Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Отношението на съпруга към съпругата в хадиси

Мъжът трябва да се отнася към съпругата си великодушно.
 Мъжът е длъжен да се отнася към своята съпруга великодушно, той трябва да й оказва съдействие и помощ във всичко, което Аллах е сторил позволено за нея, особено, ако съпругата е млада, но в никакъв случай да не се отнася снизходително към онова, което се счита забранено за жената. 
По-надолу ще представим няколко хадиса в потвърждение на казаното. 
 Първият хадис:
 Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Най-добрия измежду вас, е най-добрия към своята съпруга, а аз съм най-добрия сред вас към съпругата си.” 
/Този хадис предаден от Ибн Аббас свежда ат-Тахави в “ал-Мушкиль”.
  Ал-Хаким свежда само първата част на хадиса, като при това твърди: 
“Хадис с надежден иснад”.
С ал-Хаким е съгласен аз-Захаби. Дадения хадис има шахид, предаден с думи от Айша.
 Него го извежда Абу Ну‘айм в “ал-Хильйа”. Същият шахид предава и ад-Дарими, но вместо словата:
 “А аз съм най-добрия сред вас към съпругата си” ад-Дарими предава следното:
 “…Ако ваш приятел почине, молете се за него”. 
Иснадът на този шахид е надежден според условието на ал-Бухари.
 Още един шахид предаден от ал-Хатиб в “ат-Тарих”– той е предаден от Абу Хурейра.
 Ат-Тирмизи и Ахмед го свеждат в първата част.
 Този шахид има добър иснад./
 
Вторият хадис:
 В проповедта хутба, произнесена по време на прощалния хадж, Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е завещал: “…Наистина, бъдете добри към жените си, защото те се грижат [трудят] за вас, и вие имате право само за това над тях, освен ако не извършат явна непристойност .
И ако те постъпват така, то отказвайте да споделите с тях ложето, бийте ги, но така, че да не им причините мъчения.
А ако ви се подчинят, не ги обиждайте по никакъв начин.
 Наистина, вие имате право пред своите жени, а вашите жени имат право пред вас.
 Що се отнася до вашето право пред жените, то не разделяйте ложето с онези, които не са ви мили, и не позволявайте във вашия дом да присъстват онези, които не са ви драги. Наистина право на жените пред вас е да се отнасяте добре с тях, като им осигурявате препитание и облекло според обичая” 
/Този хадис в предание от Амр Ибн ал-Ахвас радияллаху анху, е сведен от ат-Тирмизи, който е казал:
  “Хадисът е добър, достоверен”, и от Ибн Маджа.
 Ибн ал-Кайим в “аз-Заад” е признал този хадис за достоверен.
  Този хадис има шахид в преданието от чичото на Абу Хурра ар-Ракаши и е сведен от Ахмед в “ал-Муснад”.
 В своята работа “аль-Ирва’” аз съм проследил изход на този шахид./
 
Третият хадис:
 Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Правоверният мюсюлманин не може да изпитва ненавист към правоверната мюсюлманка – ако едно от нейните качества не му харесва, то от друго той непременно ще е доволен”
/Този хадис предаден от Абу Хурейра, свеждат Муслим и други автори/.
 
Четвъртият хадис:
 Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Най-съвършена е вярата на онзи правоверен мюсюлманин, който е най-благонравен.
А най-благонравен е този, който се отнася най-добре към своите жени”.
/Този хадис свеждат ат-Тирмизи, Ахмед и Абу ал-Хасан ат-Туси в Мухтасар.
 Той е признал хадиса за добър. Ат -Тирмизи е казал:
 “Хадисът е добър, достоверен”. 
 Бележка на автора:
 В преданието с думите на Абу Хурейра този хадис има добър иснад, но първата част от хадиса може да се смята за достоверна, тъй като е предадена със слова от Пратеника на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, по надежден иснад.
 Извеждането на този хадис съм представил в своята работа “Силсилят ал-ахадис ас-сахиха”, отпечатана от издателство 
 “Ал-Мактаб ал-Ислями”./
 
Петият хадис:
 От Айша радияллаху анха, се предава:
 “Веднъж Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ме покани със себе си, [когато абисинците играеха с копия в джамията].
[Това бе празничен ден].
 Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ми каза:
 [О, хумайра’ !
 Искаш ли да ги погледаш?
Аз отговорих: Да.] . 
 [Тогава той ме постави зад себе си] и наклони гърба си така, че да мога да виждам. [Аз положих глава върху гърба му, и допрях с лице бузите му], и така гледах, надничайки през рамото му (в друго предание на хадиса: полагайки глава на рамото му).
[А той казваше:
 “По-внимателно, миличка!”].
[След това няколко пъти ме попита:
 Айша!
 Ти видя ли нещо?
Аз му отговорих:
  Не.
 Още не.
И в това положение, стоейки зад него, аз продължавах да гледам, докато не удовлетворих своето любопитство].”
 [И нататък:
 А хората от време на време питаха:
 Абу ал-Касим! Така добре ли е?] В едно от преданията на хадиса:
“И така стоях, докато не ми стана скучно. Накрая, Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ме попита:
 Е, достатъчно ли е? А аз отговорих:
 Да.
 И тогава той ми каза:
 Тръгвай.”
В друго предание на хадиса:
 “А аз отговорих:
 Още малко.
 И той продължаваше да стои, заради мен известно време, а след това отново попита:
 Е, достатъчно ли ти е?
А аз отговорих: Още малко.
 [При това забелязах, как той престъпва от крак на крак].
 И нататък:
 Отдавна ми стана скучно да гледам абисинците, но исках всички жени да знаят, как той [салляллаху алейхи ве селлем, ] стои така само заради мен, и колко близко до него бях аз [тогава още съвсем девойка]. [Помислете си само, колко силно се иска на девойка [съвсем млада] – да види нещо забавно]. 
 [И нататък:
 Внезапно изскочи Умар.
Възрастните и децата около мен се отдръпнаха. Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, казал: “Видях, как шейтаните измежду хората и джиновете тогава избягаха от Умар”].
[Айша нататък е разказала:
 В този ден Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 И неи за отдих]”.
 /Този хадис свеждат ал-Бухари, Муслим, ан-Наса’и, и други./
 
Шестият хадис.
 От Айша радияллаху анха, се предава
 “Веднъж Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, се връщаше от похода на Табук или Хайбер.
 Сахва , в която седяла Айша, била закрита със завеса, но подухнал вятър, и изпод завесата се показали кукли, с които Айша си играела.
 Като ги видял, Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, попитал:
 Какво е това, Айша?
 Тя отговорила:
Това са моите дъщерички.
 Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, забелязал сред куклите кон с крила и попитал:
 А какво е това там сред тях?
 Айша отговорила:
 Това е кон.
 Тогава Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, попитал отново:
 А какво е това на гърба му?
 Айша отговорила: Това са крила. 
 Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, се учудил:
 Кон с крила?
 А Айша казала: Нима ти не знаеш, че Сюлейман е имал конница с крилати коне?
[Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, чул това], се засмял така, че му се видели мъдреците”.
 /Този хадис с надежден иснад свеждат Абу Дауд в Сунан и ан-Наса’и в Ишрат ан-ниса’./
 
Седмият хадис
От Айша радияллаху анха, се предава:
 “Веднъж Айша съпровождала Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, в един от походите.
Тогава тя била все още млада девойка.
 [Айша разказва:
  Аз бях слабичка, тежах малко ].
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал на своите сподвижници: Придвижете се напред,
 [и те се придвижили напред], след това на мен ми каза:
Хайде сега да се надбягваме!
Аз се затичах и го изпреварих.
 [След известно време], когато пак се отправих на поход с Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, той отново каза на своите сподвижници, както миналия път: Придвижете се напред, след това на мен ми каза:
 Хайде сега да се надбягваме!
 По това време аз бях забравила, какво беше се случило първия път, бях вече поотраснала и тежах повече.
 Аз казах:
 О, Пратенико на Аллах салляллаху алейхи ве селлем!
 Как аз в такова състояние да се надбягвам с теб?
 А той каза:
Хайде, давай да се надбягваме.
 Аз тръгнах да бягам, но, разбира се, Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, ме надбяга.
 След това
[той се разсмя и] каза:
 Това ти е за миналия път, когато ме изпревари”.
/ Този хадис свеждат ал-Хумайди в Муснад, Абу Дауд, ан-Наса’и така също ат-Табарани и Ибн Маджа – той свежда хадиса в съкратен вид, както е казал ал-Ираки в Тахридж ал-ихйа’, иснадът на хадиса е надежден./
 
Осмият хадис
От Айша радияллаху анха, се предава:
 “Когато на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, му подавали съд, аз можех да пия от него дори когато бях в месечен цикъл.
 След това той вземаше съда от мен и поставяше своите устни на същото място,
от където бях пила аз.
А когато аз вземах парче месо и отхапвах от него, той вземаше същото парче месо и поставяше устните си на същото място, от където бях отхапвала аз.”
/Този хадис свеждат Муслим, Ахмед, както и други автори./
 
Деветият хадис
 – Предава се от Джабир Ибн Абдуллах и Джабир Ибн Умайр. Те са разказали, как Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Всяко нещо, за което не е споменато
 [името на] Аллах, то се явява
[безсмислица, празна работа], немарливост или напразно забавление. Изключение правят четири вида [занимания]:
  когато мъжа се забавлява със своята съпруга, обучава своя кон, упражнява се в стрелба и се учи да плува”.
/ Този хадис с надежден иснад свеждат ан-Наса’и, ат-Табарани и Абу Ну‘айм./

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма