Относно въпроса за отделяне на космите от тялото (епилация), сред учените има известно разногласие.
Трябва да напомним за едно много важно правило в Шерията.
Въпросът за отделяне на космите от тялото (епилация), изначално се отнася към битовите въпроси, в основата на които всичко е позволено, освен онова, което е забранено.
В тази посока има много доказателства.
Например Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Това, което Аллах е разрешил в Своята Книга, е разрешено, а онова, което Той е забранил, се явява забранено.
А що се отнася до онова, за което Той е премълчал, то също се явява позволено.
Затова приемете това (което е) от Аллах, защото наистина, Аллах нищо не забравя!”, след което той салляллаху алейхи ве селлем, прочел следния айет:
Твоят Повелител никога не забравя.
/19-64//Този хадис е сведен от ал-Хаким 2/375, ал-Баззар 123./
Това означава,че изхождайки от тази важна основа, е необходимо да има текст от Свещения Коран или Благородната Сунна забраняващ отделяне на космите от каквато и да било част от тялото (епилация).
От Ибн Месуд радияллаху анху се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Аллах е проклел жените, [които правят] вашм
на други, и жените, [които правят] вашм на себе си
, и [жени, удължаващи изкуствено коса
жени, [които правят] нимас
на други, и жени, [които правят] нимас на себе си, както и жени, [които си пилят горните] зъби за красота,
– всички те променят това, което е било създадено от Аллах”.
/ Този хадис е сведен от ал-Бухари 5931, Муслим 2125./
В хадисът е употребено словото "ан-намс", относно определението на което сред учените има разногласие, което е послужило като причина за различните им становища по този въпрос.
Първото мнение се състои в това, че става дума за отделяне на косми именно от веждите.
Така е говорил имам Абу Дауд в своя сборник “Сунан”, след споменаването на приведения по-горе хадис.
Той е казал:
"Намиса – това е тази (жена), която си премахва космите от веждите ".
И на това мнение са отдали предпочитание Учените улема от Постоянния Комитет по Фетви на Кралство Саудитска Арабия “ал-Леджна ад-Даима лил-Ифта” начело с шейх Ибн Бааз.
И поради тази причина те са разрешили да се отделят космите между веждите, опирайки се на това, че забраната се отнася само за отделяне именно, на веждите!
/За повече информация виж
"Фатава ал-Леджна ад-Даима" номер 5/197./
Второто мнение се заключава в това, че под словото "ан-намс" става дума за отделянето на косми от лицето като цяло, а не само от веждите!
Имам Ибн ал-Асир е казал:
"Намиса – е тази (жена), която си отделя космите от лицето ". Виж повече в "ан-Нихайа" 5/185.
И това е мнението на много от познавачите (лингвистите)
на арабския език и имам Ибн Джарир.
Третото мнение се състои в това, че "ан-намс" - това е отделяне на космите от цялото тяло (епилация), както е споменал за това Фауруз Абади.
Виж в речника "ал-Камус ал-Мухит" стр. 633.
От всичко е видно, че довода не е в разногласието, а учените са на различно мнение в определението на словото “ан-намс”.
Учените улема от Постоянния Комитет по Фетви на Кралство Саудитска Арабия “ал-Леджна ад-Даима лил-Ифта” са казали следното:
“Отделянето от жените на космите по тялото им (епилация), се отнася по начало към изискваните от нея неща, защото с това тя се поразхубавява за своя съпруг.
И няма никакво доказателство, забраняващо епилацията, освен забраната отнасяща се до ан-намс, което се явява отделяне (епилация) на косми от веждите!”
/Виж “Фатава ал-Леджна ад-Даима” 17/130./
Учените от мезхеба на имам Малик са казали:
“Жената може да отделя всички косми, епилацията на които ще я направят по-красива, и тя е длъжна да остави онези косми, които я правят по-красива.
И поради тази причина на жените е забранено да си бръснат косите на главата!”
Виж “ал-Маусуа ал-Фикхия” 18/100./
Изключение обаче се явяват веждите, за което указва споменатия по-горе хадис!
Шейх Ибн Усеймин е казал, ако жената има изключително гъсти вежди, които и падат върху очите, и поради тази причина тя изпитва затруднения, то тя може да подравнява и леко да подстригва веждите си.
/Виж "Фатава Ибн Усеймин" 3/866./
на това мнение е дал предпочитание и шейх
Салих ал-Мунаджид и то се заключава в следното:
Ислямският Шерият е разделил космите на три категории:
1. Това, което е забранено да се пипа, като брадата на мъжа, бръсненето на косата от главите на жените и скубането на веждите.
2. Това, което Шерията е повелил да се отделя, като космите под мишниците и срамните части, за което има указания в достоверните хадиси.
3. Това, относно което Шерията е премълчал.
Отношението към такъв тип косми зависи от избора на самия човек, ако той желае, то може да ги остави, а ако не желае, то може да ги отдели (епилира).
/Виж "Фатава марат ал-муслима" 3/879./
Но следва също така да отбележим, че ако има за жената полза в отделянето на космите по краката (епилация) заради това, че ще е по-красива за своя съпруг, то в подобна постъпка за мъжа няма да има мъдрост.
И Всевишният Аллах знае най-добре!