Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

ГРАДИВНАТА КРИТИКА

Градивната критика се дели на две части:
  • Самокритика.
  • Градивна критика – взаимната критика.
Самокритика:
Всевишният Аллах казва:
„Той е с вас, където и да сте.”   57:4
Пратеникът на Аллах с.а.с. е казал:
„Страхувайте са от Аллах където и да сте.”
Човек преди да тръгне да критикува другия, първо трябва да критикува себе си, като потиска собствените страсти и желания.
Всевишният Аллах казва:
„ Нима повелявате на хората праведност, а забравяте себе си, въпреки че вие четете Писанието? Нима не проумявате?”
 (2: 44)
Човек, което мрази за себе си, трябва и да го мрази и за останалите хора.
Всевишният Аллах казва:
„ И кълна се в многоукоряващата се душа.”
(Ал- Кияме 2)
В този айет Аллах известява лъжците и заблудените, че колко и на човек да не му се иска да бъде съживен след смъртта, Аллах непременно ще го съживи за да му направи равносметката, и зависимост от делата или ще го възнагради или ще го накаже.
Да видим Омер (р.а.) как се е самокритикувал:
Омер (р.а.) е казал:
„Ако Пратеника на Аллах с.а.с. каже, че всички хора ще влезнат в Дженнета освен един, щях да помисля, че съм аз.”
Омер р.а. е казал:
„Направете си равносметката преди да ви я направят, претеглете си делата преди да ви ги претеглят.....”
Това означава, че човек трябва първо да прави равносметка на себе си след това на жена си, децата си, близките и далечните.
Критиката може да бъде от родителя към детето, или от детето към родителя.
Днес и в миналото, и в бъдеще когато в обществото има критика има и развитие. Но когато премахнем от нашето ежедневие критиката обществото се разваля и рухва, било то в семейството било то на работното място, или между приятели и близки.
  • Защо  обществото не я одобрява критиката?
Защото  най омразното нещо за човека е някой да го съветва, тоест да го критикува, да накърнява себелюбието му, неговото его.
А забравяме че Всевишният Аллах казва:
„ ...Взаимно се напътствайте в истината и взаимно се напътствайте в търпението...”
Една част от хората казват: „Ходжа, един път се живее, и ако не дам това което иска душата ми, тогава защо съм жив!?”
  • Но да не забравяме, че единствено и само по този начин обществото се развива.
Всевишният Аллах така го е заложил и отредил.
Като ни известява – и да повелявате доброто и да порицавате лошото – ако ние изоставим това сме обречени на гибел както е днес. Едни крадат, други убиват, трети угнетяват а обществото си мълчи, защото хората които угнетяват по някакъв начин в тях е властта и парите. И всеки си се затворил в собствената черупка и казва каквото иска да става няма оправия.
Друг казва: „Защо да съм добър и кадърен виждаш онези които просперират са прости, нагли, крадци само с лъжи се разправят и никой не им търси сметка!?”
Така е било и по времето на Пратеника на Аллах (с.а.с.) - хората са крадели, убивали, угнетявали, силния в деня изяжда слабия. Когато Пратеника на Аллах  (с.а.с.)  бил известен от Джебраиль а.с. за неговата мисия започнал да извежда това общество от тъмнината към светлината, от заблудата към истината, от повеляването на лошото и порицаването на доброто към повеляване на доброто и порицаване на лошото.
Пратеникът (с.а.с.) е постигнал това развитие единствено с:
  • помощта на Аллах:
  • и никога не е преследвал личните интереси, а винаги общественото благо е стояло на преден план.
И това нещо доказват думите на Пратеника (с.а.с.):
Когато  Курейш се са разтревожили за положението на някаква жена от рода Бени Махзум, която била откраднала.
Попитали: „Кой ще говори за нея с Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари?“
Казали: „Не ще се осмели пред него друг освен Усама ибн Зейд, любимецът на Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари“.  Поговорил с него Усама, а Пратеникът на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, попитал:
„Нима се застъпваш за такава, която е нарушила границите на Аллах - Всевишния?“
После станал и произнесъл проповед, след което казал: „Предшествениците ви са били погубени, защото ако знатен човек извършвал кражба, го оставяли, а ако сторел това някой беззащитен, му налагали наказание. Кълна се в Аллах, дори ако Фатима, дъщерята на Мухаммед, извърши кражба, ще отрежа ръката й!“
(всепризнат хадис).
Ние днес, когато слушаме електронната и печатна медия, няма ден да не чуем за кражби. И  най – интересното е: кои крадат!  Крадат  тези, които сме ги избрали на власт, или те покровителстват крадците.
Обществото ги избира, а те крадат от това общество. Много трагична картина. Само този хадис който го споменахме преди малко, ако се приложи и на практика - светът ще отиде на едно друго ниво и няма да има бедни.
Който краде ръката да му се отреже. Този хадис го споменах на човек който е във властта, знаете ли какво ми каза:
„Ходжа, почти всеки краде във властта, а ако не краде взима подкуп. Затова борбата е жестока, кой и как да влезе във властта. Той влиза във властта с намерението да краде, а не да служи на обществото.” Аз му казвам: „Да сменим наименованието вместо служител, да го наричаме „крадец”.”
  • Когато даден човек тръгне да критикува човек или дете, трябва да не се ядосва, и да го съветва според неговото положение. Както Пратеника на Аллах (с.а.с.) е постъпвал когато сахабетата са ходели при него за съвет на един е казвал: „Не се ядосвай!” , а на друг е казвал: „Не обиждай никой!”, а  на друг е казвал: „Страхувай се от Аллах!”, на друг е казвал: „Пази се, за да не си проклет!”
  • Критиката, в зависимост от място и време, може да бъде публична или насаме. Публичната критика: примера с бедуина когато влезнал в джамията в единия ъгъл започнал да уринира сахабетата се изправили да го бият, а Пратеника на Аллах (с.а.с.)  казал: „Оставете го ....”
  • Учените казват, че критиката не трябва да се отлага, защото критиката кара човек да се замисли, че това дело което върши е неправилно, за да го замени с дело което е добро и затова дело да спечели награда. Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„ Всичко добро е садака.”
В друг хадис е казал:
„ Добрата дума е садака.”
 „ Усмивката в лицето на твоя брат е садака.”
Всяко едно дело, което тръгнеш да го извършваш и нямаш съмнение и тревога в сърцето, то е добро. Защото щастието е в сърцето, а не в тялото.
И когато избегнеш това съмнение и тревога ще си щастлив.
Днес виждаме запада как прогресират, защото прилагат едно от правилата на исляма, както Всевишния Аллах е казал:
„... и взаимно се напътствайте в истината... „
тоест градивната критика.
При  тях има опозиция в парламента, има организации, които защитават общественото благо.. При нас има опозиция има и организации но само на думи, защото всички са от един цирк. Но тази трагедия я прехвърлят и в обществото и в религията - мюфтийството и сред ходжите. Когато им кажеш, че грешат веднага те взема за враг. И ти казват: „Кой си ти, за да ми казваш какво да правя аз.”
А забравят, че това което им казваш е от  Всевишния Аллах и Неговия Пратеник (с.а.с.). И казва аз съм мюфтията, аз съм заместник главен мюфтия, аз съм ходжата, аз каквото кажа това ще става, аз съм законния.
Не мога да разбера законния пред Аллах ли си , или си законен пред онзи, който се е обадил да те сложат на този пост?  Защото,  ако това зависеше от кадърните мюсюлмани отдавна да те бяха махнали.
  • По нашенски: имаш ли вуйчо владика ще станеш попадийка.
А забравят, че в исляма всички са равни, освен по знание и тек`уа- богобоязън.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Дори и роб от Етиопия да дойде и да каже, че това го е казал Аллах и Неговия Пратеник (с.а.с.), вие сте длъжни да се подчините.”
  • Интересното е защо кадърните хора стоят извън мюфтийството, и каква е целта? 
Отговорът е ясен: „Ислямът не трябва се развива.”
Някои хора си мислят, че могат да спрат развитието на исляма. Всевишният Аллах казва:
„Искат да угасят светлината на Аллах със словата си, но Аллах приема единствено да засияе в пълнота Неговата светлина, дори неверниците да възненавиждат това.”
(Теубе 32)
И днес някой иска да раздели мюсюлманите, като ги разделят на две мюфтийства. Целта е да се разделят. А както знаем поговорката: разделяй и владей. 
Но тази поговорка не е от исляма.
  • Критиката обхваща личността на човека – морала и неговия ибадет.
Всевишният Аллах така ни е създал, че във всеки човек а заложил една част от добрите качества и една част от лошите  качества. Всеки човек си знае лошите качества и си знае и добрите качества. Затова човек трябва да потиска страстите си да не ги показва тези лоши качества, а на тяхно място да усвоява други добри качества. Пратеника с.а.с. е бил прочистен от тези лоши качества когато е бил на 3 или 4 години. Но Пратеникът (с.а.с.) критикувал сахабетата когато виждал, че вършат някакво лошо дело.
Всевишният Аллах казва:
„ Ти наистина имаш велик нрав.”
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казва:
„ Бях изпратен да усъвършенствам морала.”
Нима съвършенството на морала се постига с лъжи, с кражба, с взимане и даване на подкуп, с лицемерие, с интриги и др.
Не!!!
  • Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е живял повече от 50 години между идолопоклонници, а останалия живот между евреи и лицемери. И неможаха тези хора нито да го критикуват или упрекнат в нещо в морала или др, затова жертваха душите си и имуществото се да воюват с него за да го убият.
Защо?
Защото той повеляваше доброто и порицаваше лошото.
Животът на Пратеника (с.а.с.) беше прозрачен и нищо не криеше, всеки който пожелаеше да опознае Пратеника (с.а.с.) можеше да го опознае повече от самия него.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„ Предайте от мен дори и едно знамение.”
Днес виждаме нашите управници колко неща крият, с колко лица излизат пред обществото, тоест лицемерието им няма край. 
Аллах да ни закриля и напътства на правия път!
Амин
Източник : https://wardahasan.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма