Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Полигамията(многоженството)

продължение:
Тук няма да даваме наши заключения, нито ще изобличаваме чуждите. Ще съобщим определени факти и ще оставим читателите сами да решат:
1. Бракът се цени високо от Исляма.Той е добродетел и в него се корени здравословното оцеляване на обществото.
2. Нашият пророк Мухаммед никога не е казвал, че е безсмъртен или божествен.Той често подчертавал факта, че е смъртен и че бил избран от Аллах да предаде Божието послание на човечеството. Въпреки своята изключителност и издигнатост, той е живял и умрял като човек. Затова бракът бил за него естествен, а не ерес или проклятие.
3. Той е живял при твърде горещ климат, който засилва телесните желания, хората достигат зрелост в по-ранна възраст и лесното удоволетворение на желанията било разпространено сред хората от всички класи. Въпреки това Мухаммед не докоснал жена до двадесет и петата си година, когато се оженил за пръв път. В цяла Арабия той бил известен с беспорните си качества, наричали го ал-Амин (Довереника), прозвище-отличие за най-висока нравственост.
4. Първият му брак на тази късна, необичайна за региона, възраст, бил с Хадиджа,зряла жена, два пъти оставала вдовица и по-възрастна от него с петнадесет години.Самата тя предложила това и Мухаммед приел въпреки всичко. По това време той би могъл лесно да намери много по-хубави момичета и много по-млади съпруги, ако е имал пристрастие или е преследвал телесни наслади.
5. С тази си съпруга той живял, докато прехвърлил петдесетте си години и от нея се родили всичките му деца с изключение на Ибрахим. Свързвал ги съвместен живот до смъртта и, когато била шестдесет и пет годишна, и дотогава той не е имал друг брак или връзка с друга, освен с нея.
6. Когато обявил посланието на Аллах, той бил вече над петдесетте, а тя над шестдесет и пет. Той и неговите последователи били подложени на постоянни преследвания и опасности. В разгара на тези неприятности съпругата му починала.
Известно време след смъртта є той нямал съпруга. После дошла Сауда, която през първите години на преследванията се изселила със съпруга си в Абисиния. При завръщането им съпругът є починал и тя потърсила убежище. Естествено било да се обърне към самия Пророк, за чиято кауза съпругът є починал. Пророкът я взел под свое покровителство и се оженил за нея. Тя не била особено млада, хубава или приятна.
Била обикновена вдовица с избухлив труден характер. По-късно през същата година на Пророка представили седемгодишната Аиша, дъщеря на скъпия му сподвижник Абу Бакр. Бракът бил сключен известно време след преселването в Медина. Тези бракове показват, че целта от тях може да бъде всичко друго, но не страстта и телесните желания. Той живял с двете си съпруги пет или шест години до петдесет и петата си година, без да взима друга съпруга.
7. От петдесет и шестата до шестдесетата си година Пророкът сключил поред девет брака. През последните три години от живота си той изобщо не встъпил в брак.
Повечето от браковете му били сключени в период от около пет години, през най-трудния етап на неговата мисия. Това било времето, когато мюсюлманите водели решителни битки и били обградени от безкрйни неприятности както отвътре, така и отвън. През този период се създавало ислямското законодателство и се полагали основите на ислямското общество. Изключително интересен е фактът, че Мухаммед бил водещата фигура и центърът на тези събития, и че повечето от браковете му били сключени тогава. Това заслужава сериозното внимание на историци, социолози,законодатели, психолози и т.н. То не може да се тълкува просто в рамките на телесното привличане и похотливите страсти.
8. Мухаммед живял по най-простия, скромен и честен начин. През деня бил най-заетият човек, тъй като е бил начело на държавата, бил е глава на правосъдието,главнокомандващ, наставник и т.н. Всичко това едновременно. През нощта бил най-отдаденият на свещенодействието човек. Две трети от нощта стоял буден в молитви,преклонение и размисли.
Твоят Господ знае,че стоиш по-малко от две трети от нощта,[понякога] и половината от нея,а[понякога] и една трета,-и група от тези,които са заедно с теб. [73 :20]
Обзавеждането му се състояло от рогозки, кани, одеяла и други прости неща, въпреки че бил владетел и върховен управител на Арабия. Животът му бил толкова суров и скромен, че неведнъж съпругите му настоявали за материални удобства, но никога нямали такива.
И не следвай неверниците и лицемерите,и отмини обидите им,и се уповавай на Аллах! Достатъчен е Аллах за покровител. [33 : 48]
Очевидно това не е бил живот на похотлив и отдаден на страсти човек.
9. Всичките му съпруги били вдовици или разведени, с изключение на Айша, която била твърде млада. Никоя от тези овдовели и разведени жени не била известна с особефизически чар или красота. Някои били по-възрастни от него и всички те търсели помощ и убежище, или му били дадени в дар, но той ги взел за законни съпруги.
Това са в общи линии браковете на Мухаммед и в никакъв случай не се създава впечатление, че те са били породени от телена потребност или биологически причини.
Не е логично да се мисли, че той се е свързвал с толкова съпруги от лични съображения или плътски нужди.Всеки,бил той приятел или враг,който се съмнява в моралната чистота или духовната извисеност на Мухамед заради неговите бракове, трябва да намери задоволителни отоговори на въпроси като следните:Защо е сключил първия си брак на 25-годишна възраст, след като преди това не е имал връзка с никоя жена? Защо е избрал с 15 години по-възрастна от него, два пъти останала вдовица? Защо не потърси друга до смъртта є, когато той бил на петдесет?Защо приел всички тези безпомощни вдовици и разведени, които не притежавали особено привлекателни черти? Защо водел суров и тежък живот, когато можел да живее лесно и удобно.Защо сключил повечето си бракове през петте най-напрегнати години от своя живот, когато мисията и кариерата му били подложени на изпитание?Как е могъл да бъде това, което е бил, ако са го обзели жени и страсти? Има много други въпроси, които могат да бъдат повдигнати. Въпросът не е толкова прост, че да се тълкува само с оглед на чистата физиология и плътската страст. Необходимо е сериозно и честно обсъждане. Като разглежда поотделно браковете на Мухаммед, човек не може да не открие истинските причини за тях. Те могат да бъдат класифицирани, както следва:
1. Пророкът дошъл на този свят като идеален пример за човечеството и бил такъв във всички аспекти на своя живот.Особено поразителен пример за това са неговите бракове.Той бил най-добрият съпруг,най-обичащият и честен партньор.Трябвало е да премине през всички етапи на човешкия опит и моралното изпитание.Живял с една съпруга и с повече от една, със стара и млада, с вдовица и с разведена,приятна и темпераментна,с нервна,с благородна,със скромна,но във всички случаи той бил образец на добрина и утеха.Бил предопределен да изпита всички тези различни аспекти на човешкото поведение.Това било морално изпитание и човешка задача,една наистина тежка задача.
2. Пророкът дошъл да укрепи морала и да гарантира на всеки мюсюлманин сигурност, покровителство, съвършен морал и приличен живот.Мисията му била подлагана на изпитания до края на живота му и не останала само застинала теория.Обикновено той поемал най-тежкия дял и въпреки това изпълнил своята роля по най-достойния начин.Войните и гоненията отежнили участта на мюсюлманските мъже.
Практиката на Пророка била да помага на вдовиците да се установят чрез брак с неговите сподвижници. Някой жени били отхвърлени от сподвижниците, а други търсели неговото лично покровителство и защита. Разбирайки напълно тяхното състояние и саможертвата им в името на Исляма, той трябвало да направи нещо, за да ги облекчи. Един вид облекчение било да ги вземе за свои съпруги и да приеме предизвикателството на тежките отговорности. Така той се свързал с повече от една съпруга по време, когато това не било забавно или лесно. Той трябвало да участвува в реабилитацията на тези вдовици, сираци и разведени, защото не можел да помоли сподвижниците си да вършат нещо, което той самият не бил подготвен да прави или участва в него. Тези жени били поверени на мюсюлманите и за тях трябвало да се полагат грижи добросъвестно. Това, което той направил, било неговата част от отговорността и, както винаги, тази част била най-голямата и най-тежката. Ето защо имал повече от една съпруга и повече съпруги, отколкото всеки един от неговите сподвижници.
3. На много пленнички мюсюлманите дали право на покровителство и защита.Те не били убити,нито им отрекли правата,човешки или материални.Напротив,оказали им помощ да се установят чрез законни бракове за мюсюлмани,вместо да бъдат държани като пленнички.За мюсюлманите това също било морално бреме,което трябвало да се поеме съвместно като обща отговорност.И тук Мухаммед поел своя дял от отговорността,като се оженил за две от тези пленнички.
4. Някои от своите бракове Пророкът сключил по политически причини.Основната му грижа била бъдещето на Исляма.Той бил особено заинтересован да утвърди мюсюлманите във всяко едно отношение.Ето защо се оженил за малката дъщеря на Омар,неговия втори приемник,който по-късно станал халиф.Чрез брака си с Джуяйрия той спечелил подкрепата за Исляма от страна на целия род Бану ал-Мусталик и техните племена-съюзници.Чрез брака си със Сафия неутрализирал голяма част от враждебно настроените юдеи в Арабия.Приемайки за съпруга Мария,египетска коптка, той създал политически съюз с владетел от голяма величина.Като израз на добра воля към негуса на Абисиния,в чиито земи първите мюсюлмани намерили сигурно убежище,Мухаммед се оженил за представената му от владетеля Зейнаб..
5. Със сключването на повечето от тези бракове Пророкът искал да елиминира кастовата система,расовата и националната суета,и расовите предразсъдъци.Той се оженил за едни от най-скромните и бедни жени.Оженил се за едно коптско момиче от Египет,за една юдейка от друга религия и раса,за една негърка от Абисиния.Не го удовлетворявало просто да учи хората на братство,а да въплъщава своите думи в дела.
6. Някои от браковете на Пророка били сключени по законодателни причини и за премахване на определени погрешни традиции.С такава цел сключил брак със Зайнаб,която получила развод от освободения роб Зайд.Преди Исляма арабите не позволявали на разведените жени да се омъжват отново.Зайд бил осиновен от Мухаммед и наречен негов син,според предислямския арабски обичай.Но Ислямът отменил и не одобрявал тази традиция. Мухаммед бил първият човек, на дело изразил неодобрението. Оженил се за разведената с неговия“осиновен” син,за да покаже,че осиновяването в действителност не превръща осиновеното дете в истински син на бащата-осиновител и че бракът е нещо законно и за разведените.Същата Зайнаб била братовчедка на Мухаммед и му била предложена за брак преди да се омъжи за Зайд,но тогава той отказал.След като се развела,той я приел поради двете законодателни причини:законността на брака с разведени и истинското състояние на осиновените деца.
Историята на Зайнаб се свързва в нечии умове с нелепи измислици относно моралната чистота на Мухаммед. Тези порочни лъжи не заслужават да бъдат обсъждани.
“И когато Аллах и Неговият Пратеник отсъдят някакво дело,нито вярващ, нито вярваща имат право на избор в това дело.А който се възпротиви на Аллах и на Неговия Пратеник,той вече е в явна заблуда.И ето,казваш на онзи,който Аллах облагодетелства, и когото ти облагодетелства:“Задръж съпругата си при теб и бой се от Аллах!”И спотаи ти в душата си онова, което Аллах разкри[на теб],и се притесни от хората,а Аллах повече заслужава да се боиш от Него.И когато Зайд се раздели с тази жена,Ние те оженихме за нея,за да нямат вярващите притеснение[да се женят] със съпругите на осиновените си деца,след като те са се разделили с тях. Повелята на Аллах непременно се изпълнява.” [33: 36-37]
“Мухаммед не е баща на никого от вашите мъже,а е пратеник на Аллах и последният от пророците.Аллах всяко нещо знае.” [33: 40]
Такива били обстоятелствата около браковете на Мухаммед. За мюсюлманите изобщо не съществува съмнение, че Той е достигнал идеала за нравственост и че бил образец за съвършенство при всички обстоятелства. Апелирам към немюсюлманите да обсъдят сериозно въпроса. Може би тогава ще успеят да стигнат до правилни и разумни изводи.

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма