Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Вярата с съдбата (када и кадер)

Кадер е предопределението на Всевишния Аллах за създанията,според Неговото знание и мъдрост,а Када е осъществяването на нещо,съответстващо на предопределението при Аллах. Вярата в Када съдържа четири неща: 1. Вяра,че Всевишния Аллах знае всяко нещо–общо и с подробности,от началото до края,свързано с действията на Неговите раби. 2. Вяра,че Аллах е записал това знание в Опазения скрижал(Ал-леух ал-мехфуз).За тези две неща Всевишният Аллах казва: “Нима не знаеш,че Аллах знае всичко на небето и земята?Всичко това е в Книга.За Аллах то е лесно.” (ал-Хадж: 70) В хадис, предаден от Муслим, Абдуллах ибн Амр ибн ал-Ас (Р.А.) казва: “Аллах е записал предопределението на създанията 50 000 години преди да сътвори небесата и земята.” 3. Вяра, че всички създания се създават само с позволението на Аллах. Всевишният Аллах казва: “Твоя Господар сътворява каквото пожелае и Той избира.” (ал-Касас: 68) “И ако Аллах бе пожелал,щеше да ги овласти над вас и да се сражават срещу вас.” (ан-Ниса: 90) “А ако Аллах бе пожелал,нямаше да сторят това.И остави ги с техните измислици!” (ал-Ен`ам: 137) 4. Вяра, че всички създания - тяхната същност, качества и движения - са сътворени от Всевишния Аллах. Всевишният Аллах казва: “Аллах е Твореца на всяко нещо и Той е Разпоредителя за всяко нещо.” (аз-Зумер: 62) “И е сътворил всяко нещо, и го е премерил с точна мяра.” (ал-Фуркан: 2) Вярата в предопределението не отрича, че раба има свободна воля в действията си, които избира и може да извърши. Всемогъщият Аллах казва: “И който се покори на Аллах и на Пратеника.” (ан-Ниса: 69) “Който стори зло или себе си угнети,а сетне помоли Аллах за прошка,ще открие,че Аллах е опрощаващ,милосърден.” (ан-Ниса: 110) Всеки човек има волята да извърши деяние или да го остави, да разграничи между това, какво е извършил доброволно и какво е станало без неговото желание. Но, трябва да знае, че волята на човека и делата му са под волята и желанието на Всевишния Аллах и Неговата мощ. Всевишният казва: “За всеки от вас,който желае да е на Правия път.Тогава ще пожелаете само онова,което желае Аллах,Господаря на световете.” (ат-Текуир: 28-29) Цялата вселена е владение на Всевишния Аллах, и нищо не се случва в Неговото владение без Неговото знание и желание. Ето защо:
1. Вярата в съдбата прави човека да се уповава само на Аллах, Единствения. Той може да му помогне и навреди, друг освен Аллах не може да му навреди, освен ако Аллах му го е отредил. Неразумният подлъгва душата си, като се обръща с делата си към този, който не може да му помогне или навреди. В съвета на Пророка (С.А.С.) към Ибн Аббас (Р.А.) се казва: “И знай,че дори цялата общност да се съберат да ти помогнат с нещо,няма да ти помогнат освен с нещо,което Аллах ти е предписал.И ако се съберат да ти навредят,няма да ти навредят освен с нещо,което Аллах ти е предписал. Писалките са вдигнати и листата са изсъхнали.”
2. Вярата в съдбата отстранява от вярващия себелюбието, когато му се осъществява желаното, защото знае, че то се е осъществило с предопределение от Всемогъщия Аллах. Себелюбието и възгордяването прави човека да забрави да благодари на Истинският даващ благодатите - Всемогъщия Аллах.
3. Човек намира спокойствие и душевен мир, когато се случи предопределението от Всевишния Аллах. Не съжалява при загуба на обичан приятел, или при случване на нежелано, защото знае, че това е отредено от Аллах, Притежателя на небесата и земята. Всевишният Аллах казва: “Не се случва беда,преди да сме я породили,нито на земята,нито с вас самите,без да е(записана) в Книга.За Аллах това е лесно.За да не страдате за онова,което ви се е изплъзнало и да не ликувате за онова,което ви е дошло.Аллах не обича горделивите,самохвалците.” (ал-Хадид: 22-23) “Никоя беда не идва без позволението на Аллах.А,който вярва в Аллах,Той напътва сърцето му.Аллах всяко нещо знае.” (ат-Тегабун: 11) Един ислямски учен е казал:“Това е човека,сполетява го беда и знае,че тя е от Аллах, задоволява се и я приема.” А Ибн Аббас (Р.А.) е казал: “Той напътства сърцето му към пълна убеденост,и знае, че каквото го е сполетяло не е за да сгреши,и каквото е сгрешил не е за да го сполети. Пратеникът на Аллах (С.А.С.) е казал: “Чудно нещо е делото на вярващия,всяко негово дело е добро.Това не е за никой друг освен за вярващия.Ако го погоди щастие–благодари,и е добро за него,и ако го сполети беда–проявява търпение,и е добро за него.” Който не вярва в съдбата, става високомерен и горделив. Но, когато го сполети беда, изпитва страх и живота му се преобръща, дори може да достигне до самоубийство заради неговата нетърпеливост и гняв. Това се случва много често днес там, където света е достигнал голям напредък в технологията и икономиката. Вярата в предопределението подтиква човека към извършване на онова, от което има полза. Знаменията в Свещения Коран и хадисите в Суннета доказват, че когато мюсюлманите се придържат към религията, тяхната вяра в предопределението ги подтиква към труд и дела, а не към противното. Използването на съдбата като довод за извършване на лошо и изоставяне на доброто е от наследеното от съдружаващите неверници, както Всевишния Аллах говори за тях, казвайки: “Онези, които съдружават ще кажат: ”Ако пожелае Аллах, нямаше да съдружим нито ние, нито нашите бащи, и нямаше да възбраним нищо.” Така отричаха и онези преди тях.” (ал-Ен`ам: 148) А доколкото до вярващият, той се старае да извършва това, от което има полза, иска помощ от Аллах за осъществяване на своето желание, а не оставя делата, използвайки съдбата за довод. И когато после го надвие нещо, след влагане на труд и сили, трябва да обърне погледа си към Аллах и Неговото предопределение, да се успокои и приеме волята на Аллах и Неговата надделяваща мощ, и да каже: “Аллах така е отредил, и каквото е пожелал, е направил.” Това е потвърдено от Пратеника на Аллах (С.А.С.), който е казал: “Силният вярващ е по-добър и по-обичан от Аллах от слабия вярващ, но във всеки има добро. Старай се да извършваш това, от което имаш полза и искай помощ от Аллах, и не се предавай. Ако те сполети нещо не казвай: Ако бях сторил така, щеше да се случи така. А кажи: Аллах е отредил и каквото е пожелал е направил. Защото “ако” отваря работа на сатаната.”
4. Вярващия е велик със своята вяра в Аллах и Неговото предопределение, не се унижава пред никой,освен пред Пречистия Аллах,защото знае и е убеден, че онзи,в чийто ръце е ползата и доброто,който отстранява вредата и лошото,е Всемогъщия Аллах.Той е притежателя на всяко нещо и нищо не се случва,освен с Неговата повеля. Всевишния казва: “Негови са творението и повелята.” (ал-Еа`раф: 54)
5. Твърдо убеждение, че добрият край е за богобоязливите. В това е убедено сърцето на всеки вярващ в Аллах и в Неговото предопределение, и че добрия край е за богобоязливите, че победата се постига с търпение, че след трудността идва лекота, че белите са като летни облаци, трябва да се изсипят и да си отидат, че тъмната нощ непременно ще си отиде и Истината непременно ще излезе. Затова идва възбраната от отчаяние и изгубване на надежда: “И не губете надежда за милостта на Аллах.Само невярващите хора губят надежда за милостта на Аллах.” (Юсуф: 87)
“Откъде да знаеш,Аллах може да породи след това и нещо ново.” /ат-Таляк: 1/ “Аллах предписа: ”Аз ще надвия,и Моите пратеници.”Аллах е Всесилен,Всемогъщ.” (ал-Муджаделе: 21)
6. Вярата в предопределението прави раба да узнае, че Аллах е дарил човека с разум, с който разграничава доброто от лошото, с него преценява от какво има полза и от какво не. Разграничава извършеното от хората, като истина и лъжа, справедливост и угнетеност. Аллах му даде свободна воля да избира между тези неща, и сила да извърши избраното от него. Аллах го стори да бъде отговорен за своите действия, увеличи Своята благодат върху него, като му изпрати пратениците Си, низпосла Книгите Си, и му разясни какво му вреди и от какво има полза. Повели му и му възбрани, обеща да му помогне, когато Го моли за помощ.
7. Аллах е повелил на вярващия да е доволен от това, което Му е предопределил. Обаче, неподчинението и извършването на грехове не трябва да се приемат от човека добродушно и да е доволен от тях, а напротив, трябва да се старае и да влага труд в служене на Аллах и изоставяне на греховете. Когато изостави някакъв фарз, или извърши грях, трябва да се покае пред Аллах, а едно от условията за искреното покаяние е, да съжалява за извършеното.
8. Отстраняване на болестите на сърцето, като омразата, завистта и други, защото истински вярващия в предопределението знае, че Аллах е даващия препитанието, Той е притежателя на всемогъщата сила, Той е Който дава на даден човек, а друг лишава. Когато човек се възпротиви, възпротивява се на отреденото и предопределеното от Аллах.
9. Тръгване с Истината и нейното разпространяване, смелост и безстрашие от неверниците и угнетителите. Това е за утвърждаване на вярата в Аллах и в предопределението от Него, пълно доверие на Пречистия и цялостно уповаване на Него, търпение при сполетяващите човека беди по пътя на Истината, защото вярващия е убеден, че края на живота е в ръката на Аллах, Единствения, че препитанието е при Него, че рабите не владеят нищо от това – каквато и сила да имат, каквито и помощници да им помагат.
10. Вярата в съдбата подтиква към смелост и приемането й, защото смъртта е отредена, и живота на хората е в ръката на Всемогъщия Аллах. Човек няма да го сполети нищо освен това, което Аллах му е отредил. Човека е предпазен, става смел и се напътства към призоваване към Всевишния Аллах, защото е убеден, че нищо няма да го сполети нищо няма да му навреди освен това, което Аллах му е отредил.
- Муслим – 4/2044 № 2653
- Тирмизи – 4/57576 №2516, Ахмед – 1/293 (сахих)
- Табери в Тефсира си – 12/115-116
- Муслим – 4/2295 №2989
- Муслим – 4/2052 №2664

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма