Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Може ли да се вземе абдест без да се спазва определения ред?


За да правим някои ибадети (богослужения), Коран-и Керим и хадисите на Хазрети Мухаммед (салляллаху алейхи уе селлем) са поставили условието да вземем абдест.

Абдестът е духовно и физическо почистване на човешкото тяло.
При вземане на абдест се измиват определени части на тялото. Органите, които
(ел-Маиде, 5: 6)
А начинът на измиването им, включително и на органите, непосочени в айета, но препоръчани от Мухаммед (с.а.с.) в айета, е указан и показан от Аллаховия Пратеник
 (салляллаху алейхи уе селлем).
От горепосочения айет става ясно, че трябва първо да измием лицето, след това ръцете до лактите, месх на главата и краката до глезените, но въпросът дали трябва да се спазва този ред или не, е породил спор между ислямските учени, който ще разгледаме в две точки.

Според ханефитската и маликитската школа (мезхеб):
Според последователите на имам Ебу Ханифе и имам Малик спазването на реда не е задължителен, защото като се изброяват органите, които трябва да бъдат измити задължително в оригиналния кораничен текст е използван съюзът „ве“ - и, което не изисква съблюдаване на реда, ако трябваше да се спазва, би било необходимо да се използват предлозите („фе“ или „сумме“).
Това е от гледна точка на граматиката.
От гледна точка на практиката на сподвижниците на Мухаммед (салляллаху алейхи уе селлем) разбираме от преданията, че Хз. Али, Ибн Аббас и Ибн Месуд
 (Аллах да е доволен от тях) не са спазвали реда.

Според шафиитската и ханбелитската школа:
Според последователите на имам Шафии и имам Ахмед ибн Ханбел спазването на реда при вземането на абдест е задължителен, а при вземането на гусюл (цялостно изкъпване) не е. Те свеждат като доказателство за това и хадиса на Пратеника (салляллаху алейхи уе селлем):
 „Започнете с това, което е започнал и Аллах Теаля.”
 Като друго доказателство се изтъква и следването на реда по време на намаз, до това се стига чрез аналогичния метод (къяс).
Изхождайки от гореказаното и практиката на ханефитския мезхеб, който е традиционен за страната ни, можем да заключим, че изпълняването на реда, макар и да не е задължителен (фарз), трябва да се съблюдава, тъй като е препоръчителен (сюннет), защото Пратеника
(салляллаху алейхи уе селлем) го е спазвал и го е препоръчвал, поради което и голяма част от сподвижниците са го спазвали.
Източник : https://wardahasan12.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма