Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Раздел – Мирас / Наследство /


1. Определение: „Мирас”, или още се нарича „Фараид” означава разпределянето на всички материални неща, които оставя след себе се човек, след като почине, на всички онези, които имат право на наследство.

За съжаление, по тази тема се знае твърде малко, и от там не се спазват шериатските правила, при разпределението на имуществото на даден човек след неговата смърт, и от там се получават много спорове, проблеми и т.н. .

Аллах (С.Т.) е най-справедливият, и за това е заповядал на мусюлманите да са справедливи. Когато един човек е жив и има деца, той трябва да бъде справедлив с тях, и когато дава или подарява на един от тях, трябва да даде и на другите, защото в противен случай между децата се появява вражда и омраза, и причина за това е родитела, който не е бил справедлив между тях.
Хадис: От Нуаман ибн Бешир (р.а.) се предава, че баща му отишъл заедно с него при Пейгамбера (с.а.с.), и му казал:
„- Подарих на този си син един роб. Пейгамбера (с.а.с.) казал: Имаш ли и други деца? Бешир казал: Да, имам. Пейгамбера (с.а.с.) казал: На другите подари ли същото? Бешир казал: - не. Пейгамбера (с.а.с.) казал: - А искаш ли всичките ти деца да те уважават? Бешир казал: - Да я Расулюллах. Тогава Пейгамбера (с.а.с.)казал:
- Бойте се от Аллах, и бъдете справедливи между децата си! Или върни подаръка си, или не ме прави свидетел на несправедливост.!” /Бухари и Муслим/

2. Васиет. /Завещание/
Това е нещо, които един човек заръча устно или писмено да се извърши след неговата смърт
По принцип, всеки един мусмюманин трябва да има завещание, особено когато има взаимоотношения с други хора, т.е. има да дава на някой нещо или пък има да взема.

Условия на завещанието:
а) Да е за нещо, позволено от шериата. Ако човек завещае, след неговата смърт да правят нещо, което е забранено от шериата, то това завещание е невалидно, и тези, които го изпълняват, се товарят с грях.
б) Да е до една трета от неговото имущество, което оставя след смъртта си.Човек има право да прави завещание, възлизащо на не повече от 1/3 от неговото имущество, на хора, организации и др. извън преките наследници, защото двете трети са за преките наследници.
в) Завещанието да не се отнася за пряк наследник, защото наследството за преките наследници е разпределено от Аллах (С.Т.) в Корани Керим (сура Ниса – 11-12 айет )
Хадис: Предаден от Есхабул мегази, казал е Пейгамбера (с.а.с.) „ Не се завещава на наследник” /имам Ахмед, Ебу Давуд и Тирмизи /
г) Не е желателно, когато човек има дългове към други хора, или към Аллах (С.Т.), и може сам да си ги оправи до къто е жив, да отавя завещание на наследниците да му ги оправят след неговата смърт, освен при невъзможност.

3. Терике / Имуществото, което човек оставя след неговата смърт /.
Когато един човек почине, всичко, което остава след него, като пари, земя, имоти, згради и др. се нарича „терике”, и с него се постъпва по следния начин:

А) Най-напред от „терике” се отделят средства за погребението, като кефин, копане на гроб и др.
Б) След това, ако има дългове, които се знаят, се издължават от „терике”.
В) След това ако има завещание, което отговаря на гореспоменатите условия, се изпълнява от „терике”.
Г) На края, което остане от „терике”, се разпределя от наследничите, по точно определен начин, който ще обясним по-долу.

4. За да има разпределение на наследство /мирас/, трябва да са налице следните условия:
А) Да има починал /меит/, който наистина е починал, или е обявен за такъв, като например, човек който се е изгубл много дълго време, или е обявен за безследно изчезнал, и след като вече няма надежда да е жив се обявява за умрял.
Б) Да има живи наследници, меду които да се разпределя наследството.
В) Да има имущество /терике/, което да се разпределя.
Г) Да няма причина, която да лишава някой от наследниците, от правото му на наследство.

5. Причини, които лишавават от наследсво.
А) Робство. Ако някой е роб и не е свободен, то той няма право на наследство.
Б) Ако мъртвият е убит от някой роднина умишлено, то убиеца няма право на наследство.
В) Ако наследника е друговерец, той няма право на наследсво.
Хадис: От Осама ибн Зейд, се предава, че Пейгамберът (с.а.с.) е казал: „Не може муслюманинът да бъде наследник на неверник, и неверникът на муслюманин” /Ебу Давуд, Тирмизи, Несаи и ибн Маджа/.

6. Разпределяне на наследството.
Както споминахме по-горе, наследството е разпределено от Аллах(С.Т.), Който казва в Корани Керим:
(Повелява ви Аллах за вашите деца: за мъжкото е дял, колкото за две женски. А ако са повече от две жени, за тях са две третини от оставеното. А ако е една, за нея е половината. А за родителите му, за всеки един от тях, е шестината от оставеното, ако е имал дете. А ако не е имал дете и го наследят родителите му, за майка му е третината. А ако е имал братя, за майка му е шестината след завещание, завещано от него, или дълг. Предписание от Аллах! Не знаете кой ви е по-близък по изгода, бащите или синовете ви. Аллах е всезнаещ, премъдър. За вас е половината от онова, което са оставили съпругите ви, ако не са имали дете. А ако са имали дете, за вас е четвъртината от онова, което са оставили след завещание, завещано от тях, или дълг. А за съпругите е четвъртината от онова, което сте оставили, ако           не сте имали дете. А ако сте имали дете, за тях е осмината от онова, което сте оставили след завещание, завещано от вас, или дълг. А ако мъж или жена биват наследени и нямат родители и деца, и имат брат или сестра, за всеки един от тях е шестината. А ако са повече от това, те са съдружници в третината след завещание, което е завещано, или дълг, без да има ощетен. Това е завет от Аллах! Аллах е всезнаещ, всеблаг.)                                
/сура Ниса: 11-12 айет/

Изчисляването и разпредетянето на наследството е едно от най-сложните неща във фъкъха. То се изчислява чрез сложни формули, като вида на формулата, която ще бъде използвана, зависи от конкретния случай на съществуващите наследници. Ние ще се опитаме да го обясним по възможно най-простия начин.
Наследниците се разделат на две основни групи:
А) Наследници, които наследяват точно определен процент, при точно определена ситуация, и те се наричат „Есхабуль фуруд”, този начин на наследяване се начича „бильфард”. В тази група могат да бъдат:
-  Баща
-  Дядо/баща на бащата/
-  Брат, с който умрелия има обща майка /ах лиум/
-  Съпруг
-  Съпруга
-  Дъщеря
-  Сестра с общи баща и майка /ухт шакика/
-  Сестра с общ баща /ухт лиеб/
-  Сестра с обща майка /ухт лиум/
-  Внучка /дъщеря на сина/
-  Майка
-  Баба /майка на бащата/
Б) Наследници, които наследяват остатъка, след като „Есхабуль фуруд” си получат съответния процент, и те се наричат „асаба”, а начина се нарича „биттеасиб”.В тази група могат да бъдат:
-  Син
-  Внук /син на сина/
-  Брат от общи майка и баща /ах шакик/
-  Чичо /брат на бащата, или на дядото/
-  Бащата може да наследява и по този начин в някои случаи.

Гореспоменатите са потенциални наследници, но те всички едновреминно не могат да получат наследство, като принципът е, че при наличието на по-близък,  по-далечният отпада.
Най-близки до починалия са следните пет роднини:
Синове, Дъщери, Баща, Майка и Съпруг или Съпруга.
При наличието на тези пет, всички останали отпадат, а при наличието и на петимата споменати, и петимата наследяват съответен дял.
7. Кога и колко получават съответните наследници:
**  Бащата.
Бащата на умрелия, /ако е жив/ е от неотменимите наследници, и има три положения:
а) „бильфард”.Ако умрелия има деца, между които едно или повече момчета, той наследява 1/6 от имуществото.
б) „биттеасиб”.Ако умрелия няма никакви деца, той получава остатакът от наследството, след като на полагащите им се задължителен процент „Есхабуль фуруд” си получат делът.
в) Ако умрелия има само дъщеря, той взема 1/6, и след като се даде на „Есхабуль фуруд” съответния процент, и остане някакъв остатък, го взема бащата, т.е. в този случай той наследява и по двата начина: „бильфард”.и „биттеасиб”.

**  Майката.
Майката на умрелия, /ако е жива/ е от неотменимите наследници, и има три положения:
а) Тя взема 1/6, когато умрелият има деца /едно или повече/, или Деца на син, или двама и повече братя и сестри.
б) Тя взема 1/3 от цялото имущество, когато няма никой от споменатите в т.а.
в) Тя взема 1/3 от остатакът, когато умрелия, овен нея има само съпруга /съпруг/ и баща.

**  Съпругът.
Съпругът на умрялата има две положения:
а) Когато умрялата няма деца, или внуци /деца на синове/, независимо дали са от този или предишни бракове, той получава половината от имуществото.
б) Когато умрялата има деца, или внуци /деца на синове/, независимо дали са от този или предишни бракове, той получава 1/4 от имуществото.

**  Съпругата.
Съпругата на умрелият има две положения:
а) Когато умрелият няма деца, или внуци /деца на синове/, независимо дали са от този или предишни бракове, тя получава 1/4 от имуществото.
б) Когато умрелият има деца, или внуци /деца на синове/, независимо дали са от този или предишни бракове, тя получава 1/8 от имуществото.

**  Синовете, един или повече.
Ако умрелият има един или повече синове, без дъщери, една или повече, и заедно с тях има и други наследници, които винаги наследяват, като баща, майка и сапруг/а, те /синовете/ си разделят по равно остатакът, след като гореспоменатите си получат задължителният процент.


**  Дъщерите.
За дъщерите на умрелият, има три положения:
а) Ако умрелият има само една дъщеря като деца, тя получава половината от наследството.
б) Ако умрелият има две или повече дъщери, без да има момче, те си разделят 2/3 независимо колко са.
в) Ако умрелият има и синове и дъщери, то след като „Есхабуль фуруд” /като баща, майка и сапруг/а/ си получат процента, децата на умрелият си разделят остатакът на принципа: /на мъж двойно колкото на жена/.

**  Сестрите.
Сестрите на умрелият могат да бъдат наследници, само при определени условия, като има разлика дали сестрата е от общи баща и майка /шакика/, или е само от обща майка /лиум/. Ще споменем само три положения, при които те магат да получат наследство:
а) Ако умрелия няма деца, нито внуци, нито баща и дядо, нито брат, и е само една сестра, може да получи половината.
б) Ако Сестрите са две или повече при горните условия, могат да получат 2/3 от наследството.
в) Ако умрелия няма близките, споменати в точка /а/, и има братя и сестри, Те си разпределят остатъка от „Есхабуль фуруд”  на принципа: /на мъж двойно колкото на жена/.

**  Братята.
Братята на умрелият наследяват „биттеасиб” /остатакът/, когато той /умрелият/ няма синове и внуци /синове на синовете/, и няма баща и дядо, след като „Есхабуль фуруд”
получат наследство.


**  Дядото /баща на бащата/.
Дядото на умрелият /ако е жив/ получава наследство само ако бащата на умрелият, не е жив. В този случай може да получи неговият дял.

**  Бабата /майката на майката или бащата/.
Бабата на умрелият /ако е жива/ получава наследство само ако майката на умрелият, не е жива. В този случай може да получи 1/6 вместо майката.

** Чичовците /брат на бащата или дядото/.
Чичото на умрелият маже да получи наследство „биттеасиб” /остатакът/, когато той /умрелият/ няма синове и внуци /синове на синовете/, и няма баща и дядо, няма и братя, и след като „Есхабуль фуруд”
получат наследство.

**  Внуците /синови и дъщери на сина/.
Те могат да получат наследство, когато умрелият е имал синове но всички са починали преди него.

8. „Авль”. Това е случай, при който всички наслесници  наследяват „бильфард”, т.е. определен процент, и общия сбор надвишава 1.
В такъв случай на всички се намаля пропорционално, за да не бъде ощетен никой.

9. „Рад”. Това е случай, при който има само един или няколко наследника, и всички те наследяват „бильфард”, т.е. определен процент, и общия сбор е по-малко от 1, и няма наследник „биттеасиб” т.е. да наследява остатакът, тогава този остатък се разпределя пропорционално, ако наследниците са повече от един, а ако е сам взема всичко.


10. Практически примери за разпределяне на наследство.
А) Ако почине един мъж, и има следните наследници:
    Баща, Майка, Съпруга, Син и Дъщеря.
Бащата и майката получават по 1/6.
Съпругата получава 1/8, и остатакът се разделя между сина и дъщерята в съотношение 2 към 1. Всички останали наследници отпадат. Ако примера го изразим в цифри , ще изглежда по следния начин:
Ако починалият мъж е оставил 1000 лв. на майката и бащата се полага по 166.60 лв., на съпругата 125 лв., на сина 361.20 лв., и на дъщерята 180.60 лв.

Б) Ако почине мъж, и има следните наследници:
     Баща, Майка, Съпруга и три Дъщери:
Майката и бащата получават по 1/6, Дъщерите си разделят 2/3, Съпругата 1/8. Този случай е пример за „авль”, защото всички наследяват „бильфард”, и сбора от процентите превишава 1.
Ако съберем 1/6 + 1/6 + 1/8 + 2/3 на принципа на най-малък общ знаменател,ще се получи 27/24, което е повече от 1. В такъв случай има недостиг от 3/24 или 1/8 и тогава бащата и майката ще получат по 4/27 вместо 4/24, съпругата 3/27, вместа 3/24, а дъщерите ще си разделят 16/27, вместо 16/24.
Ако починалият е оставил 1000 лв., в цифри ще изглежда така:
Майката и бащата получават по 148 лв., съпругата 111 лв. дъщерите по 198 лв. приблизително.

В) Ако почине мъж, и има за наследници само съпруга и две дъщери, то тава съпругата наследява 1/8, а дъщерите 2/3, и това е пример за „рад”, защото всички наследяват „бильфард”, и сбора от процентите е по-малко от 1. Ако съберем 1/8 + 2/3 на принципа на най-малък общ знаменател,ще се получи 19/24, което е по-малко от 1. В такъв случай има излишък от 5/24 и съпругата ще получи 3/19 вместо 3/24 и дъщерите ще получат по 8/19 вместо по 8/24.
Ако починалият е оставил 1000 лв., в цифри ще изглежда така:
Съпругата ще получи 157.80 лв., а дъщерите по 420.80 лв. приблизително.

Това са хората, които могат да получат наследство, и начина по който може да стане това, определено от Аллах (С.Т.) в Корани Керим.
Това може да се промени единствено, когато е доброволно и са съгласни всички наследници, които ги касае т.е. да се промени делът на наследство на някой от наследниците. В такъв случай, може на някой да се намали, увеличи или пък да преотстъпи или се откаже изцяло от наследство. Например някой от наследниците е богат, а има друг, който е беден, и богатият иска да преотстъпи част, или целият полагащ му се дял на бедният, и двамата са съгласни, това е позволено.



Източник: https://wardahasan1.blogspot.com Източник: https://wardahasan1.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма