Oтносно законността за четенето на Свещения Коран за умрелите няма нищо в Исляма и това деяние Шерията не го е узаконил, а ако беше узаконено, то би го практикувал самият Пророк салляллаху алейхи ве селлем, и би научил на това своите сподвижници, които често са се интересували от това какво може да донесе полза на умрелите!
Когато Айша радияллаху анха, най-любимия човек за Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем,
го попитала, какво трябва да казва, когато посещава гробищата, той я е научил да дава приветствие и да прави дуа, и не е казал, че трябва да чете там "ал-Фатиха" или нещо друго от Свещения Коран, и ако това деяние е било узаконено от Всевишният Аллах, то Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, не скрил това от нея.
Съгласно мнението на болшинството от праведните предшественици и имами, такива като Абу Ханифа, Малик, аш-Шафий, Ахмед и други, четенето на Свещения Коран на гробища или отделни гробове е порицаемо нововъведение бидаат.
Що се отнася до имам ан-Навави, който в своята книга
Съгласно мнението на болшинството от праведните предшественици и имами, такива като Абу Ханифа, Малик, аш-Шафий, Ахмед и други, четенето на Свещения Коран на гробища или отделни гробове е порицаемо нововъведение бидаат.
Що се отнася до имам ан-Навави, който в своята книга
“ал-Азкар”и “Рияду ас-Салихин” привежда думите на имам аш-Шафий:
"Ще е добре ако след погребение за умрелия се прочете нещо от Корана, а ако пък прочетат целия Коран, то това ще е още по-добре ", относно това негово изказване, шейх ал-Албани в бележките към редакцията на "Рияду ас-Салихин " е казал:
"Аз не знам, къде имам аш-Шафий е говорил за това, напротив от него достоверно е дошло точно обратното ".
Хафиз Ибн Касир е написал:
Хафиз Ибн Касир е написал:
“Човек не носи отговорност за чуждите грехове и не получава награда за чуждите благодеяния.
Опирайки се на този свещен айет:
на човека е приготвено само онова, за което [той е заслужил]със своето старание
/53:39/
аш-Шафий и неговите последователи са казали, че четенето на Коран носи полза само на този, който го чете,
и наградата за това не стига до умрелите,
тъй като не те са чели Корана и не те са спечелили тази награда.
Затова Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем,
не е призовавал мюсюлманите да даряват своята награда на другите,
не ги е учил на това и не ги е подбуждал към това нито със слова, нито с намеци.
Няма нито едно съобщение, че така са постъпвали неговите сподвижници.
Ако това е било добро, то те биха ни изпреварили в неговото извършване!”
(Тефсир на Ибн Касир 4/328.)
Шейх ал-Ислям Ибн Теймийа също е казал, че имам
аш-Шафий е смятал четенето на Коран за умрелите за нововъведение бидаат.
("ал-Иктида" 182.)
Имам Малик е казал:
Имам Малик е казал:
"Аз не знам, някой да е правил това, защото е известно, че сподвижниците на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, ,
и праведните предшественици не са го правили ".
("ал-Иктида 182.)
На същото мнение е бил и имам Ахмед.
На същото мнение е бил и имам Ахмед.
Абу Дауд е казал:
"Чувал съм как, когато са питали имам Ахмед за четене на Корана на гробища, той да отговаря:
“Не трябва да се чете”.
("ал-Масаил" 158.)
Към това мнение са се придържали и много учени от мезхеба на имам Абу Ханифа, за което е писал аз-Забиди в книгата “Шарх ал-Ихъя” 10/369.
Шейх ал-Ислям Ибн Таймийа е казал:
Към това мнение са се придържали и много учени от мезхеба на имам Абу Ханифа, за което е писал аз-Забиди в книгата “Шарх ал-Ихъя” 10/369.
Шейх ал-Ислям Ибн Таймийа е казал:
"Четене на Корана над умрелите е нововъведение бидаат ". (“ал-Ихтиярат” 53.)
Ибн ал-Кайим в "Зад ал-маад" е написал:
Ибн ал-Кайим в "Зад ал-маад" е написал:
“Това, което правят в наше време;
седейки край гроба, разговаряйки с умрелия, четейки му Коран или подсказвайки му отговори на въпросите,
които ще му бъдат задавани в гроба,
се явява нововъведение бидаат,
и няма никаква основа в религията”.
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Не превръщайте своите домове в гробища!
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Не превръщайте своите домове в гробища!
Наистина шейтана бяга от дом,
в който се чете сура "ал-Бакара".
/Този хадис е сведен от Муслим 780./
Този хадис указва, че гробищата не са място за четене на Свещения Коран.
И затова, именно, Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, подбужда да се чете Корана в домовете,
и сравнява дома в който не се чете Свещения Коран с гробище.”
/Ахкам ал-Джанаиз ве бидаатаху стр. 243-244/