Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Лъжата и априлският ден на лъжата

Славата е за Аллах, възхваляваме го и търсим неговата помощ и опрощение.
Търсим убежище при Аллах от злото на нашите души и от нашите лоши деяния /дела/.
 Когото Аллах напъти, никой не може да го заблуди и когото Той заблуди, никой не може да го напъти.
Лъжата и една лоша /зла/ характеристика, срещу която предупреждават всички религии на етиката и която е вродена в общата човешка нагласа или Фитра и съглашението с нея е много грешно.
 Онези, които притежават галантност и звукови мотиви ще свидетелстват за този факт.
Правдивостта е една от основите, от които зависи моралното оцеляване на света.
Тя е основата на похвалните характеристики, крайъгълният камък на Пророчеството и плодът на богу боязънта към Аллах или Текуа.
 Ако не са били правдиви, правилата на всички божествено-откровени закони биха били рухнали.
Придобиването на характеристиката на лъжец е близко до промяна на човешката природа, защото говоренето е изключителен човешки белег.
Нашият чист монотеистичен Ислямски закон, предупреждава срещу лъжата в Курана и Сунната, и има консенсус сред Мюсюлманите, че тя е харам.
За лъжеца ще има лоши последствия в този и в отвъдния живот.
Според Ислямския закон, лъжата не е позволена, освен в специални случаи, които не водят до загуба на права, кръвопролития или оклеветяване на хорската чест и т.н., а отнасящи се до запазване на живот, сдобряване между хората или създаване на любов между съпруг и съпруга.
Няма нито ден или момент, когато Ислямския закон да позволява на човек да говори лъжи или да говори, каквото иска базирано на лъжи.
 Едно от нещата, които са разпространени нашироко сред хората е така нареченият ден “Априлски ден на лъжата”, където се твърди, че първият ден от четвъртия слънчев месец е денят, когато лъжата е разрешена, без да бъде обект на каквото и да е Ислямско наставление /указание/.
От това могат да произлязат много лоши неща.

Аллах казва в Курана:
 “Лъжа измислят само онези, които не вярват в знаменията на Аллах. Те са лъжците.”
 /16:105/
Ибн Кесир, големият тълкувател на Курана, казва:
 След това, Аллах ни казва, че Неговият Пратеник
/саллеллаху алейхи уе селлем/
 не си измисля и не е лъжец, защото само най-злите от хората, които не вярват в знаците на Аллах, неверниците и еретиците, които са известни сред хората като лъжци, говорят лъжи за Аллах и Неговия Пратеник/ саллеллаху алейхи уе селлем/. Пратеника Мухаммед /саллеллаху алейхи уе селлем/
е бил най-правдивия от хората, най-честния, най-съвършения в знание, дела, вяра и добри убеждения.
Той е бил известен сред своя народ с неговата правдивост; никой от тях не се е съмнявал в него, до такава степен, че той е бил известен сред тях като “Ел-Емин” или “Доверения”. Тогава, когато Хераклий, владетеля на Рим, попитал Абу Суфян за характеристиките на Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/,
едно от нещата, които попитал било:
 “Обвиняваш ли го в лъжа преди да каже, каквото има?
Той казал “Не.”
 Хераклий казва:
 “Ако той се въздържа да говори лъжи за хората,
то той не би изрекъл лъжи за Аллах.”

Предава се от Абу Хурайра, че
Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/ казва: “Признаците на лицемера са три:
когато говори, лъже;
 когато обещава, не изпълнява;
когато нещо му се повери, злоупотребява.”
(Бухари и Муслим)
 
Имам Науауи казва:
 “Това, което тълкувателите и по-голяма част от учените казват-което е правилно
- е, че значението на тези характеристики е, че са характерни за лицемерието и онзи, който притежава тези характеристики прилича на лицемерите в този смисъл.
Думите на Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ “
той е чист лицемер”
означават, че силно напомня (прилича) на лицемерите,
 заради тези черти.
Някои от учените, казват:
 “Това се отнася за онзи, в който тези черти преобладават; онзи, в който тези черти рядко се проявяват
не е включен в това.
Това са най-честите виждания за смисъла на този хадис.
 Имам Абу Ииса Ат-Тирмизи, Аллах да е доволен от него, предава това мнение от учените и казва:
“Смисълът на това, според учените, е лицемерие в нечии дела.”
Най-лошите видове лъжи са:
1.Лъжи, говорени за Аллах и неговия Пратеник
 /саллеллаху алейхи уе селлем/:
Това е от най-тежкият вид лъжи и онзи, който направи това е обект на строго предупреждение.
 Някои от учените са казали, че този, който върши това определен /изобличен, осъден/
като кяфир или неверник.
 Аллах казва в Курана:
 “Кажи:
“Които измислят лъжа за Аллах, те не ще сполучат.”
/10:69/
Предава се че, Али, Аллах да е доволен от него, казва: “Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ казва:
 “ Не изричайте лъжи за мен.
Който измисли лъжливи думи за мен мястото му е в Джехеннем .”
(Бухари)
Предава се от Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, че Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ е казал:
 "Онзи, който измисли лъжливи думи за мен, нека да си подготви място в Джехеннем."
(Бухари и Муслим)
 
Ибрахим ибн ал-Каийим казва: ”
… Който измисля лъжливи думи за мен, нека да си подготви място в Джехеннем”, означава, нека да си подготви своето място в Джехеннем, където ще стои и ще бъде настанен;
то не е като лагер, където остава за известно време и след това го напуска.
1.Лъжата също така включва говорене на лъжи за или на други хора, като лъжа по време на покупко-продажба:
 
Предава се – От Абу Зар, Аллах да е доволен от него,
че Пророкът, Аллах да го благослови и с мир да го дари,
 е казал:
 “На трима Аллах не ще проговори в Деня на възкресението, не ще ги погледне, не ще ги пречисти и ще има за тях болезнено наказание.”
Пратеникът на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, повтори това три пъти.
 
Абу Зар казал: “Нека претърпят неуспех и загуба!
 И кои са те, Пратенико на Аллах?”
 Отговорил: “Който отпуска дрехата си гордо;
 който се преструва на благодетел;
 който продава стоката си с лъжлива клетва.”
(Муслим).

От Абу Халид Хаким ибн Хизам, Аллах да е доволен от него, се предават думите му:
 ” Пратеникът на Аллах,
Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза:
 “Продавачът и купувачът имат избор, докато не са се разделили.
 Ако са били искрени и откровени, сделката им е благословена, а ако са спотаили и излъгали,
 благословеността на сделката им бива унищожена.”
 /Хадисът е всепризнат/.
Шейхул Ислям ибн Теймийа казва:
Аллах е заповядал правдивост и честност и е забранил лъжите и прикриването по отношение на въпросите, които би трябвало да са известни и разкрити на хората, както Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ казва в хадис, чиято автентичност съответства на:
 “Продавачът и купувачът имат избор,
докато не са се разделили.
Ако са били искрени и откровени, сделката им е благословена, а ако са спотаили и излъгали, благословеността на сделката им бива унищожена.”
 Също така Аллах казва в Курана:
 “О, вярващи, стойте твърдо зад Аллах - свидетели със справедливостта!
И да не ви вкарва в грях омразата на някои хора, та да сте несправедливи!
Бъдете справедливи, то е най-близо до богобоязливостта!
И се бойте от Аллах!
 Сведущ е Аллах за вашите дела.”
/5:8/
1.Забраната да се лъже за видения и сънища:
 Това се отнася за това, когато някои хора твърдя, че са видели това и това в съня си, а те не казват истината, тогава на сутринта започват да говорят на хората за нещо, което не са видели.

Предава се от Ибн Аббас, Аллах да е доволен от него, че Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ казва:
 “Който разказва сън, който не е видял, ще му бъде повелено
 (в Деня на Равносметката)
да завърже две зърна ечемик, но никога не би могъл да го направи.
Който подслушва разговорите на хората, и те не одобряват това или се опитат да се отдалечат от подслушвача – ще му се излее разтопена мед в ушите в Деня на Равносметката.
И който рисува (одушевена) картина ще бъде наказан и ще му бъде казано да й вдъхне живот
( в Деня на Равносметката) и никога не ще може да го направи.”
 (Бухари)
 
Ал-Манаауи казва:
“Да върже две зърна ечемик, но не ще може никога да го направи” – е било използвано, защото връзването им едно за друго е физически невъзможно.
Той ще бъде наказан докато не направи това, а той никога не ще може да го направи.
Същото е и ако се каже, че ще му бъде повелено да направи нещо, което никога не ще може да направи и ще бъде наказан за това.
 Това е метафора за непрекъснато наказание…
Причината, поради която ечемика (ша’иир) се споменава изрично е, защото сънищата са свързани с чувства (шу’уур); думите ша’иир (ечемик) и шу’уур (чувства) произлизат от един и същи корен в арабския език.
Наказанието за това е така сурово - макар че лъжите изговорени, докато е буден може да са по-опасни, защото те могат да включват и свидетелство, което може да отведе до екзекуция или до наказание - защото лъжата за съня е лъжа за Аллах, Всевишния, защото сънищата са част от Пророчеството, така че те идват от Него, а лъжата за Твореца е по-лоша от лъжата за творенията.”

1.Забраната да се предава всичко, което някой чуе:
Предава се, че Хафс ибн ‘Аасим,
 Аллах да е доволен от него, казва:
 “ Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/
каза:
 “Достатъчно е за човек да бъде лъжец е да предава всичко, което чуе.”
/Муслим/
По отношение на значението на Хадиса и преданията по тази тема, те обезкуражават предаването на всичко, което се чуе от някого. Защото обикновено човек ще чуе и двете истински неща и лъжи, така че, ако той е предал всичко, което е чул, то той би излъгал, казвайки нещо, което не се е случило.
По-горе имаме мнението на хората на истината: че лъжата означава да кажеш нещо по начин различен от този, по който се е случило.
Не е условие то да бъде направено умишлено, но е да бъде направено умишлено е условие то да бъде грях.
И Аллах знае най-добре.
1.Лъжата в шегата: Някои хора си мислят, че е позволено да говориш лъжи, ако е на шега.
Това е извинението, което те използват, за да говорят лъжи на 1-ви Април или през другите дни.
Това е грешно.
Няма база за това в чистия Ислямски закон.
Лъжата е харам, независимо дали е била на шега или на сериозно.
Лъжата на шега е Хараам, точно както всички други лъжи. Предава се, че Ибн Умер, Аллах да е доволен от него, казва: “ Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ каза:
 “ Аз се шегувам, но не говоря нищо друго освен истината.”
 (Табарани)
 
Предава се, че Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, казва: “ Хората казват:”
О, Пратенико на Аллах, ти се шегуваш с нас.”
 Той /саллеллаху алейхи уе селлем/ отговори:
 “Да, но говоря само истината.”
 (Тирмизи)
Абдур-Рахман ибн Абу Лайлаа казва:
Сподвижниците на Пратеника на Аллах
/ саллеллаху алейхи уе селлем/
 ни казаха, че пътували с Пратеника на Аллах
 /саллеллаху алейхи уе селле/.
Човек сред тях заспал
и някои от тях отишли и взели стрелите му.
Когато човекът се събудил, той се разтревожил
(защото стрелите му липсвали)
а хората се засмели.
Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ попитал:
“За какво се смеете?”
 Те отговорили:
 “Нищо, освен, че взехме стрелите и той се разтревожи.” Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/ каза:
 “Не е позволено за един мюсюлманин да плаши друг мюсюлманин.”
 (Абу Дауд и Ахмед)
 
Предава се от Абдуллах ибн Саа’иб ибн Яазиид от неговия баща, от неговия дядо, че чул Пратеника на Аллах
/саллеллаху алейхи уе селлем/ да казва:
“ Никой от вас да не взима багажа на неговия брат,
било то на шега или за друго.
Който е взел (дори) тоягата на неговия брат,
нека да му я върне.”
(Абу Дауд и Тирмизи)

1.Лъжата при игра с деца:
Трябва да се пазим от лъжа, когато играем с деца,
защото това ще бъде записано (в книгата на делата на) този, който прави това.
Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/
 е предупредил срещу вършенето на това нещо.
 Предава се от Абдуллах ибн ‘Аамир,
Аллах да е доволен от него, който казва:
“Майка ми ме повика един ден, когато
Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/
 седеше в нашата къща.
Тя каза:
“Ела тук и ще ти дам (нещо).”
 Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/ попита:” Какво искаш да му дадеш?”
Тя отговори: “Ще му дам фурма.”
 Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/ каза:
 “Ако не му бе дала нищо, ти би излъгала.”

Предава се, че Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, казва: “Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/ казва: “Когато някой каже на дете:
“Ела тук и ще ти дам това.”,
след това не му даде нищо, то това се счита за лъжа.”
 (Абу Дауд)

1.Лъжа, караща хората да се смеят:
 Предава се, че Му’аауия ибн Хайда,
 Аллах да е доволен от него, казва:
 “Чух Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ да казва:
 “ Да бъде проклет онзи, който говори лъжи,
за да накара хората да се смеят, проклет да бъде,
 проклет да бъде.”
(Ат-Тирмизи и Абу Дауд)
Лъжецът е предупреден за разрушително наказание на този свят и унизително мъчения в Отвъдния.
Те включват:
1. Лицемерието влиза в сърцето и процъфтява там:
 Аллах казва в Курана:
“Впоследствие Той вложи в сърцата им лицемерие до Деня,
 в който ще Го срещнат, защото нарушиха пред Аллах онова, което Му обещаха и защото са лъгали."
(9:77)
Абдуллах ибн Мас’ууд, Аллах да е доволен от него казва:
 “ Ще разпознаете лицемера по три черти:
когато говори, лъже; когато обещае, нарушава обещанието си; и когато му бъде поверено нещо, той предава това доверие.” Тогава той, Аллах да е доволен от него, казва:
Прочете този айет:
“Някои от тях дадоха обет пред Аллах:
“Ако Той ни дари от Своята благодат, непременно ще даваме милостиня и ще бъдем от праведниците.
А когато им дари от Своята благодат, те се скъпяха за нея и се отметнаха, отдръпвайки се.
Впоследствие Той вложи в сърцата им лицемерие до Деня,
в който ще Го срещнат, защото нарушиха пред Аллах онова, което Му обещаха, и защото са лъгали.”
 (9:75-77)
2. Една лесна врата се отворя към злодеяние и към Джехеннема.
 Предава се, че Абдуллах ибн Мас’ууд, Аллах да е доволен от него, казва:
Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/ казва: Искреността насочва към благочестието,
а благочестието насочва към Рая.
 Човек проявява искреност, додето бъде записан при Аллах като многоискрен.
Лъжата насочва към разпътството, а разпътството насочва към Ада. Човек проявява лъжливост, додето бъде записан при Аллах като лъжец.”
  (Бухари и Муслим)
Ас-Сан’аани казва: “
Този хадис показва, че който продължава да говори истината, то ще стане негова характерна черта и който преднамерено говори лъжи и упорства в него, то ще стане негова характерна черта.
 Това е същото като някоя друга добра или зла характеристика, ако човек упорства в нея, то тя става негова характерна черта.
Този хадис показва колко сериозен е въпросът за говоренето на истината и който води човек към Рая;
той също така показва колко противна е лъжата и как може да отведе човек в Джехеннем.
Това е в допълнение към последствията на този свят, защото онзи, който говори истината думите му ще бъдат приемани от хората, и неговото свидетелство ще бъде прието от съдиите и ще бъде харесан, заради това, което говори, докато за лъжеца ще се случи точно обратното.

3. Отхвърлянето на свидетелство:
 Имам ибн Ал-Каийим казва
(По отношение на причината защо свидетелството на лъжеца се отхвърля):
Най-голямата причина, поради която свидетелствата, ислямските правила или фетуи и предания, могат да бъдат отхвърлени е заради лъжата.
Така е, защото покварява самата същност на свидетелството, фетуата или преданието.
 Това е също като свидетелството на сляп човек относно виждането на новата луна или свидетелството на глух човек относно това, че е чул признанието на някого.
 Лъжливият език е като умение, което не работи твърде дълго; всъщност то е дори по-лошо от това, защото най-злото нещо е човек да притежава лъжлив език.”
 
4. Почерняване на лицето в този и в отвъдния живот:
 Аллах казва в Курана:
 “В Деня на възкресението ще видиш онези, които лъжеха за Аллах, с почернели лица…”
 /39:60/
Имам ибн ал-Каийим казва:
 “ Следователно в Деня на Равносметката Аллах ще направи почернелите лица знакът на онези, които говорят лъжи за Него и Неговия Пратеник.
Лъжата има огромен ефект върху почернелите лица, покривайки ги с маската на срама, която всеки правдив ще може да види.
 Характерната черта на лъжеца е ясно забележима върху лицето и всеки, който има очи да вижда може да я види.
А Аллах ще благослови правдивия човек с достойнство и респект, така че, който го види ще го уважава и обича, и Аллах ще даде на лъжеца унижение и срам, така че, който го види ще го намрази и ще го презира.
 Аллах е Източникът на сила.”
5. Плътта на бузите на лъжеца ще бъде разкъсвана назад към врата му:
 Предава се, че Самура ибн Джундуб,
Аллах да е доволен от него, казва:
 “ Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/ често питаше своите сподвижници:
 “ Има ли някой сред вас да е сънувал сън?”
 Тогава, който Аллах пожелаеше можеше да разкаже неговия сън. Един ден той /саллеллаху алейхи уе селлем/
ни каза:
 “ Тази нощ дойдоха два ангела и ме събудиха и ми казаха: “Хайде!”
… така ние тръгнахме и стигнахме до човек, който беше легнал на гърба на друг, стоящ над главата му с желязна кука (ченгел) и ето, той постави куката от едната страна на устата на човека и я разкъса от лицето към гърба му (на врата), също така разкъсва носа му отпред назад и окото му отпред назад. След това се обърна към другата страна на лицето на този човек и направи същото както с първата страна.
Тогава се върна и направи всичко отново.
Казах на моите двама другари:
 СубханаАллах! Кои са тези двамата?”
 Те ми казаха: “Продължавай, продължавай!”
( Тогава той /саллеллаху алейхи уе селлем/
каза, описвайки как двата ангела му обяснили нещата, които е видял)
 “ Колкото за мъжа, покрай който мина, страните, на чиито уста, ноздри и очи бяха разкъсани отпред назад,
той е символът на човека, който излиза от къщата си сутринта и казва толкова много лъжи, които разпространява докато се разпространят нашироко."

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма