Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Същността на съдбата и важноста от вярата в нея.

Същността на съдбата и важноста от вярата в нея.
Съдбата е предупределено от Аллах на всички създания, чрез Неговото знание и мъдрост.
Тя се връща към мощта на Аллах и че Аллах е Всемогъщия над всичко, извършва всичко което пожелае.
 Вярата в съдбата е от вярата в господарството (божественоста) на Всеславен и Всевишен Аллах.
 Тя е една от основите на вярата, без която не може да се осъществи вярата.
Всевишния Аллах казва:
“Ние всяко нещо сътворихме с мяра.”
 (сура ал-Камер-49)
И Пратеника (С.А.В.) рече:
“Всяко нещо има предупределена съдба, дори и слабоста и хитроста, или хитроста и слабоста“
(предаден от Муслим)
(2)-Степените на съдбата.
Вярата в съдбата не се осъществява,
освен чрез осъществяването на следните четири степени, те са:
А)-Вяра във вечното знание на Аллах,
обхващащо всяко нещо.
Всевишния Аллах казва:
“Нима не знаеш, че Аллах знае всичко на небето и на земята? Всичко това е в Книга.
За Аллах това е лесно.”
(сура ал-Хадж-70)
Б)-Вяра в написаното в “Запазения скрижал”
 (Леух ал-Мехфуз),
съдържащо предупределените съдби, които Аллах ги знае.
Всевишния Аллах казва:
“Не пропуснахме нищо в Книгата.”
 (сура ал-Енам-38)
И Пратеника (С.А.В.) рече:
“Аллах написа предупределеното на създанията, 50 000 години преди да създаде небесата и земята.”
(предаден от Муслим)
В)-Вяра в изпълняващото се всяко желание на Аллах и Неговата всеобхващаща мощ.
 Всевишния Аллах казва:
“Тогава ще пожелавате само онова, което желае Аллах, Господарят на световете.”
 (сура ат-Тек`уир-29).
Пратеника (С.А.В.)
рече на човека, които му рече:
-Каквото пожелае Аллах и ти.
“Правиш ли ме да съм с Аллах бог?
Напротив каквото пожелае Аллах-Единствен.”
(предаден от Ахмед)
Г)-Вяра в, че Аллах е Създателя на всяко нещо.
Всевишния Аллах казва:
“Аллах е Творецът на всяко нещо и Той е Разпоредителят за всяко нещо.”
(сура аз-Зумер-62)
“Аллах е сътворил и вас, и онова, което правите.”
(сура ас-Саффат-96)
И Пратеника (С.А.В.) рече:
“Наистина, Аллах е създателя на всеко сътворено и сътворяването Му.”
 (предаден от Бухари)
(3)-Видовете предопределени съдби.
А)-Предупределената обща съдба за всички създания.
 Тя е написаното в – Запазения скрижил
(Леух ал-Мехфуз) 50 000 преди създаването на небесата и земята.
 Б)-Предупределените съдби за живота.
Тя обхваща всичко, което ще се случи на човек от вдъхването на душата му (в утробата на майката) до края на живота му.
 В)-Предупределената съдба за годината.
Тя съдържа всичко, което ще се случи през годината.
И това става през ноща Кадр във всяка година.
Всевишния Аллах казва:
“През нея се решава всяко мъдро дело.”
 (сура ад-Духан-4)
Г)-Предупределената съдба за деня.
Тя обхваща каквото ще се случи всеки ден, като въздигане и понижаване, даване на препитание и забраняване, даване на живот и осмъртяване и дру- ги.
Всевишния Аллах казва:
“Умолява Го всичко на небесата и на земята.
Всеки миг изявява Той някакво дело.”
(сура ар-Рахман 29)
(4)- Убеждението на предците в съдбата.
Те вярваха, че Аллах е създателя на всяко нещо, неговия Господар и Владетел.
Той предупредели съдбите на създанията, преди да ги създаде. Предупредели техните животи, препитания и дела, и им предписа да ли ще бъдат щастливи или нещастни, и всичко отбеляза в ясна книга.
Каквото Аллах пожелае се случва, а каквото не пожелае няма да се случи. Знае каквото беше, какво става, и каквото не се е случило, и ако се случеше, как щеше да се случи.
 Той е Всемогъщия над всяко нещо, упътва, който пожелае и заблуждава който пожелае.
И всички хора имат желание и мощ, с която извършват делата си, които Аллах им е позволил и им е дал възможности и сила. Предците са убедени, че хората не желаят да се случи нещо, освен ако Аллах пожелае да се случи.
Всевишния Аллах казва:
“И които се борят в Наше име, непременно ще ги водим по нашите пътища.”
(сура ал-Анкабут-69)
Наистина, Всевишния Аллах е създателя на хората и техните дела, и те ги извършват истински.
И никой няма довод пред Аллах, ако е изоставил Негова заповед, или е извършил нещо забранено.
А напротив, Той притежава цялостните доводи за хората.
И е разрешено да се използва за доказателство предупределените съдби в изпитанията, а не в срамотите и греховете. Както пренася Пратеника (С.А.В.) оправданието на Муса пред Адем:
“Оправдаваха се Адем и Муса, и рече Муса:
 Ти си Адем, който те изкара греха ти от Дженнета.
 А Адем му рече: Ти си Муса, който те избра Аллах с Неговите послание и Неговото слово, и после ме упрекваш в нещо, което вече ми беше предупределено, преди да бъда създаден.
Тогава Адем победи Муса с неговия довод.”
 (предаден от Муслим)
(5)-Делата на хората.
Делата, които Аллах ги сътворява във вселената се делят на две:
Първо: каквото Аллах е предупределил да се случи от Неговите дела в създанията Му.
Никой не е в състояние да ги промени, нито да избира - Желанието е единствено за Аллах – като даването на живот и осмъртяването, разболяването и оздравяването.
Всевишния Аллах казва:
“Аллах е сътворил и вас, и онова, което правите.”
(сура ас-Саффат-96)
“Той е, Който сътвори смъртта и живота, за да ви изпита кой от вас е по-добър в делата.”
 (сура ал-Мулк-2)
Второ: каквото го извършват създанията, всичко е според желанията им. Тези дела се случват с избирането на техните извършители и с техните желание им, защото Аллах им даде право да избират.
Всевишния Аллах казва:
“За всеки от вас, който желае да е на Правия път.”
(сура ат-Тек`уир-28)
“Който желае, да вярва, а който желае, да остане неверник!”
 (сура ал-Кехф-29)
И те ще бъдат похвалени за доброто, което са извършили, и ще бъдат унижени за лошото, което са извършили.
Аллах не наказва, освен в нещо, което човек има в него избор, както казва Всевишния:
“И не съм угнетител на рабите.”
(сура Каф-29).
Човека знае разликата между избора и голямата нужда.
Може да слезне от покрива на къщата към земята по стълбите, както пожелае и избере, а може друг човек да го блъсне от покрива.
Първото е по негова воля и избор, а второто е принудително.
(6)-Събиране между сътворяването на Аллах и делата на човека.
Аллах сътвори човека, и сътвори и неговите дела, и му отреди желание и мощ. Човека е истинския извършител на делата си, защото притежава желание и мощ.
И когато повярва, това е според желанието му, и когато не повярва, той е невярващ по собственото си желание и избор. Като например: -когато речем, този плод е от това дръвче, или тази реколта е от тази земя.
Което означава, че са израснали от тях.
 И когато кажем, и от Аллах, това означава, че Той ги създаде от нея, и в това няма противоречие.
И за това се съвпада, каквото Аллах е отредил с Неговото предупределяне на съдбата.
Всевишния Аллах казва:
“Аллах е сътворил и вас, и онова, което правите.”
 (сура ас-Саффат-96)
“Който раздава и се бои, и вярва в Най-прекрасното, ще го улесним към лесното.
А който е скъперник и пренебрегва, и взима за лъжа Най-прекрасното, ще го улесним към трудното.”
(сура ал-Лейл-5-10)
(7)-Задълженията на човека спряму съдбата.
Всеки човек е задължен спряму съдбата да спазва следните две неща:
 Първо:
Да иска помощ от Аллах в извършване на позволеното, и отдалечаване от забраненото, и да иска от Него да му олесни и да не му отежнява.
Да се уповава на Него, и да иска прикритие от Него, и да знае, че винаги се нуждае от Аллах при искане на добро, или изоставяне на лошото.
Пратеника (С.А.В.) рече:
“Пази и търси това от, което имаш полза, и искай помощ от Аллах, и не се порицавай.
Ако те сполети нещо, не казвай, ако бях направил така, не ще ше да ме сполети, а кажи:
 Аллах го е отредил да се случи, и каквото пожелае се случва. Наистина, това – ако – отваря работа на шейтана.”
Второ:
Да проявява търпение, когато го сполети нещо отредено от Аллах, и да не се притеснява, защото знае, че това е от Аллах, да бъде доволен и да го приеме.
Да знае, че каквото го е сполетяло, не е заради грешките му,
 и каквото е прегрешил не е причина за да го сполети беда.
Пратеника (С.А.В.) рече:
“И знай, че каквото те е сполетяло, не е, че си прегрешил, и че каквото си сгрешил, не е причина за да те сполети беда.”
(8)-Задоволяване с отреденото и съдбата.
Всеки един трябва да е доволен от съдбата, защото това е задоволство от господарството на Аллах.
 Всеки вярващ трябва да е доволен от предупределената съдба от Аллах, защото делата на Аллах и Неговото отреждане съдържат само добро, справедливост и мъдрост.
Който приеме, че каквото го е сполетяло не е заради това, че е сгрешил, и каквото е сгрешил не е за да го сполети беда, ще успокои душата си и няма да се притеснява, и ще острани съмненията, вълненията и непостоянството.
И няма да съжалява за това, което е загубил, и няма да изпитва страх от бъдещето.
Тогава ще бъде най-щастливия от хората, с най-добрата душа и най-спокойния човек.
Който узнае, че живота му е ограничен, и, че препитанието му е преброено, че малодушието няма да му удължи живота, и скъперничеството няма да увеличи препитанието му.
 Всичко е предписано, търпение на каквото го сполети, и искане на опрощение за каквото е прегрешил и задоволството каквото Аллах е отредил.
Така ще събере между изпълняване на повеленото и търпение в каквото го сполети.
Всевишния Аллах казва:
“Никоя беда не идва без позволението на Аллах.
 А който вярва в Аллах, Той напътва сърцето му.
 Аллах всяко нещо знае.”
 (сура ат-Тегабун-11)
“Затова бъди търпелив и ти (О, Мухаммед)!
Обещанието на Аллах е истинно.
 Моли опрощение за своя грях!”
(сура Гафир-55)
(9)-Напътването.
То се дели на две:
А)-Напътване, довеждащо до истината и правия път.
То е за всички създания, и се извършва от пратениците и техните последователи.
Всевишния Аллах казва:
“Наистина, ти насочваш към правия път.”
(сура аш-Шура-52)
Б)-Напътване с помощ и затвърдяване от Аллах, благоволение от Него за Неговите богобоязливи раби.
То не се извършва от никой, освен от Аллах, Който казва:
“Не ти напътваш, когото обичаш, а Аллах напътва когото пожелае.”
 (сура ал-Касас-56)
(10)-Желанието, което е споменато в книгата на Аллах.
Разделя се на два вида:
1-Предупределено, осъществяващо се желание, обхващащо всички създания.
Каквото пожелае Аллах се осъществява, и каквото не пожелае не се осъществява.
Чрез него се осъществява- задължително- всяка нещо, но не е задължително да се обича и приема със задоволство, освен ако това нещо е свързано с шериатското желание.
Всевишния Аллах казва:
“И когото Аллах поиска да напъти, разтваря гърдите му за Исляма.”
(сура ал-Ен`ам-125)
2-Шериатско религиозно желание.
При него се обича желаното и неговия притежател,
 и задоволство от него.
 Не е задължително да се осъществи желаното, освен ако се свърже с предупределеното желание.
Всевишния Аллах казва:
“Аллах иска да ви улесни и не иска да ви затрудни.”
 (сура ал-Бакара-185)
Предупределеното, осъществяващо се желание е по-обширно, защото всяко желано нещо в шериата се осъществява, тогава то е предупределено да се осъществи.
И не всяко нещо, което се е случило е желано от шериата. Например вярата на Ебу Бекр(Аллах да е доволен от него)обхваща и двата вида желания.
 А в неверието на Ебу Джехль се осъществи само предупределеното желание, въпреки, че се желае от шериата неговата вяра.
 Въпреки, че Аллах е предупределил греховете и е отредил да се случат, не е доволен да ги има в религията, не ги обича и не ги нарежда на хората.
А напротив, мрази греховете и се отвръщава от тях, забранява ги и наказва техния извършител.
Всичко това е от предупределената му съдба.
Докато служенето на Аллах и вярата в Него ги обича Аллах , повелява ги и награждава техния извършител с добро и велики награди.
Казва Всевишния Аллах:
“И не приема Той неверието у Своите раби.”
 (сура аз-Зумер-7)
“И Аллах не обича развалата.”
(сура ал-Бакара-205)
(11)-Причините, които премахват съдбата.
Аллах е отредил на тези предупределени неща, причини, които ги премахват и вдигат, като молбата (дуата), милостинята (садаката), лекарствата, внимаването използването на твърдост.
Те са за всичко, което Аллах е отредил, дори за слабоста и хитроста.
(12)-Съдбата-тайната на Аллах в Неговите създания.
Мнението, че съдбата е тайната на Аллах в Неговите създания е ограничено в някои страни на съдбата, не ги знае никой, освен Аллах, и не може да ги узнае човека, като, че Аллах напътства и заблуждава, че Той дава живот и осмъртява и, че Той дава препитанието и го забранява.
Пратеника (С.А.В.) рече:
“Когато се споменае съдбата, замълчете!”
(предаден от Муслим)
А другите страни на съдбата, нейните велики мъдрости, степени и ползи, е разрешено да се разясняват на хората и да се знаят, защото съдбата е една от основите на вярата, задължени сме да я знаем и да я разясняваме на другите.
Пратеника (С.А.В.) рече, когато спомена основите на вярата на Джебраил (А.С.):
“Този беше Джебраил, дойде за да ви научи вашата религия.” (предаден от Муслим)
(13)-Използване съдбата за довод.
Вечното знание на Всевишния Аллах, обхващащо каквото ще се случи, е от невидимото за хората, никой не го знае, освен Той.
За това никой не може да взема съдбата за довод, защото не е разрешено да се изоставят заповедите на Аллах, уповавайки се на предупределеното от Аллах.
 То не е довод на никой пред
Аллах, нито пред човечеството.
Ако беше разрешено на някой да взема съдбата за довод, за това , което извършва от грехове, няма да се накаже нито един угнетител, няма да се убие нито един идолопоклоник, няма да се изпълни нито едно наказание, и никой няма да изостави престъпленията.
Това разваля религията и живота на земята.
И ще кажем на който взема съдбата за довод: ти нямаш сигурно знание, че ще си от обитателите на Дженнета, или на Джехеннема.
Ако имаш знание, намаше да ти нареждаме, нито забраняваме, но ти извършвай добри дела, и може би Аллах да те напъти да бъдеш от обитателите на Дженнета.
Някой от сподвижниците на Пратеника (С.А.В) рече, когато чу хадисите за съдбата:
(Не бях по-стриктен в изпълнение на заповедите от мене си сега.)
Когато беше запитан Пратеника (С.А.В.) за вземането на съдбата за довод, рече:
“Изваршвайте дела, на всеки ще му се улесни за каквото е създаден, който е от щастливите, ще му се улесни да извършва делата на щастливците.
А който е от нещастните, ще му се улесни да извършва делата на нещастните.
И след това прочете:
“Който раздава и се бои, и вярва в Най-прекрасното,
 ще го улесним към лесното.
А който е скъперник и пренебрегва, и взима за лъжа
 Най-прекрасното, ще го улесним към труд-ното.
(сура ал-Лейль-5-10)
(14)-Извършване на дела чрез вземане на причини.
На всеки човек му се предлагат две неща, едното от тях има изход, и не е безсилен да го извърши.
А другото няма изход и не се тревожи, че не може да го извърши.
Всевишния и Всеславен Аллах знае какво ще сполети създанията, преди да се случи, и това, че го знае не означава, че Той вкарва човека в беда.
 А това се случва чрез вземане на причините, които довеждат да го сполети беда.
Ако се случи заради това, че той занемарява и изостава причините, които го предпазват от беда, и религията му нарежда да ги използва, се обвинява самия той, защо ги е изоставил и не предпазва себе си.
 А, ако няма възможност да отстрани бедата, няма да бъде съден за това.
Да извършваш делата чрез вземане на причини, не отрича съдбата и уповаването на Аллах.
А напротив е част от тях, и когато се случи предупределеното, трябва да е доволен и да го приеме и да каже:
(Аллах го е отредил и каквото пожелае извършва).
Но преди да се случи, човек трябва да вземе причините от религията, като пратениците които извършваха делата чрез вземане на причините и нещата, които ги предпазваха от техните врагове въпреки, че бяха подпомогнати с Откровението (Вахй) и пазене от Аллах.
Пратеника на Аллах (С.А.В.), който най-много се уповаваше на Аллах, извършваше делата си чрез вземане на причини,със силното му уповаване на Аллах.
Всевишния Аллах казва:
“И пригответе за тях колкото можете сили и бойни коне!
 Ще наплашите с тях врага на Аллах и вашия враг.”
 (сура ал-Енфаль-60)
“Той е, Който подчини за вас земята, за това ходете из нейните краища и яжте от Неговото препитание!
Към Него е съживяването.”
(сура ал-Мульк-15)
Пратеника (С.А.В.) рече:
“Силния вярващ е по-добър и по-обичан от Аллах, от слабия вярващ, и във всеки има добро.
 Пази и извършвай от каквото имаш полза, и искай помощ от Аллах и не бъди безсилен.
 И ако те сполети беда, не казвай, ако бях направил така, щеше да бъде така и така.
А кажи: Аллах го е отредил, и каквото е пожелал е извършил. Наистина, “ако” отваря работа на шейтана.”
(предаден от Муслим)
(15)-Отричането на съдбата.
Който отрече съдбата, той отрича основа от основите на вярата и става неверник.
Някой от предците е рекъл:
(Спорете със знание с онези, които отричат съдбата.
 Ако я отрекат, те са неверници, а ако я признаят и приемат са победени.)
(16)-Ползите от вярата в съдбата.
От вярата в отреденото в Аллах и съдбата има хубави ползи и следи за човека и обществото.
 От тях са:
А)-Тя увеличава различните ибадети и хубави качества, като искренноста към Аллах, уповаването на Него, страхопочитанието, копнежа за наградите Му, добронамереното мислене за Аллах, търпение и понасяне на тежкотиите, борене с отчаянието, задоволство от Аллах, благодарностите са единствено за Аллах, изпитване на радост от Неговите благодати и милост, служене единствено на Аллах, изоставяне на високомерието и гордоста, раздаване на милостиня в името на Аллах, сила и мощност, задоволяване с каквото има, следене на високи цели, твърдост, влагане на труд в нещата, справедливост в явното и скритото, отдалечаване от завистта и несъгласието, пречистване на разума от изопачение и лошотии, спокойствие в сърцето и мир в душата.
Б)-Че вярващия в съдбата, върви в живота си по прав път, и не го изкушават благодатите, и не изгубва надежда, когато го сполети беда, и е сигурен, че каквото и да го сполети е предупределено от Аллах за изпитание, и не се безпокои, а проявява търпение и знае, че ще бъде награден.
В)-Вярата в съдбата предпазва човека от заблуда и да не умре като грешник.
 Винаги се бори да е на правия път, увеличава добрите си дела и се отдалечава от греховете и от нещата, вкарващи в Джехеннема.
Г)-Прави вярващите да посрещат тежкотиите и мъченията с твърдо сърце и цялостно убеждение, чрез вземане на причините.
Пратеника (С.А.В.) рече:
“Чудно нещо е вярващия, във всяко негово дело има добро (хайр), и това не е за друг, освен за вярващия.
Ако му дойде радостна вест-благодари на Аллах, и е добро за него. А ако го сполети беда-търпи, и това е добро за него.”
(предаден от Муслим)

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма