Всичко за Исляма Всичко за Исляма
pemben

Latest news

pemben
pemben
Loading ...

Денят Ашура десетият ден от месец Мухаррам








Денят Ашура десетият ден от месец Мухаррам
Първият месец в ислямския лунен календар е месец Мухаррам, който вече настъпи и ние се намираме в този месец. Неговото място е специално сред останалите месеци, защото през този месец има един ден, който е със специално значение и това е денят Ашура, който е десетият ден от месец Мухаррам. Името произлиза от арабската дума ашера, която означава десет, т.е. десетия ден от първия месец от годината по Хиджра.
Казва Аллах СТ в Куран и Кери...м: Броят на месеците при Аллах е дванадесет месеца според повелята на Аллах в деня, когато сътвори небесата и земята. Четири от тях са свещени. Това е правата вяра. Не угнетявайте през тях себе си. [Теубе 9:36] Аллах СТ ни известява, че има месеци които са свещени и ние като мусулмани добре знаем, че Аллах е отредил през годината да има месеци, дни и нощи, които са свещени. И през тези месеци, дни и нощи, които са свещени Аллах СТ е заложил в тях огромни възможности за нас мусулманите да се възползваме и да направим неща, които ще допринесат за нас полза както в Ахирета така и тук на земята. А Пратеника на Аллах Мухаммед САС ни е известил кои са тези свещени месеци като казва: годината е дванадесет месеца. От тях четири са свещени. Три са последователни Зулкаде, Зулхидже и Мухаррам, а Реджеб е самостоятелен между Джумада и Шабан./Бухари/
И ние сега се намираме в един от свещените месеци, а именно месец Мухаррам, някой ще си каже и какво от това, че се намираме в месец Мухаррам случили са се някакви събития и какво от това, вероятно много хора си задават този въпрос. Отговора на въпроса, какво от това, че се намираме в един от свещените месеци е много интересен и Аллах го споменава в айета, който цитирах. Вероятно не сте обърнали внимание, но преди да ви цитирам отново какво казва Аллах СТ, искам да ви обърна внимание, че събитията случили се през този месец за нас са информативни, научаваме какво се е случило и какво са правили хората участници в тези събития и е необходимо ние да извлечем поуки и да ги приложим в нашия живот, ако желаем да сме по-добри хора.
Ето и отговора на въпроса и какво от това, че се намираме в един от свещените месеци казва Аллах СТ: Броят на месеците при Аллах е дванадесет месеца според повелята на Аллах в деня, когато сътвори небесата и земята. Четири от тях са свещени. Това е правата вяра. Не угнетявайте през тях себе си. [Теубе 9:36] Тук получаваме важна информация:
1.Броя на месеците е дванадесет, такава е повелята на Аллах, когато е сътворил небесата и земята. И ние като хора живеещи на тази земя сме свидетели, че какъвто и календар да се използва независимо дали е лунен или слънчев месеците са дванадесет.
2.Второто нещо, което разбираме е че четири месеца са свещени.
3.До тук всичко е разбрано и именно тук Аллах ни информира: Това е правата вяра. Не угнетявайте през тях себе си.
Тоест през тези свещени месеци Аллах ни казва да сме още по внимателни какво вършим, и да сме още по стриктни в религията, да престанем с лошотиите и злините да спрем със забранените харам неща, и да постоянстваме в добрините и позволените халал неща, да обърнем внимание на нашето поведение, характер и обноски, и да сме още по стриктни в религията, да постоянстваме извършвайки задължителните неща фарзовете в религията, и да увеличим допълнителните нафиле ибадети не само през тези свещени месеци, а всичко това да го правим през целия ни живот.
Относно думите на Аллах Теаля в гореспоменатия айет: Не угнетявайте през тях себе си.Ибни Аббас (ра) е казал: През всички месеци на годината злосторничеството е забранено, но в четири от тях забраната е по-голяма. Те са свещени месеци така че греха извършен в тези месеци е много сериозен, както и благодеянията извършени в тях носят голяма награда. (Тефсир ибн Кесир)
В този айет Аллах предупреждава мюсюлманите да не извършват грехове през тези свещени месеци. Естествено, извършването на грехове е забранено по всяко време, но с този айет от Корана, Аллах ни обръща внимание, че през тези месеци греховете са още по-тежки и се наказват още повече, отколкото през друго време. Аллах е определил четирите месеца за свещени и е направил така, че извършените през тях грехове да са по-тежки. Той е направил също така добрите дела, които правим през това време, да се награждават повече.
Какво трябва да правим ние като мусулмани за да сме от тези, които са чули тези предупреждения от Аллах, да сме се съобразили с айета и да сме усетили свещеността на месец Мухаррам и денят Ашура?
На първо място говеене през денят Ашура, или говеене през деветия и десетия ден това е потвърдено от повечето хадиси, или говеене през деветия, десетия и единайсетия ден от месеца това е най-доброто, кой колкото извърши толкова ще бъде и награден от Аллах СТ. Както знаем говеенето не е само гладуване и жадуване, за което пратеника на Аллах Мухаммед САС ни известява казвайки: Който не остави лошите думи и лошите навици заради Аллах СТ, то не е достатъчно да остави само храната и питието си. (Бухари)
На второ място правене на теубе покаяние и правене на дуа да молим Аллах да приеме покаянието ни и да опрости греховете ни. Аллах е приел покаянието на много хора затова нека и ние се покаем и молим Аллах за прошка.
И не на последно място можем да извършваме различни добрини като помагане на хора в затруднено положение, даване на садака, правене на дуа за нашите деца, родители, близки, роднини, комшии, приятели, за мусулманите по света изпаднали в трудност и нужда и т.н. Също така да извършваме допълнителни нафиле ибадети.
И нещо изключително важно и много ценно да се самоусъвършенстваме, тоест всички вредни и лоши качества, които съществуват като злоба, завист, скъперничество, отмъстителност, горделивост, надменност, лицемерие, инат, избухливост, егоизъм, клюкарство и така нататък да се стремим да ги изкореним от нас, да ги премахнем, да ги излекуваме и да станем по-добри мусулмани.
В края искам да ви припомня за първите мусулмани, които отдавали огромно значение и са се отнасяли с огромно внимание към три десетдневки от годината, като през тях са извършвали повече добри дела от обикновено и са извършвали повече допълнителни нафиле ибадети. Тези три специални десетдневки са следните:
1.Последните десет денонощия от месец Рамазан, а именно в една от тези нощи е и най-благодатната нощ от годината, Нощта Кадр.
2.Първите десет дни от месец Зулхидже, месецът през, който се извършва поклонението хадж, деветия ден от този месец е най-благодатния ден от годината, в който ден се приема дуата от Аллах и това е Денят Арафа, а следващите дни са дните на Курбан Байрям.
3.Първите десет дни от месец Мухаррам, като десетият ден е Денят Ашура през който са се случили много значими събития от човешката история, за някой от тях Аллах е споменал в Куран и Керим.
И ако обърнем внимание ще видим, че и трите десетдневки по един или друг начин са свързани с говеене. Последната десетдневка от месец Рамазан е свързана с говеенето, как всеки мусулманин знае, че говеенето през месец Рамазан е фарз задължително. Първите десет дни от месец Зулхидже също са свързани с говеене, как мусулманите знаят, че говеенето през първите девет дни от месец Зулхидже е суннет, особено деветият ден, който е денят Арафа. Първите дни от месец Мухаррам и те са свързани с говеене, как мусулманите знаят, че десетия ден от месец Мухаррам е денят Ашура през, който са говеели предишните пратеници, през денят Ашура е говеел и последния Пратеник Мухаммед САС и така говеенето през месец Мухаррам заедно с денят Ашура също е суннет за мусулманите.
И тук всеки разумен мусулманин трябва да се запита и да размисли защо трите най-важни и свещени десетдневки от годината са свързани с говеене? Отговора се крие в говеенето и какво е говеенето за нас мусулманите? Говеенето е причина, която ни помага да оценим благодатта, която Аллах ни е дал. Говеенето е връзката към богобоязливостта. Говеенето подчинява и побеждава страстите и желанията. Говеенето е мотив и причина за съчувствие, милост и подпомагане на бедните. Говеенето е отдалечаване и предпазване от шейтана, а шейтанът призовава към заблудата, изкушенията, страстите. Говеенето е преграда между човека и огъня. Говеенето изгражда характера на човека, учи го на съпричастност, състрадание и търпение. Говеенето учи човека на дисциплина и самоконтрол. Говеенето тренира волята за избягване на страстите и отдалечава от извършването на грях и неподчинение към Аллах. Говеенето подобрява здравето на човека. Говеенето е средство за печелене на севаб. Говеенето пречиства най-добре душата и тялото. Чрез говеенето душата, разумът и познанието за неведомото претърпяват значително развитие. Говеенето кара човека да осъзнае целта на сътворението си.
Ето защо трите най-важни десетдневки в годината са свързани с говеенето, за да може мусулманина говеейки да осъзнае, да разбере, да проумее целта от своето съществуване на този свят, а именно да служи на Аллах, спазвайки повелите на Аллах и разбира се да страни от забраните на Аллах, за които Аллах ни е известил в Куран и Керим. Завършвам с думите на Аллах в Куран и Керим за които трябва много да помислим, казва Аллах: И сторихме Корана лесен за поучение, но има ли кой да се поучи? [Камер 54:17, 22, 32, 40]
Източник : https://wardahasan.blogspot.com

About the author

مدرستي الإماراتية Emirates Schools

Comments


call us

If you like the content of our blog, we hope to stay in constant contact ، Just enter your email to subscribe to the blog express mail to receive new blogs firstً new blog up-to-date ، You can also send a message by clicking the button next to ...

About the site

authorВсичко за Исляма" Арабската дума "Ислям" означава "постигане на мир чрез преклонение пред Аллах". Думата "мюсюлманин" произлиза от съществителното "Ислям" и означава "някой, който чрез преклонението си пред Аллах е достигнал до съвършен мир."

Learn more ←

Copyright © All Rights Reserved

Всичко за Исляма