Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Времето за сутрешната молитва сабах намаз (ал-Феджър)

 
В хадисът, в който се съобщава, че меляикето Джебраил алейхисселям, е обучавал Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем,
за времената на молитвите намаз се казва:
 “Времето за сутрешната молитва сабах, започва от момента на утринната зора и продължава до изгрева на слънцето.”
/Този хадис е сведен от Муслим (1/427)./
Времето за молитвата намаз започва с проблясъка на утринната зора и продължава до изгрева на слънцето.
 За измамната зора, след която все още не се извършва сутрешния намаз.
 От Ибн Аббас радияллаху анху, се съобщава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Зората (утринното зарево на слънцето) бива два вида. Зора, при която е забранено да се яде (сахур) и е позволено да се извършва молитвата намаз, и зора, при която все още не бива да се извършва молитвата намаз, но е разрешено да се яде (сахур).”
/Този хадис е сведен от ал-Хаким (1/425), ал-Бейхаки (4155).
Достоверността на хадиса са потвърдили имам Ибн Хузейма, имам ал-Хаким и шейх ал-Албани./
В друга версия на този хадис е казано:
 “Що се отнася до измамната зора, то тя е подобна на вълча опашка, и в това време не е позволена молитвата намаз и не е забранена храната (сахур).
А що се отнася до зората, която се простира по дължината на хоризонта, то това е времето, позволено за молитвата намаз и е забранено за ядене (сахур)!”
 /Този хадис е сведен от ал-Хаким, ал-Бейхаки.
Шейх ал-Албани е потвърдил достоверността на този хадис в “Сахих ал-Джамиа ас-Сагир” (4278).
Имам Ибн Хузейма е казал:
“В това съобщение има доказателство, че задължителната молитва (фард намаз) не е позволено да се изпълнява преди да настъпи нейното време!
Словата:
 “Зората, при която се забранява храненето (сахур)” се отнасят за онзи, който говее.
Словата:
“Разрешава се извършването на молитвата намаз.”, означават, че може да се извършва сутрешната молитва намаз.
Когато настъпва първата (измамна) зора, не е позволено да се извършва сутрешната молитва намаз.”
Виж “Сахих Ибн Хузейма” (1/52)./
Измамната зора се появява малко преди истинската зора, след което изчезва и небето отново потъмнява.
След известно време започва да се появява истинската зора, която се простира над хоризонта за разлика от измамната зора, която се издига нагоре и е подобна на вълча опашка.
 Кога е по-добре да се извърши сутрешната молитва намаз, в началото на нейното време или в края?
 Абу Муса е предал:
 “Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е започвал да изпълнява сутрешната молитва намаз, когато се появявала зората, а хората не са могли да се познаят един друг (заради тъмнината)”.
/Този хадис е сведен от Муслим (1/178)./
Същото е предала и Айша радияллаху анха, казвайки, че: “жените са изпълнявали сутрешната молитва намаз с Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, и не са могли да се познаят една друга поради тъмнината”.
/Този хадис е сведен от ал-Бухари (578), Муслим (645)./
Що се отнася до хадиса:
 “Извършвайте сутрешната молитва намаз, когато вече заблести зората, и вашето възнаграждение ще е още по-голямо.”
 /Този хадис е сведен от Ахмед (4/140), Абу Дауд (424). Достоверността на хадиса са потвърдили имам Ибн Хиббан, Хафиз аз-Зайляи и шейх ал-Албани в “Ирва ал-Галил” (258)./
То този хадис не указва за началото на сутрешната
 (ал-Феджър) молитва намаз в това време!
И така също не указва, че това е най-доброто време за започване на тази молитва намаз, тъй като такова разбиране противоречи на факта, че Пророка салляллаху алейхи ве селлем, винаги е изпълнявал намаз през тъмното време на развиделяването (преди изгрев слънце) така че хората не са могли да се разпознаят един друг. Също така това разбиране противоречи на онова, което е предал Абу Месуд ал-Ансари, който е казал:
 “Веднъж Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, извършил сутрешната молитва намаз в тъмната част на разсъмването (преди изгрев слънце).
На другият ден той извършил молитвата намаз при проблясъка на зората (преди изгрев слънце).
След това, той винаги е извършвал сутрешната молитва намаз в тъмната част на разсъмването (преди изгрев слънце), докато не напуснал този свят.”
/Този хадис е сведен от Абу Дауд (1/110), Ибн Хиббан (378). Достоверността на този хадис са потвърдили ал-Хаким, ал-Хаттаби, аз-Захаби, ан-Навави и шейх ал-Албани.
/ Шейх ал-Ислям Ибн Теймийа е казал:
 “Този хадис:
 “Извършвайте сутрешната молитва намаз, когато вече заблести зората, и вашето възнаграждение ще е още по-голямо.”, дори и да се явява достоверен, не бива да се опираме на него, тъй като той противоречи на достоверни и известни хадиси, които са сведени в сборниците на ал-Бухари и Муслим.
 Това е така, защото ако някое съобщение противоречи на известни съобщения, то това съобщение се смята за отклонено (шазз), или пък за отменено (мансух), защото е известно, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, до края на своя живот е извършвал сутрешния намаз в тъмната част на разсъмването, и така са постъпвали праведните халифи след него!”
Виж “Маджма’у ал-Фатава” 22/95.
Поради тази причина учените фукаха са се опитали да съвместят тези хадиси, за което са съобщили шейх ал-Ислям Ибн Теймийа и Хафиз Ибн Хаджар.
Тъй като опита да се съвместят достоверни хадиси и да се живее според тях, е по-добро, отколкото да се отхвърлят някои от тях.
Имам ан-Навави е казал:
 “Няма никакво разногласие между учените в това, ако има възможност да се съвместят хадиси, и от това не следва да се оставят част от тях.
 Нещо повече, задължително е да се съвместяват и да се ръководим по тях!”
Виж “Шарх Сахих Муслим” (3/155).
 По този начин, едни учени смятат, че вероятно в хадиса “Извършвайте сутрешната молитва намаз, когато вече заблести зората, и вашето възнаграждение ще е още по-голямо.”, става дума за случай, когато поради лошо време е невъзможно да се различи разсъмването, и това е отбелязал имам аш-Шафий.
Други са мнение, че в хадиса става дума за приключване на молитвата намаз в споменатото време.
Става дума за това, че е желателно (мустехаб) да се изчаква до започването на самата молитва намаз до преди появата на зората с четенето на Свещения Коран, за което е споменал имам ат-Тахави.
На същото мнение е отдал предпочитание и шейх ал-Албани, защото смята, че в този хадис става дума за завършването на сутрешния намаз, и доказателство за това служи постъпката на самия Пророк салляллаху алейхи ве селлем.
Анас радияллаху анху, е предал:
 “ Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е започвал сутрешната молитва намаз от момента на зазоряване(развиделяването)и я е продължавал до тогава, докато вече е могло да се види простора(хоризонта)”.
/Този хадис е сведен от Ахмед (3/129), ас-Сирадж (1/92). Хафиз ал-Хайсами и шейх ал-Албани са потвърдили достоверността на хадиса./
Източник : https://wardahasan12.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма