1. Хората в епохата на невежеството (джахилийе) смятаха жените за срам и бреме за тях. В епохата на първото невежество, някои от хората погребваха дъщерите си живи, а в невежеството на по-новото време, много от хората премахват заченатото, след като разберат, че е момиче. И така я лишават от правото на живот.
Исляма дава на жената нейното право в живота, и за това порицава хората от невежеството. Всевишният казва:
„И отреждат за Аллах дъщерите – Пречист е Той! – а за себе си – онова, което възжелават. И щом известят някого от тях за женска рожба, лицето му помръчнява и спотайва той печал. Скрива се от хората заради лошото, което са му съобщили – дали да я пощади за унижение, или (жива) да е зарови в пръстта. Колко лошо отсъждат!”
„И когато живо погребаното момиче бъде попитано за какъв грях е било убито.”
Ислямът призовава към възпитание на момичетата, грижа за тяхното препитание, като е обещал за това велика награда.
Айше (р.а.) казва:
„Дойде при мен една бедна жена с двете й дъщери, и аз й дадох да изяде три фурми. Тя даде на всяка една от двете по една фурма и вдигна третата фурма към устата си да я изяде, но дъщерите й я поискаха и тя раздели фурмата, която искаше да изяде между тях двете. Нейното дело ме впечатли и това, което тя направи го споменах на Пратеника на Аллах (С.А.С.) и той рече:„Аллах заради това ще я награди с Дженнет или ще я освободи заради това от Огъня.”
Енес Ибн Малик (р.а.) казва: „Пратеникът на Аллах (С.А.С.) е казал:
„Който отгледа две момичета, докато станат пълнолетни, ще дойде на Съдния ден, аз и той.” и събра пръстите си.”
Исляма дава на жената нейното право в живота, и за това порицава хората от невежеството. Всевишният казва:
„И отреждат за Аллах дъщерите – Пречист е Той! – а за себе си – онова, което възжелават. И щом известят някого от тях за женска рожба, лицето му помръчнява и спотайва той печал. Скрива се от хората заради лошото, което са му съобщили – дали да я пощади за унижение, или (жива) да е зарови в пръстта. Колко лошо отсъждат!”
„И когато живо погребаното момиче бъде попитано за какъв грях е било убито.”
Ислямът призовава към възпитание на момичетата, грижа за тяхното препитание, като е обещал за това велика награда.
Айше (р.а.) казва:
„Дойде при мен една бедна жена с двете й дъщери, и аз й дадох да изяде три фурми. Тя даде на всяка една от двете по една фурма и вдигна третата фурма към устата си да я изяде, но дъщерите й я поискаха и тя раздели фурмата, която искаше да изяде между тях двете. Нейното дело ме впечатли и това, което тя направи го споменах на Пратеника на Аллах (С.А.С.) и той рече:„Аллах заради това ще я награди с Дженнет или ще я освободи заради това от Огъня.”
Енес Ибн Малик (р.а.) казва: „Пратеникът на Аллах (С.А.С.) е казал:
„Който отгледа две момичета, докато станат пълнолетни, ще дойде на Съдния ден, аз и той.” и събра пръстите си.”
2. Ислямът е разяснил, че жената е задължена с ибадет и религиозни задължения. Всевишнят казва:
„А техният Господар им отвърна: „Не ще погубя деяние на никого от вас, нито на мъж, нито на жена – вие сте един от друг.”
„А вярващите мъже и жени са покровители един на друг. Те повеляват одобряваното и възбраняват порицаваното, и отслужват молитвата, и дават милостинята зекят, и се покоряват на Аллах и на Неговия Пратеник. Тези Аллах ще помилва. Аллах е всемогъщ, премъдър.”
„За мюсюлманите и мюсюлманките, вярващите мъже и вярващите жени, набожните мъже и набожните жени, искрените мъже и искрените жени, търпеливите мъже и търпеливите жени, смирените мъже и смирените жени, мъжете, раздаващи милостиня, и жените, раздаващи милостиня, говеещите мъже и говеещите жени, и целомъдрените мъже и целомъдрените жени, и мъжете, често споменаващи Аллах, и споменаващите жени Аллах е приготвил за тях опрощение и огромна награда.”
„А техният Господар им отвърна: „Не ще погубя деяние на никого от вас, нито на мъж, нито на жена – вие сте един от друг.”
„А вярващите мъже и жени са покровители един на друг. Те повеляват одобряваното и възбраняват порицаваното, и отслужват молитвата, и дават милостинята зекят, и се покоряват на Аллах и на Неговия Пратеник. Тези Аллах ще помилва. Аллах е всемогъщ, премъдър.”
„За мюсюлманите и мюсюлманките, вярващите мъже и вярващите жени, набожните мъже и набожните жени, искрените мъже и искрените жени, търпеливите мъже и търпеливите жени, смирените мъже и смирените жени, мъжете, раздаващи милостиня, и жените, раздаващи милостиня, говеещите мъже и говеещите жени, и целомъдрените мъже и целомъдрените жени, и мъжете, често споменаващи Аллах, и споменаващите жени Аллах е приготвил за тях опрощение и огромна награда.”
3. Ислямът потвърждава правото на собственост на жената, и правото на лично разпореждане с нейната собственост. Всевишният казва:
„За мъжете има дял от онова, което са заслужили, и за жените има дял от онова, което са заслужили.”
„За мъжете има дял от онова, което са заслужили, и за жените има дял от онова, което са заслужили.”
4. Ислямът запазва правото на наследство на жената. Дъщерята и дъщерята на сина, и майката, и бабата, и сестрата, и съпругата, и освободената робиня – всички те имат дял от наследството, според правилото предписано от шериата. Всевишният казва:
„За мъжете има дял от онова, което са оставили родителите и най-близките, и за жените има дял от онова, което са оставили родителите и най-близките малко или много предписан дял.”
В епохата на невежеството, когато умре съпруга, жената се наследява от неговите наследници. Така, някой от най-близките на умрелия я взема с натиск и без нейното желание, като може да се ожени за нея, или да я омъжи за друг.
Ислямът дойде и разясни, че жената не се наследява като имот. Ислямът възбрани да се пренебрегва жената, и да бъде лишавана от женитбата.
Всевишният казва:
„О, вярващи, не ви се позволява да взимате в наследство жените против волята им. И не ги потискайте, за да отнемете част от онова, което сте им дали, освен ако извършат явно прелюбодеяние.”
„За мъжете има дял от онова, което са оставили родителите и най-близките, и за жените има дял от онова, което са оставили родителите и най-близките малко или много предписан дял.”
В епохата на невежеството, когато умре съпруга, жената се наследява от неговите наследници. Така, някой от най-близките на умрелия я взема с натиск и без нейното желание, като може да се ожени за нея, или да я омъжи за друг.
Ислямът дойде и разясни, че жената не се наследява като имот. Ислямът възбрани да се пренебрегва жената, и да бъде лишавана от женитбата.
Всевишният казва:
„О, вярващи, не ви се позволява да взимате в наследство жените против волята им. И не ги потискайте, за да отнемете част от онова, което сте им дали, освен ако извършат явно прелюбодеяние.”
5. Ислямът дава на жената пълното право в избирането на съпруг.
Ебу Хурейра (Р.А.) пренася от Пратеника на Аллах (С.А.С.), че е казал:
„Вдовицата не се омъжва, докато не отговори с ясен отговор, а девойката (девица) не се омъжва, докато не се съгласи. Рекоха: „О, Пратенико на Аллах, как е нейното съгласие? Отговори: „Да мълчи.”
Ханса Бинт Хидам Ал-Енсарийе казва, че баща й я омъжил като е била вдовица, без да е съгласна. Тя дошла при Пратеника на Аллах (С.А.С.) и той отхвърлил нейната женитба.
Ибн Аббас (Р.А.) пренася, че една девойка дошла при Пратеника на Аллах (С.А.С.) и споменала, че баща й я омъжил, а тя не е съгласна. Тогава Пратеника на Аллах (С.А.С.) и дал право да избира.
Ислямът е дал на жената пълното право в избирането на съпруг, все едно дали жената е вдовица или девойка, и ако нейният настойник я омъжи за когото тя не е съгласна, то тя има право да отхвърли този брак.
Ебу Хурейра (Р.А.) пренася от Пратеника на Аллах (С.А.С.), че е казал:
„Вдовицата не се омъжва, докато не отговори с ясен отговор, а девойката (девица) не се омъжва, докато не се съгласи. Рекоха: „О, Пратенико на Аллах, как е нейното съгласие? Отговори: „Да мълчи.”
Ханса Бинт Хидам Ал-Енсарийе казва, че баща й я омъжил като е била вдовица, без да е съгласна. Тя дошла при Пратеника на Аллах (С.А.С.) и той отхвърлил нейната женитба.
Ибн Аббас (Р.А.) пренася, че една девойка дошла при Пратеника на Аллах (С.А.С.) и споменала, че баща й я омъжил, а тя не е съгласна. Тогава Пратеника на Аллах (С.А.С.) и дал право да избира.
Ислямът е дал на жената пълното право в избирането на съпруг, все едно дали жената е вдовица или девойка, и ако нейният настойник я омъжи за когото тя не е съгласна, то тя има право да отхвърли този брак.
6. Ислямът е предписал на мъжа, който иска да се ожени за жена, да и даде мехир. Този мехир е икономическо право на жената и никой друг не може да участва в него, и никой не може да и се налага. Всевишният Аллах казва:
„И давайте на жените задължителната плата от сърце! А ако ви отстъпят нещо от него, яжте го със здраве и охота!”
„А на съпругите, от които сте се възползвали, дайте в дар задължителната плата. И няма прегрешение за вас в онова, за което се споразумеете след платата.”
„И давайте на жените задължителната плата от сърце! А ако ви отстъпят нещо от него, яжте го със здраве и охота!”
„А на съпругите, от които сте се възползвали, дайте в дар задължителната плата. И няма прегрешение за вас в онова, за което се споразумеете след платата.”
7. Ислямът е дал право на жената да наема врага на работа. Това е доказано от силния суннет на Пратеника на Аллах (С.А.С.).
Ебу Мурра (меуля на Умм Хани Бинт Ебу Талиб) казва, че е чул Умм Хани Бинт Ебу Талиб да казва:
„В годината на превземането на Мекка отидох при Пратеника на Аллах (С.А.С.) и го намерих да се къпе, а неговата дъщеря Фатима го закриваше. Аз го поздравих (със селям), а той рече: „Коя е тази?” Аз рекох: „Аз съм Умм Хани, дъщерята на Ебу Талиб.” Той рече: „Добре дошла Умм Хани.” Когато приключи с къпането, изправи се и кланя осем рекята, завит в една одежда. После рекох: „О, Пратенико на Аллах (С.А.С..), брат ми твърди, че е воювал срещу човек, който аз съм взела на работа – Фулян Ибн Хубейра. Тогава Пратеника на Аллах (С.А.С.) рече: „Ще приемем този, който си взела на работа, о, Умм Хани.” А тя рекла: „Това беше във времето духа (преди обяд).”
Ислямът задължава мюсюлманите да зачитат споразуменията на жената, и да изпълняват нейния обет, и да не посягат с лошо към този, който е взела на работа, дори ако той е воюващия враг.
Ебу Мурра (меуля на Умм Хани Бинт Ебу Талиб) казва, че е чул Умм Хани Бинт Ебу Талиб да казва:
„В годината на превземането на Мекка отидох при Пратеника на Аллах (С.А.С.) и го намерих да се къпе, а неговата дъщеря Фатима го закриваше. Аз го поздравих (със селям), а той рече: „Коя е тази?” Аз рекох: „Аз съм Умм Хани, дъщерята на Ебу Талиб.” Той рече: „Добре дошла Умм Хани.” Когато приключи с къпането, изправи се и кланя осем рекята, завит в една одежда. После рекох: „О, Пратенико на Аллах (С.А.С..), брат ми твърди, че е воювал срещу човек, който аз съм взела на работа – Фулян Ибн Хубейра. Тогава Пратеника на Аллах (С.А.С.) рече: „Ще приемем този, който си взела на работа, о, Умм Хани.” А тя рекла: „Това беше във времето духа (преди обяд).”
Ислямът задължава мюсюлманите да зачитат споразуменията на жената, и да изпълняват нейния обет, и да не посягат с лошо към този, който е взела на работа, дори ако той е воюващия враг.
8. Ислямът забранява избиването на жените, дори във войните между мюсюлманите и неверниците.
Абдуллах Ибн Умер (Р.А.) казва:
„Намерих убита жена в една от битките на Пратеника на Аллах (С.А.С.). Тогава Пратеника на Аллах (С.А.С.) възбрани това деяние, защото жената не е от извършителите на убийство и война. Ислямът обръща внимание на нейната слабост, дори тя да е от враговете на Аллах.”
Абдуллах Ибн Умер (Р.А.) казва:
„Намерих убита жена в една от битките на Пратеника на Аллах (С.А.С.). Тогава Пратеника на Аллах (С.А.С.) възбрани това деяние, защото жената не е от извършителите на убийство и война. Ислямът обръща внимание на нейната слабост, дори тя да е от враговете на Аллах.”
9. Ислямът завещава на мъжете да се отнасят с добро към жените, и ги призовава към доброто съжителство.
Всевишният Аллах казва:
„И живейте с тях както подобава.”
Ебу Хурейра (р.а.) предава от Пратеника на Аллах (С.А.С), че е казал:
„Който вярва в Аллах и в Последния ден, да не вреди на съседа си. И завещавайте добро на жените, защото те са създадени от ребро, а най-кривото нещо на реброто е най-отгоре. Ако искаш да го изправиш ще го счупиш, а ако го оставиш няма да престане да се изкривява. За това, отнасяйте се добре с жените.”
Всевишният Аллах казва:
„И живейте с тях както подобава.”
Ебу Хурейра (р.а.) предава от Пратеника на Аллах (С.А.С), че е казал:
„Който вярва в Аллах и в Последния ден, да не вреди на съседа си. И завещавайте добро на жените, защото те са създадени от ребро, а най-кривото нещо на реброто е най-отгоре. Ако искаш да го изправиш ще го счупиш, а ако го оставиш няма да престане да се изкривява. За това, отнасяйте се добре с жените.”
10. Ислямът гарантира препитанието на жената, като ядене, пиене, облекло, жилище, лекуване и други. Това е от задълженията на мъжа – било баща или съпруг, или син. Това е уникална загриженост и крайно милосърдие към жената, като исляма задължава мъжа да отговаря за препитанието на жената, което е предпазва от разходи, дава й правото на собственост, и запазва нейните лични богатства.
Това е от прелестите на шериата, защото жената играе велика роля, и тя е свързана с раждането на децата и тяхното отглеждане. Жената е слабо устроена и работата я уморява и претоварва. И друго, жената е желанието на мъжете, и нейното излизане е вреда за нея в религията й, и е вреда за мъжа в религията му. Въпреки това, позволено и е да работи и да изкарва прехраната си, когато отговаря на шериатските правила, като например да не занемарява задълженията си в раждането на децата и тяхното възпитание, да не излиза разголена, да не работи измежду мъже и да се усамотява с тях.
Ислямът дава на жената нейните права и й отрежда да живее в сянката на ислямският шериат – щастлива, уважавана и радостна. Никоя жена не е живяла и не живее толкова добре, както живее жената в Исляма. Хвала на Аллах, който е дарил мюсюлманите с благодатта – Ислям!Това е от прелестите на шериата, защото жената играе велика роля, и тя е свързана с раждането на децата и тяхното отглеждане. Жената е слабо устроена и работата я уморява и претоварва. И друго, жената е желанието на мъжете, и нейното излизане е вреда за нея в религията й, и е вреда за мъжа в религията му. Въпреки това, позволено и е да работи и да изкарва прехраната си, когато отговаря на шериатските правила, като например да не занемарява задълженията си в раждането на децата и тяхното възпитание, да не излиза разголена, да не работи измежду мъже и да се усамотява с тях.