Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Зикр – споменаване на Божиите имена (моления)

Буквалното значение на думата зикр е споменавам, припомням и спомням си, а на езика на суфите зикр означава споменаване на едно или на няколко Божии имена в един и същ цикъл от моления. Някои духовни или суфи-ордени предпочитат да изричат „Аллах!” (характерното име на Божествената същност), други – „Няма друг бог освен Аллах!” (засвидетелстване на Божественото единство), а трети изричат едно или няколко от другите имена според избора на наставника на ордена.
Подобно на благодарността, такова споменаване е задължително и е вид богослужене, извършвано с езика, сърцето, тялото и съвестта. Изразяването на това богослужене чрез думи се простира до споменаването на Всемогъщия Бог с всички Негови Най-прекрасни имена и свещени атрибути; Неговото прославяне, възхваляване и възвеличаване; обявяването на безсилието и бедността си пред Него в молитва и зов; четенето и следването на Неговата книга (Корана); и прогласяването на Божиите знамения в природата и специалния Му печат, които са върху всяко нещо и събитие.
Споменаването на Всевишния посредством възможностите на съвестта – и главно чрез сърцето, се състои в разсъждаването върху доводите за Господното съществуване и единство, както и върху Неговите имена и атрибути, които блестят в Книгата на сътворението (Вселената); размишляването върху Божиите повели и забрани, обещания и заплахи и възнаграждението и наказанието, които произтичат от Господството Му, за да планира или устрои живота ни; и опитът да се прозрат тайнствата иззад воала на видимото съществуване, като се изучава творението и се следват определени духовни дисциплини. И още – многократно да отправя взор към небесните красоти, проявени в резултат на такива мигове на прозрение, и да знае, че всичко съществуващо във Вселената пулсира с вестите от „Свещения свят” (алем-и кудс), изявявайки значението на невидимия такъв и служейки като прозорец на Истината на истините.
Тези, които чувстват това непрестанно пулсиращо съществуване, долавят красноречивия език на Неведомото и наблюдават проявленията на милостта и могъществото през тези прозорци, са в такъв захлас от невъобразима духовна наслада, че един час, прекаран в такова състояние, се равнява на стотици години, преминали извън него. От това те напредват по своя път към Вечността, погълнати от Божествените дарове и духовно наслаждение. Щом споменаващият долови светлината на Преславения Му лик, обгръщащ цялото творение, той бива възнаграден да види неописуеми картини и, разбирайки, че всички други същества Го прославят с Неговите имена, започва и той да го прави с много от имената Му.
Изричането на Божиите имена понякога кара споменаващия да изпадне в състояние подобно на транс, потапяйки се напълно в него. Тези, които се намират в такова състояние или екстатично съзерцание, мълвят изрази като: „Не съществува нищо друго освен Той!”, „Не се вижда нищо друго освен Той!”, „Няма друг бог освен Аллах!”. А други пък, в стремежа си да се сетят и изрекат всички Божествени имена съобразно обхвата на съзнанието си, произнасят само „...освен Аллах!” и продължават да обявяват Неговото единство. Миговете, прекарани в тази атмосфера на близост до Бога и в беседа с Него – минути на светлина и блясък, са по-честити и благодатни, с оглед на вечния живот (в Отвъдното), от години, преминали без никаква светлина. Тази праведност се посочва в едно свято слово, което се предава като хадис: „Има мигове, в които съм с моя Господ, когато ни най-ближният ангел до Него, ни пратеник може да ме достигне.” (Aclûnî, Keşfü'l-Hafâ, 2/173)
Споменаването на Всевишния с език или тяло значи да се практикува религията най-старателно, с въодушевление да се изпълняват всички задължения и съзнателно да се страни от всички забрани. Задълбоченото и разумно слово до голяма степен зависи от моленията, извършвани устно, което от своя страна означава почукване на Божията врата, искане на достъп, обявяване на своето безсилие и бедност и търсене на убежище при Божествената сила и богатство.
Този, който редовно и интензивно споменава Всевишния или изрича едно или няколко от Божиите имена, Той го покровителства и подкрепя, сякаш е сключил договор с Него. Знамението „Споменавайте Ме, за да ви споменавам и Аз...” (Коран, 2: 152) изразява тази степен на споменаване, чрез която вътрешната бедност на човек става източник на богатство, а безсилието – извор на сила. Същото знамение казва и че който редовно споменава и служи на Бога, Той ще го удостои с благодат и дарове.
Умоляването и зовът към Бога стават причина за благодат от Него. Който споменава името Му, дори и докато върши ежедневните си занимания, ще види как всичките му пречки се премахват и на този свят, и в отвъдния. Винаги ще чувства Неговото присъствие и Той ще го подкрепя, щом остане сам и изпита нужда от другар. Ако Го споменава по време на покой, Неговата милост ще му се притече на помощ в момент на затруднение и болка. За борещите се по Неговия път за разпространението на името Му не ще има позор както на този свят, така и в отвъдния. За полагането от тях на такива искрени усилия те ще получат такова внимание и високо положение, че не могат да си въобразят.
За желанието им да Го споменават и изричат Неговите имена хората ще бъдат възнаградени с Божествена подкрепа, за да може да продължат да вършат такива дела и напътствието им да се увеличи. В продължението на втората част от горното знамение „...и благодарете Ми, и не Ме отхвърляйте!” (Коран, 2: 152) се загатва за „праведен кръг”, в който вярващият преминава от споменаване към благодарност и от благодарност към споменаване.
Споменаването на Всевишния е есенцията на всички видове богослужения, а нейният източник е Коранът. След това се нареждат блестящите, знаменити слова на Пророка на исляма, комуто е изпратен шариатът (ислямско законодателство). Всякакъв вид споменаване – открито или тайно, привлича и олицетворява проявленията на светлината на преславния „лик” на Бога. То също означава известяване за Него на всички хора и джинове и разпространяване на името Му из целия свят, за да се покаже благодарност за Неговите явни и скрити блага. Когато не остане почти никой да обявява Божието име, съществуването ще се обезсмисли. Според Пророка на исляма, мир и благослов за него, пълното унищожение на Вселената ще настъпи, щом останат съвсем малко хора, които да обявяват името Му.
Споменаването на Всевишния – независимо от начина, по който се прави – е най-безопасният и добър път, водещ към Него. Когато пътникът Го споменава вътрешно и изразява тези моления словесно и посредством други свои умения, той така намира неизчерпаем източник на подкрепа и духовна храна.
Споменаването на Всевишния изразява пътуване към Него. Щом някой почне да Го споменава или изрича имената Му словесно, чрез чувствата и действията си, а също и в сърцето си, сякаш там пее хор, той изпада в особено състояние и се понася нагоре към света на летящите души. А оттам, през открехнатите врати на небесата, за него неописуеми гледки се разкриват!
Няма определено време за споменаване на Божиите имена. Въпреки че петте предписани молитви – основното богослужебно дело, се отслужват в петте определени времена и не може да се извършват в някои моменти (примерно по време на изгрев и залез Слънце и когато то е на зенита по пладне), вярващият мюсюлманин може да споменава Бог и да изрича имената Му всеки път, щом пожелае: „.. които споменават Аллах и прави, и седнали, и легнали на хълбок...” (Коран, 3: 191). Няма ограничения във времето или начина на споменаване на Божиите имена.
Едва ли може да се открие в Корана, пророческата традиция (сунна) или в писанията на праведните учени от ранни времена нещо, по-строго препоръчвано от споменаването на Божиите имена. Като се започне от задължителните ежедневни молитви и се стигне до свещената борба по Неговия път, то сякаш е душата на всички богослужения. Задълбоченото споменаване на Всевишния е пропорционално на дълбочината на чувствата, изпитвани към Него. Суфиите наричат това „покой на сърцето” или „съзерцание”.
Някои споменават Всемогъщия Бог и стигат до Него в сърцата си по тайнствен път; други пък Го опознават чрез съвестта си и постоянно чувстват Неговото присъствие според това доколко Му се осланят и търсят Неговата подкрепа в своите вътрешни светове. Тъй като те Го споменават непрекъснато, правят го винаги със сърцето и съвестта си, всякога Го чувстват в своето същество и живеят с пълното съзнание за Неговото неизменно присъствие, смятат Божието споменаване (словесното) за невежество спрямо Него, тъй като, рано или късно, то приключва. Който е достигнал тази степен на зикр, казва: „Бог знае, че сега не Го споменавам. Да Го споменавам! Та аз изобщо не съм Го забравял!”

http://bg.fgulen.com/content/view/507/6/
Източник: https://wardahasan1.blogspot.com Източник: https://wardahasan1.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма