Зекятът е третата основа от основите на Исляма.
Зекят е задължителното право на бедния в дадено богатство и определено време за постигане задоволството на Всевишния Господар, и за пречистване на душата, богатството и обществото. Това определение за зекят обхваща най-важните цели на зекята в Исляма. Най-отличителните белези и прелести на зекята са: 1. Всемогъщият Аллах е свързал зекята с молитвата в много шериатски постановления,което доказва,че спасението на раба при Всемогъщия Аллах е чрез тези две неща.Както молитвата е задължение за рабите към Аллах,и се извършва с тялото,така и зекята е задължение към Всемогъщия Аллах чрез богатството.Чрез молитвата и зекята човек благодари на Аллах за Неговите благодати. 2. Зекятът пречиства от скъперничество,незадоволство и надпревара в натрупването на богатства.Зекятът е най-добрия лек за болести като скъперничество и ненаситеност, завист и незадоволство.Исляма ограничава обичта към богатството и себелюбието. Също така потвърждава,че скъперничеството съществува в човешката душа. Всевишният казва: “В душата е заложено скъперничество.” (ан-Ниса: 128) Всемогъщия Аллах лекува тази болест с напътствие и приканване, Той призовава душата, която скъперничи, да раздава от онова, което много обича и над което трепери. Всевишният казва: “Не ще се сдобиете с праведност,докато не раздадете от онова,което обичате.” (Али Имран: 92) Така душата се отзовава на тази повеля и търси доброто и красивото, така у мюсюлманина надделява чувството за милосърдие и взаимопомощ над вграденото чувство – скъперничеството. 3. От мъдростите на зекята и от неговите прелести е, че отдалечава от покварения морал, скъперничеството и пренебрежението. 4. От прелестите на зекята и неговите отличителни белези в Исляма е, че той повдига обществения дух между хората. Мюсюлманина, даващ зекята, чувства, че е пълноценна личност в обществото, включва се в неговите задължения и отстранява неговите проблеми. Така, обществото се превръща в едно семейство, водено от взаимопомощ, застъпничество и обич, осъществявайки словата на Пратеника(С.А.С.): “Вярващите с тяхната взаимна обич,милосърдие и свързаност са като едно тяло,когато една част се оплаче от болка,цялото тяло чувства безсъние и температура.” 5. Зекятът заздравява ислямското братство и прилага на практика съвършения морал от страна на даващия зекята. Също така, зекята прави бедния да живее свободно в ислямското общество, без завист и злонамереност, защото знае, че неговото право е запазено в богатството на богатия. Пратеника на Аллах (С.А.С.) е казал: “Вярващият с вярващия са като една сграда, подсилват се един на друг.” Нека да погледнем обществата, които икономически са добре, как живеят в загуба и безразборност, как завистта нараства и кражбите се увеличават, живеят в страх, доброто изчезва, увеличават се болестите и бедите и т.н. Ислямското общество–обществото на зекята–живее в обич и подчинение,взаимност и щастие.Всичко това е от прелестите на зекята,от осъществяването на тази велика основа–зекята. 6. Зекятът в Исляма е извор на спокойствие и мир. Той се счита за обществена гаранция за възпрепятстваните, той е предпазна мярка от разединяване и развала. Зекятът е национална организация за взаимна сигурност и помощ. Зекятът е един от начините за унищожаване на бедността, глада и болестите – с позволението на Аллах. Зекятът прави бедния силен и сигурен да посреща бъдещето със спокойна и смирена душа, без страх, без тъга, без загриженост. 7. От прелестите на зекята е, че в него има стремеж към извършване на дела и напредък. Пренасянето на част от богатството чрез зекята от богатите към бедните и нуждаещите се, и към онези, които го събират, приобщава сърцата към Исляма, подтиква към истински дела и труд, към напредък и загриженост за обществото. Така се увеличава задоволяването на нуждите и се подобрява обществото, което се подсилва и подпомага. 8. Зекятът е най-сполучливият начин за премахване на проблема “бедност”. Доказателство за това е, че в златните векове на исляма не е имало един беден, на който да се даде зекята. Хората, които го разнасят, обикалят, без да намерят някой да го вземе. Това е доказателство, че зекята, когато бъде истински приложен и бъде раздаден на този, на който шериата е предписал, премахва бедността. Тогава,има ли по-хубав и отличителен белег от даването на зекята в Ислям?!
- Бухари с Фетх – 10/438 №6011, Муслим – 4/1999 №2586
- Бухари с Фетх – 10/449-450 №6026, Муслим – 4/1999 №2585
muslimabg