забравил,
че говее;
В) Ако той върши това по своя воля без принуда.
Сред нещата, нарушаващи говеенето има действия, включващи в себе си отделянето на вътрешна течност, такива като полово сношение, повръщане, менструация
и кръвопускане, както и действия, включващи в себе си поглъщане на храна и течности.
(Маджму ал-Фатава, 25/148)
****************
Сред нещата, нарушаващи говеенето, които се класифицират като храна и питиета, са такива като приема на лекарства и таблетки за орална употреба, или инжекции от хранителни добавки или преливане на кръв.
Инжекциите, които се дават не да заменят храната и течностите, а се използват за планомерно лечение, като пеницилина и инсулина, или тонизиращо средство или ваксина, не нарушават говеенето, независимо дали са слагат мускулно или венозно.
(Фатава Ибн Ибрахим, 4/189).
Но за да се избегнат грешките, всички тези инжекции трябва да се слагат през нощта.
При хемодиализа, когато кръвта се изтегля, филтрира и “пречиства” и се връща обратно, обогатена с химически препарати или хранителни добавки, като захари и соли, то се счита, че говеенето се нарушава.
(Фатава ал-Леджна ад-Даима, 10/190)
Съгласно най-вярното мнение, клизмите, капките за очи, капките за уши, ваденето на зъби и лечението на рани не нарушават говеенето.
(Маджму Фатава шейх ал-Ислям, 25/233,25/245).
Използваните за инхалации при астма кислородни маски не нарушават говеенето, защото сгъстения газ, влизащ в дробовете не се смята за храна и потребността от него е постоянна в Рамадан и през останалото време.
Даването на кръв за анализ и изследвания не нарушава говеенето и се смята за позволено по силата на необходимостта.
(Фатава ад-Да'ва: Ибн Бааз,979).
Лекарствата, като средства за гаргара не нарушават говеенето, при условие че не се гълтат.
Ако някой си пломбира зъб и почувства привкус в гърлото, то това не нарушава говеенето.
(от устните фетви на шейх Абд ал-Азиз Ибн Бааз).