душата се съживява чрез религията.Именно тя ни извисява
към света на превъзходството и ни отдалечава от света на
животинското и сладострастията,възпитава чувствата ни и
изостря нашите усещания.Това е Исляма.
В тази книжка ще разгледаме една страна от живота на Пратеника/саллеллаху алейхи уе селлем/, а именно романтичната, която се изявява към неговите жени, понеже изпращането му като пратеник е едно прекрасно сияние над целия свят, и в частност над жените . Защото той/саллеллаху алейхи уе селлем/ издигна тяхното място,направи задължително уважението към тях и премахна гнета, упражняван върху тях. Жените преди Исляма бяха изолирани от социалния живот, както ни описва за това Омар ибн Ел-Хаттаб /радийеллаху анху/- водач на вярващите и праведен халиф на Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ с думите:
„Наистина по време на невежеството не зачитахме жените за нищо, докато Аллах не низпосла по отношение на тях това, което низпосла, и не отреди дял за тях.“ (Бухари и Муслим)
Когато се появи Исляма, повелите относно жените бяха ясни и беше пояснено, че от добротворсвото на мъжа и от пълнотата на благородния му нрав е да се отнася по най-добрия начин към жената\ите.
В тази връзка Пратеника/саллеллаху алейхи уе селлем/ казва:
„Най- добрия измежду вас е този, който е най-добър към съпругата\гите си! „ (Хаким, достоверен)
И така, за жената в Исляма бе отредено извисено място и висока позиция, която не е дадена нито на мъжете,нито на жените от другите общества. Пратеника/саллеллаху алейхи уе селлем/ обичаше жената дори само в качеството си на човек.
Той/саллеллаху алейхи уе селлем/ казва:
„Заобичани за мен от вашия земен свят са жените и парфюмите,а най-голямата ми радост беше сторена да е в намаза(молитвата). (Бейхаки)
Това е обич обвита с нежност, любов и състрадание,защото Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ казва:„Отнасяйте се към вашите жени с добро.“ (Муслим)
Той/саллеллаху алейхи уе селлем/ повелява да се съхраняват правата и, а не да бъдат потъпквани, да се отнасят с нея по най-добрия начин, да я почитат и да не я унижават, както казва Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ :
„ ... не почита жените никой, освен благородния, и не ги унижава никой, освен подлеца.“ (Суйюти).
Призовава вярващите да се отнасят с нежност към нея и да я уважават. Казва Пратеника/саллеллаху алейхи уе селлем/:
„Наистина вярващите с най- пълната вяра са онези,които са с най- добрия нрав, а най-добрите сред вас са онези, които са най-добри към техните жени.” (Тирмизи, Достоверен)
Поставянето на жената на нейното място, което беше възбранено за нея преди Исляма, направи тя да е равна с мъжа във всяко едно отношение, освен това, от което я ограничиха повелите на Аллах като наследство,свидетелство и т.н., за които има доказателство и я направи подобие и подкрепа на мъжа. Казва Пратеника/саллеллаху алейхи уе селлем/:
„Наистина жените са подобия на мъжете.“ (Ебу Дауд)
Нещо повече Пратеника/саллеллаху алейхи уе селлем/ я направи да е най- превъзходното нещо, което Аллах е дал на този свят като казва:
„Земния свят е наслада, и най- добрата наслада на този свят е праведната жена.“ (Муслим)
Той /саллеллаху алейхи уе селлем/ направи жената да е ключа към щастието на този свят казвайки:
„Четири неща са от щастието: праведната жена,просторното жилище, праведния съсед и спокойното яздливо животно.“ (Тирмизи)
Той/саллеллаху алейхи уе селлем/ направи праведната жена да е половината от вярата на мъжа, която е причина за насочване на нейния съпруг в правилната насока, като казва:
„Когато човек се ожени , тогава той е изпълнил половината от религията си, затова нека се бои от Аллах в останалата половина.“ (Бейхаки)
Така, както Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ заобича жената като човек, също я заобича и като майка,като направи задължително уважението, послушанието,грижата и заинтересоваността от нея, и направи това да е причина за влизането в Дженнета.
Дойде Джахимету-с-Селеми при Пратеника/саллеллаху алейхи уе селлем/ и му каза:
„О, Пратенико на Аллах, желая да се сръжавам, затова дойдох да се посъветвам с теб.“ Каза(саллеллаху алейхи уе селлем):„Имаш ли майка?“
Отговори: „Да.“
Каза: „Бъди до нея,защото Дженнета е под нейните крака.“ (Несаи, достоверен)
Той/саллеллаху алейхи уе селлем/ направи така, че тя да бъде преди бащата като почит, заради заповедта от Пратеника на Аллах/саллеллаху алейхи уе селлем/ към човека, който го попита казвайки:
„О, Пратенико на Аллах, кои хора имат най-голямо право да бъда до тях?“
Отговори: „Твоята майка.“,
Рече: „След това?“, Отговори: „След това твоята майка.“
Рече: „След това?“
Отговори: „След това твоята майка.“
Каза: „След това?“
Отговори: „След това твоя баща.“ (Бухари)
Така както Пратеника/саллеллаху алейхи уе селлем/ обичаше жената като съпруга, не по- малко я обичаше и като дъщеря.
Казва Айша /радийеллаху анха/:
„Не съм видяла никой да прилича по улеснение, начин на действие и напътстие(леснина,методика,добро състояние от смиреност и покорност към Аллах,добро поведение,нежни думи,спокойствие и уважение) с Пратеника на Аллах в ставането и в сядането така,както Фатима- дъщерята на Пратеника на Аллах/саллеллаху алейхи уе селлем/. Разказва(Айша): „Когато тя влезнеше при Пратеника/саллеллаху алейхи уе селлем/, той ставаше, целуваше я и я канеше да седне при него, а когато той/саллеллаху алейхи уе селлем/ влезнеше при нея, тя ставаше, целуваше го и го канеше да седне при нея...“ (Тирмизи)
Това е възвисеното взаимоотношение към всички хора,но към жените то е по- специално. Изцяло произлизащо от Божествените напътствия за всички мюсюлмани, а именно с доброта, нежност, уважение и съчуствие към тях. Казва Всевишния Аллах:
„...И живейте с тях, както подобава. А ако сте ги възненавидили, то може и да възненавидите нещо, а Аллах да е вложил в него много добро.“ (Ен-Ниса: 19)
Казва ибн Кесир в тълкуването на този айет:
„Това означава, че трябва да разкрасите словата си за тях,да подобрите делата си към тях и вашия външен вид според силите ви по същия начин, както и вие обичате да получавате това от тях.” Както казва Всевишния:
„И жените имат същите права, каквито и задължения съгласно обичая...“ (Ел-Бакара: 228)
Сподвижниците на Пратеника на Аллах/саллеллаху алейхи уе селлем / се надпреварваха в прилагането на този план и придържането им към Господските наставления.
Поради тази причина един от най- висшите духовници на тази общност Ибн Аббас казва:
„Аз се разкрасявам за съпругата си, така както тя се разкрасява за мен, и ако желая да се издигнат моите права,то съм длъжен да отдам нейните права, защото Всевишния Аллах казва:
„И жените имат същите права, каквито и задължения съгласно обичая...“ (Ел-Бакара: 22)
Превод:EUROPEAN ISLAMIC RESEARCH CENTER(EIRC) & ЕМИН ГОЛЕВ
Редактор:Мухаммед Рамадан & Рамзие Рамадан