Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Кога е най-добре да почнем да учим детето на Коран, намаз и т.н?



Хвала на Аллах!

От Амр Ибн Шуайб предава от своя баща, че неговия дядо е казал:

“Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:“Учете вашите деца да изпълняват намаз, когато навършат седем години, и ги наказвайте (бийте), ако не го правят, когато са на десет години, и ги разделяйте(слагайте ги да спят) в различни легла.

Ибн Кудама рахимеху Аллах, е казал в ал-Мугни (1/357):

"В случаите с децата тази заповед и дисциплиниране е повелена, за да ги научи да изпълняват намаз, за да привикнат към намаза, и това да стане техен навик, и за да не се отказват от намаза, когато достигнат пълнолетие".

Ас-Субки е казал: "Родителят трябва да говори на своето дете, че е необходимо да изпълнява намаз, когато навърши седем години, и да го нашляпа, ако той не изпълнява намаз, когато навърши десет години. Смятаме, че следва да забраняваме да се върши това, което не е задължително и да нашляпваме, ако детето върши онова, което не е обезателно. Ние наказваме животните, с цел дресировка (възпитание), а какво да кажем за децата? Това е в интерес на детето, и по този начин то привиква към изпълнението на намаз, преди да е достигнало пълнолетие." “Фатава ас-Субки, (1/379)

Ето по този начин следва да се говори на момчетата и момичетата, за да извършват намаз, когато навършат седем години, и следва да се шляпат, ако те не извършват намаз, когато навършат десет години. Точно така трябва да им се говори и, за да говеят в месец Рамадан, и да бъдат вдъхновявани да извършват благодеяния, като четене на Свещения Коран, изпълнение на допълнителни намази, поклонението Хадж и Умра, и правенето на много тесбих, техлил, текбир и тахмид, както и трябва да бъдат удържани от извършването на всякакви видове грехове.

Що се отнася до наказанието (шляпане) на детето за това, че то не извършва намаз, е установено, че наказанието трябва да е леко и да не причинява болка, както и не трябва да поврежда кожата, и не трябва да се чупят зъби или кости. Шляпането трябва да бъде по гърба или по китките на ръцете или на това подобно. Не трябва да се удря детето по лицето, защото това е забранено харам, тъй като Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е забранил това.

Не бива да се нанасят повече от десет удара, и това следва да се прави с цел дисциплиниране и обучение. И той (родителят или възпитателя) не трябва да показва желанието си да наказва, а ако за това няма необходимост, например ако детето се отклонява от извършването на намаз или отказва изпълнението му и т. н.

От Абу Барда ал-Ансари се предава, че е чул, как Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:

“Никой няма право да нанася повече от десет пошляпвания, с изключение на случаите, когато се полага наказание хад от Аллах”/Този хадис е сведен от ал-Бухари (6456) и Муслим (3222)/

Ибн ал-Кайим рахимеху Аллах, е казал: “Слова на Пророкасалляллаху алейхи ве селлем ““Никой няма право да нанася повече от десет пошляпвания, с изключение на случаите, когато се полага наказание хад от Аллах” се отнасят за престъпни или криминални действия, когато за това се полага наказание, предписано от Всевишният Аллах. Когато се пита: “Какво се подразбира под словото десет или по-малко?” Отговорът ще бъде: “Това се отнася за случаите, когато мъжа бие своята жена, своя раб или дете, или уволнен работник с цел възпитание и тем подобни. И не е разрешено да му се нанасят повече от десет удара. Това е най-правилното разбиране на този хадис.

Също така не бива да се наказват децата пред другите хора, за да не би това да навреди на детската психика и самооценка, и за да се запази неговото достойнство пред другарчетата му и другите хора.

По поведението на бащата спрямо неговото отношение към детето и възпитанието трябва да е ясно, че той не наказва никого просто така, а само заради това, че то не се е подчинило на Всевишният Аллах и Неговия Пратеник салляллаху алейхи ве селлем. И че това е единствената причина, според която той постъпва така, и че това е в интерес на детето, както и стремеж на бащата да отгледа и възпита дете според предписания маниер от Шерията, и за да не израсне детето като човек ненавиждащ Исляма и Шерията, които могат да му се сторят сложни, и че са го наказали, за това защото той не ги изпълнява.

Шейх Ибн Бааз рахимеху Аллах, е казал:

"Полагайте грижи за вашето домочадие и не ги пренебрегвайте, о раби на Аллах! Вие сте длъжни да се стараете в техен интерес и заповядвайте на своите синове и дъщери, след като навършат седем години да изпълняват намаз, и ги наказвайте, ако те не го правят след като са станали десет годишни. Шляпайте ги леко, за да им помогнете да се подчинят на Всевишният Аллах и го сторете така, че те да свикнат с извършването на намаз. По този начин те ще се придържат към религията на Аллах по надлежен начин и ще знаят истината, както е предадено в достоверните хадиси от Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем." Край на цитата. “Маджмуа Фатава Ибн Бааз” (6/46)

Шейх Ибн Усеймин рахимеху Аллах, е казал: "Пророкътсалляллаху алейхи ве селлем, ни е повелил да заповядваме на децата, когато навършат седем години да извършват намаз, и да ги наказваме, ако те не изпълняват намаз, когато станат на десет години, дори ако те все още не са станали мукаллифин(задължени да изпълняват намаз). По този начин те ще се научат да изпълняват актовете на поклонение и покорност, както и ще свикнат с това, и после като пораснат ще им бъде леко да извършват това, и то ще им харесва. Същото се отнася и за всички случай достойни за порицание. Малките деца не трябва да свикват към тях (порицаните неща), дори ако те все още не са задължени, тъй като в противен случай, ще свикнат с тях, когато пораснат с наслаждение ще им се отдадат ". “Фатава Нур аля ад-Дарб”, (11/386)

И още шейх Ибн Усеймин рахимеху Аллах, е казал: "Заповедта подразбира, че това е задължително, но се ограничава в случаите, когато наказанието бъде полезно, тъй като понякога вие наказвайки детето, но тези пошляпвания не му носят полза, и това само го кара да крещи и да плаче и не носи след себе си никаква полза. Нещо повече, под наказание (пошляпване) тук се има предвид безболезнено наказание, леко пошляпване, което служи като цел и не носи никаква вреда ". Край на цитата “Лика ал-Бааб ал-Мафтух, (95/18)

И още шейх Ибн Усеймин рахимеху Аллах, е казал: "Не трябва да се шляпа детето така, че да му се причини повреждане (да остане рана), и не бива да се удря по лицето, или пък да се бие до смърт, напротив детето трябва да бъде удряно по гърба или ръката, така че да не се причини смърт. Ударите по лицето са рисковани, тъй като лицето е най-висшата и благородна част на човека, и ако бъде удряно детето по лицето, то това е по-срамно и унизително, отколкото ако се шляпа по гърба. Ето защо е забранено да бъде удряно и шляпано дете по лицето".“Фатава Нур аля ад-Дарб”, (13/2)

Също така следва да се отбележи, че възпитанието в дисциплина на детето не бива да става само в случаите, когато то пренебрегва изпълнението на намаз. Също така следва детето да бъде наказвано, ако то се отнася с пренебрежение по отношение на условията, важните части и задължителните съставни части на намаза. Детето може да извършва намаз, или пък може да го прави без абдест, или пък да не го прави по надлежния начин. Ето защо то следва да бъде научено на всичко това, и ние сме длъжни да бъдем уверени, че то знае всички задължения (фард), важните части и условия, и тогава ако то пренебрегне някоя от тези неща, то следва да го посъветваме и да го учим от време на време, и след това ако то продължава да упорства (в пренебрежението), тогава детето може да бъде дисциплинирано чрез пошляпване, докато не започне да изпълнява намаза по надлежния начин.
И Аллах знае най-добре!

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма