Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Астрономическото изчисление относно започването и прекратяването на поста през месец рамадан.

 




Астрономическото изчисление относно започването и прекратяването на поста през месец рамадан.


Всяка година мюсюлманите дискутират на дълго и на широко по темата за започването на месец рамадан и с това на задължителния пост.
При това често се аргументира с това, че началото на месец рамадан може да бъде изчислено астрономически.
Тези, които изчакват съзирането на новолунието с обикновен поглед, биват критикувани, че са старомодни и тяхното изказване не се приема, ако то не бъде потвърдено от астрономическите изчисления.
Позволени ли са обаче астрономическите изчисления за определянето на началото и края на поста, така както те са позволени за определянето на часовете за молитва?

Отговорът е лесен:

1. Аллах ни повелява да Му служим така, както Той иска.
Ако Му служим по-начин, противоречащ на този, който Той ни е отредил, делата ни са неправилни, даже и да си мислим, че действаме правилно.

2. Аллах ни е повелил да започнем и да завършим поста, когато видим новолунието.
Пророкът е дал съзирането на новолунието като повод за започването и завършването на поста:
 „Когато видите сърпа (т.е. новолунието от месец рамадан), започнете с поста, и когато видите сърпа (т.е. новолунието от месец шаввал), престанете да постите, а ако небето е покрито с облаци, зачетете месеца рамадан (с 30 дена).” 
(Бухари, Том 3, Глава 31, Хадис № 124)

3. Ако на 29. шаввал не бъде забелязано новолуние, поради облачно време например, се продължава да се пости, даже и (според астрономичните изчисления) да има новолуние. 
За нас то обаче не е от значение.
Т.е. поста не се започва и прекратява с действителното новолуние.
Това се потвърждава от следното изказване на пророка: „... а ако времето е облачно, зачетете го (месеца) с 30 дена.”
(Муслим, Глава 6, Хадис № 2364)

4. Щом мюсюлмани засвидетелстват, че са видели новолунието, свидетелството им се третира така, както всяко останало мюсюлманско свидетелство. Ако засвидетелстващият е праведен мюсюлманин, свидетелството му се зачита.
Ако обаче се подразбере, че засвидетелстващият не е мюсюлманин или не е праведен, съобщението му не се зачита.

5. Това, дали съобщаващият новолунието лъже, се разбира чрез доказателства, а не чрез астрономически изчисления.
Не се аргументира, че са преминали само няколко часа след образуването на новата луна (уилат ул-камар), и че затова тя все още не може да бъде видяна.
(Всеизвестно е, че сред експертите в Астрономията са разпространени различни мнения относно броят на часовете, които трябва да са отминали, за да може да се забележи новолунието.)
Засвидетелстващият се пита, къде е видял луната и на това място се изпращат други хора и т.н.
Въз основа на това изказването му или се приема или се отказва.

6. Текстовете, които са свързани с периода за пост, се отличават от тези, които са свързани с времето за молитва.
Началото и краят на периода отреден за пост зависят от момента на съзиране на новолунието, а не от действителното настъпване на новолунието.
„Когато видите сърпа (т.е. новолунието от месец рамадан), започнете с поста, и когато видите сърпа (т.е. новолунието от месец шаввал), престанете да постите..”
Противоположно на това, времето за молитва е зависимо от настъпването на определено време. Предписаното време за молитва ни е познато от различни указания в Корна и с детайли от така наречения "Хадис-Джибрил", в който се предава как Джибрил (а.с.) се е срещнал в два последователни дни с пророка Мухаммед (а.с.с.) и в първия ден му обяснил началното време за определените молитви, а на втория - крайното.
 Така Аллах ни е заръчал да извършваме молитвата в определено време и ни е оставил избора, сами да решим, как да изчислим настъпването на това време.
Относно периода за пост обаче Той ни е заръчал и показал по кой метод да решаваме, кога да е началото и края на този период.
Освен това, Той ни съобщава да не започваме или прекратяваме поста, ако не е възможно да се види новата луна.

7. Аллах е Създателят на вселената и Той е Този, Който разкрива на хората това, което не са знаели. Знанието за небесните тела е подарък от Аллах за хората. Въпреки всичко Той не изисква от нас да се уповаваме на научни изчисления относно „настъпването” на новолунието, а изисква от нас да го видим.
Затова нека служим на Аллах така, както Той ни е отредил.

8. Допълнително трябва да се добави, че за мюсюлманина постът става задължение, в момента, в който той разбере, че някъде на този Свят някой правоверен мюсюлманин е засвидетелствал да е видял новолунието.
Т.е. не е нужно ние самите да сме го видели 
(или да чакаме да го видим в своята страна).
Източник: https://ramazanramadankareem.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма