Пратеникът на Аллах (с.а.с) обхвана важността, заради която е изпратен като Пратеник на Аллах, да усъвършенства качествата на морала, като е казал:
„Изпратен съм да усъвършенствам доброто на характера.”
(Ахмед)
А притежателят на най-добрия характер ще е най-близко до него в Съдния ден.
Всевишният Аллах описва характера на Мухаммед (с.а.с.), че е на най-висока степен, като казва:
„Наистина ти притежаваш най-великия характер.”
(Калем 4)
Ислямът е посланието на прекрасния характер,а Рамазанът е месеца за подновяване на обета за придържане към моралните ценности на Исляма.
От качествата на този прекрасен характер са:
- Търпението. Месец Рамазан е училището на търпението, като започва с понасяне на трудностите, глада, жаждата, отдалечаване от сладострастията на земния живот, въпреки че може да не се лишава вярващия от тях. Но мюсюлманинът го прави с усмивка на лицето и щастие в сърцето. А това го подготвя да понася трудностите и изпитанията през живота.
- Взаимното прощаване.
Ислямът е религията на чистотата, искреността и опрощението.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е най-големия пример за опрощаване на грешките и обидите на останалите хора към него.
Не каза ли на жителите на Мекка:
„Вървете, всички вие сте свободни!”
И така им прости всички техни обиди и опити да го убият.
А жителите на Таиф, въпреки че го прогониха с камъни и дървета, той не пожела меляйкето на планините да ги унищожи, а рече:
„Напротив, надявам се Аллах да изкара от техните гръбнаци хора, които ще служат на единствения Аллах,
и няма да Му съдружават.”
(Муслим)
Ислямът ни учи взаимно да си прощаваме, да пречистим сърцата ни от омразата, ненавистта, завистта, и там да засадим милосърдието, прощаването и искреността. Мухаммед (с.а.с.) ни е научил, ако някой ни обиди или ни удари, да кажем:
„Аз говея.”
(Бухари и Муслим)
- Чувството за истински братя.
Това много ясно се вижда в Рамазана, когато погледнеш снимката на вярващите мюсюлмани от изток до запад – всички изпълняват един ибадет, следват един Суннет, всички говеят и отхвърлят сладострастията на земния живот в едно и също време.
Това е най-великата снимка за истинско братство.
- Милосърдието и уважението.
Ислямът ни препоръчва да изпълним сърцата си с обич, милосърдие, уважение и подчинение.
„ Няма добро в онзи, който не обича и не го обичат.”
(Ахмед) А Рамазан ни носи тези прелестни качества всяка година.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Който нахрани един говеещ, то той получава наградата на говеещия, но без да се отнема нищо от награда на говеещия.” (Тирмизи)
- Непрекаляване и избиране на средата.
Ислямът е религията на средата, а нашата общност е общността на средата.
Всевишният Аллах казва:
„И така ви сторихме общност по средата - за да сте свидетели за хората и Пратеника да е свидетел за вас.” (Бакара 143)
Не трябва да прекаляваме така, че това да доведе да не можем да изпълняваме задълженията си, защото Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Който прекали с религията, тя ще го победи.”
(Бухари)
Но не трябва да прекаляваме така, че това да ни доведе да се отдадем на прелестите на дунята и да се самозабравим. Трябва да бъдем по средата във всяко нещо, което ще ни съживи в подчинение на нашия Господар, без да огорчаваме живота на самите нас.
Камо ли да го огорчаваме на другите наши братя и сестри. Достатъчно е да се подчиним на словата на Всевишния Аллах, който казва:
„Елиф, Лям, Ра.
Тази Книга ти низпослахме Ние, за да изведеш хората от тъмнините към светлината с позволението на Техния Господар – към пътя на Всемогъщия, Всеславния.” (Ибрахим 1)
Но тази възможност изчезва, когато Исляма изгуби тази среднина, която я желае Аллах.
Рамазанът възвръща изграждането на тези прелестни качества в нашите души и сърца за да изживеем този Свещен месец в ибадет към Всемилостивия Аллах.
Рамазанът възвръща изграждането на тези прелестни качества в нашите души и сърца за да изживеем този Свещен месец в ибадет към Всемилостивия Аллах.
Моля Всевишния Аллах да подобри нашия морал и характер, за да бъдем от Неговите праведни раби.