"Нека започнем със себе си"
Душата
Аллах е създал душа (нефс) за всеки от Своите раби, която повелява злото, за да изпита доколко е искрено рабството му към Него. И е сторил най-силните й качества да са невежеството (ал-джехл), угнетяването (аз-зулм) и скъперничеството (аш-шух). Затова тя клони към лошото и бяга от доброто, и не обича трудността. Поради това, тя ненавижда каквото и да е натоварване. Обича да получава дял от всяка дейност, извършвана от раба. Най-привлекателното нещо за душата е нейното усещане за върховенство и превъзходства над всичко около нея, за покоряването на сърцето и мобилизиранетo на неговите чувства за обслужване на нейния дял. А сатаната стои зад нея, и възползвайки се от нейната глупост и скъперничество, й разкрасява делата, чрез които тя получава своите видими и невидими дялове. Затова душата притиска сърцето, за да може то да нареди на останалите органи да изпълнят онова, което тя иска и желае. И тъй като самата душа е обичана и онова, към което призовава също е обичано, отдалеченото от Аллах сърце й се подчинява, от което рабът започва да не обича друго, освен себе си; да не спори, освен зa да я защити; да мрази онези, които я мразят. Той започва да се радва само на онова, на което душата му се радва; да изпитва мъка само за онова, за което тя изпитва мъка; да се надява само на онова, на което тя се надява; да се бои само от онова, от което тя се бои - и така във всички други усещания, докато не се стигне до пълното поробване на сърцето. Тогава то става неин покорен роб, който изпълнява нарежданията й и безпрекословно изпълнява нейните желания.
Следователно, душата повелява злото: "И не оневинявам себе си. Наистина душата повелява злото... "(Юсюф:53) . Тя е свидлива, желае да си присвои всичко добро: " ...А които се опазят от скъперничеството на душите си те са сполучилите" (Хашр:9).
...
Пророкът (С.А.С.) казва: "Пазете се от угнетяването, защото в Съдния ден угнетяването [ще се превърне в] тъмнини! И се пазете от скъперничеството, защото скъперничеството погуби онези, които бяха преди вас, като ги накара да пролеят кръвта си и да си позволят онова, което им е забранено!" (Муслим)
От Абу Ал-Хиядж Ал-Асади е предадено, че е казал: "Както обикалях около Свещенния дом, видях един човек да казва само: "О, Аллах, пази ме от скъперничеството на моята душа", и нищо друго. Затова го попитах защо го прави, а той каза: "Ако успея да се предпазя от скъперничеството на моята душа, няма да крада, няма да извършвам прелюбодеяние и няма да върша нищо греховно". След това разбрах, че този човек е [прочутият със своята щедрост] Абду-р-Рахман ибн Ауф (Р.А).
Душата
Аллах е създал душа (нефс) за всеки от Своите раби, която повелява злото, за да изпита доколко е искрено рабството му към Него. И е сторил най-силните й качества да са невежеството (ал-джехл), угнетяването (аз-зулм) и скъперничеството (аш-шух). Затова тя клони към лошото и бяга от доброто, и не обича трудността. Поради това, тя ненавижда каквото и да е натоварване. Обича да получава дял от всяка дейност, извършвана от раба. Най-привлекателното нещо за душата е нейното усещане за върховенство и превъзходства над всичко около нея, за покоряването на сърцето и мобилизиранетo на неговите чувства за обслужване на нейния дял. А сатаната стои зад нея, и възползвайки се от нейната глупост и скъперничество, й разкрасява делата, чрез които тя получава своите видими и невидими дялове. Затова душата притиска сърцето, за да може то да нареди на останалите органи да изпълнят онова, което тя иска и желае. И тъй като самата душа е обичана и онова, към което призовава също е обичано, отдалеченото от Аллах сърце й се подчинява, от което рабът започва да не обича друго, освен себе си; да не спори, освен зa да я защити; да мрази онези, които я мразят. Той започва да се радва само на онова, на което душата му се радва; да изпитва мъка само за онова, за което тя изпитва мъка; да се надява само на онова, на което тя се надява; да се бои само от онова, от което тя се бои - и така във всички други усещания, докато не се стигне до пълното поробване на сърцето. Тогава то става неин покорен роб, който изпълнява нарежданията й и безпрекословно изпълнява нейните желания.
Следователно, душата повелява злото: "И не оневинявам себе си. Наистина душата повелява злото... "(Юсюф:53) . Тя е свидлива, желае да си присвои всичко добро: " ...А които се опазят от скъперничеството на душите си те са сполучилите" (Хашр:9).
...
Пророкът (С.А.С.) казва: "Пазете се от угнетяването, защото в Съдния ден угнетяването [ще се превърне в] тъмнини! И се пазете от скъперничеството, защото скъперничеството погуби онези, които бяха преди вас, като ги накара да пролеят кръвта си и да си позволят онова, което им е забранено!" (Муслим)
От Абу Ал-Хиядж Ал-Асади е предадено, че е казал: "Както обикалях около Свещенния дом, видях един човек да казва само: "О, Аллах, пази ме от скъперничеството на моята душа", и нищо друго. Затова го попитах защо го прави, а той каза: "Ако успея да се предпазя от скъперничеството на моята душа, няма да крада, няма да извършвам прелюбодеяние и няма да върша нищо греховно". След това разбрах, че този човек е [прочутият със своята щедрост] Абду-р-Рахман ибн Ауф (Р.А).