Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Таухид


Таухид

Буквално преведена думата „таухид“ означава „обединяване“ (описване на едно нещо като цяло)
 или „изтъкване на единство“ и произлиза от арабския глагол уаххада, който означава „свързвам“, „обединявам“ или „сплотявам“.
Когато думата таухид се използва във връзка с Аллах
(в значението на таухидуллах) под нея се има предвид осъществяването и „отстояването на единството на Аллах във всички действия на хората, които са свързани пряко или непряко с Него“.
Това е вярата, че Аллах е един единствен, без съдружници във властта (рубубия); единствен, без подобен на Него в съществуванието и характерните Му качества
(асма` уас-сифат)
и единствен, нямащ равен на Себе Си в божествеността и почитта Му (улухия/ибада).
Тези три гледни точки образуват основата на подкатегориите, на които обикновено се разделя науката таухид.
От части те се застъпват и са до такава степен неразделими, че условията за таухида
(ислямския монотеизъм)
липсват, ако се пропусне само една от тях.
 Пропускането на която и да е от гореспоменатите гледни точки се смята за ширк – приписване на партньори на Аллах.
В ислямската терминология това е равно на идолопоклонничество.

Подкатегориите на таухида се срещат най-вече под следните заглавия:
1. Таухид ар-Рубубия
(Потвърждаване на единството на Аллах)
означава да се заяви, че Аллах е един единствен, без съдружници във властта.

2. Таухид ал-Асма` уас-Сифат
 (Потвърждаване на единството на имената на Аллах и характерните за Него качества)
 означава да се заяви, че те са уникални и неделими.

3. Таухид ал-Ибада
 (Потвърждаване на единството при богослужението) означава, че единствено Аллах заслужава да Му се служи.


Разделянето на таухида на тези подкатегории не е направено от пророка (с.а.с.) или от сподвижниците му, понеже тогава не е било нужно един толкова основен принцип на вярата да бъде разглеждан по този начин. Основите на тези елементи се съдържат обаче в Корана и в пояснителните изказвания на пророка (с.а.с.) и сподвижниците му (Аллах да се смили над всички тях).
Това ще стане ясно на читателя, когато по-късно в тази глава изчерпателно се разгледа всяка една подкатегория.
Необходимостта от това аналитично разглеждане на подкатегориите на таухида се появява след разпространяването на Исляма в Египет, Византия, Персия и Индия и абсорбирането му към културите на тези региони.
Когато хората от тези страни встъпили в Исляма, с тях дошли и някои неща от предишните им религии.
Объркване настъпило обаче едва когато те започнали да представят писмено и устно различните им философски представи за Бог, което застрашило концепцията на обикновената унитарна вяра на Исляма.
Някои приели дори Исляма само привидно и тайно работили над това да унищожат религията отвътре, понеже не били в състояние да я нападнат отвън.
Тази група хора започнала интензивно да разпространява изопачени идеи за Аллах сред обществото, за да разруши първият постулат на имана (вярата) и с него и самия Ислям.
...
При едно задълбочено разглеждане на отделните подкатегории на таухида е необходимо да не се забравя, че те са част от едно цяло, което от своя страна е основата на едно по-голямо цяло – Исляма.


Извадка от книгата на Билал Филипс
"The Fundamentals of Tauheed. Islamic Monotheism"
(Основите на Таухида. Ислямския Монотеизъм)

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма