От говеене се освобождават следните категории мюсюлмани:
1)деца преди пубертета;
2) ненормални хора, които не носят отговорност за своите постъпки. Хората от посочените две категории се освобождават от задължението да говеят и не им се предписва никаква компенсация или друг заместител;
3) мъже или жени, които са прекалено стари и слаби да поемат задължението да говеят и да понесат неговите трудности. Такива хора се освобождават от задължението,но те трябва да предложат поне на един нуждаещ се беден мюсюлманин цял обяд или неговата равностойност за човек всеки ден;
4) болни хора, чието здраве би било сериозно увредено от говеенето. Те могат да отложат говеенето, докато са болни, за по-късна дата и след това да наваксат, ден за ден;
5) хора,които пътуват на разстояние от около деветдесет километра или повече.В подебен случай хората могат да не говеят временно само по време на пътуването, но после трябва да наваксат пропуснатите дни, ден за ден. Ала Коранът гласи, че по-добре за тях е да говеят, ако могат, без да си причиняват изключителни трудности;
6) бременните и кърмещите жени могат да не говеят, ако това би застрашило собственото им здраве или здравето на децата им. Но те трябва по-късно да наваксат,ден за ден;
7) жени в период на менструация(максимално десет дни) или след раждане(максимално четиридесет дни). На такива жени не се разрешава да говеят, дори ако могат и искат. Те трябва да отложат говеенето, докато се възстановят и да го наваксат ден за ден в друго време.
Тук е нужно да подчертаем, че както и при другите ислямски начинания,намерението трябва да бъде такова, че действието да се изясни като предприето от послушание пред Аллах в отговор на Неговата повеля и от любов към Него.
Говеенето във всеки ден от дните на Рамадан става невалидно при умишлено ядене,пиене, пушене, съвокупление, или ако се поеме през устата каквото и да било, и то навлезе в тялото. Щом се извърши нарочно, наказанието, което се налага на нарушилия говеенето, е да говее последователно шестдесет дни, или като втора възможност, да нахрани шестдесет бедни хора, заедно с говеенето ден за деня, в който то е било невалидно.
Не се анулира говеенето на онзи, който забрави и извърши нещо, водещо обикновено до нарушаване на говеенето. Неговото говеене е валидно, ако той спре да върши това в мига на осъзнаване. Това се отнася само за говеенето през Рамадан. Извън него говеенето става невалидно, дори ако се забрави и се извърши нещо, нарушаващо говеенето.
При завършването на месец Рамадан трябва да се разпредели специална милостиня,известна като садакату-л-фитр(милостиня при приключване на говеенето).