Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Сура «ал-Калем»(«КАЛЕМЪТ»)


 В името на Аллах, Всемилостивия, Милосърдния!

1. Нун. Кълна се в калема и в онова, което пишат!
(“Нун” се тълкува като един от онези буквени знаци, смисълът на които е известен само на Аллах. “Нун” означава и “голяма риба,кит”, и още “мастилница”, и тогава клетвата тук се изрича в името на мастилницата, на калема и на онова, което той пише. Така се подчертава ролята на грамотността и познанието.)
Всевишния Аллах се кълне в калема и в онова което пишем с него .
От това се разбира всичко,което хората записват–постиженията във всички различни области на знанието, а също така и съчиненията и стиховете.
И наистина калема и мастилото, както и записаните с тях книги с знания, се явяват велики знамения на Всемогъщия Аллах, достойни затова Всевишния Аллах да се кълне в тях.
Именно така постъпил Аллах с.т, за да отхвърли лъжливите обвинения в безумие и лудост, казани по- адрес на Пророка Мухаммед с.а.в.
2. Ти [о,Мухаммад] ­ по милостта на твоя Господ ­ не си луд..
Тези обвинения били лъжи, защото по Своята милост Аллах с.т дарил Своя пратеник със съвършен ум и го дарил с мъдрост мисли и красноречие.
А учението, което той проповядвал, и до днес се явява най-доброто, от онова което изучават и записват хората. Това е истинско щастие в този свят, което е дадено на Пратеника на Аллах.
Затова Всевишния споменава за него щастливото бъдеще в Последния живот и казва:
3. Наистина, За теб има несекваща награда.
О Мухаммед! За теб има велика и безкрайна награда. Ти я заслужи със своите праведни деяния, своите превъзходен нрав и своите искрени стремления наставлявайки хората на пътя на истината. Затова по нататък Аллах с.т казва:
4. Ти наистина имаш велик нрав.
Аллах действително дарил Своя пратеник с висок морал и нравственност. Когато майката на правоверните Аиша я попитали, какъв бил нрава на пратеника на Аллах с.а.в, тя казала: «Неговият нрав беше Корана».
За Неговите благородни качества Всевишния също казва:
«Придържай се към снизхождението и повелявай приличието, и страни от невежите!» (7:199)
«По милост от Аллах ти се смекчи спрямо тях.» (3:159);
«Дойде вече Пратеник при вас измежду вас самите. Тежко е за него вашето затруднение, загрижен е за вас, към вярващите е състрадателен, милосърден» (9:128).
Съществуват още много други знамения за добрия характер на Пророка Мохаммед с.а.в. с, всяко от които учи хората да възпитават в себе си, само най-добрите черти. Всички те в най-съвършена и най-славна форма са въплътени в Пророка Мохаммед с.а.в. Всяка черта на неговия характер е била съвършена. Той е бил нежен и състрадателен човек.
Хората лесно намирали общ език с него, и той винаги радушно приемал техните покани. Когато другарите му искали разрешение да започнат някакво дело, той ги благославял и дори им помагал, освен ако това не било свързано с грях. Пророкът никога не отказвал да помогне на нуждаещите се и утешавал тези, които търсели такова. Tой не си позволявал да лиши човек от надежда или да го разочарова, като му откаже. Когато вземал решение, не показвал единовластие, а се съветвал с приближените си, и обсъждал с тях плановете си. Пророкът сърдечно приветствал благодеянията на своите сподвижници и им прощавал грешките. Когато общувал с някого, той бил приветлив и не бил този който прекъсвал разговора. Не се мръщел и не бил груб в разговора. Ако му било приятно, то той не криел радостта си. Той не се хващал за думите, които по невнимание излизали от устата на събеседника му, и не го упреквал за невниманието му. Той всячески се опитвал да му отговори с добро и проявявал необходимото търпение.
Аллах дж.ж е издигнал Своя пророк Мохаммед с.а.в.с. до недостижима височина, но враговете му го смятали за луд и обсебен.. Затова по-нататък Всевишния Аллах казва:
5. Ти ще видиш и те ще видят
6. кой от вас е безумният.
Безусловно, Пратеника наАллах следвал правия път и бил най – добрия от хората както към самия себе си, така и в отношенията към другите хора.
А неговите врагове били от най -заблудените творения и заблуждавали и обкръжаващите ги. Те изкушавали сърцата на рабите на Аллах и ги отклонявали от пътя на Господаря.
И достатъчно е това, че Аллах добре знае за това , Защото само той ще търси от хората сметка отчет за техните деяния и ще им въздаде за стореното.
7. Най-добре твоят Господ знае кой се е отклонил от Неговия път и най-добре Той знае напътените
В тези слова се съдържа сурова угроза за тези, които са се отклонили от Неговия път, и обещание за щедра награда за тези, които вървят по правия път.
Тези слова също свидетелствуват за мъдростта на Аллах с.т, който напътства на правия път едни и отклонява от него тези, които не са достойни за него.
8. И не се покорявай на отричащите!!
О Мухаммед! Не се подчинявай на тези, които отхвърлят истината, и те считат за лъжец и се противопоставят на истинската вяра. Те не са достойни, да им се подчиняват и слушат, защото те призовават хората да се подчинят на своите неизменни страсти.
Те не желаят нищо друго, освен лъжи и пороци, и затова всеки, който им се покори, застава на път, който ще му допринесе само вреда. Това се отнася за всички, които отхвърлят истината и се подават на изкушенията на такива хора.
Това не е малко, този айет бил низпослан по повод на езичниците, които поискали от Пророка Мухаммед, с.а.в, да не изобличава порочността на тяхната религия и безпомощността на техните божества, а в отплата за това обещавали да не ругаят Него самия. Затова по-нататък Всевишния Аллах казва:
9. Желаят, ако се смекчиш, и те да се смекчат..
Езичниците желаят, ти да проявиш своето съгласие искайки да си съпричастен с това, което те правят. Те искат, ти да одобриш тяхната религия със своите слова и постъпки или да мълчиш тогава, когато трябва да говориш и разясняваш истината.
Но ти се подчини на Аллах и проповядвай исляма, защото триумфа на исляма неизбежно ще повлече със съкрушение всичко,с което нечестивците се опитват да му се противопоставят, и изобличение на всичко, което е несъвместимо с него.
10. И не се покорявай на онзи, който все се кълне и е жалък,
11. клеветник, който разнася сплетни,
12. възпира доброто, престъпва, съгрешава,
13. грубиян и дори извънбрачен син.
14. А тъй като има богатство и синове,
15. когато му бъдат четeни Нашите знамения, казва: “Легенди на предците!”
Използващите често клетви са тези, които често се кълнат, и тази черта бива присъща на лъжците. А всеки лъжец непременно ще се окаже презрян –подъл, лишен от мъдрост, не желаещ да прави добро. Още повече, всички желания на такъв човек са със цел удовлетворение на неземните страсти, с които е препълнена неговата подла душа. Той се явява хулител, защото непрестанно се опитва да установи у хората пороци , да разнася сплетни и се надсмива над обкръжаващите го. Той също така се явява сплетник, защото пренася на едни хора това, което говорят други, за да ги опозори един с друг и да посее между тях вражда и ненавист. Той се скъпи към доброто и не желае да плаща от своето имущество предписаната от Аллах милостиня,садака и зекят. Той се явява престъпник, който посяга на живота, състоянието и честта на хората. Той е затънал в грехове и не изпълнява своите задължения пред Аллах. Той е груб, злобен, лишен от състрадание и не желае да се подчини на истината.
Той е с високо мнение за себе си, но в действителност той е лишен от тези качества, които могат да допринесат добро за него или хората. Напротив, неговият нрав е порочен, и няма да има успех и благополучие. Неговата участ е– низост и клеймото на злото, по което хората ще го разпознават.
Едно слово, Всевишния Аллах е забранил да се подчиняват хората на лъжци, използващи често клетви, имащи подъл характер и лош нрав, особено, ако те са склонни към себелюбие и високомерие и се превъзнасят над истината и хората, презрително се отнасят към тях, разпространяват слухове, сплетни и хули и се ослушват за Аллах.
Тези айети са били низпосллани за няколко езичници, един от които бил ал-Валид б. ал-Мугира. Той имал голямо богатство и имал много синове. Веднъж, когато му прочели кораническо откровение, той казал: „Това са само – Легенди на предците „. И заради своето богатство и голямо семейство той престъпил закона на Аллах и се превъзнася над истината. Той я отхвърлил тогава когато, тя сама му се разкрила, и я приел,като – древни предания, в които може и да се вярва, и да не се вярва.
Разбраното от обсъжданите от нас айети в пълна мяра се отнасят към всеки, който притежава подобни порочни качества, защото Корана е низпослан като истинно ръководство за всички хора – както за тези, които живели в първите години на неговото низпославане, така и за техните наследници.
Някои коранични айети са низпослани по повод този или друг човек, но заключват в себе си всеобщ смисъл.
Благодарение на това, правоверните и до ден днешен по примерите на отделните личности познават съдбата на всички подобни на тях.
16. Ще го бележим по носа.(нос).
Всевишния е низпослал грозно предупреждение към своите врагове, които притежават гореспоменатите качества.
Той с. т ще ги бележи с мъчителен белег по носа и ще му изпрати наказание, което ще видят всички хора.
Това наказание ще се отрази като с клеймо на неговото лице, за да може неговите страдания да бъдат още по – тежки.
17. Изпитахме ги, както изпитахме и стопаните на градината, когато се заклеха [тайно] да я оберат на сутринта.
18. И да не правят изключение.
Всевишния е съобщил, че Той изкушава тези, които отричат истината, тези, които имат повече земни блага.
Той им дава отсрочка и удължава техните удоволствия в този свят, дарява ги с богатство и деца, позволява им да живеят дълго.
Той удовлетворява техните желания, но това не им прави чест. И по – лошо, това може да бъде изкушение, което ги затяга в ръцете на неверието така, че те даже не забелязват това.
Те се заблуждават така, както били заблудени владелците на градината.
Когато узрели плодовете в тяхната градина и дошло време да прибират реколтата, те решили, че реколтата е само в техните ръце и че никой не е в сила да им попречи. Затова те се заклели, да приберат реколтата в рани зори, но не казали при това: «ИншаАллах».
Те и не предполагали за това, че Аллах се намира в засада за невярващите и че Неговото наказание пада на тяхната градина без забавяне и ги предупреждава.
19. И я споходи бедствие от твоя Господ, докато спяха.
20. И тя стана като черна нощ.
Наказанието дошло през нощта, когато те спели. Градината била унищожена и погубена.
Тя станала подобна на мрачна нощ: в нея не останали нито дървета, нито плодове.
В това време владетелите и даже не подозирали за достигналото ги нещастие.
21. И си викаха един другиму на сутринта:
22. “Тръгнете към своята реколта в зори, ако ще берете!
23. И се отправиха, шепнейки един на друг:
24. “Днес да не влиза там при вас бедняк!”
25. И тръгнаха в зори с твърдо намерение.
С тези намерения те се запътили към градината, беседвайки шепнешком и обсъждали, как да скрият това, което трябва да раздадат в името на Аллах.
Те бързали, за да приберат реколтата докато, се събудят хората, и решили да не раздават милостиня нито на бедните, нито на нуждаещите се.
И заради своята жадност и алчност те шепнели, страхувайки се от това, че някой може да ги чуе и да съобщи на бедните.
Те поставили себе си в гнусно положение.
Безсърдечни и лишени от състрадание, те твърдо решили да не раздават предписаната от Аллах милостиня, бидейки уверени в своята сила и в своето могъщество.
26. И когато я видяха, рекоха: “Наистина сме се заблудили.
27. Не, ние сме лишени.”
Когато видели градината, станала подобна на мрачна нощ, те възкликнали от вълнение и учудване:
„Очевидно, ние сме се заблудили и по грешка сме попаднали в чужда градина“.
Когато те се убедили в това,че не са сгрешили, то казали:
„Да сега ние се лишихме от нашата градина“.
Разбирайки, че това било възмездието на Аллах.
28. Най-разумният от тях рече:
“Не ви ли казах,защо не прославяте Аллах?”
Не говорете за Аллах неподобаващи неща и не казвайте, че вие не зависите от Него. Ако вие бяхте признали това, че вашата воля зависи от волята на Аллах, и бяхте казали: „ИншаАллах“ – то всичко това нямаше да се случи.
29. Рекоха: “Слава на нашия Господ! Бяхме угнетители.”
30. И започнаха взаимно да се укоряват.
Те осъзнали своята грешка, но наказанието на Аллах вече поразило тяхната градина, и нищо не можело да я върне. Възможно е, техните слова на възхваление на Аллах и признанието на своята вина ще им допринесе полза, ще смекчи тежестта на тяхното прегрешение и това да бъдат словата на тяхното разкаяние.
Във всеки случай, те много съжалявали за стореното и започнали да се упрекват един друг за извършения грях.
31. Рекоха: “О, горко ни, наистина сме престъпващи!
32. Дано нашият Господ ни даде в замяна по-добра от нея. Ние нашия Господ умоляваме.”
Те се разкайвали за това, че възнамерили да не изпълняват своите задължения пред Аллах и не спазвайки правата на Неговите раби, Обърнали се към Аллах с дуа да ги дари с нещо по – хубаво,от тази градина,и обещали да се обърнат към Аллах със своите помисли и неуморно да се трудят в името на Аллах в оставащият им живот.
И ако те спазят своите обещания,то Аллах ще им въздаде взетото с лихва. Защото Аллах приема дуата на тези, които го помолят с надежда и искреност. А за това, за да подчертае важността на случилото се, Всевишния Аллах казва:
33. Такова е наказанието. А наказанието в отвъдния живот е по-голямо, ако знаят.
Земното наказание което постига тези, които го заслужават със своите злодеяния. За тяхното безчинство и разпътство Аллах Теаля ги лишава от това, което ги е повлякло със себе си към греха и ги е заставило да отдадат предпочитание към земния живот.
Той лишава грешниците от това, от което се нуждаят най– много.
А наказанието в бъдещия свят е много по–мъчително наказание от земното.
И ако хората по-рано познаят истината, то непременно ще се постараят да избягват всичко, което води със себе си наказанието на Аллах и лишава човека от награда.
34. Наистина за богобоязливите при техния Господ са Градините на блаженството.
35. Нима отдадените на Аллах ще сторим да са като престъпниците?
Всевишния е съобщил за наградата, която Той е приготвил за тези, които се страхуват да не попаднат в неверие и се пазят от греха. Това са –разнообразни блага и блажено битие в съседство с великодушния Аллах.
Той също така е съобщил, че Неговата мъдрост не допуска, богобоязнените праведници, искрените и усърдно покланящи се на Аллах, подчиняващи се на Неговите заповеди и стремящи се да спечелят Неговата благосклонност, да се окажат наравно с грешниците, ослушващи се за Аллах, отхвърлящи Неговите знамения, силно съпротивяващи се на Неговия пратеник с.а.в и сражаващи се с Неговите възлюбени раби.
36. Какво ви е, така да отсъждате?
37. Или имате книга, от която се учите,
38. и в нея имате, каквото изберете?
Всеки, който е решил, че те ще бъдат равни, много греши. Скверно е неговото разсъждение и неверно неговото решение! Нечестивците, предполагащи подобно, нямат никакви аргументи и доказателства.
Те нямат Писания, в които да прочетат това и в които да е било записано, че те ще се окажат в Дженнета(рая) и ще получат всичко, което пожелаят за себе си.
39. Или имате обещание от Нас до Деня на възкресението да имате онова, което сами отсъждате?
40. Питай ги кой от тях е поръчител за това?
41. Или имат съдружници? Да доведат своите съдружници ­ ако говорят истината
Аллах не им е обещал, че всичко което отсъждат ще им бъде изпълнено до настъпването на края на света. Те нямат даже приятели и помощници, които могат да им помогнат да достигнат желаното. А ако те имат помощници то нека ги представят, в потвърждение на своята правота.
Категорично е, че нечестивците нямат нито Писания, нито завет с Аллах за това, че техните злодеяния ще ги спасят от Аллах, нито приятели, ще им помогнат. Техните твърдения са безплодни и порочни. Кой от тях гарантира притежанията им, безсмисленоста на които е очевидна?
42. в Деня, когато ще се разкрият делата и[тези] ще бъдат приканени да се поклонят, а не ще могат.
В Деня на възкресението хората ще станат свидетели на тревога, на стрес и ужас, които те даже не биха могли и да си го представят в земния си живот. Твореца ще се яви към Своите раби за да, разгледа делата им(Страшния съд) и за да въздаде за делата им.
Всички създания на Аллах ще видят Неговото величие и великолепие, което да се опише със слова е просто невъзможно, и тогава ще бъдат приканени да се поклонят. Правоверните, които са се покланяли на Аллах и са извършвали земния поклон по собствена воля в земния си живот, ще се поклонят.
А грешниците и лицемерите ще искат да се поклонят на Аллах, но няма да могат , защото гърбовете им ще бъдат несгъваеми, подобно на рога.
43. Свели поглед, ще ги покрие унижение, а бяха приканвани да се покланят, когато бяха здрави..
Въздеянието на Аллах сега ще съответствува на човешките дела. В земния живот нечестивците са призовавани да се покланят на Аллах и да не Му приписват съдружници, но те считали това за недостойно и се отказвали. А те тогава били здрави, и нищо не ги заставяло да постъпят така.
Затова не питай в Съдния ден за тяхната участ и печал – на тях се е разгневил Аллах, за тях е настанал часа на възмездието и те са се лишили от всяка възможност да поправят стореното, и нито разкаянието, нито молбите им за прошка ще им помогнат.
Наистина, това е напомняне което не може да не тревожи сърцата и да не ги заставя да се пазят от греховете и неподчинението на Аллах.
44. Остави на Мен[о,Мухаммед] взимащите за лъжа тази Вест! Постепенно ще ги въвлечем[в погибел], без да разберат.
45. Ще им дам отсрочка. Моята промисъл е силна.
О Мухаммед! Остави Ме на саме с тези, които считат Великия Коран за лъжа.
Не прибързвай, защото Аз сам ще ги повлека за злодеянията. Аз ще ги даря с голямо богатство и много деца. Те няма да бъдат притеснявани и ще вършат велики дела. Но това ще е само измама, тъй като те все по-дълбоко ще бъдат омотани в заблуда, в която няма да намерят за себе си нищо, освен зло. Такава е съкрушителната хитрост на Аллах! Големите интриги, които Той е замислил против своите врагове, и ужасно е приготвеното за тях наказание!
46. Или търсиш от тях отплата, та са обременени с дълг?
Те нямат причина да те избягват и да не вярват, защото ти ги учиш и призоваваш да приемат религията на Аллах само за тяхно добро. Ти не ги натоварваш с дългове и бреме.
47. Или при тях е неведомото и те го записват?
Нима не им е било известно, че те са на правия път и че ги очаква награда от Аллах? Нищо подобно. Те бяха против истината и потънаха в несправедливост. За теб не остава нищо друго, освен търпеливо да издържиш страданията, причинени от тях и да не преставаш да ги призоваваш към Аллах.
48. Изтърпи до присъдата на твоя Господ и не бъди като човека в кита, който зовеше, изпълнен със скръб!.
Търпеливо изпълнявай заповедите на Аллах и търпеливо понасяй незгодите на Неговото предопределение! Не се гневи и не тъгувай, а само покорно се подчинявай на волята на своя Господар!
Не повтаряй постъпката на човека в рибата, т.е. пророка Юнус, който не проявил необходимото търпение и се оказал в корема на огромния кит. Той се разгневил на своя народ, от селото .
Но корабът започнал да потъва, и тогава моряците решили да теглят жребий и да определят, кой трябва да бъде изхвърлен зад борда.
Жребият се паднал на пророка Юнус.
Моряците го изхвърлили в морето, и го глътнал кит. Опечален и объркан, той се молил на Аллах в корема на кита и казвайки:
„Няма божества,освен Теб,и свят си Ти,а аз се оказах един от несправедливите“.
Всевишния приел неговата молба, и рибата го пуснала на свобода.
Вълните изкарали неговото изтощено и болно тяло на безлюден бряг, но Аллах създал там тиква.
49. Ако не бе го достигнала милост от неговия Господ, щеше да е изхвърлен на голия бряг с упрек.
Аллах го дарил със Своята милост и го направил правоверен, достоен за всяка похвала.
След това събитие пророка Юнус се издигнал до такива висоти, до каквито той не бил стигал никога преди.
50. Но неговият Господ го пречисти и го стори праведник.
Аллах Теаля го направил един от тези, чиито деяния, слова и намерения са искрени и праведни. що се касае за Пророка Мухаммед с.а.в, то Той търпеливо се покорявал на волята на Аллах и превъзхождал всички останали творения.
Аллах Теаля го дарил с благ завършек, какъвто е предназначен за богобоязнените раби, а за враговете е подготвил само зло и нещастие.
51. И едва не те сразяват с погледи неверниците, когато слушат Напомнянето, и казват: “Той е луд.
И заради своята завист, злоба и ненавист безбожниците се опитали да направят магия на Пророка Мухаммед, с.а.в.
Това е най-лошото от злодеянията, които те са могли да замислят против него, защото те вече са били загубили надежда за всичко останало.
Въпреки това Аллах съхранил Своя пророк и Го дарил с победа. Що се касае до хулите по – негов адрес, то те използвали всякакви клевети, каквито им подсказвали развалените им сърца. Те го наричали ту безумец, ту поет, ту магьосник.
52. А то не е друго освен напомняне за световете.
Благодарим за това Велико Писание и мъдрото напомняне на творенията на Аллах да знаят това, което ще им допринесе полза в този и в бъдещия живот.
Хвалата за това принадлежи единствено на Аллах!
redjep.wordpress.

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма