Всеки който е шехид (умре по пътя на Аллах), ще влезе в Рая, освен онзи, който има дългове.
От Абу Катада ал-Харис, син на Риби,
Аллах да е доволен от него, се предава, че
Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, се възправил сред тях и им споменал следното: „Свещената борба джихад по пътя на Аллах и вярата в Аллах са най-добрите дела“.
Тогава някакъв мъж станал и попитал:
„Пратенико на Аллах, как мислиш, ако бъда убит по пътя на Аллах, дали ще изкупя греховете си?“
Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, отговори:
„Да, ако бъдеш убит по пътя на Аллах и си търпелив, не роптаеш и атакуваш, а не отстъпваш“.
После Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, попита:
„Как го каза?“
Човекът отговори:
„Как мислиш, ако бъда убит по пътя на Аллах, дали ще изкупя греховете си?“
Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза:
„Да, ако си търпелив, не роптаеш и атакуваш, а не отстъпваш, но не и ако имаш дълг.
Джибрил ми каза това“
(разказан от Муслим).
(разказан от Муслим).
В хадиса се съдържа очевидно предписание дълговете да се погасяват, както и да се изпълняват всички задължения, преди да е дошла смъртта.
На загиналия по пътя на Аллах ще бъдат опростени всички грехове, и малките, и големите, с изключение на дълга.
Дори при това положение той остава валиден.
Ако някой от близките му погаси дълга, се опрощава.
Ако някой от близките му погаси дълга, се опрощава.
Освен това, в „Сахих“ се дава хадис, в който се съобщава от Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него,
че Пророка (саллеллахуалейхи веселлем ) е казал:
„Аллах опрощава (дълга) на този, който е взел пари от хората с намерение да ги върне, но този, който взима за да ги разхищава (без намерение да ги върне), Аллах ще го погуби. “
„Аллах опрощава (дълга) на този, който е взел пари от хората с намерение да ги върне, но този, който взима за да ги разхищава (без намерение да ги върне), Аллах ще го погуби. “
(Бухари, Истикраз 2)