“Има три вида хора, с които Аллах Тaаля няма да говори в Деня на възкресението , няма да им обърне внимание и няма да им по- могне.
За тях има горчиво наказание - това са онези, които от горделивост влачат дрехите си по земята, които натякват за сторената добрина на няко- го и който продава стоката си, кълнейки се в лъжа.”
(Муслим, Иман, 171)
Хората , които от горделивост влачат дрехите си по земята?
Онези, които продават на нищожна цена договора към Аллах и своите клетви, те нямат дял в отвъдния живот
/3:77/
т.е. ако хората продават религията за светски блага, отдават предпочитание на преходните земни удоволствия и придобиват благодарение на лъжливи клетви и нарушения на своите задължения, то Аллах не ще им проговори и не ще ги погледне в Деня на възкресението, и не ще ги пречисти, и ще има за тях болезнено наказание, защото те са заслужили гнева на своя Повелител, обрекли са себе си на люто наказание и са се лишили от наградата на Всевишният Аллах и от духовното пречистване.
В Деня на възкресението те ще бъдат опозорени в скверни престъпления и тежки грехове.
Аллах да ни опази от това!
/Тaфсир на Ибн ас-Саади стр. 293/
: " . От Абу Зар(p.a.) , се предава, че Пророкът(c.a.c.) , е казал:
“С трима няма да заговори Аллах в Деня на възкресението, няма да ги погледне и няма да ги похвали, и за тях е приготвено мъчително наказание!”
(Абу Зар) казал:
“Пратеникът на Аллах (c.a.c.) , каза това три пъти.
После Абу Зар продължил казвайки:“
Те ще претърпят неуспех и ще се окажат (сред) загубилите!
Кои са те, о, Пратенико на Аллах?!”
Пратеникът на Аллах(c.a.c.) , казал:“
Отпускащия края на своята дреха (да се влачи от високомерие), натякващия на хората за своите благодеяния (към тях ) и използващия лъжливи клетви, за да продаде своята стока!”
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от Муслим 157./
По-горе споменатите хадиси са предупреждение за онези мъже, които от високомерие отпускат своите дрехи да се влачат след тях по земята.
А що се отнася до жените, напротив те са длъжни да обличат дълги дрехи.
" . От Ибн Омар(p.a.) , се предава, че Пратеникът на Аллах (c.a.c.) , е казал:
“Който влачи своята дреха (след себе си, проявявайки) самодоволство (и кичливост), то Аллах в Деня на възкресението няма да го погледне!”
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от Муслим 3896/
От Абу Хурейра(p.a.) , се предава, че Пратеникът на Аллах(c.a.c.) , е казал:
“В Деня на възкресението Аллах няма да погледне към онзи, който от високомерие е влачил зад себе си своята дреха.”
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от
ал-Бухари 5787, Муслим 2087./
От Хубайб Ибн Мугаффал (p.a.) , се предава, че Пратеникът на Аллах(c.a.c.) , е казал:
“Онзи, който влачи края на своята дреха по земята, проявявайки високомерие, ще я влачи в Джехеннема!”
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от
Ахмед 4/437, Абу Яаля 3/112./
От Абу Саид ал-Худри(p.a.), се предава, че Пратеникът на Аллах(c.a.c.) , е казал:
“ Изарът (название на дреха подобна на панталон) на мюсюлманина е до средата на подбедрицата!
Но, не е беда, ако се отпусне до кокалчетата над глезена.
Но, всичко, което е под кокалчетата над глезените, ще е в Огъня, а онзи, който влачи своя изар по земята от високомерие, то Аллах няма да го погледне в Деня на възкресението!”
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от Абу Дауд 4093./
Що се отнася до високомерието и горделивостта проявени, чрез отпускането на дреха, която да се влачи по земята, то това се отнася към големите грехове, и няма разногласие сред учените Улема по този въпрос.
По тази причина имам аз-Захаби е поместил този грях в своята известна книга отнасяща се за големите кабаир грехове.
/Виж повече в “ал-Кабаир” 170./