Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Същността на действията в намаза

Първото нещо от намаза, което достига при теб, е призивът езан. Щом е така, подобава ти се, когато чуеш езана, да обвържеш сърцето си с намаза и да започнеш да се подготвяш за него. Праведните предшественици (селеф-и салихин) постъпваха така. Независимо от своя мезхеб (религиозно направление), всички те, когато чуеха езана, изоставяха всяка работа и се вслушваха в него. Ковачът оставаше с чук в ръката си, без да удари нито веднъж в наковалнята. Когато чуеше езана, обущарят оставяше иглата си забита в кожата, без да я извади. Постъпваха така, защото осъзнаваха, че който изпитва радост в сърцето си, когато чуе призива на муеззина (призоваващият към молитва), ще изпита същата радост, когато чуе гласа на призоваващия в Съдния ден.
Почистването на тялото и дрехите е външната форма на чистотата. Чистота на сърцето се постига с покаяние, разкайване и изоставяне на лошите навици. Защото сърцето е божествена наблюдателница.
Покриването на срамните места се изисква за да се скрият тези места от хората. Същността на това действие се състои в това да скриеш лошотиите в сърцето си от Аллах (дж.дж.). Но е ясно, че нищо не остава скрито за Него. Следователно сърцето трябва да се пречисти от лошите навици, а това се постига с покаяние.
Пратеника на Аллах (с.а.в.) е повелил: “Който се покае за греха си, е като онзи, който няма грехове.”
Покаянието тевбе заличава провинението. Ако не можеш да направиш това, тогава поне се засрами и нека са ти перде страхът и срамежливостта. Срамежливо заставай пред Аллах (дж.дж.), с наранено сърце, така както един избягал роб застава пред господаря си и не може да вдигне нагоре глава заради своето провинение.
Смисълът на обръщането в посока към къбле е в изоставянето на всичко земно и отвъдно и обръщане на сърцето към Аллах (дж.дж.). Както физическото къбле е едно единствено, така и вътрешното къбле, това на сърцето, е едно, и то е Аллах (дж.дж.).
Сърцето, свободно разхождащо се из долината на мислите, е като човек, който обръща погледа си във всички посоки. Поради тази причина Пратеника на Аллах (с.а.в.) е повелил:
“Онзи, който отслужва намаза и насочва желанията, лицето и сърцето си единствено към Аллах (дж.дж.), в края на намаза той става като в деня, когато майка му го е родила.”
Както отвръщането на лицето от къбле проваля външната форма на намаза, така и отвръщането на сърцето от Аллах, да е славно името Му, уврежда неговия дух и същност.
Смисълът на къям (изправен стоеж) е смирено заставане прав пред Аллах (дж.дж.) с поглед, сведен надолу. А същността на къяма се състои в прекратяване на поривите на сърцето и отдаването му на Аллах (дж.дж.).
По време на намаз човек трябва да се чувства сякаш е застанал пред Аллах в Съдния ден в очакване на своята равносметка. Тогава ще му бъдат показани всички тайни.
Учудващо е положението на човек, който старателно отслужва своя намаз, когато разбира, че някакъв учен или праведен човек го наблюдава. Не бърза и не се оглежда. Ала въпреки че знае, че Аллах го вижда всеки миг, не се срамува от Него и е нехаен. Колко голямо невежество е това!
Сподвижниците на Пратеника на Аллах отслужваха намаз толкова спокойно, че дори и птиците ги смятаха за предмети и не се страхуваха от тях.
Пратеника на Аллах (с.а.в.) казал следното за човек, който с ръка погладил брадата си по време на намаз: “Ако в сърцето му имаше кротост (худу) и боязън (хушу), и ръката му щеше да е като сърцето му.”
Рукю и суджуд са проява на скромност чрез тялото. Защото най-достойните сред органите докосват пръстта – най-низшето сред творенията – с което напомнят за своето създаване от пръст и че към пръстта отново ще се върнат.
Четенето (къраат) по време на намаз, както и всяко изречено слово, има определен смисъл. Например смисълът на “Аллаху екбер” е: “Аллах е най-великият”. Ако човек не разбира този смисъл, е невежа. Но ако въпреки това, че го разбира, но заделя повече място в сърцето си за нещо различно от Аллах (дж.дж.), тогава му се казва: “Словото ти е вярно, но ти си лъжец”. Защото онова, на което отдава по-голямо значение, отколкото на Аллах, е неговият бог.
Всевишният Аллах (дж.дж.) повелява:
“Не виждаш ли онзи, който взима за божество своите страсти?” (Ал-Джасиа, 45/23)
Когато изрича “Елхамду лилляхи раббил алемин”, смисълът на който е: “Хвала на Аллах – Господа на световете”, човекът трябва да си припомни, че всичките блага, с които е дарен, са от Аллах (дж.дж.) и сърцето му да се изпълни с благодарност към Него. Защото отправянето на хамд е израз на благодарност. А благодарността се извършва със сърцето.
Когато изрича “Иййаке на’буду”, т.е. “Само на Теб служим”, сърцето му трябва да се изпълни с искреност (ихляс).
Когато изрича “Ихдинассърата’л мустаким”, т.е. “Теб за подкрепа зовем”, сърцето му трябва да се изпълни с моление към Аллах.
Източник : https://wardahasan12.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма