В името на Аллах, Всемилостивият, Милосърдният!
Благодарността, славата и възхвалата е за Всевишния Аллах, Господарят на световете. Нека саляту селям да бъде за Мухаммед (с.а.с.), неговото семейство, всичките му сподвижници и последователи до Съдния ден.
Уважаеми братя!
Нека да се страхуваме от Аллах Субханеху ве Теаля с истински страх, защото със страхуването от Него Субханеху ве Теаля се пречистват делата и се подобрява положението. Затова многократно правете зикр на Него - Субханеху ве Теаля. Така се успокояват сърцата и душите.
Разногласието, спорът и препирните между хората е вроден инстинкт, заложен от Аллах Субханеху ве Теаля в човека още когато го е сътворил. В различни ситуации този инстинкт се задейства и започва да кипи в човека, породен от различни причини:
1.Първата причина е шейтанът, който повелява безсрамие, разврат и непозволени от Исляма неща. Той е отчаян, защото мюсюлманите не го обожават, и се стреми да ги предизвиква един срещу друг. Той сее разногласие, спор и разделение между тях.
2.Втората причина е в това, че човешката душа винаги клони към лошото и негативното.
3.Третата причина са шейтаните сред самите хора, които едни на други си влияят с изкривени и подстрекаващи думи. Те влошават отношенията в обществото, дори и между най-близките хора, предизвикват към одумване едни на други и всяване вражда между тях. Измислянето и съчиняването на лъжи, развалят отношенията и се появяват като бариера, която прекъсва роднинските връзки. Нарушава братските отношения, предизвиква разногласия, злоба и развиване на фитне (раздор). Така се разраства отчуждаването и се разделя приятел от приятеля, близък от близкия, баща от сина, мъж от жена, брат от брата, съсед от съседа - така се скъсва общата
(2)
връзка между отделните личности, а оттам на цялото общество.
Когато се нарушат отношенията, сърцата на хората се променят, вследствие на което се отчуждават един от друг, и се разбива братството и солидарността между тях.
Най-ярък пример за поява на разногласие между хората е отчуждението и отдалечаването един от друг. Ето защо Аллах Субханеху ве Теаля забрани на мюсюлманите да се отбягват и заповяда да се подобряват връзките помежду им. Той, Аззе ве Джелле определи това като най-важен фактор за сближаване и го отреди като най-доброто подчинение към Него. Това е предпазната ограда за запазване на ислямското братство и е непревземаемата крепост за единството на общността, към чието запазване се стреми Ислямът. Аллах
Субханеху ве Теаля казва:
§ … Бойте се от Аллах и се помирявайте взаимно, и се покорявайте на Аллах и на Неговия Пратеник, ако сте вярващи!”§/Сура „Енфал”/8/:1/
Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
-.
„Онзи /мюсюлманин/, който отбягва своя брат една година, като чели го е убил”.
-.
„Не е позволено човек да отбягва своя брат повече от три денонощия, /и когато се/ срещат единият да отхвърля другия и обратното.
Благодарността, славата и възхвалата е за Всевишния Аллах, Господарят на световете. Нека саляту селям да бъде за Мухаммед (с.а.с.), неговото семейство, всичките му сподвижници и последователи до Съдния ден.
Уважаеми братя!
Нека да се страхуваме от Аллах Субханеху ве Теаля с истински страх, защото със страхуването от Него Субханеху ве Теаля се пречистват делата и се подобрява положението. Затова многократно правете зикр на Него - Субханеху ве Теаля. Така се успокояват сърцата и душите.
Разногласието, спорът и препирните между хората е вроден инстинкт, заложен от Аллах Субханеху ве Теаля в човека още когато го е сътворил. В различни ситуации този инстинкт се задейства и започва да кипи в човека, породен от различни причини:
1.Първата причина е шейтанът, който повелява безсрамие, разврат и непозволени от Исляма неща. Той е отчаян, защото мюсюлманите не го обожават, и се стреми да ги предизвиква един срещу друг. Той сее разногласие, спор и разделение между тях.
2.Втората причина е в това, че човешката душа винаги клони към лошото и негативното.
3.Третата причина са шейтаните сред самите хора, които едни на други си влияят с изкривени и подстрекаващи думи. Те влошават отношенията в обществото, дори и между най-близките хора, предизвикват към одумване едни на други и всяване вражда между тях. Измислянето и съчиняването на лъжи, развалят отношенията и се появяват като бариера, която прекъсва роднинските връзки. Нарушава братските отношения, предизвиква разногласия, злоба и развиване на фитне (раздор). Така се разраства отчуждаването и се разделя приятел от приятеля, близък от близкия, баща от сина, мъж от жена, брат от брата, съсед от съседа - така се скъсва общата
(2)
връзка между отделните личности, а оттам на цялото общество.
Когато се нарушат отношенията, сърцата на хората се променят, вследствие на което се отчуждават един от друг, и се разбива братството и солидарността между тях.
Най-ярък пример за поява на разногласие между хората е отчуждението и отдалечаването един от друг. Ето защо Аллах Субханеху ве Теаля забрани на мюсюлманите да се отбягват и заповяда да се подобряват връзките помежду им. Той, Аззе ве Джелле определи това като най-важен фактор за сближаване и го отреди като най-доброто подчинение към Него. Това е предпазната ограда за запазване на ислямското братство и е непревземаемата крепост за единството на общността, към чието запазване се стреми Ислямът. Аллах
Субханеху ве Теаля казва:
§ … Бойте се от Аллах и се помирявайте взаимно, и се покорявайте на Аллах и на Неговия Пратеник, ако сте вярващи!”§/Сура „Енфал”/8/:1/
Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
-.
„Онзи /мюсюлманин/, който отбягва своя брат една година, като чели го е убил”.
-.
„Не е позволено човек да отбягва своя брат повече от три денонощия, /и когато се/ срещат единият да отхвърля другия и обратното.
По-извисен онзи, който пръв започне със селям /т.е. с цел да се подобрят/.”
/Бухари и Муслим/
-.
“Портите на Дженнета се разтварят в понеделник
-.
“Портите на Дженнета се разтварят в понеделник
и четвъртък, и се опрощават греховете на всеки един мюсюлманин, който не е направил ширк (съдружаване)
с Аллах.
И само на онзи човек не се опрощава, който между него и неговия брат (мюсюлманин) е имало кавга.
Тогава се казва:
Изчакайте тези двамата, докато се подобрят!
Изчакайте тези двамата,
(3)
докато се подобрят!
(3)
докато се подобрят!
Изчакайте тези двамата докато се подобрят!”
/Муслим/
Ислямът се стреми да превъзпитава своите последователи, да ги предпази от отчуждаването и прекъсването на връзките между мюсюлманите и ги поучава да проявяват голямо старание за сближаване и подобряване на отношенията между хората.
Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
--
“Мюсюлманите в добрите си отношения, в милосърдието и съчувствието са като едно тяло.
Ислямът се стреми да превъзпитава своите последователи, да ги предпази от отчуждаването и прекъсването на връзките между мюсюлманите и ги поучава да проявяват голямо старание за сближаване и подобряване на отношенията между хората.
Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
--
“Мюсюлманите в добрите си отношения, в милосърдието и съчувствието са като едно тяло.
Когато един орган страда, то цялото тяло боледува и прекарва в безсъние и бдителност.”
/Муслим/
Силата на мюсюлманите винаги е била в привързаността и добрите отношения помежду им, а пък провалът винаги е идвал, когато се разединят.
Силата на мюсюлманите винаги е била в привързаността и добрите отношения помежду им, а пък провалът винаги е идвал, когато се разединят.
Това е съвсем ясно от думите на Аллах Субханеху ве Теаля:
§...и не се оспорвайте един друг, за да не се провалите и да изчезне силата ви!
§...и не се оспорвайте един друг, за да не се провалите и да изчезне силата ви!
И вие търпете!
Аллах е с търпеливите.§
/Сура „Енфал”
/8/:46/
Подобряването на връзките между хората е от най-характерните черти на Исляма.
Подобряването на връзките между хората е от най-характерните черти на Исляма.
Стремежът му е да насочи своите последователи към доброто.
По този начин ще се премахнат противоречията, споровете, враждите и всички отрицателни черти на личността и обществото, Ислямът се явява като балансиращ и коригиращ фактор.
По този начин, на практика ще се осъществи братството. Аллах Субханеху ве Теаля казва:
§Вярващите са братя, затова помирявайте своите братя и бойте се от Аллах, за да бъдете помилвани!§
§Вярващите са братя, затова помирявайте своите братя и бойте се от Аллах, за да бъдете помилвани!§
/Сура „Худжурат”
/49/:10/
(4)
§Няма добро в много от тайния им шепот, освен у онзи, който повелява да се дава садака или правене на добри дела, или помирение между хората.
(4)
§Няма добро в много от тайния им шепот, освен у онзи, който повелява да се дава садака или правене на добри дела, или помирение между хората.
И който върши това в стремеж задоволството на Аллах, Ние ще го дарим с огромна награда.§
/Сура „Ниса”
/4/:114/
Всевишният Аллах обещава опрощение и милост на онези, които подобряват отношенията между хората:
§И ако помирявате и се страхувате, то Аллах е Опрощаващ, Милосърден.§
Всевишният Аллах обещава опрощение и милост на онези, които подобряват отношенията между хората:
§И ако помирявате и се страхувате, то Аллах е Опрощаващ, Милосърден.§
/Сура „Ниса”
/4/:129/
Всичко казано показва голямата сила на религията и вниманието, което тя отделя на подобряване отношенията между хората в обществото.
Пейгамберинът (с.а.с.) е известил за наградата на онзи, който се стреми да подобрява отношенията между хората:
-
„Да ви известя ли за нещо - по-превъзходното от степента на оруча, намаза и садаката?”
Всичко казано показва голямата сила на религията и вниманието, което тя отделя на подобряване отношенията между хората в обществото.
Пейгамберинът (с.а.с.) е известил за наградата на онзи, който се стреми да подобрява отношенията между хората:
-
„Да ви известя ли за нещо - по-превъзходното от степента на оруча, намаза и садаката?”
Казаха:„ Да!
О, Пратенико на Аллах!”
Той каза:
„Подобряване на отношенията помежду ви и
/да се предпазвате/ от унищожителния разврат измежду вас”.
Подобряването на отношенията между хората е една от най-ярките морални черти на Пейгамберина (с.а.с.). Аллах Субханеху ве Теаля, за Неговия Пратеник
Подобряването на отношенията между хората е една от най-ярките морални черти на Пейгамберина (с.а.с.). Аллах Субханеху ве Теаля, за Неговия Пратеник
Шуайб (а.с.) казва:
§Искам само подобрение, колкото мога.
§Искам само подобрение, колкото мога.
Моят успех е само от Аллах.
На Него се уповавам и към Него се обръщам.§
/Сура „Худ”/11/:88/
(5)
Аллах Субханеху ве Теаля известява как Муса (а.с.) се обръща към своя брат Харун:
§Тогава Муса каза на брат си Харун:
(5)
Аллах Субханеху ве Теаля известява как Муса (а.с.) се обръща към своя брат Харун:
§Тогава Муса каза на брат си Харун:
“Замести ме пред моя народ и поправяй, и не следвай пътя на рушащите!”§
/Сура „Еараф”/7/:142/
Знайте, че подобряването на отношенията между хората е едно от най-високите степени на вярата.
На практика лъжата е забранена в Исляма, но когато се цели подобряване на отношенията между хората, се позволява.
Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
-.
“Не е лъжец онзи, който преувеличава и казва нещо хубаво, с цел да подобрява между хората,.”
Знайте, че подобряването на отношенията между хората е едно от най-високите степени на вярата.
На практика лъжата е забранена в Исляма, но когато се цели подобряване на отношенията между хората, се позволява.
Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
-.
“Не е лъжец онзи, който преувеличава и казва нещо хубаво, с цел да подобрява между хората,.”
/Бухари и Муслим/
Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
-
„Лъжата не е позволена, освен в три положения:
Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
-
„Лъжата не е позволена, освен в три положения:
Да каже съпругът на съпругата си слова, с които ще я удовлетвори, лъжата по време на война и лъжата, с цел да подобри отношенията между хората.”
/Ебу Давуд и Тирмизи/
Имам Хаттаби (р.а.) казва:
“В тези положения, човекът е принуден да преувеличи думите си и достоверността им, като с това цели помиряване и избягване на вреда.”
Що се отнася мъжът да излъже жена си, значи да й каже, че я обича повече, отколкото е в действителност, за да може съвместният им живот да продължи към добро, за да се избегнат противоречията между двамата.
Затова нека да се страхувайте от Аллах Субханеху ве Теаля и да си подобряваме отношенията с тези, които ни заобикалят в личния и обществения живот!
Имам Хаттаби (р.а.) казва:
“В тези положения, човекът е принуден да преувеличи думите си и достоверността им, като с това цели помиряване и избягване на вреда.”
Що се отнася мъжът да излъже жена си, значи да й каже, че я обича повече, отколкото е в действителност, за да може съвместният им живот да продължи към добро, за да се избегнат противоречията между двамата.
Затова нека да се страхувайте от Аллах Субханеху ве Теаля и да си подобряваме отношенията с тези, които ни заобикалят в личния и обществения живот!
Да се обичаме заради Аллах Аззе ве Джелле, за да се подобри положението ни, да очакваме наградата и милостта от Него!
Амин!