Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Раздел – Оруч


1. Определение – това е вид ибадет чрез въздържане от хранене, питие, полово сношение, въздържане на езика, частите на тялото и дори мисълта от грехове, от пукването на зората (имсак) до залеза на слънцето, като това се прави с цел да се спечели задоволството на Аллах (С.Т.).
Оручът е заповядан от Аллах (С.Т.) във втората година от преселението на мюсюлманите от Мекка в Медина. Преди да бъде заповядан оручът, мюсюлманите са говели само в деня Ашуре /десетия ден от месец Мухаррам/.
1.1. Оручът е фарз - айн , т.е. задължение за всеки един мюсюлманин, който отговаря на определени условия.
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) البقرة:183
„О, вярващи, предписано ви е говеенето, както бе предписано и за онези преди вас, за да се побоите!” („Бекара:183”)
1.2. Оручът е четвъртият основен стълб на Исляма.
2. Ползи от оруча:
2.1. Полза за земния живот – чрез оруча човек изгражда характера си, учи се на съпричастност, солидарност, състрадание и търпение. Оручът подобрява здравето на човека.
2.2. Ползи за Ахирета – оручът е средство за печелене на севап без сметка.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.): „Казал е Пейгамберът (с.а.с.): ,,Всички добри дела се увеличават от десет до седемстотин пъти. Казва Аллах (С.Т.): ,,Освен оруча, защото той е за Мен и Аз лично ще давам награда за него! Мюсюлманинът оставя страстите си и храната заради Мене!””
За говеещия има две радости:
1) когато разговява по време на ифтар;
2) при срещата със своя Господар. Миризмата, която излиза от устата на говеещия, е по-добра от миризмата на миск. (муттефекун алейхи)
Аллах (С.Т.) казва, че оручът е само за Него, защото в него не може да има показност.
Хадис: От Сехл ибн Саад (р.а.): „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,В Дженнета има една врата, която се казва ,,Райян”. През нея ще влязат тези, които са държали оруч, и след като се затвори, никой друг няма да влезе през нея.””   (Бухари и Муслим)
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.): „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Оручът е преграда от джехеннемския огън.””   (имам Ахмед)
Хадис: От Абдуллах ибн Амр ибн Асс (р.а.): „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,На Кияметския ден оручът и Коранът ще се застъпят за техните собственици. Оручът ще каже:  ,,Я, Рабби, аз го лишавах от храна и сладострастия, позволи ми да го защитавам!”, а Коранът ще каже: ,,Аз го лишавах от сън, позволи ми да го защитавам!” И Аллах (С.Т.) ще им позволи да го защитават.””  (Имам Ахмед)
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.): „Казал е Пратеникът (с.а.с.): „Който държи един ден оруч заради Аллах (С.Т.), Аллах  го отдалечава от джехеннемския огън на разстояние седемдесет години.”” (Бухари и Муслим, Тирмизи, Несаи и ибн Маджа)
Хадис: От Кеаб ибн Уджера (р.а.): „Веднъж Пейгамберинът (с.а.с.) казал: ,,Съберете се при мимбера!” И ние се събрахме. Когато се изкачи на първото стъпало, каза: ,,Амин!”, когато се качи на второто стъпало, каза: ,,Амин!” и когато се качи на третото стъпало, отново каза: ,,Амин!” След като слезе, го попитахме: ,Я, Расулюллах, чухме нещо от теб, което не сме го чували друг път, (какво означава)? Каза (с.а.с.): ,,Джебраил  дойде при мен, когато бях на първото стъпало, и каза:  ,,Далече да е от милостта на Аллах този, който доживее до Рамазан и не се възползва да му бъдат опростени греховете от Аллах (С.Т.)!” И аз казах ,,Амин!”.Когато бях на второто стъпало, каза: ,,Далече да е от милостта на Аллах този, който чуе твоето име и не ти направи селеват!” Казах: ,,Амин!” Когато бях на третото стъпало, каза: ,,Далече да е от милостта на Аллах този, на когото родителите /дори единият от тях/ достигнат до старост и не се възползва да го вкарат в Дженнета!” И аз казах, ,Амин!" (Достоверен - Хаким)
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.): „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Когато дойде месец Рамазан, се отварят дженнетските врати и се затварят джехеннемските врати, а шейтаните се връзват.”” (Муттефекун алейхи)




ВИДОВЕ ОРУЧ
І. Фарз оруч:
а) фарз оруч в точно определено време – в месец Рамазан;
б) фарз оруч в неопределено време:
- Оруч, който е када – ако някой е пропуснал в Рамазан един или повече дни по уважителни причини, той трябва задължително да го наговее след Рамазан.

ІІ. Оруч наказание:
а) Наказание от три дена – за неизпълнена клетва или грешна клетва; за умишлено убиване на животно по време на Хадж в ихрам.
б) Наказание от десет дена – когато някой е на Хадж с едно пътуване и направи Умра и Хадж, след което по някаква причина не може да заколи курбан, който му е задължителен – трябва да държи десет дена оруч. Три дена се говеят в Мекка, а останалите вкъщи. Доказателство за това е сура  „Бекара:196”                                                                                                                           
в) Наказание от шестдесет дена:
- за умишлено и безпричинно разговяване по време на Рамадан
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.), който разказва: „Веднъж бях с Пратеника (с.а.с.), при нас дойде един мъж, който каза: ,,Я, Расулюллах, извърших голям грях /,унищожих се/.” Пратеникът (с.а.с.) попита: ,,Какво си направил?” - ,,Направих сношение с жена си, а аз съм оручлия и е Рамазан!” Тогава Пратеникът (с.а.с.) каза:  ,,Можеш ли да освободиш един роб?” Каза:  ,,Не!” След това попита (с.а.с.): ,,Можеш ли да говееш шестдесет дена последователно оруч?”                                                                                                          Каза: ,,Не!” „Можеш ли да нахраниш шестдесет бедняци?”  Каза:  ,,Не мога!”  Тогава Пратеникът (с.а.с.) замълча. След известно време му донесоха голяма кошница с фурми, а той (с.а.с.) попита: ,,Къде е човекът, който беше при мен преди малко?” Човекът стана и каза: ,,Тук съм, Я, Расулюллах.” Пратеникът (с.а.с.) му каза: ,,Вземи кошницата и раздай фурмите!”/фурмите били около 45кг./ Човекът казал: „Я, Расулюллах, кълна се в Аллах, в моя квартал няма по-беден от мен!” Тогава Пратеникът (с.а.с.) се засмя така, че му се видяха кътните зъби. И каза: ``Тогава нахрани семейството си!" ( Муттефекун алейхи)
- При неволно убийство на мюсюлманин – наказанието за това е да се освободи един роб, или да се говее шестдесет дена без прекъсване; да се нахранят шестдесет човека. А на близките на убития се дава кръвнина /дия/, една дия се равнява на сто камили. Ако убиецът няма пари, влиза в затвора и работи принудителен труд.
- Зихар – това е често явление при арабите, за което е споменато в сура ,,Маиде:2-4” Когато една жена ядосва своя съпруг системно, той й казва:  ,,От сега нататък си като моята майка”, т.е. възбранява си да спи с нея,  както няма право да спи с майка си. Както спането с майка му е харам, така и с жена му вече става харам, защото това е вид клетва. От този момент нататък, ако иска да си върне жената, трябва да говее шестдесет дена. Зихара е равностойна на развод.
­­­­
ІІІ. Оруч, който е ваджиб.
- Оруч, който се прави при заричане /незир/. Например, ако някой се зарече пред Аллах (С.Т.), че ще говее ако му се изпълни нещо.

ІV.Оруч, който е суннет. – Това е оруч, който не е задължителен, но Пратеникът (с.а.с.) го е правил.
а)  Шест дена говеене през месец Шаууал  след месец Рамадан.
Хадис: От ебу Еюб (р.а.): ”Казал е Пратеникът (с.а.с.): „Който говее в Рамазан и след това говее шест дена в месец Шаууал – все едно е говял цяла година.”” /Муслим, Тирмизи, ебу Дауд и Ахмед/
Когато човек говее в Рамазан, получава за всеки ден десеторна награда и след като говее още шест дена през месец Шаууал, стават общо триста и шестдесет дена, т.е. говял е цяла година.
б) Говеене в деня Арафа – това е деветият ден от месец Зильхидже или това е денят преди Курбан Байрям, като това не се отнася за хаджиите.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.): „Казал е Пейгамберът (с.а.с.): ,,Който говее в деня Арафа, Аллах (С.Т.) му опрощава малките грехове за една година назад и за една година напред.”” (Муслим)
в) Говеене в деня Ашура – това е десетият ден от месец Мухаррам, като е суннет да се говее или един ден преди деня Ашуре, или един ден след него, но по-добре е да се говее трите дена.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.): „Казал е Пратеникът (с.а.с.): „Който говее в този ден, Аллах (С.Т.) му опрощава малките грехове за изминалата година.”” (Муслим и ебу Дауд)
г) Държане на оруч в понеделник и четвъртък от седмицата. – Когато Пратеникът (с.а.с.) бил попитан защо говее в тези дни, той отговорил: ,,В тези дни се представят делата пред Аллах , а аз искам да съм оручлия.”
д) Всеки месец по три дена – 13,14,15-тия ден от всеки лунен месец. Тези дни се наричат бели дни заради пълнолунието.
Хадис: От ибн Месуд (р.а.), който казал: ,,Пратеникът (с.а.с.) държеше оруч на всеки месец по три дена и казваше: „Ако иска някой да държи оруч, то това са трите дена в месеца – 13,14,15 – тия.””      (ебу Дауд и Тирмизи)
е) Оручът на Дауд (а.с.).
Хадис: От Абдуллах ибн Амир (р.а.): „Казал е Пейгамберът (с.а.с.): ,,Най – достойният оруч /,който е нафиле,/ е оручът на Дауд . Един ден говееше и един ден не говееше.”” (Муттефекун алейхи)
Тогава Абдуллах ибн Амир  казал: „Аз мога и повече от това, а Пратеникът (с.а.с.) казал:  ,,Няма по-добър оруч от оруча на Дауд (а.с.).””
ж) Държане на оруч първите осем дни от месец Зильхидже.
Хадис: От Хафза бинту Умер (р.а.), която казва:  „Четири неща Пейгамберинът (с.а.с.) никога не ги оставяше:  Оруча в деня Ашуре,оруча от девет дена преди Курбан Байрям; Оруча от три дена във всеки месец; двата рекята суннет на сабах намаз.” (Ахмед и ебу Дауд)
з) Ооручът в месец Шабан.
Хадис: От Айше (р.а.), която казва: ,,Пратеникът (с.а.с.) държеше най-много оруч /извън Рамазан/ през месец Шабан, но не говееше целия месец.” Няма друг месец, в който Пейгамберинът (с.а.с.) да е говял целия месец, освен Рамадан, но най-много нафиле оруч държеше в месец Шабан." (Меттефекун алейхи)

V. Дни, в които е мекрух /нежелателно/ да се прави оруч.
1. Оруч само в деня джумуа.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.): „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Не избирайте /четвъртък/ нощта на джумата за нощен намаз и не правете оруч само в джума, освен ако този ден влиза в някакъв друг оруч!””
2. Да не се избира за оруч само в събота!
Хадис: От Абдуллах ибн Бусар (р.а.): „Казал е Пейгамберът (с.а.с.): ,,Не държете оруч в събота, освен ако не е задължително!”” /Сунен /
3. Да не се избира оруч само в неделя!
Учените правят сравнение на основа горния хадис за съботата, защото в неделя християните постят. Мекрух е да се говее само в неделя, без причина или в изброените дни.
4. Да се прави оруч само в деня Ашуре!
В този ден може да се говее само ако се пости един ден преди това и едни ден след това.
5. Мекрух е да се прави непрекъснат оруч – т.е. всеки ден.
Хадис: От Абдуллах ибн Умер (р.а.): „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Няма оруч за този, който вечно е държал оруч.”” (Бухари и Муслим)
6. Жената да не прави нафиле оруч, без разрешение на мъжа й, когато той си е вкъщи.
„Казал е Пратеникът (с.а.с.): „Не е позволено на една жена да прави нафиле оруч, когато мъжът й си е вкъщи, без да се допита до него.””  (Муттефекун алейхи)
7. Да не се прави два или три дена последователно оруч, без да се яде сутрин и вечер!
8. Когато някой е пътник и пътуването е трудно, е мекрух да прави нафиле оруч.
9. Ден на съмнение – тридесетият ден на месец Шабан или един ден преди Рамазан, когато не се знае дали е влезнал Рамазанът.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.): „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Не правете нафиле оруч един или два дена преди Рамазан, освен ако някой от вас няма друг оруч за говеене!””  (Предаден от шестте имами)

VІ. Оруч, който е харам.
1. В първия ден на Рамазан Байрям – това е първият ден на месец Шаууал и той е празник за мюсюлманина. В този ден е харам да се говее.
2. На Курбан Байрям, който е четири дена – това са 10, 11, 12 и 13 ден на месец Зильхидже.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.), който казал:  ,,Пратеникът(с.а.с.) забрани да се държи оруч в два дена – в първия ден на Рамазан Байрям и  в първия ден на Курбан Байрям.” (Муттефекун алейхи)
Хадис: Пейгамберинът (с.а.с.) е казал: „ Дните на Мина са дни за ядене, пиене и споменаване на Аллах.” /Муслим/
3. Харам е оручът на жена, която е в хаиз или нифас.
Според някои учени, ако на някой човек лекарите му кажат, че наистина, ако говее, има опасност за живота му – тогава оручът му е харам.

VІІ. На кого е фарз оручътв месец Рамазан?
1. Да е мюсюлманин.
2. Да е пълнолетен.
3. Да е разумен /добре с ума/.
Хадис: Казал е Пейгамберинът (с.а.с.): ,,Калемите са вдигнати /т.е. не са отговорни за делата си/ за три групи хора: 1) за малко дете, докато достигне пълнолетие; 2) който не е добре с ума, докато се оправи; 3) човек, който спи, докато се събуди.”
Ако едно дете върши лоши неща и родителите го подстрекават към това, то грехът /вината/ поемат родителите или този, който го подстрекава към това, и обратно – имат награда, ако го учат на добро.
4. Да бъде здрав – ако някой е болен, той не трябва да говее, а да се отдължи, когато е здрав. Същото се отнася и за хора, които не могат поради болест да издържат без храна цял ден. Също така и бременни жени или жени – кърмачки.
5. Да не е пътник – сура „Бакара:184” .
За пътник се смята този, който пътува на разстояние минимум 90 км. в едната посока и пътят да е труден. Който има намерение да пътува, трябва да яде сухур и по време на пътуването, ако изпита нужда от храна, може да разговее.
6. Жената да не е в хаис или нифас (тогава е харам да говее).
- Ако например възникне пожар или природно бедствие и човек трябва да се включи в спасителни операции – позволено е да яде и пие само колкото да се подсили. После този ден се наговява.
- Ако се наложи да се даде кръв за спасяване на човешки живот, е позволено да се разговее, след което този ден се наговява.



VІІІ. Фарзове на оруча:
1. Нийет – възнамерение – според имам ебу Ханифе нийетът трябва да се прави преди имсак, а по изключение до преди обяд.
2. Да се интересува и знае за времето на заговяване и разговяване.
3. Да се предпазва от заговяване до разговяване от нещата, които провалят оруча.


ІХ. Суннети на оруча:
1. Ядене на сухур1 - да се яде до последния момент, е от суннета.
2. Навременно разговявяне – при настъпване на времето на Акшам или при започването на езана за този намаз.
Хадис: От ебу Зер /р.а./: „Казал е Пейгамберът (с.а.с.):  ,,Моят уммет2 ще бъде на хаир /добро/, докато избързват с ифтара3 и закъсняват със суфера.””  (Имам Ахмед - добър)
3. Ифтарът /разговяването/ да бъде с фурма по възможност.
Хадис: От Енес /р.а./, който казал: „ Пратеникът (с.а.с.) разговяваше с прясна фурма, ако нямаше прясна - със суха, ако нямаше суха фурма - с вода, преди да кланя Акшам. (Муслим)
4. Ако някой е много гладен – първо да се нахрани и след това да кланя.
5. Да прави дуа преди да разговее.
Хадис: От Абдуллах ибн Амру /р.а./ : „ Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Дуата на говеещия, преди да разговее, не се връща от Аллах (С.Т.).”” (ибн Маджа - достоверен)
Това се прави 10-15 мин. преди да се разговее.
6. Даване на ифтар на друг говеещ, ако има възможност за това.
Хадис: От Зеид ибн Халид /р.а./ : „ Казал е Пейгамберът (с.а.с.): ,,Който даде нещо за разговяване на говеещ, получава награда колкото на говеещия, без да се намали от наградата на говеещия.””   (Достоверен)
7. Предпазване на органите и частите на тялото от харам.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ : „ Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Който не остави лошите думи и лошите навици, то Аллах (С.Т.) няма нужда от това, той да остави храната и питието си.””  (Бухари)
8. Кланянето на намаза ,,Таравих”.
- По времето на Пейгамбера (с.а.с.) хората са кланяли този намаз само четири нощи и то по осем рекята. Пратеникът (с.а.с.) не излязъл да кланя другите нощи, защото се събирали много хора и се опасявал да не го вземат за фарз намаз.
Хадис: От Айше /р.а./ и ебу Зер /р.а./ се предава: „ Пратеникът (с.а.с.) кланяше Таравих намаз с джемат 23-та;25-та и 27-мата нощ на месец Рамадан и след това прекрати, страхувайки се да не стане фарз за мюсюлманите, като кланяше по осем рекята. (Муттефекун алейхи)
По-късно, по времето на Умер /р.а./ мюсюлманите са започнали да кланят по двадесет рекята с единодушно съгласие на всички сахаби.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ : „ Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Придържайте се към моя суннет и суннета на четиримата праведни халифи” (ебу Дауд и Тирмизи - достоверен)
Хадис: От Абдуллах ибн Умер /р.а./ : „ Казал е Пратеникът (с.а.с.) - ,,Намазът през нощта се кланя два по два рекята и когато видиш, че наближава сабах намаз – кланяй витир намаз!”(Муттефекун алейхи)
9. Достойнство на последните десет нощи от месец Рамазан.
а) Нощта ,,Кадр”.
Последните десет нощи от месец Рамазан са най-достойните нощи от цялата година. Това е така, защото в тези нощи е нощта Кадр, която е по-превъзходна от 1000 месеца. Много от редовите мусюлмани смятат, че тя е 27-та нащ на Рамазан, но ислямските учени са на мненеи, че тя е скрита в последните 10 нощи на този месец, или по конкретно в последните 10 нечетни нощи от месец Рамазан.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ : „ Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Който прави ибадет в нощта ,,Кадр” с вяра и очакване на награда от Аллах (С.Т.) – на него му се опрощават всички минали /малки / грехове.” (Бухари и Муслим)
Хадис:  Казва Пратеникът (с.а.с.) : ,,Търсете нощта ,,Кадр” в последната десетдневка на месец Рамазан!” (Ахмед, Несаи и Хаким)
Хадис:  Казва Пратеникът (с.а.с.) : ,, Търсете нощта ,,Кадр” в последните десет нечетни нощи на месец Рамазан!” (Бухари)
10. Правене на итикяф4
Хадис: От Айше /р.а./ : „ Пратеникът (с.а.с.) престояваше в джамията, с цел итикяф, в последните десет денонощия на месец Рамадан, откакто се преместихме в Медина, докато си замина от света!” (Муттефекун алейхи)
- Итикяфът е от суннета на Пратеника (с.а.с.) и се прави с цел, за да се откъсне човекът от ежедневието, и се отдаде на ибадет, като трябва да отговаря на следните условия:
1) Да е в джамия, където се прави петкратен намаз.
2) Да не се занимава с нищо друго, освен с ибадет /обожаване на Аллах (С.Т.)/, насихат, Куран или зикр.
3) Да не излиза от джамията, освен при силна необходимост – колкото по-малко се излиза, толкова по-добре.
Итикяф може да се прави и извън свещения месец, ако се възнамери това.

Х. Мекрухове на оруча:
1. Вкусването или дъвченето на нещо, без никаква нужда – ако жена готви храна за много хора, й е позволено да вкуси от храната, без да поглъща, за да разбере вкуса, или пък майка с малко дете да храни детето си чрез надъвкване на храната.
2. Пипане, докосване, ухажване между съпрузите;
3. Да се мирише парфюм или силна миризма, или парата от ястието, което се готви.

ХІ. Дейности, които развалят оруча:
1. Полово сношение.
2. Умишлено консумиране на храна или питие /пушене/. Ако не е умишлено – не разваля.
Хадис:  От ебу Хурейра /р.а./ : „ Казал е Пратеникът (с.а.с.) : ,,Този, който говее и яде или пие след забравяне, то да прекрати веднага, когато се сети ,и да си довърши оруча, защото Аллах (С.Т.) го е нахранил и напоил!””  (Муттефекун алейхи)
Когато се консумира умишлено храна или се пие, или пуши, оручът се проваля и трябва да се наговее.
3. Умишлено достигане до екулация /излизане на семенна течност от половия орган/. Ако това се случи  по време на сън – оручът не се разваля.
4. Изтичане на голямо количество кръв или преливане на кръв. Ако изтичането на кръв е в  малко количество – не проваля оруча.
5. Слагането на подхранваща инжекция – ако инжекцията се налага да се сложи и не е подхранваща организма – не проваля оруча, но някои учени казват, че независимо каква е – по-добре да се отговее.
6. Умишлено повръщане – ако човек, без да иска повърне, не се проваля оручът.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ : „ Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Който повърне, без да иска – не трябва да го наговява, а който повърне нарочно – да го наговее (ден за ден)!” (Есхабу сунен)
7. Пушене, дъвчене или смъркане на нещо през носа.
8. Идване на хаиз или нифаз при жените.
! – От изброените неща, които провалят оруча, първите две от тях, ако са предизвикани умишлено, се изисква да се говеят шесдесет дена без прекъсване за наказание, и още един ден за наговяване.

ХІІ. Кефарет – откупване за пропуснат оруч.
1.Кефарет от шестдесет дена оруч или нахранване на шестдесет човека – това се прави при провален оруч, заради умишлено полово сношение или ядене и пиене през деня в Рамазан без уважителна причина.
2. Кефарет чрез нахранване на един беден човек:
- Когато възрастен човек, поради някаква причина, не държи оруч и не може да го отговее трябва всяка вечер да нахранва по един човек.
- Неизлечимо болен. Ако някой е бил дълго време болен, и е мислил, че няма да оздравее дава този вид откуп. Но след време ако оздравее, то трябва да наговее този оруч.
Хадис:  От ебу Хурейра /р.а./ и от Айше /р.а./: „ Казал е Пейгамбера(с.а.с.) : ,,Когато някой умре и му е останал оруч – за него може да говеят неговите близки.” (Муттефекун алейхи)

ХІІІ. Фитри5 – това е задължение за всеки един мюсюлманин.
В края на месец Рамазан, главата на всяко мюсюлманско семейство, трябва да раздаде за всеки един член от неговото семейство по една „Фитра”!
Хадис: От Абдуллах ибн Умер /р.а./ : „ Заповяда ни Пратеникът (с.а.с.) да даваме фитра в Рамазан, за всеки човек по една саа6 от фурми или една саа от жито за всеки мюсюлманин - свободен или роб, мъж или жена, малък или голям, без изключение.””   (Бухари и Муслим)
Най-добре е да се даде брашно, защото това е основна и трайна хранителна стока, да бъде минимум два килограма.
Според имам ебу Ханифе може да се даде фитра в пари на стойността на хранителния продукт.
Фитра могат да получат тези, които получават и зекят.
Най-добре е да се даде фитра преди Байрямския намаз или един - два дена преди това.
ХІV. Двата големи празника на мюсюлманите – Рамазан Байрам и Курбан Байрям.
Според имам ебу Ханифе е ваджиб да се кланят намазите на тези празници и след това да се празнува.
 Суннет е за намаза да се отиде с гусул абдест, с най-хубавите дрехи, с които разполага човек, да използва парфюм. Добре е да се отиде преди сабах намаз.
1. Кланяне на Байрям намаз:
а) Прави се нийет – възнамерение;
б) Взема се ифтитах текбир и се учи ,,Субханеке”;
в) Вземат се три последователни текбира и се чете сура ,,Фатиха” и още едно суре или айет.;
г) Отива се на рукю и седжде, след което се кланя и вторият рекят с ,,Фатиха” и суре или айет;
д) Преди да се отиде на рукю, се вземат три последователни текбира, а на четвъртия се отива на рукю и се довършва намазът.
е) След намаза имамът прави хутбе.
Източник: https://wardahasan1.blogspot.com Източник: https://wardahasan1.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма