Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Интелектуалният живот

Интелектуалната природа на човека се основава,както вече бе споменато,на съзнанието или ума,на силата на логиката. Ислямът отделя извънредно внимание на този аспект и изгражда интелектуалната същност на човека върху най-здравите основи,които можем да класифицираме,както следва:
1. Истинско познание, основано на ясни доказателства и неоспорими факти,придобити чрез опит или експеримент,или чрез двете. В тази връзка ще посочим,че без съмнение Коранът е първият източник,който подбужда към усърдно търсене на знание чрез изследване,медитация и наблюдение. Всъщност,Аллах е възложил на всеки мюсюлманин,мъж или жена,да търси знания в най-широкия смисъл на думата,за да търси истината. Природата и цялата вселена са открити и вечно отворени съкровища от знания и истини,а Коранът е първата книга,посочила тези богати извори. Той не приема наследени “истини” или факти,за които няма доказателства.
Доколкото ни е известно, Коранът е първото Свещено Писание, което разумно е поставило въпроса “Защо?” и е поискало доказателства за всяко убеждение или спор:
И рекоха[хората на Писанието]: “В Рая ще влязат само юдеи и християни.” Това са техните въжделения. Кажи им:“Дайте своя довод,ако говорите истината!” [2: 111]
Или приеха вместо Него други богове? Кажи[о,Мухаммед]: “Дайте своя довод! Това е послание за онези,които са с мен,и послание за онези преди мен.” Но повечето от тях не знаят истината и се отдръпват. [21: 24]
Самият Коран е вечно интелектуално предизвикателство. То подбужда човешкия ум да намери в него каквото и да е противоречие или да отхвърли каквато и да е истина в него, или да съчини нещо подобно на Корана. Отворете която и да е глава на Корана и ще откриете най-горещия апел за търсене на познанието чрез неизчерпаемите източници на природата. Отдаването на истинското знание се разглежда от Исляма като отдаване на Аллах.
2. Вторият елемент на тази постановка е вярата във Всевишния Аллах. Вярата в Аллах е крайпътен камък на цялата ислямска религиозна структура. Но за да направи вярата в Аллах здрава, Ислямът изисква тя да бъде основана върху непоколебима сигурност и пълно убеждение, които не могат да бъдат придобити без правилно приложение на ума.Никой ленив,застоял или безразличен ум и никое ограничено виждане не са способни да достигнат висините на Най-Висшата Истина Аллах,нито могат да достигнат истинските дълбочини на вярата.
Ислямът не признава вярата, ако тя е придобита чрез сляпа имитация, ако се приема сляпо или без размисъл. Този факт е много важен, що се отнася до интелектуалния живот на човека. Ислямът изисква вяра в Аллах и Коранът неведнъж призовава към вярата в Аллах. Но тези заявления не са предназначени за съхранение в кабинетните библиотеки или за заучаване наизуст. Важността им се състои в това, че те са гореща покана и настоятелен зов към ума да се събуди и да мисли, да разсъждава и медитира.
Без съмнение, Коранът съдържа основната истина и факти за Аллах, но също така е вярно,че той не иска човек да постъпва като ленив наследник, който не полага никакви усилия. Той иска човек да увеличава интелектуалното си богатство чрез сериозни опити и искрен труд, тъй че да придобие интелектуална сигурност. “Както дошло, така и отишло” Ислямът не одобрява вярата, която лесно идва и лесно си отива. Ислямът иска вярата в Аллах да бъде ефективна и постоянна, да просветлява всеки ъгъл в човешкото сърце и да преобладава във всички аспекти на човешкия живот.
Повърхностната вяра не може да направи това и Ислямът никога не би я приел.
Когато изисква вяра в Аллах, основана на знание и изследване, Ислямът оставя широко отворени всички области на мисълта, за да подбужда ума към вникване колкото се може по-надълбоко. Той не поставя никакви ограничения пред свободно мислещия, който търси знание, за да разшири кръгозора и ума си. Той го убеждава да прибягва до всички методи на знанието, независимо дали са чисто рационални или експериментални. Призовавайки ума по този начин, Ислямът показва високото си уважение и желае да го освободи от ограниченията на сетивното познание. Той иска да извиси личността и да є придаде увереност в небесната сила, за да разшири разума във всички сфери на мисълта: материална и трансцедентална, научна и художествена,експериментална и т.н. Ето защо, вярата в Аллах подхранва интелекта и прави интелектуалния живот процъфтяващ и резултатен. Когато духовните и интелектуални дейности на човека се организират според ислямското учение, както бе споменато по- горе, вътрешната природа на човека става правилна и здрава. И когато човек е вътрешно сигурен и здрав, външният му живот ще бъде също такъв.

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма