Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Разбра ли някой какво се случи в Пазарджик?

През 2012 в Пазарджик започна процес срещу 13 имами. Сега съдът обяви присъдите. На обществото обаче не му е ясно какво точно се случи, а това увеличи недоверието, коментира заместник-главният мюфтия Бирали Мюмюн.
2021-та: протест срещу процеса в Пазарджик
Близо година и половина след началото на процеса, Пазарджишкият окръжен съд осъди на първа инстанция 13-те имами за проповядване на "антидемократична идеология - противопоставяне на принципите за демокрация, разделение на властите, либерализъм, държавност и върховенство на закона, основни човешки права, като равенство на мъжете и жените и религиозна свобода, чрез проповядване идеологията на салафитското направление на исляма и налагане на шериатската държава". Единият от тях получи ефективна присъда, двама - условни присъди, а на десетима са наложени глоби.
Главното мюфтийство нееднократно е заявявало, че не приема обвиненията срещу имамите. "Остана съмнението за справедливост", коментира зам.-главният мюфтия Бирали Мюмюн, който е теолог по образование. Според него обществото така и не е разбрало каква точно е вината на осъдените, защото "проповядване на недемократични идеи" било твърде общо.
"Всяка религия проповядва идеи, които могат да не се впишат в демократичните устои, но въпреки това хората могат да живеят в демократична страна", убеден е зам.-главният мюфтия. Той открива неяснота в закона, защото всеки можел да тълкува по различен начин какво е това "да говориш против държавата". "Ако един човек застане и каже "Не гласувайте", законът забранява ли му това? Ще кажем, че това е негово мнение. Но ако един човек изкаже същата мисъл и е религиозно обвързан, същото това изказване вече се приема с друг смисъл", казва Бирали Мюмюн.
Бирали Мюмюн
Парите и организацията
Най-широко тиражирани в медиите бяха обвиненията, че имамите са получавали финансиране от нерегистрираната в България саудитска организация "Ал Уакф ал Ислями". "Представители на тази фондация са помагали. В началото на демокрацията от различни места идваха помощи за мюсюлманите и хората ги приемаха, защото трябваше да възстановяват храмовете си и да обучават децата си", твърди зам.-главният мюфтия. Защо обаче точно тези 13 имами са избрани сред много други и защо те са "пакетирани" в един процес, след като някои от тях дори не се познавали помежду си преди делото? "Всички мюсюлмани знаят, че тази организация е помагала на много джамии. Това означава ли, че навсякъде са прокарвали такива идеи?", пита се в тази връзка г-н Мюмюн.
Днес зам.-главният мюфтия отчита, че липсата на прозрачност създава въпросителни по темата, но в същото време законът позволява получаването на помощи. "Това е задача за вероизповеданието да бъде прозрачно, но няма забрана за получаване на дарения отвън – въпросът е да са ясни и да се вижда къде отиват", казва той. От друга страна Бирали Мюмюн очаква и повече яснота в закона. "Законодателят не може да влезе там, където става дума за избор на религия. Не може да каже "Няма да се молите пет пъти, а по три пъти на ден". Но законодателят може да даде рамки доколко конкретно поведение е опасно за обществото и да се инкриминира поведението на личността без да обобщаваме, че едно течение е радикално или не е радикално", смята Бирали Мюмюн. Според него в противен случай всеки, който по някакъв начин е свързан с тази общност, става потенциален престъпник. В тази връзка той припомня коментираната по време на делото тема за жените и забрадките. "Един имам казал на жените да се покрият. Той не може да каже друго, защото така е в религията, но може да бъде държан за отговорен как точно го казва – ако има принуда или насилие, тогава да носи отговорност, но не и само защото ги призовава да се покрият", коментира Мюмюн.
По време на процеса срещу имамите
Какъв е резултатът от делото?
По време на заседанията пред съда се събираха две групи – привърженици на един от осъдените от ромския квартал на Пазарджик и протестиращи, които настояваха за наказания. От едната страна мъжете бяха с дълги бради, а жените – с черни бурки, от другата страна стояха националисти и футболни агитки. Според Бирали Мюмюн и двете неща представляват крайности, които по-скоро провокират, отколкото помагат за изясняването на историята. "Ако обществото реагира по един от тези два начина, това означава, че то не е много по-различно от тези два антипода", коментира той.
А какъв е резултатът от процеса? Той може да бъде описан с една дума: недоверие. То вече е нараснало както сред мюсюлманската общност, така и извън нея, защото "на обществото не му е ясно какво точно се е случило", казва зам.-главният мюфтия. А дали службите за сигурност са достатъчно подготвени, за да различат наистина опасното от непознатото? Позицията на Бирали Мюмюн по този въпрос е, че най-важното е всеки случай да се разглежда поотделно и да бъде инкриминирано поведението на човек, а не определено течение. "Не можем да спрем различните течения в религията. Демокрацията не ни позволява това нещо. Но можем да дадем точни рамки на едно такова радикално поведение и да не се стряскаме от дългата брада, защото тя присъства не само в исляма, но и в християнството", казва той.
Около процеса в Пазарджик медиите наложиха израза "радикален ислям", въпреки че точно това понятие не присъства в присъдите. Неуспешни останаха и опитите на Главното мюфтийство по време на процеса да наложи своята позиция, а тя гласи: "Такова словосъчетание няма своята научност". За Бирали Мюмюн публиката в крайна сметка е запомнила, че "това е нещо лошо, че е свързано с исляма и всеки, който е мюсюлманин, може да бъде такъв човек". "И какъв извод си правят хората? Трябва да се пазим от мюсюлманите, защото те носят нещо лошо", коментира зам.-главният мюфтия Бирали Мюмюн.

DW.DE

Източник: https://islambulgaria.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма