Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Най-великите дарове от Аллах

Благо на този свят и в отвъдния…       
 
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Онзи, който има тези четири (неща) ще бъде надарен с благо в този и в отвъдния свят: език, споменаващ (възхваляващ Аллах), сърце, благодарно (на Аллах), тяло търпеливо понасящо изпитанията, и праведна жена, която не мисли да го предаде, и не натрапчиво да се  сдобива с (имуществото) парите му.”/Този хадис е сведен от ат-Табарани в “ал-Аусат” (7/179) и в “ал-Кабир” (11/134), ал-Бейхаки в  “аш-Шаб Баб фи теадид ниам Аллах”(4/104) с думи от Ибн Аббас. В “Маджма’у аз-Заваид” ал-Хайсами е казал: “Този хадис е сведен от ат-Табарани в “ал-Кабир и в “ал-Аусат”. За разказвачите на хадиса (Риджаль) в “ал-Аусат” е установено наличие на непрекъснатост във връзката и тя е достоверна сахих (4/502)”, а в “ат-Таргиб ве ат-Тархиб” ал-Мунзири е казал:  “Този хадис е сведен от ат-Табарани в “ал-Кабир” и в “ал-Аусат” с добър джейид иснад.” Шейх ал-Албани е определил този хадис като слаб даиф в “Даиф ат-Таргиб ве ат-Тархиб (899)/
От най-великите дарове на Аллах!
Тези четири велики благодеяния и милости от Аллах, с които Той е дарил човека, са по-добри от заможността, положението в обществото, а така също и от богатството, към които се стреми човек, състоящи се от животни, земеделска продукция и планини от злато, сребро и скъпоценности. Този, който е надарен с тези четири най-велики дара, той е получил благо в този свят и в отвъдния.
Първият от тези дарове: Език споменаващ (възхваляващ Аллах)
Всевишният Аллах, Пресвят и Велик е Той, е надарил човека с език, който да Го споменава винаги и при всички обстоятелства, непрестанно да възхвалява Аллах… език мокър от споменаване и възхвала към Аллах, Всемогъщ е Той и Велик!
Когато хората са заети със своите всекидневни дела и в търсене на препитание, езика споменава и възхвалява Аллах, Всемогъщ е Той и Велик. Всевишният Аллах не обича покланящите Му се раби, които не се отдават изцяло във възхвалата си към Него или го правят малко. Всевишният Аллах е казал: О вие, които повярвахте! Споменавайте Аллах многократно!И Го прославяйте сутрин и вечер!/33:41-42/
Лицемерите може би също споменават и възхваляват Аллах, но малко и рядко, както е казал Всевишният Аллах, описвайки ги: Те показват себе си пред хората, и малко споменават Аллах./4:142/
 Що се отнася до правоверните, то те постоянни в споменаването и възхвалата към Аллах, Всемогъщ и Велик е Той! Те споменават Аллах и прави, и седнали, и легнали на хълбок, и размишляват за сътворяването на небесата и на земята: “Повелителю наш! Ти не си сътворил това напразно. Пречист си Ти! Опази ни от наказанието в Огъня!/3:191/
Те споменават и възхваляват Аллах при всякакви обстоятелства, в мирно и военно време, дори когато армиите се изправят лице в лице, и техните редици се смесят и се разгори боя, те споменават и възхваляват Аллах: О вие, които повярвахте! Когато се сражавате с отред, устоявайте и споменавайте Аллах често, за да сполучите!/8:45/
Повече от всичко те се стремят да споменават и възхваляват Аллах сред хората, които живеят инертно и небрежно, по пазари и други подобни места, тъй като “споменаващият и възхваляващ Аллах сред небрежните и инертни хора е като сражаващ се боец сред дезертьорите (напусналите бойното поле)”./Това е сведено от ал-Баззар в “ал-Муснад” (5/166) и от Ибн Асакир в “ат-Тарих” (47/75)/
Език споменаващ (възхваляващ Аллах), т.е. мокър от споменаване и възхвала към Аллах. Веднъж един човек попитал Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем: “О, Пратенико на Аллах! Предписанията на Аллах са многочислени за мен, та към кое от тях крепко да се привържем?” Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: “Нека твоят език не престава да бъде мокър от споменаване (и възхвала) на Аллах!” /Този хадис е сведен от Ахмед в “ал-Муснад”(17680) Изследващият този хадис е казал, че иснада му е достоверен сахих. Сведен се е също така от ат-Тирмизи в “ад-Дааваат” (3375), и е казал, че хадиса е надежден хасен и гариб от тази страна. Сведен е още и от Ибн Маджа в “ал-Адаб”(3793), от Ибн Абу Шейба в “ал-Мусаннаф”(Китаб ад-Дуа 6/58), от Ибн Хиббан в неговия “Сахих” (Китаб ар-Ракаик 3/96) Шейх ал-Арнаут е казал, че иснада му е силен кавий, и от ал-Хаким в “ал-Мустадрак (Китаб ад-Дуа, и ат-Такбир ве ат-Тахлил 1/672) с достоверен сахих иснад, сведен е и от ал-Бейхаки в “ал-Кубра” (Китаб ал-Джанаиз 3/371) чрез Абдуллах Ибн Баср. Шейх ал-Албани е обявил хадиса за достоверен сахих в “Сахих ат-Тирмизи” (2687)/
Наред с това, сърцето е длъжно да бие в унисон с езика, споменаващ и възхваляващ Аллах, и ако това не се случва, то сърцето трябва да бъде научено да възхвалява Аллах, и ако на Твореца, Всевишният Аллах бъде угодно, то тези слова ще стигнат до сърцето.
Вторият дар: Сърце, благодарно (на Твореца, Аллах).
Споменаването и възхвалата на Аллах и благодарността към Него винаги вървят заедно едно с друго, както за това е казал Всевишният Аллах: Споменавайте Ме, и Аз ще ви споменавам! Благодарете Ми, и не Ме отричайте!/2:152/
В хадис от Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, се предава следното:
اللهم أعنِّي على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
“Аллахумме аинни аля зикрике ве шукрике ве хусни ибадетике”
“О, Аллах! Стори ме споменаващ и възхваляващ Тебе, благодарен на Теб и най-добър измежду покланящите се на Теб!”/Този хадис е сведен от Ахмед в “ал-Муснад”(22119). Изследващият този хадис е казал, че иснада му е достоверен сахих, и за разказвачите на хадиса (Риджаль) е установено наличие на непрекъснатост във връзката и тя е заслужаваща доверие, и е достоверна сахих без Укба Ибн Муслим. Хадисът е сведен още и от Абу Дауд в “aс-Салят”(1522), от ан-Насаи в “aс-Сахв”(1303), от Ибн Хузейма в неговия “aс-Сахих” (Китаб aс-Салят 5/364). Шейх ал-Арнаут е казал, че хадиса е достоверен сахих. Сведен е от ат-Табарани в “ал-Кабир”(20/60) с думи от Муаз Ибн Джебел. Шейх ал-Албани е определил хадиса за достоверен сахих в “Сахих Абу Дауд”(1347)/
От човека се изисква да бъде благодарен. Първата и най-важна степен в изразяването на благодарност е осъзнаването от страна човека, че всяка милост и благодат идват от Аллах. И това вече е признание на сърцето, че всяка благодат се дава от Аллах, и дори да е извършена от ръцете на човека, то Всевишният Аллах му я е подчинил: И каквато и благодат да имате, тя е от Аллах./16:53/
Сърцето благодарно на Твореца признава, че Всевишният Аллах притежава всички дарове и всяка благодат, Той е техния изключителен Стопанин, и всичко, което се намира около човека, е милостта на Аллах, Всемогъщ е Той и Велик! Величайша милост за нас е, че всичко, което ни служи, е подчинено за нас именно от Аллах.
Аллах е Този, Който сътвори небесата и земята, и изсипа вода от небето, и извади с нея от плодовете препитание за вас, и подчини за вас корабите да плават по морето според Неговата повеля, и подчини за вас реките, и подчини за вас слънцето и луната непрестанно движещи се по своите орбити, и подчини за вас нощта и деня. Той ви дава от всичко, за което Го молите. И ако пресмятате милостите на Аллах, не ще ги изчислите. /14:32-34/
Правоверният е длъжен да бъде благодарен на Аллах. Това е милост на Твореца. Както Сюлейман алейхисселям, когато при него преди да мигне окото е бил доставен трона на Белкис, е казал: “Това е от милостта на моя Повелител, низпослана, за да ме изпита дали съм благодарен или непризнателен. Който е благодарен, той е благодарен за свое добро. А който е непризнателен, моят Повелител е Богат, Великодушен.”/27:40/ Човек е благодарен за самия себе си, защото извлича полза от благодарността си.
Благодарността способства да се съхрани милостта на Аллах, записва се като добродетел и носи след себе си още по-голяма милост от Аллах, за което се казва в айетите на Свещения Коран: И прогласи вашият Повелител: “Ако сте благодарни, Аз непременно ще ви надбавя.”/14:7/
Език споменаващ (възхваляващ Аллах)….. Сърце, благодарно (на Твореца, Аллах)….
Третият дар: Тяло, търпеливо понасящо изпитанията.
То понася тежестта на бремето, нуждите и лишенията по пътя на Аллах, и заради Него, Всемогъщ и Велик е Той, тялото изпитва глад и жажда, бори се по пътя на Аллах и търпи, заради Него.
Само с търпение в този и отвъдния свят, човек може да се сдобие с успеха, както е казал Месих Иса алейхисселям:  “Не ще се сдобиете с това, което искате, освен чрез търпеливо отношение към онова, което ненавиждате.”
И затова Пророкът Мухаммед салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Търпението е (светлина) сияние”/Този хадис е сведен от Муслим в “ат-Тахара”(223), Ахмед в “ал-Муснад” (22902), ат-Тирмизи в “ад-Дааваат” (3517), ан-Насаи в “аз-Зекят” (2437), Ибн Маджа в “ат-Тахара ве сунаниха” (280) с думи от Абу Малик ал-Ашарий./  Това сияние осветява пътя на човека. Без търпение светът би потънал в тъмнина, просторната земя би станала тясна и човешката душа би се свила. Затова е необходимо търпение.
Търпението е ключа към желаното, и след всяка трудност настъпва облекчение.
Потърпи, може би, ако имаш търпение, то и неотстъпчивия ще отстъпи.
И, може би, с търпение той ще спечели, а казват: едва ли...
***
Не се отчайвайте, дори ако търсенето е дълго.
Искайте с търпение, за да намерите облекчение.
Търпеливият непременно ще получи това, от което се нуждае.
Склонният да се бори за насъщния, ще намери спасение.
 
Търпението е милост от Аллах. Който е дарен с търпение, на него му е дадена велика милост. Това е меч, който не познава поражението, и както е казал Али Ибн Абу Талиб: “Търпението е мече, който не познава поражение, и яздитно животно, което не се спъва.”
Четвъртият дар: Праведната жена.
И накрая, четвъртата милост, това е праведната жена. “Която не мисли да предаде своя мъж, и не натрапчиво да се  сдобива с (имуществото му)” Тя запазва своята чест и имуществото на мъжа си. Това е тя праведната жена, набожна, опазваща тайното, което съхранява Всевишният Аллах. Тя свежда своя взор, когато я поглеждат, и се подчинява на това, което нейния мъж е казал. Тя пази себе си за своя мъж, когато той отсъства. Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал, обръщайки се към Омар Ибн ал-Хаттаб радияллаху анху: “А не искаш ли да ти съобщя за най-доброто (като богатство), което може да натрупа жената? Праведната жена е (тази, която): Когато погледнат към нея, тя свежда своя взор, и когато (нейния мъж) и повели нещо, тя се подчинява, и когато нейния мъж отсъства, тя се пази за него.”  /Този хадис е сведен от Абу Дауд в “аз-Зекят” (1664), от Абу Яаля в “ал-Муснад” (4/378), и от ал-Хаким в “ал-Мустадрак” (Китаб аз-Зекят 1/567) и е достоверен сахих според изискванията на ал-Бухари и Муслим. Хадисът е сведен и от ал-Бейхаки в “аш-Шааб” (Баб фи аз-Зекят 3/194) и в “ал-Кубра Китаб аз-Зекят” (4/83), с думи на Ибн Аббас. В “Маджма’у аз-Заваид” ал-Хайсами е казал: “Този хадис е сведен от Абу Яаля в който има разказвач на име Осман Ибн Амир, който слаб разказвач (7/104). Шейх ал-Албани е определил хадиса като слаб в “Даиф Абу Дауд” (363)/  
Това е милост от даровете на Аллах, Всемогъщ и Велик е Той! И това е благодатта, за която Пророка салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Този свят е временна наслада, а най-добрата благодат на този свят е праведната жена.” /Този хадис е сведен от Муслим в “ар-Ридаа” (1467), от ан-Насаи в “ан-Никях” (3232), от Ибн Маджа в “ан-Никях” (1855) с думи на Абдуллах Ибн Амр./  Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е преминал през това, когато се оженил за Хадиджа радияллаху анха. Той не е търсил богатство, не е търсил жена на своята възраст и т.н., а е търсил жена, праведна жена.
Той като човек е търсил за себе си жена, в която са се съдържали най-съвършените човешки качества, затова се е оженил за тази, която не е девственица, а за жена, която е по-голяма от него с 15 петнадесет години и имаща деца, които не са от него. Той обаче видял в нея праведност и нравствена чистота.
Не е удивително, че тя е била радост за неговите очи, и опора в неговия живот от началото на пророческата му мисия; тя му е оказвала подкрепа, и е вселявала в него увереност, казвайки му: “Кълна се в Аллах, Той никога няма да те опозори, защото ти помагаш на слабия да носи своето бреме, поддържаш роднинските връзки, оказваш гостоприемство на хората и им помагаш да понесат ударите на съдбата.” /Това е общоприет хадис, сведен е от ал-Бухари в “Бедеа ал-Вахий”(3), от Муслим в “ал-Иман”(161), от Ахмед в “ал-Муснад” (14483)/
Ето такива са качествата на праведната жена.
Жените на предшествениците (салаф)
Съпругата е ценно съкровище. Един мъдрец е казал: “Що се отнася до праведната жена, то тя е ценно съкровище. На комуто е дадено това съкровище, то той е дарен с най-великата благодат в двата свята.”
Това е така, защото тя помага на своя мъж да бъде покорен на Аллах, и го отделя от непослушанието към Всевишният Творец. Една от праведните жени на предшествениците салаф е казала на своя мъж, когато той излязъл да търси препитание или да търгува следното: “О, баща на еди кой си! Бъди внимателен, не добивай препитанието си със забранено харам, защото ние ще изтърпим глада и жаждата, но не ще изтърпим жаркия Огън и гнева на Всемогъщият Аллах.”
Ще изтърпим глада и жаждата, но не ще изтърпим жарта на Огъня и гнева на Всемогъщия. Това е милостта от Аллах, праведната жена, която помага да бъдем покорни на Аллах, и не е препятствие за участие на нейния мъж в борбата по пътя на Аллах, а напротив подтиква го към това.
Жените по времето на предшествениците салаф са подбуждали своите мъже да излязат на борба по пътя на Аллах. Възможно, към някоя от тях да е дошъл някой и да е казал: “Как така си пуснала този човек да излезе на борба по пътя на Аллах? Как така ще останеш сама? Кой ще се грижи за твоето препитание? И кой ще храни децата ти?” А тя е отговорила с твърдата вяра на правоверна и истински иман в гласа си: “Има достатъчно хора! Своя мъж, от както се запознахме и оженихме, аз знам като човек издържащ семейството. И ако си отиде човекът, който издържа семейството, то моята прехрана ще е от Онзи, Който дава препитание на всички, а именно, Всевишният Аллах.”
Това е милост от Аллах, и затова Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е определил тази благодат като милост за двата свята. В някои хадиси е казано: “Когото Аллах е дарил с с праведна жена, на него Той е дарил половина от религията му, и нека в другата половина се страхува от Аллах”. /Този хадис е сведен от ат-Табарани в “ал-Аусат” (1/294) , от ал-Хаким в “ал-Мустадрак” (Китаб ан-Никях 2/175), и е казал, че иснада му е достоверен сахих, и с него се е съгласил аз-Захаби, сведен е и от ал-Бейхаки в “аш-Шааб”  (Баб фи Тахрим ал-Фурудж 4/383). Шейх ал-Албани в “Сахих ат-Таргиб” е определил хадиса като надежден хасен (1916)/  В други хадиси е казано:  “Щастието се състои от четири неща (и той Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е споменал за тях) и това са: Праведна жена, просторно жилище, удобно средство за предвижване и праведен съсед”. / Този хадис е сведен от Ибн Хиббан в негови сборник “Сахих” (Китаб ан-Никях 9/340). Шейх ал-Арнаут е казал, че иснада на този хадис с достоверен сахих според изискването на ал-Бухари. Хадисът е сведен и от ал-Бейхаки в “аш-Шааб” (Баб фи Икрам ал-Джар 7/82). Шейх ал-Албани е определил този хадис като достоверен сахих в сборника си “Сахих ал-Джами’у” (887)/
Всички тези видове щастие облекчават на човека благополучен живот. Ето защо, о мюсюлманино, когато искаш да се ожениш, вземи си праведна жена. Не търси богатство, не търси красота и положение в обществото, не търси знатна жена! Първото, което ти си длъжен да търсиш, това е религия и праведност. А ако наред с това има и богатство, красота и знатен произход, то това е добре, преди всичко жената трябва да бъде религиозна. Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Стреми се да намериш религиозна жена, която да ти бъде като опора” /Това е общоприет хадис и е сведен от ал-Бухари в “ан-Нукях” (5090), от Муслим в “ар-Ридаа” (1466), от Ахмед в “ал-Муснад” (9521), от Абу Дауд в “ан-Никях” (2047), от ан-Насаи“ан-Никях” (3230), от Ибн Маджа в “ан-Никях” (1858), с думи на Абу Хурейра радияллаху анху./   
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Онзи, който има тези четири (неща) ще бъде надарен с благо в този и в отвъдния свят: език, споменаващ (възхваляващ Аллах), сърце, благодарно (на Аллах), тяло търпеливо понасящо изпитанията, и праведна жена, която не мисли да го предаде, и не натрапчиво да се  сдобива с (имуществото) парите му.”
Ние отправяме дуа към Аллах, Всемогъщ е Той и Велик, да стори езиците ни споменаващи и възхваляващи Го, да стори сърцата ни благодарни Нему, телата ни търпеливи и Го зовем да ни дари с праведни жени и благочестиви семейства. “Повелителю наш! Стори нашите съпруги и потомци  радост за очите ни! И ни стори водители на онези, които се страхуват от Теб!”/25:74/
Сподели

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма