Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Страницата на гнева в „Книгата на живота"



Страницата на гнева в „Книгата на живота"



 е една


истори-ческа трагедия.



 Като сериозна опасност гневът





 може да се предотврат


и единствено чрез оръжието на братството и



търпе¬нието, чрез обгръщане със спокойствие, без да се


 нарушава равновесието.


Самоотвержеността и опрощението към другия от страна


 на сахабетата, следващи възпитанието на Пратеника



 (салляллаху алейхи ве селлем), са неоценими и



неповторими.



 Типичен при¬мер в този смисъл е случката



 с Али (радияллаху анх):


По време на една битка по пътя на Аллах, Али



 (радияллаху анх) повалил на земята един от



 противниците, който бил из¬ключително силен.


 В момента, когато щял да го убие и жи¬вотът му висял



на косъм, врагът го заплюл в лицето.



Отвратен от



наглостта му, Али (радияллаху анх) отдръпнал сабята си.


Неверникът, който се избавил от смъртта, останал



изумен от милосърдието и прошката на своя противник, и


 не разбрал реакцията му.


После попитал Али



(радияллаху анх) защо по-стъпил така.


Същата случка е красноречиво разказана от Мевляна



Джеляледдин Руми:


„Този човек казал:


„– О , Али! Ти бе опрял острата си сабя в мен!


 Тъкмо да ме убиеш, и се отказа!

 

Защо постъпи така?



Какво видя, та силни-ят ти гняв, с който ме повали на



 земята, изведнъж изчезна?...


 О, герой на битките!



 Благоволи да разкажеш нещо за себе си!


Що за дело е т
ова?...



 О, Али! Сега разбрах, че това е от тайните на Аллах.


 Защото да убиеш човек без сабя е дело само на Господ.



 Разкрий ми тази тайна!”


След тези думи на своя противник Али (радияллаху анх)




казал:


„– О, човече!

 

Знай, че аз използвам сабята си, за да



спечеля задоволството на Аллах.



Защото съм раб на



Аллах, а не на душата и страстите си...



Опознах душата



 си. Стана ми тежко, че ще ме победиш със своята



плюнка. Но тъй като се страху¬вах от злото на нефиса,



 вкарах сабята обратно в ножницата си.


 Затова отвърнах
 лице от всичко освен от задоволството


 на Аллах...



 

Аз съм пълен с божествени скъпоценности, подобни на



 сабя, която е украсена със скъпоценни камъни.



 

Затова 
о време на война се стремя не да убивам, а



повече да съживя¬вам...



 Когато се биех с теб, а ти ме



заплю, в мен се породи злоба и реших, че е редно да



прибера сабята в ножницата, за да бъда от щастливите,



които обичат заради Аллах и мразят заради Аллах..

.

Що
се отнася до онзи, който е пленник на своята душа



и
страсти, той е в по-тежко положение и от пленника,



и от
 роба.


Защото робът става свободен след една дума от



своя господар, докато този, който робува на душата и



страстите си, в един пагубен ден се събужда опиянен от



 пре¬ходните удоволствия и остава във вечна загуба...



 Затова не последвах егоизма си и се отказах да те



убия...



О, човече!



Аз не притежавам други освен



божествени качества.



Ако и ти искаш да достигнеш



напътствието, ела насам и се приближи към мен!...



 

Ела насам, за да те освободи Аллах със Своето




благоволение и милост!

 

Защото милостта Му надминава




 Неговия гняв”


След тези думи Али (радияллаху анх) казал на човека,



 кой¬то бил удостоен със светлината на напътствието:






„Вече се избави от опасността.


Опозна душата си.



Сега благодарение на вярата се





превърна в рядка скъпоценност...



 О, ти който се удостои



с Божията светлина!


 Сега ти си аз, аз съм ти


[т. е. и ти си един Али].


 Защо тогава да не прегърна Али?”























About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма