Астрономическото изчисление относно започването и прекратяването на поста през месец рамадан.
Всяка година мюсюлманите дискутират на дълго и на широко по темата за започването на месец рамадан и с това на задължителния пост.
При това често се аргументира с това, че началото на месец рамадан може да бъде изчислено астрономически.
Тези, които изчакват съзирането на новолунието с обикновен поглед, биват критикувани, че са старомодни и тяхното изказване не се приема, ако то не бъде потвърдено от астрономическите изчисления.
Позволени ли са обаче астрономическите изчисления за определянето на началото и края на поста, така както те са позволени за определянето на часовете за молитва?
Отговорът е лесен:
1. Аллах ни повелява да Му служим така, както Той иска.
Ако Му служим по-начин, противоречащ на този, който Той ни е отредил, делата ни са неправилни, даже и да си мислим, че действаме правилно.
2. Аллах ни е повелил да започнем и да завършим поста, когато видим новолунието.
Пророкът е дал съзирането на новолунието като повод за започването и завършването на поста:
„Когато видите сърпа (т.е. новолунието от месец рамадан), започнете с поста, и когато видите сърпа (т.е. новолунието от месец шаввал), престанете да постите, а ако небето е покрито с облаци, зачетете месеца рамадан (с 30 дена).”
(Бухари, Том 3, Глава 31, Хадис № 124)
3. Ако на 29. шаввал не бъде забелязано новолуние, поради облачно време например, се продължава да се пости, даже и (според астрономичните изчисления) да има новолуние.
За нас то обаче не е от значение.
Т.е. поста не се започва и прекратява с действителното новолуние.
Това се потвърждава от следното изказване на пророка: „... а ако времето е облачно, зачетете го (месеца) с 30 дена.”
(Муслим, Глава 6, Хадис № 2364)
4. Щом мюсюлмани засвидетелстват, че са видели новолунието, свидетелството им се третира така, както всяко останало мюсюлманско свидетелство. Ако засвидетелстващият е праведен мюсюлманин, свидетелството му се зачита.
Ако обаче се подразбере, че засвидетелстващият не е мюсюлманин или не е праведен, съобщението му не се зачита.
5. Това, дали съобщаващият новолунието лъже, се разбира чрез доказателства, а не чрез астрономически изчисления.
Не се аргументира, че са преминали само няколко часа след образуването на новата луна (уилат ул-камар), и че затова тя все още не може да бъде видяна.
(Всеизвестно е, че сред експертите в Астрономията са разпространени различни мнения относно броят на часовете, които трябва да са отминали, за да може да се забележи новолунието.)
Засвидетелстващият се пита, къде е видял луната и на това място се изпращат други хора и т.н.
Въз основа на това изказването му или се приема или се отказва.
6. Текстовете, които са свързани с периода за пост, се отличават от тези, които са свързани с времето за молитва.
Началото и краят на периода отреден за пост зависят от момента на съзиране на новолунието, а не от действителното настъпване на новолунието.
„Когато видите сърпа (т.е. новолунието от месец рамадан), започнете с поста, и когато видите сърпа (т.е. новолунието от месец шаввал), престанете да постите..”
Противоположно на това, времето за молитва е зависимо от настъпването на определено време. Предписаното време за молитва ни е познато от различни указания в Корна и с детайли от така наречения "Хадис-Джибрил", в който се предава как Джибрил (а.с.) се е срещнал в два последователни дни с пророка Мухаммед (а.с.с.) и в първия ден му обяснил началното време за определените молитви, а на втория - крайното.
Така Аллах ни е заръчал да извършваме молитвата в определено време и ни е оставил избора, сами да решим, как да изчислим настъпването на това време.
Относно периода за пост обаче Той ни е заръчал и показал по кой метод да решаваме, кога да е началото и края на този период.
Освен това, Той ни съобщава да не започваме или прекратяваме поста, ако не е възможно да се види новата луна.
7. Аллах е Създателят на вселената и Той е Този, Който разкрива на хората това, което не са знаели. Знанието за небесните тела е подарък от Аллах за хората. Въпреки всичко Той не изисква от нас да се уповаваме на научни изчисления относно „настъпването” на новолунието, а изисква от нас да го видим.
Затова нека служим на Аллах така, както Той ни е отредил.
8. Допълнително трябва да се добави, че за мюсюлманина постът става задължение, в момента, в който той разбере, че някъде на този Свят някой правоверен мюсюлманин е засвидетелствал да е видял новолунието.
Т.е. не е нужно ние самите да сме го видели
(или да чакаме да го видим в своята страна).
Източник: https://ramazanramadankareem.blogspot.com